neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Prišlo rýchlejšie grafické rozhranie Vulkan, nástupca OpenGL

Značky: GPUprogramovanieOpenGL

DSL.sk, 17.2.2016


Konzorcium Khronos Group v utorok vydalo po niekoľkomesačnom odklade oproti avizovanému termínu finálnu špecifikáciu nového rozhrania Vulkan pre programovanie 3D grafiky.

Vulkan prichádza ako nástupca OpenGL a OpenGL ES a je grafickým API nového typu podobným AMD Mantle, DirectX 12 alebo Apple Metal, keď jeho cieľom je umožniť aplikáciám nízkoúrovňový prístup ku grafike a tým umožniť využívať jej výkon efektívnejšie a dosahovať vyšší výkon. Zároveň má Vulkan podporu pre multithreadovosť a umožňuje efektívne využívať moderné viacjadrové CPU.

Vulkan, ktorý bol odvodený z Mantle, je na rozdiel od zvyšných troch nízkoúrovňových rozhraní jediným univerzálne multiplatformovým. Kým je totiž Vulkan určený pre grafiky všetkých výrobcov a všetky operačné systémy, Mantle je len pre grafiky od AMD, DirectX 12 len pre Windows a Metal len pre iOS a OS X.

Vulkan bude špecificky najskôr podporovaný na Windows, Androide a Linuxe, pričom Google už avizoval podporu nového rozhrania v oficiálnom Androide. Podpora pre operačné systémy Apple, OS X a iOS, zatiaľ k dispozícii ale nebude.

Vulkan unifikuje mobilné a desktopové grafiky a k dispozícii je iba jedna verzia, na rozdiel od OpenGL a jeho mobilnej verzie OpenGL ES.


Logo API Vulkan (obrázok: Khronos Group)



Programy pre shadery bude Vulkan akceptovať v novom binárnom jazyku SPIR-V, ovládače tak budú môcť byť jednoduchšie a nebudú musieť integrovať prekladač jazyka GLSL.

Nové rozhranie je univerzálne podporované všetkými významnejšími výrobcami grafických procesorov. V prípade grafík pre PC bude AMD rozhranie podporovať na všetkých grafikách architektúry GCN, Nvidia od grafík Kepler a Intel minimálne od integrovaných grafík v procesoroch Broadwell.

Zároveň s oznámením vydania špecifikácie sprístupnili AMD a Nvidia svoje beta ovládače pre Vulkan pre Windows. Testami kompatibility už podľa dostupných informácií prešli aj ovládače Intelu, Nvidie a Imagination pre Linux a ovládače Nvidie a Qualcommu pre Android. Testom kompatibily zároveň prechádza ovládač ARM pre Linux.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

veselme sa, prichadza prorok, ktory prinesie spasu do nasich ciernych dusi a vola sa Vulkan
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Ty si zo Sýrie?
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

(facepalm)
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Napalm aj na face používali emeričania napríklad vo Vietname.
A to čo vtedy nezhorelo, zobrali monzúnové dažde, ktoré tam nejakým počinom spustili o niekoľko dní skôr...
Aj bez Vulkan-u.
Odpovedať Známka: -3.9 Hodnotiť:
 

(doublefacepalm)
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

vysokyyy jaaa-loo-veeeeee-c
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Spok (vulkanec) zo Star treku prinesol nove vizie.

Btw. veta "...prechádza ovládač ARM pre Linux" nema logiku.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

nie som moc koder ale ak tomu spravne rozumiem bude mozne pouzivat riadne ovladace pod linux/unix like systemami a inde, ktore uz nebudu proprietarne a budu v normalnych repozitaroch a bude ich mozne ladit a necakat na vyrobcu ci bude tej lasky a opravi ich, ak ich neoznaci za LEGACY bez podpory?

Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Presne tak. Konzorcium Khronos Group má pomerne vážny prúser, ak tomu správne nerozumieš.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Windows:
Proprietárne ovládače od nvidie a na Windowse asi aj všetky ostanú.


Linux:
Na linuxe integrované ovládače nemôžu byť pod inou licenciou ako je GPL2 a výšia. Preto si ich inštaluješ cez DKMS zvlášť.

Tipujem že nvidia (to jej politika) zostane pri svojom proprietárnom ovládači.

AMD ohlásilo plnú podporu pre "2D" cez amdgpu. 3D opengl aj vulkán bude robiť zvlášť. Ale vzhľadom na to že špecifikácia API/ABI vulkánu je jednoduchá tak FOSS 3D vulkan ovládače pre AMD spravia dobrovoľníci a ne-zamestnanci AMD relatívne rýchlo.

