Ďnom 1. novembra tohto roku prišlo k výraznému míľniku v elektronizácii Slovenska, keď od tohto dátumu sú orgány verejnej moci povinné komunikovať s občanmi a firmami elektronicky cez elektronické schránky.
A to nielen pri príjme komunikácie ale tiež pri akejkoľvek oficiálnej komunikácii smerom k občanom, firmám a ďalším právnickým osobám.
Posielania správ štátom
Táto povinnosť síce na základe zákona o e-Governmente platila už tri roky od novembra 2013. Zároveň zákon umožňoval doteraz výnimku, tá bola intenzívne využívaná a orgány verejnej moci, štátna správa aj samospráva, reálne svoje rozhodnutia cez elektronické schránky neposielali.
Teraz tak musia robiť ak im osobitné predpisy v konkrétnych prípadoch nepredpisujú používať listinnú formu.
Elektronicky začali posielať svoje rozhodnutia okrem iného tak aj súdy.
Zadná strana eID s čipom (foto: Ministerstvo vnútra)
Elektronické schránky sú elektronickým ekvivalentom doručovania písomností na fyzickú poštovú adresu, ktorý má rovnakú právnu účinnosť ako doručenie fyzických písomností. Správy doručené do elektronickej schránky sa aj v prípade ich neprečítania považujú za doručené. V prípade správ do vlastných rúk to je po uplynutí 15 dní od uloženia správy v schránke, v prípade obyčajných deň po uložení.
Komu
Orgán verejnej moci pošle občanovi alebo právnickej osobe správu elektronicky samozrejme iba v prípade, že daný subjekt má elektronickú schránku na štátnom webe slovensko.sk aktivovanú pre doručovanie. Táto aktivácia bola a je pre fyzické osoby dobrovoľná.
Právnické osoby zapísané v obchodnom registri budú mať povinne aktivované schránky od 1. januára 2017, ostatné právnické osoby od mája 2018.
Notifikácia a deaktivácia
Občania, ktorí schránku majú aktivovanú pre doručovanie, si musia samozrejme vo vlastnom záujme kontrolovať doručované správy. Elektronické schránky ponúkajú tri spôsoby, ako byť informovaný o doručení nových správ bez pravidelných návštev a prihlasovania na webe slovensko.sk. Nastaviť si je možné zasielanie notifikácií na SMS, notifikácií na email a zároveň je možné k zoznamu správ pristupovať cez emailové protokoly IMAP / POP3. Pre samotný obsah správy sa je už potrebné prihlásiť na webe.
Správy budú orgány do schránky samozrejme doručovať aj keď si ju občan aktivoval kedykoľvek od spustenia schránok na začiatku roka 2014. Ak tak fyzická osoba spravila a schránku nechce využívať, môže si zrušiť aktiváciu schránky na doručovanie.
Firmy, právnické osoby, tak spraviť už nebudú môcť, keďže pre ne je využívanie elektronických schránok od januára povinné.
Ako na elektronické schránky
Do schránok sa pristupuje po autentifikácii pomocou elektronického občianskeho preukazu eID s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom, v prípade právnických osôb sú dostupné pomocou eID ich štatutárom.
Potrebný softvér pre využívanie eID bol pôvodne k dispozícii len pre Windows, od minulého leta je k dispozícii aj pre macOS a linuxové distribúcie vychádzajúce v základe z Debianu, samotný Debian, Ubuntu a Mint.
Návod ako potvrdiť prijatie úradného rozhodnutia do elektronickej schránky (video: NASES)
Správca portálu Slovensko.sk NASES, Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby, zverejnila aj niekoľko inštruktážnych videí ako elektronickú schránku používať. Popisujú ale len štyri činnosti a sú len v rozlíšení 480p.
notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: trigger.*
|
Pridané:
3.11.2016 10:33
tu schranku sprav asi robilo 15 rocne decko na kruzku informatiky... v roku 2000.
NASES = banda kktov, ktori nic nevyriesia, len aby to mali z krku nieco odpisu
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: slecna.l
|
Pridané:
3.11.2016 14:36
No, ano, ta stranka je ohyzdna, ale ak obsahuje vsetky podstatne informacie, je to lepsie ako kockaty responzivny dizajn bez informacii. (Ktory je, mimochodom, vacsinou tiez ohyzdny.)
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: ricrdet
|
Pridané:
4.11.2016 7:59
Nie som frfloš, stránku slovensko.sk používam takmer denne a môžem Vám povedať, že tie informácie tam naozaj sú a je ich tam fakt veľa. Jediný problém je v tom, že je takmer nemožné sa k nim dostať. To že je stránka a obzvlášť schránka správ neskutočne pomalá je vec na ktorú sa dá zvyknúť, ale nájsť na tej stránke nejakú službu, napríklad komunikáciu s ORSR to je úloha. Kedysi bola možnosť pridať si službu do obľúbených, ale túto možnosť s novou verziou zrušili. Ešte že zostala možnosť hľadať služby podľa kľúčového slova, akurát nepochopiteľne kľúčové slová tiež zmenili. Takže po napísaní JKM mi pol rokom našlo jednotné kontaktné miesto ZRSR a dnes nenájde nič. Túto stránku musel robiť buď úplný idiot, alebo človek ktorý nenávidí ľudí a inak sa to vysvetliť nedá.
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: ja.
|
Pridané:
3.11.2016 11:18
Slovenske statne IT projekty v skratke:
To mas tak, ked sa do toho naleju velke peniaze, tie si rozoberu ti, ktori si ich "zasluzia" a vedia sa na ne vrhnut, a potom to robi nejaky chudak za pat korun a este ho kopu do riti, ze to malo byt hotove vcera, bez ohladu na to, ze mu to dali robit az dnes (ono to trva, nez sa dohodnu ti, ktori si tie prachy "zasluzia").
Ja sa necudujem, ze tieto veci vobec nefunguju. Resp. sa cudujem, ze tam aspon nieco funguje.
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: prdlajs
|
Pridané:
3.11.2016 12:26
Tam ani tak nejde o to, co to stalo, resp. kolko si kto nakradol. Ide o to, ze to dali za povinnost podnikatelom, ktori maju znasat za to nasledky, aj ked to nefunguje. A zakon napisali tak, aby ich nemohli za to zalovat. A nie je to prvy system, ktory tak funguje.
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: Buržuj
|
Pridané:
4.11.2016 7:57
Spolupáchateľstvo je zločin aj ked z neho nemáš prospech. Ľuďom čo pracujú v štátnej správe a kryjú svojou nečinnostou zlociny prajem len to najhoršie. Ked sa to začne lámať pôjdete na radu aj vy...
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: jožo
|
Pridané:
3.11.2016 14:59
No, nepoznám síce celé pozadie, ale ak je to ako pri tvorbe akejkoľvek inej stránky, tak si myslím že "tvorcovia webu" nesú vo výsledku zopovednosť len za funkčnosť... čo sa vzhľadu a použiteľnosti týka, vždy ti tam príde niekto "od zadávateľov" a povie, že ja tu chcem červenú farbu, tam chcem tabuľku, takto to vyzerá ok a takto nie. Neviem či tá "banda kktov" môže slobodne vytvoriť web taký aký by si predstavovali že by bol najlepší a iba ho odovzdať - každopádne, ja keď niekedy robím webstránku tak to spraviť nemôžem.
Re: notifikácie na odpovede na Váš príspevok.
Od: tamtung
|
Pridané:
3.11.2016 18:01
nemoze niekto z vas na dsl.sk komunite naprogramovat nejaky pop klient ktory by kontrolvoal tento statny spam kazdu tisicinu sekundy? len tak pre istotu, lebo je to doelzite vediet o poste..
Re: je niekde zoznam institucii?
Od: 66846165841465
|
Pridané:
3.11.2016 23:32
Žiadne inštitúcie je používať prakticky nemusia. Prečo? Pretože inštitúcia predsa nebude stíhať inú inštitúciu - to by si kadila na vlastnú hlavu. https://youtu.be/LoF_a0-7xVQ
je to cele na ...
Od: Bohus 2.0
|
Pridané:
3.11.2016 11:53
Tym, ze to nebude vyuzivat finacna sprava je to pre firmy uplne na k...na nic, kedze tej bande treba toho posielat najviac...DPH, dan z prijmu, statistiky a ine <>-viny.
Teoreticky ano, obidve maju v tejto chvili dorucene schranky na dorucovanie, dokonca VSZP ma dve, z toho jedna je oznacena ako OVM (organ verejnej moci).
skuste sa pozriet aj na to, preco niektore sluzby vyzaduju OS Win. Nepriamo, pretoze podstranka funguje iba v IE. Napr. sluzby zivnostenskeho registra ako zalozenie zivnosti.
Titulok príspevku musí mať dĺžku aspoň 5 znakov.
Od: mešuge
|
Pridané:
4.11.2016 10:21
...a sú len v rozlíšení 480p.
Väčšina plepsu je rada, ze má DSL pripojeňie! Tak tích 480p je ASI aj ADEKVÁTNICH! Veď podstatňejšie predsa je ABI to bolo viďieť! A abi to plebsu ňesťahovalo TRI dňi, LEN preto, že PÁnKO to potrebuje v 8K...
Pop3 a imap su ma nic
Od: Notototamto
|
Pridané:
4.11.2016 17:09
Ak ste si mysleli ze do pop3 a imap budu chodit obsahy sprav tak omyl. Text je stale konstantny a to ze mate ist na slovensko.sk. Ok, zmieril som sa s tym ale aj tak som chcel imap pouzivat ako notifikaciu namiesto emailovej lenze postovy klient pozivam denno denne aby som v nom mal aj prehladne info zo slo ensko.sk.... no a k veci ak si v imape oznacite spravy ako precitane tak po niekolkych minutach to mate opat ako neprecitane... a stale dookola... fail totalny. Som im to reportoval a ani mu a ani bu... asi by som sa mal opytat kolko desiatok milionov eur stal ten pop3/imap modul ktory je nepouzitelny a ani to neriesia banda zlodejska. Dalsi bug je ze v notifikacii je link na konkretnu spravu na slovensko.sk lebo tam je ID ale po klionuti ste akurat v inboxe- sprava sa neotvori. Na bug reporty zasadne neodpovedaju.