neprihlásený Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína
Vydaný Linux 4.13, bude menej opotrebovávať SSD

Značky: LinuxLinus Torvalds

DSL.sk, 5.9.2017


Linus Torvalds, autor prvej verzie linuxového jadra a jeho hlavný správca, vydal ako tradične v noci na pondelok novú verziu jadra 4.13.

Podobne ako predchádzajúca verzia 4.12 vydaná na začiatku júla obsahuje nová verzia množstvo rôznorodých stredne veľkých noviniek z viacerých oblastí.

Len pár mesiacov po vydaní novej verzie štandardu NVMe 1.3 pre moderné flashové SSD disky pripojené cez PCI Express nové jadro implementuje podporu tzv. direktív a v rámci nich streamov.

Operačný systém bude môcť v komunikácii s SSD jednotlivé zapisované bloky dát označovať značkami, ktoré majú označovať príslušnosť dát k rozličným zapisujúcim zdrojom dát. Najmä ak viaceré programy zapisujú dáta naraz, umožní to disku rozlíšiť spolu súvisiace dáta. To mu umožní prispôsobiť fyzické ukladanie dát a ukladať dáta z jednotlivých streamov reálne fyzicky pri sebe a nie navzájom pomiešane. U SSD totiž nie sú dáta fyzicky ukladané podľa logických adries na disku a o reálnom fyzickom umiestnení rozhoduje firmvér SSD mapujúci logické a fyzické umiestnenie.

Novinka môže viesť jednak k lepšiemu výkonu pri samotnom zápise ale najmä k lepšiemu sekvenčnému čítaniu a napríklad menšej fragmentácii uložených dát po zmazaní niektorých z týchto dát, čo zvyčajne znamená aj menšie množstvo zbytočne zapisovaných dát do flash pamäte kvôli potrebnému manažmentu, nižšie opotrebovávanie SSD a ich dlhšiu životnosť.

Konkrétne podľa Facebooku pri serverovom benchmarku RocksDB príde k zníženiu množstva dát zapísaných do flash pamäte o 25%. Na osobných počítačoch bude efekt zrejme nižší, o koľko nie je jasné.

V 4.13 pribudla počiatočná podpora pre GPU v ešte len pripravovaných procesoroch Intel Coffee Lake a Cannon Lake a zlepšila sa podpora AMD Vega.

Zlepšený má byť výkon Linuxu, keď beží na virtuálnom stroji v Xene.

V oblasti bezpečnosti spoločnosť Canonical stojaca za Ubuntu pridala do oficiálneho jadra dlho ňou používané nové funkcie AppArmor, technológie detailnejšej bezpečnostnej kontroly prístupu procesov k jednotlivým súborom a ďalším objektom. Konkrétne bol pridaný kód pre značkovanie domén, ktorý v budúcnosti umožní pridávať mnohé funkčné novinky postavené na tejto základnej funkčnosti a už dlhšie používané v Ubuntu.

Súborový systém Ext4 podporuje teraz približne dve miliardy súborov v jednom priečinku, doteraz to bolo cca desať miliónov. Do súborových systémov Btrfs a F2FS pribudla podpora nového volania statx, ktoré pre súbor poskytuje rozšírené informácie o metadátach.

V subsystéme Device Mapper pre rozličné funkčné nadstavby blokových zariadení pribudla podpora pre SMR, Shingled Magnetic Recording, HDD, disky s prekrývajúcimi sa stopami v podobe dm-zoned.

Zoznam aj menších noviniek je možné nájsť napríklad na Phoronix.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

Nobody cares about linux until proper GPU drivers delivered...
Odpovedať Známka: -6.6 Hodnotiť:
 

Keby len to
Odpovedať Známka: -4.2 Hodnotiť:
 

Zato tvoj jebnuty nazor kazdeho zaujima
Odpovedať Známka: 3.9 Hodnotiť:
 

Tak vidite deti, taketo osprostene zostanete, ked sa neucite anglictinu poriadne ale len z meme obrazkov.
Odhliadnuc od tvojej zbabranej anglictiny ocividne netusis ako sa pisu proprietarne ovladace pre graficke karty.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

Ty nastupujes do STV miesto Majstra N ?
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

tak bacha
o panovi N len v dobrom
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Slovensky pedofilNy kral ...
Odpovedať Známka: -7.4 Hodnotiť:
 

veď brigáduje u strýca McDonalda, aj to mu nedajú vypražiť "hranolčeky", ale len handru do ruky a Mr.Proper čistič :D
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Taky ten pocit, ked ides niekoho poucovat o anglictine a nepoznas slovo "proper" :D
Odpovedať Známka: 1.6 Hodnotiť:
 

I speak London grammar very yes!
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

ffs shitface.. kto asi moze pisat "proper" ovladace pre proprietarny hardver? kto ich tak asi napise.. hmm? nie komunita ale vyrobca hardveru.

ale nehnevam sa na teba za to, ze mas problem s pochopenim pisaneho textu. vinim skolstvo a zanedbanu vychovu, zo strany tvojich rodicov. teba len polutovat.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Ah ty hoviadko nestastne. Okrem vysmiatia trapackej anglictiny (ano, aj ja som sa zasmial, mas plusovy bod), si priniesol novu temu, ktoru si dodatocne nevysvetlil, a tvoje brilantne oslie mostiky zostali zial len v tvojej hlave. Mozno si na to v zivote este neprisiel, no tento svet funguje tak, ze si ludia vzajomne myslienky necitaju.

