Inteligentných samojazdiacich áut môže prechádzať cez križovatky vďaka ich efektívnejšiemu využitiu dvakrát viac ako zvládnu prepúšťať najlepšie svetelné križovatky.
Tvrdí to tím vedcov z Massachusettského technologického inštitútu, Švajčiarskeho inštitútu technológií a Talianskeho národného výskumného ústavu.
Inteligentné samojazdiace autá pomocou svojich senzorov dokážu zisťovať svoju polohu, situáciu okolo seba a ďalšie blízke vozidlá. Vzájomnou bezdrôtovou komunikáciou zároveň môžu získať informácie o celkovom stave na križovatke a v jej okolí.
Tím vytvoril pre samojazdiace autá algoritmus prechodu cez križovatky, na ktorých nie je svetelná signalizácia a vozidlá si samé dohadujú prejazd cez križovatky.
Namiesto čakania a púšťania viacerých vozidiel naraz v jednom smere ako pri semaforoch algoritmus plynule cez križovatku prepúšťa vozidlá vo všetkých smeroch. Aby to bolo možné, prevádzku delí na krátke časové sloty a pozíciu vozidiel na požadovanú prispôsobuje spomalením už pred križovatkou.
Porovnanie premávky inteligentných áut a svetelnej križovatky (video: MIT Senseable City Lab)
Tím svoj algoritmus simuloval na reálnych dátach zo štvorprúdovej križovatky zo Singapúru, na ktorej sa dá z každého smeru odbočiť na každý iný smer. Podľa ich zistení umožní algoritmus zvýšiť kapacitu oproti najlepšej technológii svetelných križovatiek a tým zvýšiť vyťaženie ciest dvojnásobne.
Aké limity má toto zistenie a do akej úrovne premávky dokáže zvyšovať reálnu priepustnosť križovatiek na dvojnásobok vedci neinformujú, v súčasnosti analyzujú účinnosť riešenia pri viacerých blízkych na seba napojených križovatkách.
V každom prípade nasadenie podobného riešenia zrejme nebude môcť byť priamočiare, keď takýto algoritmus vyžaduje aby boli všetky autá samojazdiace.
ked budu po cestach jazdit uz LEN samojazdiace auta (tak ako to tvrdia dnesni priekopnici) tak na taku cestu chodci uz nebudu moct vstupit. ani cyklisti ani kone ani nic co nebude tiez samojazdiace.
dialnice su taky pekny medzikrok k tomuto scenaru...
Re: Diskusia k článku: Inteligentných áut prejde cez križovatku 2x viac ako pri semaforoch
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
22.3.2016 9:01
---------- ---------- ---------- ----------
Problem Slovenska je, ze semafory su nastavene tak, ze na oranzovu sa da kraaaaaaaaasne prejst, dokonca aj v sekunde ked sa prepne cervena, pretoze je tam vzdy rezerva 2-3 sekundy na vycistenie krizovatky. A vodici si na to samozrejme zvykli.
Su krajiny kde toto neplati a kde pri prechode na oranzovu mas problem jak svina, pretoze v tej sekunde uz pusta iny smer. Brzdit musis uz v momente ked zacne blikat zelena, ze sa ide prepnut na oranzovu, inak mas problem jak svina.
Dalej su krajiny, kde maju semafory nielen chodci, ale aj vodici uplne v 3,14ci. TALIANSKO. Auta cervena, chodci zelena a auta sa j*bu jak keby sa nechumelilo a chodci nemozu prejst. Musi tam vzdycky na cestu vbehnut samozrazedny policajt a haltovat auta co maju cervenu, aby chodci na zelenu mohli prejst. Dufam ze tam to nedopracujeme.
---------- ---------- ---------- ----------
Re: Diskusia k článku: Inteligentných áut prejde cez križovatku 2x viac ako pri semaforoch
Od: ...
|
Pridané:
21.3.2016 20:25
Ja zasadne chodim cez krizovatku ako chodec na cervenu. Pretoze ked pojdem cez zelenu, moze ma zrazit odbocujuce auto, ktore ked niekedy vidi, ze ma zelenu, mysli si, ze je majster sveta.
Preto cervena s nadychom zelenej.
Akurat raz sa stalo, ze to trochu pomenili a vtedy som videl ako naskocila zelena tam, kde nemala a musel som popobehnut. Takze pre beznych ludi to nie je.
Re: zbytočne sa trápia
Od: ...
|
Pridané:
21.3.2016 21:33
Ked vypadne signalizacia, tak mas aspon kruhak. Kto videl niekedy vypadok signalizacie krizovatky v Taliansku, ten chaos a pritom premavka fungovala...
Re: zbytočne sa trápia
Od: ...
|
Pridané:
21.3.2016 21:54
V starych filmoch je vidno dopravny policajt, ktory usmernuje krizovatku v pripade vypadku signalizacie pre tych menej nadanych a priebojnych. Ten ale vzdy nie je k dispozicii.
Potom je lepsie sa niecomu takemu vyhnut z dopravnych informacii. To vsak vzdy nie je mozne...
animácia
Od reg.: Kamikaze
|
Pridané:
21.3.2016 20:00
V tej animácii tie samojazdiace autá ani raz nemuseli odbočiť no v skutočnom svete by sa tam určite občas stretli tak, že by sa ich trajektorie proste museli prekrížiť...
Napr modelová situácia ide 5 áut za sebou rovno a z protismeru ide jedno auto doľava tam vôbec nenastala.
Vôbec tomu neverím, žeby sa nikdy nekrížili dve autá aby sa nemuselo vôbec brzdiť...
Evidentne si nepochopil o co ide. Taka situacia ako popisujes, ani nenastane, pretoze ak auto zisti, ze nemoze prejst cez krizovatku, lebo mu drahu krizuje 5 aut za sebou, tak spomali uz daleko pred krizovatkou na nizsiu rychlost, takze do krizovatky vojde, ked tych 5 aut za sebou tam uz nebude. Proste ty tam hladas situacie, ktore auta a software bude umyselne dopredu odstranovat.
Staci mat inteligentnych vodicov a bude to rovnake. Alebo na cesty nepustat tych neinteligentnych (to by bolo lepsie, ale MHD nestiha uz teraz). Za 99.999% kolon v meste mozu prave takyto co sa nevedia rozbehnut a uz po 2m maju stratu ako na kamion. Potom je jasne, ze cez taku krizovatku prejde menej aut a pred nou sa hromadia auta.
Nebude to rovnake. Vodic nikdy nebude vediet este pred krizovatkou, aky je stav ostatnych smerov. Tj nemoze sa zosynchronizovat s ostatnymi a prejst krizovatku bez spomalenia.
Ak spomalis 500m pred tak zablokujes inu krizovatku. A cele sa to moze obklukou vratit az na krizovatku cez ktoru chces prave prejst. Vo vysledku moze vsetko zastavit ak si s tym soft neporadi a nebude schopny uvolnit dopravu aj za cenu "porusenia pravidiel" (jednosmerka, zakaz odbocenia, kratka jazda protismerom do odbocovacieho pruhu, ...).
Dalsie a dalsie argumenty v prospech autonomnych aut, ktore zosmiesnuju zarytych "soferov". Soferi budu nahradeni, to je iste. Usetri sa cas (na krizovatchak aj pracou pocas jazdy), zivoty, parkovacie miesta v husto osidlenych oblastiach a stupne spotreba alkoholu. Je usmevne sledovat hladanie najtrapnejsich dovodov, preco to nemoze fungovat. Chodci bez akychkolvek cipov samozrejme nebudu ZIADEN PROBLEM. System ich zaznamena a prisposobi jazdu aj s ohladom na moznosti chodca (ak by sa napr. dieta nahle rozbehlo).