Intel už teraz pracuje na FOSS ovládačoch podporujúcich vulkán.
https://cgit. freedesktop.org/mesa/mesa /log/?h=vulkan
Bohužiaľ interne mesa drivre idú cez Galium3D a tie intelácke toto rozhranie nepodporujú. Takže implementácia ostatných driverov bude trochu trvať.

Ostatné:
K ostatným sa budú musieť výrobcovia ich čipov (väčšinou na ARM ich robia proprietárne bez uvolnených špecifikácií).
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Industry forged! ;D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ako môže byť univerzálny, keď ho Apple nebude podporovať? Samozrejme, v dobrom.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Takže to nie je zmena na hardvérovej úrovni?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Hm, ale to, že Apple sa snaží bojkotovať novú technológiu snáď nie je vina technológie...
(viď. komédia okolo Apple a NFC)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Alebo sa dá na to pozrieť aj inak. Nemusí im to vyhovovať, resp. mali pripravenú svoju...
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

a tiež im nevyhovuj 3,5 audio jack a usb nabíjačky?
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

A prečo by mali?
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

no veď áno no, nebudú sa predsa prispôsobovať trhu a nedopatrením tak prispievať ku komfortu používateľov! Chráň boh ak sa tie ich iVeci dali používať!
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Zákazník má garantovanú možnosť, rozhodnúť sa samostatne sa nerozhodovať.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

apple je ofi podporovatel khronos group, aspon podla wiki. To ze si nieco riesia posvojom je holt, tradicny apple. Lebo oni vedia vsetko "lepsie" predsa.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Audio 3.5 jack je prezitok a ten konektor je dost hruby a tazko sa riesi aj vodeodolnost, alebo aby ti nejebol phone ked potiahnes za kabel k sluchadlam. Lightening port je buducnost, micro usb alevo aj nove usb C sa este maju co ucit.
Odpovedať Známka: -8.0 Hodnotiť:
 

Nie je prežitok. Má svoje uplatnenie a aj opdstatenie. Rovnako aj 6.3 mm Jack.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

vodeodolny 3.5mm jack mali v Sony uz minimalne pred 2.5 rokmi (xperia z1)... lightning (nie lightEning) port tiez nie je magneticky, takze ti pri tahani za sluchadla velmi nepomoze
Odpovedať Hodnotiť:
 

ked bude apple raz predavat auta, garantujem ti, ze to nenatankujes na inej ako apple pumpe, lebo naschval spravia inu dieru na nadrzi aby si musel ist tankovat na apple pumpu. Tak to robia so vsetkym. Preto rusia jack, preto zaviedli v case USB2 thunderbold (a na telefon schvalne nekompatibilny lightning) a preto vydali notebook s 1x usbC.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

No a?
Však si to nemusíš kupovať...
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

o to ale nejde. Ľudia neznalí problematike to kupujú na kvantá a celý ich marketing je regresívny. Znova sme v dobe keď každý java phone mal iný konektor preto lebo, miesto toho aby sa vyvíjal schopný štandard.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A potom prečo sa všetci bráni uniformite, keď tu po nej voláte?
Iba EÚ nariadila pytomosti ohľadom nabíjačiek a USB neviem čoho.
Ale už si si napríkla nevšimol obmedzenia ohľadom hlasitosti sluchátiek a rôznych audio zariadení vrátane telefónov, ktoré malo za cieľ ochrániť uši. Tam ale nejaké zadné dvierka výrobcom nechali... Prečo?

Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Však ja neobhajujem nikoho. Ja som za plnu uniformitu v oblasti technológií. Myslím, že je nás viac, čo už roky nadávame na koncovky čo nepasujú do skoro identických zariadení. Pre mňa to bolo veľmi príjemné prekvapenie, keď som videl, že smartphony používajú usb a jack rovnaký ako moj notebook, monitor, telka, mp3ka a podobne. Jeden kábel, veľa zariadení!
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

neviem ako tebe ale mne sa v zivote 3,5mm port nezaprasil. a to som bordelar a mam problem so suchou kozou (=vela prachu).

lightning port mi za pol roka cistili dvakrat. hej ma to buducnost.

naopak mi sluchatka zachranili uz par krat starsie mobily, mp3, walkmeny a diskmany. takze to ze sa sluchatka odpoja pri pade telefonu nepovazujem za bonus.

mozu existovat aj dobre argumenty ale ty si ich nedodal.

nemas predstavu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

live long and prosper
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Berem to ako navrat ku korenom. Glide, S3 MeTaL...

Ked mali drivery 5 MB a hry boli programovane pre driver nie driver pre hry.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dúfam, že k vulkanu bude pribaleny aj sakel
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak posielam tie zvednute kvety.
http://www.dsl.sk/article.php?article=17833
Odpovedať Hodnotiť:
 

No co z toho ze ho sice budu vyrobcovia HW podporovat ale SW bude kazdy pisat pre DirectX
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár