Spoločnosť Tesla Motors, v súčasnosti vedúci výrobca elektromobilov, tento víkend začala sprístupňovať novú verziu firmvéru 7.1 pre svoje vozidlá Tesla Model S, ktorá pridáva viaceré nové samojazdiace funkcie.
Tesla pridala do všetkých Modelov S vybavených príslušnými senzormi podporu samojazdiacich funkcií novým firmvérom 7.0 z polovice októbra.
Tieto funkcie sú zrejme najpokročilejšie zo samojazdiacich funkcií v bežne dostupných modeloch automobilov, keď režim Autosteer sa dokáže sám držať v cestnom pruhu a to napríklad aj pri zdĺhavom posúvaní sa na križovatkách s úplným zastavovaním a vozidlo na pokyn vodiča dokáže samé prejsť aj do druhého pruhu. Pri bežných podmienkach má v absolútnej väčšine použití technológia pôsobivé kvality.
Kolmé parkovanie
Nová verzia 7.1 pridáva viacero noviniek. Kým Tesly dokázali už aj doteraz detekovať voľné parkovacie miesto pri kraji vozovky orientované paralelne s cestou a dokázali naň samé zaparkovať, v novej verzii pribudla podpora zaparkovania na parkovacie miesto kolmé k ceste.
Tesly tak dokážu teraz samé zaparkovať aj na bežných parkoviskách.
Kolmé parkovanie vo firmvéri 7.1 (video: Mark Schey)
Podľa krátkych skúseností jedného z majiteľov Tesla zvyčajne najskôr zacúva do miesta pod príliš ostrým uhlom a následne smer vyrovná jedným pohybom vpred.
Autonómne odparkovanie
Ďalšou zaujímavou novou funkčnosťou označenou Summon je úplne autonómne odparkovanie a výjazd z parkovacieho miesta bez vodiča v aute.
Táto funkčnosť zatiaľ zrejme podporuje len odparkovanie na miesta, pred ktorými auto priamo stojí. Užitočná má byť najmä na zaparkovanie do úzkych miest. Špecificky je užitočnou pri parkovaní do stiesnenej garáže, pričom v tomto prípade je podporované aj automatické otváranie a zatváranie garážových dverí podporujúcich štandard HomeLink.
Tesla dokáže sama zaparkovať jazdou vpred aj cúvaním a rovnako ako podporuje odparkovanie, podporuje aj výjazd z parkovacieho miesta.
Automatický vjazd do garáže vo firmvéri 7.1 (video: James Majerus)
Vozidla dokáže samé zaparkovať, ak sa nachádza maximálne cca 12 metrov od parkovacieho miesta.
Automatický výjazd z garáže vo firmvéri 7.1 (video: Mark Schey)
Vodič autonómne parkovanie ovláda diaľkovým ovládaním, podľa zoznamu noviniek je oficiálne dovolené len na súkromných pozemkoch.
Obmedzenie samojazdiach funkcií
Hoci automatická jazda držania sa v pruhu Autosteer uvedená na jeseň má v absolútnej väčšine prípadov pôsobivé kvality, v niekoľkých prípadoch bolo zaznamenané nepredvídané a potenciálne nebezpečné správanie. Najvážnejším takýmto zverejneným prípadom zostáva zrejme prípad, kedy Tesla na ceste s vyznačenými čiarami strhla pred protiidúcim autom volant smerom do protismeru. Zverejnené neboli zatiaľ ale informácie o žiadnej nehode, ktorú by Autosteer spôsobil.
Zrejme najvážnejší zverejnený incident pri aktivovanom Tesla Autosteer
V každom prípade Tesla na incidenty reagovala avizovaním obmedzenia autopilota.
Podľa popisu zmien v novej verzii 7.1 bude mať auto v režime Autosteer na cestách bez strednej rozdeľovacej čiary a "rezidenčných cestách" obmedzenú rýchlosť na maximálnu dovolenú rýchlosť plus maximálne ďalších 5 mph.
Zároveň Tesla avizuje zlepšenie funkčnosti Autosteer ak sú čiary jazdných pruhov vyblednuté a pri jazde popri výjazdoch z diaľnice. Zlepšilo sa aj vyhýbanie potenciálnym bočným kolíziám, keď podľa zoznamu zmien bude teraz Tesla produkovať menej zbytočných neodôvodnených úhybných manévrov a na skutočne hroziacu kolíziu zareaguje skôr.
V prípade firmvéru 7.0 tento Tesla najskôr sprístupnila v USA, v Európe bol kvôli potrebným povoleniam regulačných úradov následne sprístupnený cca o dva týždne neskôr. Či teraz nový firmvér distribuuje zároveň aj v Európe zatiaľ nie je jasné.
Presne tak. Už som uvažoval, že si ich zaobstarám viac( kým sa jedna nabíja, tak by bola k dispozícii iná) na vyskúšanie, ale jednoducho odmietam platiť aj za vývoj softvéru, ku ktorému si treba dokúpiť garáž.
Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: gertrudo
|
Pridané:
10.1.2016 14:47
Trosku dlho to parkuje, a kolme parkovanie zvladnu aj starsie auta.
Ale inak sa mi velmi paci ze tesla je asi prva automobilka kde sa vyrobca stara o nove funkcie a akutualizaciu FW a SW.
Ine autombilky nechavaju 5 a viac rocne navigacie montovat do novych modelov(vid VW a jeho navigacia ktora bola rovnaka hadam 10 rokov)
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: Hdbdjdjdd
|
Pridané:
10.1.2016 16:23
Suhlas! V dobe Super HD Ultra rozliseni iPadov, Samsung tabletov a neviem coho este ktore stoja 400-600€, je na zamyslenie zakaznika ked pozrie do takmer hocijakeho auta v cene 30-50tis eur na tie hnusne displeje so super nizkym rozlisenim....potom staci jeden kuk do cennika a zrazu, ej sup tralala, ten displej s navi stoji 1500€.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: umna
|
Pridané:
10.1.2016 17:24
U mňa je viac nepochopiteľné, koľko rokov je už senzor pohybu a technológia stráženia mŕtveho uhla je stále len v prémiových modeloch. Koľkým haváriám sa dalo zabrániť.
Re: Prispievajte do diskusií ako spevák
Od: kontexterror
|
Pridané:
11.1.2016 3:53
A pri sigme dostupnosti výstupných informácií senzorov pohybu, eventuálne celej technológie stráženia mŕtveho uhla, by pri spoliehaní sa na ne/ňu ich výpadky v súbežnom časovom intervale spôsobili koľko nezabránení haváriám alternatívou možnosti úplne samostatného konania vodiča?
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: prdlajs
|
Pridané:
10.1.2016 17:46
Je to velmi jednoduche na pochopenie - ludia su dostatocne blbi, aby stale kupovali to iste dokola. Z coho vyplyva, ze vyrobca sa nebude unuvat vyvojom, ked mu to stale sype prachy.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: prdlajs
|
Pridané:
12.1.2016 0:34
Nepopiera, nepochopil si to. Vyrobcovia vyvijaju az vtedy, ked sa nieco nepredava. Davaju do toho prachy. A potom, ak to vyvinu a je to predaja schopne, tak to zakaznici mozno kupia. Ak nie, tak bud skusaju nieco ine, alebo casom skrachuju.
no mam dost velke pochyby, ze monitorovanie mrtveho uhla funguje na baze senzoru pohybu.. vsak ked sa auto hybe tak sa vsetko okolo vzhladom na auto pohybuje, senzor pohybu by deteg(k)oval akoze co?
monitorovanie mrtveho uhla funguje cez kamerky a na zaklade analyzy zmien na jednotlivych polickach.
Kúrva!
To je iná doba, ak si niekto na aute aktualizuje firmvér, od ktorého záleží život človeka!
A dúfam že je to dostupné len tak, hocikomu, cez Internet...
Do je už dobre v piči!!!
Veruže to tak pôsobí. Možno sem niekto pastne link na štatistiku volaní na záchranný systém a hneď bude jasné, koľko percent telefonátov je od auta a koľko z telefónu.
funkcií auta je kúsok viac, ako točenie volantom a plyn/brzda.
Od prehrávača médií určite nezávisí nikoho život. Od autopilota nezávisí tvoj život, ak ho aktívne monitoruješ. Od parkovacích senzorov tiež nezávisí. Ani od automatického parkovania. atď. atď.
Inak povedané, možno 99% kódu môžu pohodlne aktualizovať bez toho, aby to mohlo vôbec ohroziť niekoho život. S tým 1% určite narábajú extrémne opatrne.
chcem Teslu
Od: Tesla maniak
|
Pridané:
11.1.2016 10:51
Dokaze toto nejake trapne BMW alebo Mercedes? toto dokaze Tesla za cca 60tis E... uz sa tesim na Tesla 3.. si uz sporim peniazky
Smrt spalovacim autam.. prerobit vsetky benzinky na elektrostanice a je po probleme s dobijanim. miesto tankovania budeme nabijat. ja mozem aj doma :D
Elon Musk je nadclovek tejto planety. staci si precitat knihu o nom
by si neveril, ale dokaze to aj bmw aj mercedes
bmw:
https://youtu.be/IZ-O0e8DRr0
mercedes:
https://youtu.be/6dd32h5wdSE
a este aj ten stary WV
https://youtu.be/jwvHjrxGf3E
Re: chcem Teslu
Od: Tesla maniak
|
Pridané:
11.1.2016 22:39
A si si isty ze stoji cca okolo 60tis E... vie to same jazdit ako tesla? vie to upgrade softu? alebo ako vzdy BMW za kazdu chujovinu bude pytat 1000e.. teda aj za upgrade FW...s teslov nemusis chodit na vymenu oleja sviecok atd... ziadne rozvody. prdim na to ze to nabija dlhsie ako tankujem ked na Tesla chargeroch si to nabijem zadarmo a aj doma mam 17c za kW.. take lacne jazdenie nespravi ani najlepsie TDI auto.. ludia konecne kaslite na spalovaky. buducnost je uz tu