Asi sa zhodneme na tom, ze dobre ovladace mozu byt aj open source a pre linux, ze? A dokonca aj pre proprietarny hardware, akymi su graficke cipy. Taky intel, ma napriklad celkom vzorove ovladace a dedikovany team pre ich vyvoj. Alebo mi nieco uslo? :D

Paa, maj sa pekne (ps. ja nie som ten "ehhhhhh")
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Pre nezdokumentované funkcie môžeš mať dobre ovládače len ťažko. Pre prípadné licencované alebo patentované vôbec.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nehovoriac o iniciative okolo Grega K.H. a vtedy skupine ochotnej podpisat NDA a vytvarat pre proprietarne zariadenia otvorene ovladace udrziavane upstreamom v kerneli.ale ani to velmi nepomohlo a na poli grafickych kariet,je to s vykonom slonodnych ovladacov stale bieda.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak napriklad AMDGPU (otvoreny ovladac) je daleko vykonnejsi a korektnejsi, ako AMDGPU-PRO (proprietarny ovladac).

V zavese je Intel - v niecom je lepsi otvoreny, v inom proprietarny driver.

Akurat Nvidia ma vykonnejsi proprietarny driver. Zeby to bolo tym, ze neexistuje dokumentacia k ich hw a ich driver tiez nerobi celkom to, co by mal? Hlavne ze to robi rychlo...
Odpovedať Hodnotiť:
 

niekto pouziva PC aj na ine veci ako hranie hier
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Kto? Taki ludia aj existuju?
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Planujem poskladat PC a zakladom bude Ryzen 1600, RX 470/480 a Samsung NVMe SSD. Mohlo by nieco z toho blbnut s Kubuntu pripadne inym KDE distrom?

Zaujimalo by ma totiz ako sa v dnesnej dobe kamaradia mainstream grafiky s roznymi DE.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

ja si planujem kupu Bugatti Niniette 66 a planujem stym splavovat Hron pripadne Hornad. Mohlo by nieco blbnut?
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Na Hrone by si nemal mat problem, splavoval som uz viac krat. Davaj si pozor ale pri Šálkovej je zjeb.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

scim, s 15m jachtou s ponorom aspon meter? Na Hron to ma rovnaky vyznam ako RX480 na linux.
Odpovedať Známka: -5.7 Hodnotiť:
 

15m jachta bude mat ponor tak 2,5 metra. Zmestila by sa na Hron? :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

grammar_nazi_here_meme.png pri Šalkovej je zjeb, nie Šálkovej :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Rybari budu blbnut ... :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak ten Ryzen nie je z prvej serie, problem by nemal byt vobec ziadny.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mam R5 1600@3,8GHz a RAM @2933MT/s z prvej serie, ale problem s tym nie je tiez pokial to neplanuje pouzivat ako stroj na nonstop kompilaciu - test ryzen-kill ktory pusti kompilaciu z ramdisku na 12 roznych instancii naraz mi hodi 1 segfault za 3 hodiny (je to test na kontrolu daneho bugu)
Vecsina ludi nekompiluje tolko za 3 roky co ten script za 3 hodiny, takze by som to nevidel niak tragicky, pripadne vam ho v AMD vyreklamuju na poziadanie.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

To mas este dobre. Moj 1700X hodi segfault do 30 sekund. Poslal som poziadavku do AMD uvidim ci mi ho vymenia.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tak si to zopakujme, testoval si CPU na chybu ktora aj pri advanced pouzivani prakticky nemoze nastat (navodil si to len s pouzitim scriptu, vytvoreneho primarne len na tento ucel) ale aj napriek tomu si ochotny to teraz cele rozobrat a poslat im svoj "chybny" kus a cakat minimalne mesiac na prichod noveho ?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

RMA pri AMD funguje inac: posles im cislo svojej platobnej karty, oni ti poslu naspat novy kus a urobia blokaciu na karte. Ty si ho prehodis a posles naspat stary kus. Ked im dorazi, zrusia blokaciu.

Takze nie, nebudes mesiac bez procesora.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

SSD pojde bez problemov.
Open source ovladace (MESA) pre AMD karty su stabilne a nie su s nimi problemy, closed source ovladace (AMDGPU-PRO) su na tom podstatne horsie a asi coskoro zaniknu.Pouzi open source ovladace pre grafiku a budes mat pokoj.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Môže použiť opensource ovládače amd-gpu, ktoré sú priamo v jadre. Nie sú síce PRO, ale dokážu v podstate všetko a nerobia problémy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nevedel som ze su v jadre, tj este lepsie :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale nepodporuju zatial Vegu a je otazka, ci to do 4.14 stihnu... Polaris funguje, nejake drobnosti nejdu (Freesync cez HDMI, audio cez HDMI. Pouzi DisplayPort).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo je si mozne stiahnut/skompilovat linux-amd-mainline kernel 4.12 kde su uz dane patche ktore do offic kernelu este cakaju na zaradenie uz pribalene a tym padom funguje aj freesync aj vsetky hore uvedene veci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Predrecnik mal na mysli to, ze ovladace, ktore ty spominas (amdgpu) su lepsie - vykonnejsie, spolahlivejsie - ako proprietarne (amdgpu-pro).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja mam Ryzen R5 1600 s Archom a s kernelom 4.12.8 a Mesa 17.3-git a beha to paradne na open source ovladacoch. Momentalne je to hlavne s AMD grafikami naozaj super v hociktorom distre s novsim jadrom a balikmi. *buntu 17.04 alebo nadchadzajuca 17.10 uz maju Mesa vo verzii 17+, takze tam uz je to vykonovo celkom ok, predosle verzie by som velmi neodporucal.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

mam HD7870 a na Deb9 Mate mi funguje aj compiz, takze za man super
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Mohol by mi niekto vysvetliť, prečo je pri SSD treba riešiť fragmentáciu, mal som dojem, že je to problém len pri HDD, kde sa musí fyzicky presúvať hlava.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Vidis, nieje vsetko zlato co sa vysti...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

ale ked sa vystis proti vetru, budes mat pozlatene nohavice
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Pretoze kazda prtava aplikacia, vratane Hello World, obsahuje vlastnu verziu pana Spinku, ktora loguje, temetriuje, hintuje, spellcekuje a notifyduje o dusu spasenu a kazda je najdolezitejsia..
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Problem je v tom, ze ak interna velkost bloku, s ktorym SSD v skutocnosti pracuje, je vacsia ako velkost bloku pouzivaneho suborovym systemom, tak tam vznika casom interna fragmentacia.

Operacny system sa snazi zaplnit z jeho pohladu volne bloky, no z pohladu SSD je to zlozitejsie, pretoze ten musi nacitat svoj interny, vacsi blok, doplnit ho o nove data a zapisat naspet. Cim vznikaju zbytocne prepisy a znizuje sa zivotnost buniek. Tento novy mechanizmus je teda len pomocka pre SSD, aby uz pocas zapisu vedel interne ukladat data z rovnakeho zdroja co najviac pri sebe.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Vďaka
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

To bude za 5 eur nemáš za čo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ty falosny x x l l !
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Netreba - urcite nikdy nedefragmentuj SSD - zbytocne si znizis zivotnost disku. Tato fragmentacia je zla z ineho dovodu, ako fragmentacia pri klasickych HDD. Skusim vysvetlit: SSD interne rozlisuje "page" (podla modelu od 2kB do 16kB) a "block" co je zvacsa 128 alebo 256 "pages" (teda medzi 256kB a 4MB). Napr. Samsung SSD 840 EVO ma 8kB page a [8kB x 256] = 2MB blok. Pre SSD nie je mozne citat/zapisovat menej ako jednu page naraz, hoci operacny system moze precitat/zapisat naraz najmenej 512B (sektor), co je zvacsa najmensi adresovatelny dielik suboroveho systemu a programator v Ccku moze precitat/zapisat najmenej 1 byte - toto vsetko sa ale preklada postupne - kvoli 1B sa cita cely sektor a kvoli sektoru cely blok. Koder chce 1B, OS posle 1B ale z disku si vyziada 512B, disk posle 512B ale precita kvoli tomu povedzme 8kB. Pozn: uz pomerne dlho sa presadzuje aj 4kB sektor - 8x512B.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Teraz v com je hacik: zapisovat sa da len do "pripravenych" pages (zvacsa sa vsetky bity nastavia na 1 a page sa v metadatach oznaci za pripravenu na zapis - teda prazdna). Pripravit (teda uvolnit/vymazat) je ale mozne len cely blok naraz (256 pages) a toto je zvacsa voci operacii zapisu niekolko-krat pomalsie. Realny priklad (niektore veci tu zjednodusim kvoli pochopeniu): kopirujes na disk naraz 2 velke subory (2 procesy). Kedze SSD dostava po kabliku len prikazy "zapis toto, zapis toto, zapis toto..." po sektoroch, tak pise ako divy. Raz jeden proces posle svojich 512B, potom druhy svojich 512B, potom prvy mozno stihne zapisat 2x512B naraz, zas druhy atd. SSD ich uklada ako idu a na konci mas zapisanych niekolko pages pekne na striedacku po 512B z jedneho a druheho suboru.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Povedzme, ze na zaciatku si mal volny 100GB disk a ty si zapisal dva 50GB subory. Disk je teda plny a oba subory su fragmentovane. Ak chces precitat jeden subor (vsetkych 100 milion jeho 512-bajtovych casti), SSD realne musi precitat celych 100GB, pretoze kazda jedna page obsahuje polovicu jedneho suboru a polovicu druheho (toto ale len v najhorsom moznom pripade takejto katastrofalnej fragmentacie, comu ale zvacsa pri velkych suboroch zabrani uz OS a suborovy system - su ale ine pripady, kde to na urovni OS ani nie je mozne vyriesit, napr. virtualne stroje, tam sa ti takto mozu domiesat sektory z roznych virtualiek, kedze kazdy z tych dvoch procesov je z ineho OS a ineho suboroveho systemu).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak teraz jeden subor zmazes, realne ani nedostanes ziadne volne miesto (v najhorsom "katastrofalnom" pripade), kedze realne zmazat je mozne len po celych blokoch, a ty mas dokonca aj vsetky pages v blokoch napoly zaplnene jednym aj druhym suborom. Ak aj OS posle kontroleru SSD po zmazani suboru TRIM na kazdy sektor, kontroler nenajde ziadny taky suvisly blok, v ktorom by mohol vsetky 256 pages oznacit na zmazane a ani nedokaze tak poprehadzovat pages medzi roznymi blokmi, aby mal cely blok volny. To je kvoli tomu, ze SSD uz na uroven sektorov po zapise "nevidi" - ak ma page povedzme 8kB a sektor ma 512B, OS musi poslat TRIM na 16 za sebou iducich sektorov, aby dokazal oznacit page ako pripravenu na zmazanie - a kedze v nasom katastrofalnom pripade je v kazdej page cast jedneho aj druheho suboru, hoci OS poslal TRIM na 100 milion sektorov, ziadnych 16 z nich nie je pekne za sebou z jednej page, a teda ziadna page sa nebude moct oznacit na zmazanie - katastrofa, akoby sa TRIM ani neposlal!).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lepsie by bolo, keby fragmenty tych suborov boli aspon zarovnane na pages a teda mazanie bude krasne umoznene (max. bude nutne poprehadzovat pages, aby si mal suvisly blok - co robi kontroler) a ty dostanes nazad celych svojich 50GB. Toto presne sa dosiahne pomocou spominanej funkcionality "Directives and Streams", kedy proces bude spolu so zapisovanymi datami posielat aj nejaky identifikator, vdaka comu kontroler na disku bude moct zapisovat suvisiace sektory za sebou (resp. spolu do pages). Poznamka: aby to bezny desktopovy user pochopil, tak som ten priklad trosku pritiahol za vlasy a k takejto katastrofe by nemalo dojst uz len kvoli OS - ako som pisal vyssie. Kde sa toto zlepsenie skutocne prejavi su hlavne serverove riesenia, kde sa dosiahne konzistentnejsi "write performance". TL;DR: super funkcionalita, v mnohom pomoze (vykon, zivotnost); desktopovym userom nie az tak velmi, ale nieco predsa; urcite nedefragmentuj SSD disk tym windowsovym defragmentorom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Diky za super vysvetlenie
Odpovedať Hodnotiť:
 

Trosku sa poopravim - neviem presne, aka velka fragmentacia vznika vo vnutri pages (pomiesane sektory) verzus vo vnutri blokov (pomiesane pages) ale "Directives and Streams" su skor na to druhe (co vlastne ale zahrnuje aj prve) - teda aby si mal uz, pokial mozno, cele bloky obsadene len jednym druhom "steramu" - teda jednym suborom. A ak sa ten zmaze, kontroler moze rovno pripravit na zapis (realne zmazat) cely dany blok.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Článok som nečítal a hneď namieril sem aby som prečítal vysvetlenie v komentoch, ktorému aj tak nechápem, ak je správne tak vďaka :-D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne chyba este link na https://kernelnewbies.org/Linux_4.13 Je sice este prazdny, ale ked ho naplnia, bude na urovni dsl.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Stále väčšia slabota,DSl.Svoju povinnosť si už splnil,teraz je čas na rezignáciu.Alebo zmenu myslenia.Už je to len o tom istom,ako obohraný gramofón :)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

DSL
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neber to tak vážne.Nie je to o tebe.A každý vychádza zo seba.A vďaka za pomoc,pomohla.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár