neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Francúzi pokryli kilometer cesty solárnymi panelmi

Značky: fotovoltaikaFrancúzskonové technológie

DSL.sk, 23.12.2016


Francúzsko reálne prikročilo k realizácii svojho plánu pokryť nezanedbateľnú plochu svojich ciest fotovoltaickými solárnymi panelmi a vo štvrtok spoločnosť Colas za účasti francúzskej ministerky pre ekológiu a energie Ségolène Royal oficiálne otvorila testovací až kilometrový úsek.

Pokrytá solárnymi panelmi Wattway spoločnosti bola bežná užšia cesta nižšej triedy pri meste Tourouvre, pričom pokrytý bol len pruh v jednom smere.

Po ceste denne prechádza približne dvetisíc vozidiel.

Na kilometri bolo použitých 2880 fotovoltaických panelov, pričom Colas očakáva za rok vyprodukovanie 280 MWh elektrickej energie. Pri priemernej ročnej spotrebe domácnosti napríklad na úrovni 5 tisíc kWh by to znamenalo zabezpečenie energetickej spotreby cca 56 domácností.

V letných dňoch by mala cesta denne vyprodukovať 1.5 MWh energie.


Otvorený úsek cesty pokrytý solárnymi panelmi, kliknite pre zväčšenie (foto: Stéphanie Chaumont)



Energia generovaná z cesty bude dodávaná distribučnej spoločnosti Enedis.

Podľa skorších informácií sú panely Wattway využívajúce polykryštalický kremík hrubé cca 7 mm, majú články o veľkosti 15 cm, efektívnosť 15% a mali by v závislosti na premávke vydržať 10 až 20 rokov.


Fotovoltaické panely Wattway pre cesty od Colas, kliknite pre zväčšenie (foto: Colas / Joachim Bertrand)



Fotovoltaické články sú v paneloch zapúzdrené v substráte obsahujúcom pevné polyméry, na rozdiel od konkurenčnej technológie SolaRoad nie je použitá vrstva skla. Panely Wattway sa inštalujú na existujúci asfaltový povrch cesty, majú byť dostatočne pevné aj pre najväčšie vozidlá a majú zdrsnený povrch zabraňujúci šmykom.

Hoci účinnosť týchto panelov je len o niečo nižšia ako účinnosť panelov inštalovaných na strechy, solárne panely na cestách majú ďalšie nevýhody a výslednú nižšiu reálnu účinnosť. Sú totiž samozrejme viac zašpinené a najmä sú uložené horizontálne a nie v ideálnom uhle, slnečné žiarenie tak na ne dopadá pod väčším uhlom a na jednotku plochy dopadá menej žiarenia.


Fotovoltaické panely Wattway pre cesty od Colas, kliknite pre zväčšenie (foto: Colas / Joachim Bertrand)



Panely sú zatiaľ tiež výrazne drahšie ako panely na strechu. Colas hovorí o plánovanej cene 6 eur za inštalovaný Watt výkonu, v súčasnosti je to podľa informácií agentúry AFP až 17 eur. U panelov na strechy je cena pri porovnaní rovnakých typov nákladov 1.3 eur za Wp.

Na druhej strane cesty majú potenciál na generovanie množstva solárnej elektrickej energie vďaka celkovo veľkej už zastavanej ploche. Francúzsko chce podľa informácií zo začiatku roka pokryť v najbližších piatich rokoch solárnymi panelmi až tisíc kilometrov svojich ciest.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži


Diskusia:
                               
 

A to moža ?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

A preco by nemohli?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

aj kuklače ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

zavidite, co?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Aj kukláče! Prečo, oni majú nejaký zákaz vstupu tam?!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ludska hlupost nepozna hranic...
Odpovedať Známka: 3.6 Hodnotiť:
 

To je predsa logicky evidentne, ked je len jedna.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Vyroba elektriny zo slnecneho ziarenia je praveze velmi dobry napad. To len ludstvo je zatial prilis primitivne a technicky zaostale aby ju dokazalo efektivne vyuzit. Pretoze slnko kazdu SEKUNDU! vyziari tolko energie ze by to mohlo pokryt potreby celeho ludstva na najblizsich 1000 rokov.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Tak využívaj a necucaj furt Mochovce!
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

to by bol biznis u nas na vychode, do rana by ten kilometer zmizol a objavil sa na streche nejakej nelegalnej osady.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

dig sak deti potrebuju elektrinu more
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Hmm,k tým atómovkám to veľmi pasuje :) Prajem pekné sviatky!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

U nás nemajú takú životnosť ani samotné cesty.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Hm,buď na nich jazdíš barz pomaly,alebo barz rýchlo,inak sa nedá :)
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Zivotnost nie, ale cenu uz hej.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Omyl! U nas cesty maju zivotnost aj viac ako 30 rokov. Ale to, ze sa potom uz na cesty moc nepodobaju, to nikoho netrapi. Keby sme to ako automobilova supervelmoc aspon vyuzivali na testovanie podvozku aut...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jak nepodobá na cesty? jak malá životnosť? Keď už je 50 rokov neopravovaná prvotriedna asfaltka, každý správny správca cesty vie že stačí spraviť 3 jednoduché kroky. Vyhlásiť cestu za cestu druhej príp. tretej triedy, znížiť rýchlosť na max. 20 alebo 30 km/h a hodiť tam značku - podprda na ceste :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Toto je TUNEL jak svina. Absolutne to nedava ziaden zmysel, bolo to uz tisickrat vyvratene ako technologicka zvratenost, ale niekto sa potrebuje nabalit a zakryt to zelenym pozlatkom.

13 KRAT drahsia elektrina ako z normalnych panelov na streche, ktore su drahsie ako elektrina z jadrovych elektrarni, ktorych tam maju dostatok.

Nedava to absolutne ziaden zmysel. Ved to ich rovno mozu stavat na strechach domov a spravia toho 13x tolko. Duh...
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

To nie je tunel, to je jeden z posledných stupňov vývoja civilizácie.
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

Tak potom ty si jeden s prvych stupnov vyvoja civilizacie. Lebo dokial vsetky strechy steny a okna budov niesu pokryte solarkami tak zasierat cesty solarkami je proste uplna sprostost a tunel. Preco nespravia radsej nejake lacne zelezne strechy na tie cesty a na to nech daju solarka.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Čo ti mám odpovedať.. nepochopil si ma. V podstate si napísal niečo podobné, ale svojimi slovami.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Tak jediny kto tu nic nechape si tu ty!
Solarka na cestach = tunel
Solarka na streche = pokrok
Jednoduchsie to uz napisat neviem.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Cesty patria "statu" (v nejakej podobe), strecha patri sukromnikovi, takze "nejaky" vyznam to ma.
Ale inak suhlasim - v aktualnej podobe to uzitocne moc nieje...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Preco by to nedavalo zmysel. Vies aka bola cena prvej jadrovej elektrarne? Kazda nova technologia na vysoku cenu. Toto je testovaci kilometer, zistia plusy minusy, nasadenie prehodnotia, odlozia ci oneskoria. Urcite t ovedia lepsie ako Ty od pocitaca.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Never všetkému, čo napíše nejaký inžinierko. Ak nevieš aká je efektivita článkov a hlavne u takýchto, ktoré sa vôbec nenaťáčajú, časom sa ušpinia, zasnežia..., tak radšej nič nepíš.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Si vedla jak ta jedla. Nemusis byt ziaden inzinier ani nic aby ti bolo JASNE, ze dat tie panely rovno na nejaku strechu, kludne aj nad parkovisko, cestu, strechy domov bude VZDY efektivnejsie. Je to uz jasne z podstaty veci. Proste toto je asi najhorsie mozne miesto kde osadit solarne panely.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Aj keby to hned zajtra bolo 100x lacnejsie ako dnes tak to nemá zmysel, pretoze efektivita tohoto riesenia je asi tak 0,0prd. Radsej nech tie prachy lejú do vývoja stelarátoru, pretoze tam vidím momentálne najvacsiu nádej. Dúfam ze sa to tym nemcurom podari.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Som myslel ze francuzi s 90% elektriny z atomoviek nie su retardovani :(
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Je lepšie byť bastardom,než byť retardovaným.Novosti nie je dobré sa brániť.Vitaj vo svete,návštevník.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

statna firma. Tam hladaj odpoved.
Odpovedať Hodnotiť:
 

palovo do jadrovych elektrarni pri aktualnej spotrebe vydrzi este 100 rokov - lenze, spotreba sa zvysuje.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

A ked cez to zacnu chodit plne nalozene kamiony? Popripade v zime na snehovych retaziach??? Inzinieri s tym ratali?
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Samozrejme, kamióny budú napojené na budúce troleje, ktoré budú napájané tými panelmi. A Coca Cola so Santom môže zavítať do centra každého mesta.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na slovensku by tu cestu spravili v tunely
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Sak svieti sa tam? :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Co nam na to povie Dave Jones?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/iNG
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tato technologia nedava zmysel. Preco davat panely na cestu a znizit tak ich efektivitu, zdvihnut naklady na stavbu / prevacku a dat na cestu horsi, menej prilnavy povrch ako asfalt? Co tak dat tie panely na strechy popripade vedla cesty a naklonit ich pre co najvacsiu efektivitu? duuuh
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

su skutocne tie naklady az tak vysoke oproti stavbe niekde na poli?

urcite je henten material horsi / menej prilnavy ako asfalt?

statnych budov je malo.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Ano su.
Ano nie je.
A mozes to dat prikazom vsetkym sukromnikom s budovami.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Koľko to vyprodukuje energie v noci? Auta na to budu svietit ta ne? :) Vypocita to niekto? Na revans za môj krkolomny výpočet pokemongo a počet futbalových ihrisk.
Odpovedať Hodnotiť:
 

kto toto vymyslel mal by dostať nobelovku, keď ju má aj Obama. Alfred sa už aj tak v hrobe obracia, teraz by sa obracal ešte rýchlejšie a stačilo by na jeho pozostatky pripojiť alternátor a hurá čistá energia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A čo posipová soľ, tá ma aký vplyv na životnosť? A čo odhrňanie snehu? Taký rozbehnutý nákladiak so sklopenou lyžicou.. už to vydím ako cestu pekne zarovná. No, uvidíme.
Odpovedať Hodnotiť:
 

staci jeden defekt a odpadnuta guma z disku a hned bude par panelov v pcku. Vybudovat to je tak drahe a navratnost resp. podmienky dodavania prudu tak neprakticke, ze toto moze naozaj byt len "proof of concept" Ano, da sa to spravit, ale je to picovina.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Iba desat krat drahsie a o minimalne polovicu menej efektivne.
To sa oplati. Ale ekoteroristi budu tlieskat a politic sa pretrcat pri tej ceste.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

toto je ale pokrokovy tulen o)))
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár