Spoločnosť Samsung minulý týždeň predstavila nové modely svojich 2.5" SSD diskov Samsung 850 EVO a Samsung 850 PRO s kapacitou až 2 TB. Doterajšia maximálna kapacita týchto modelov dosahovala 1 TB.
Nové modely sú na rozdiel od väčšiny ostatných vysokokapacitných SSD diskov použiteľné aj v notebookoch, keď majú výšku 7 mm, nízku spotrebu 60 mW v režime nečinnosti aj hmotnosť iba 66 gramov.
Nové modely sú postavené na 32-vrstvových celkom 128 čipoch 3D flash pamäte s kapacitou 128 gigabitov, pričom model PRO používa MLC pamäť a model EVO pamäť TLC až s tromi bitmi informácie uloženej v jednej bunke.
Podľa Samsungu sú nové modely osadené tiež novým kontrolerom MHX a 2 GB LPDDR3 cache pamäte.
EVO model poskytuje maximálne sekvenčné rýchlosti 540 / 520 MB/s a maximálny výkon pri čítaní a zápise 4 KB blokov na náhodné pozície 90 a 98 tisíc IO/s. U PRO modelu to je 550 / 520 MB/s a 100 / 90 tisíc IO/s.
Spotreba pri aktívnych operáciách dosahuje maximálne 3.3 W pri čítaní a 3.4 W pri zápise u PRO modelu a 3.7 / 4.7 W u EVO modelu.
2 TB Samsung 850 EVO, kliknite pre zväčšenie (foto: Samsung)
U EVO modelu garantuje Samsung možnosť zapísať počas celej životnosti disku 150 TB dát respektíve poskytuje záruku 5 rokov, u PRO modelu je to 300 TB alebo 10 rokov.
Na Slovensku sa nové modely začnú predávať na konci mesiaca. Odporúčanú cenu pre Slovensko spoločnosť nezverejnila, pre USA je to ale 800 dolárov za 2 TB EVO a 1000 dolárov za 2 TB Samsung 850 PRO a podľa dostupných informácií pre niektoré iné krajiny s eurom 870 respektíve 1050 eur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SamSiUng
Od: Japster
|
Pridané:
15.7.2015 11:48
SAMSUNG - firma problémov!
|
|
Re: SamSiUng
Od: Anal Fabet
|
Pridané:
15.7.2015 20:52
DAMSUNG - firmware problemov!
|
|
Re: SamSiUng
Od: ngffbfb
|
Pridané:
15.7.2015 23:54
Vyzerá trochu ako iphone.
|
|
Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od reg.: Bryan Fury
|
Pridané:
15.7.2015 11:51
Osobne by som potreboval 4 x 3 TB SSD, najlepšie od Intelu, Crucialu, alebo ak, tak Samsung Pro, do 300 eur bez DPH za kus. Konečne by som sa mohol zbaviť Red Pro, ktoré sú síce super, avšak katastrofálne hučia.
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od: Trotl
|
Pridané:
15.7.2015 11:59
Tu ti to kazdy preda.
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od: jddhdjjh
|
Pridané:
15.7.2015 12:44
Skus pozriet specializovane eshopy tu, tu a tu
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.7.2015 13:39
A prezrad co by si robil (nemam odvahu pytat sa slovesom skladoval) s 12 TB SSD kapacity?
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od: vil2
|
Pridané:
15.7.2015 13:47
to vyzera byt na raid 5 pole
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.7.2015 13:56
Pripadne RAID6 alebo RAID5+spare disk, takze na data ostane 2x3 TB, chapem.
Takze pozmenujem otazku: naco by mu bolo 6 TB SSD kapacity.
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od: vil2
|
Pridané:
15.7.2015 15:14
nie,ked to da do raid5 pola bude mat 9TB kapacity:)
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2015 6:38
nie, citame s porozumenim: RAID5+spare a bude to mat 6 TB kapacity
RAID5 = min 3 disky a moze sa pokazit lubovolny, kontrolne sucty su porozhadzovane na vsetkych
RAID6 = min 4 disky a mozu sa pokazit lubovolne dva, kontrolne sucty su porozhadzovane na vsetkych ... to ze sa mozu pokazit lubovolne dva nie fantasticky, ale rezia je narocnejsia ako pri RAID5
RAID5+spare disk = min 4 disky a teda zda sa ze je to to iste ako RAID6 ale samozrejme neni. Spare disk je v "cakacom rezime" a caka kym odide jeden disk ktory je klasicky zaradeny do RAID5 pola, aby sa mohlo pole dolnit. Suma sumarum: pri RAID5+spare sa tiez mozu pokazit DVA disky, ale nie absolutne lubovolne, ale iba jeden z pola a druhy musi byt prave spare disk. Ponivac ked sa pokazia dva disky v RAID5, data su v prdeli.
Jo?
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2015 12:24
... s tym dovetkom (to len pre istotu), ze spare disk nemozno zaradit ku kapacite pola presne tak isto, jak jeden disk z RAID5 pola ...
|
|
Re: Väčšie, lacnejšie, lepšie.
Od: prdlajs
|
Pridané:
15.7.2015 15:01
No co asi, da si tam svoj archiv p-cka. Len neviem, ci mu bude stacit taka mala kapacita.
|
|
hmmmm
Od reg.: migmig
|
Pridané:
15.7.2015 12:08
U EVO modelu garantuje Samsung zápis maximálne 150 TB za životnosť disku...
Maximalne 150TB? Nie minimalne?
|
|
Re: hmmmm
Od: rms_
|
Pridané:
15.7.2015 12:49
V tomto prípade sa hodia obe slová. Ale zaujímavý postreh
|
|
Re: hmmmm
Od reg.: ujoslav
|
Pridané:
15.7.2015 12:51
Po akej dobe od zapísania dát sa budú čítať rýchlosťou 50MB/s?
|
|
Re: hmmmm
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.7.2015 13:37
PR oddelenie Ťamťungu malo asi velky flam, kedze 150 a 300 TB zapisanych dat na 2 TB SSD je 75 prepisov NAND pamatovych buniek v pripade TLC a 150 prepisov v pridape MLC. Cudovali sa tomu aj na jednom nemenovanom CZ IT portali pred tyzdnom. Pricom je vseobecne zname ze marketingovo su tieto hodnoty udavane ako 250 az 550 pre TLC a cca 1000 az 2000 pre MLC. Napr. 250 TB pre 480 GB model Sandisk Ultra II s TCL cipmi. Realne je vydrz casto krat aj 2x vacsia.
Takze bud mali v Ťamťungu na PR oddeleni najeke brainstormingy a hodnoty nastavili zamerne az prehnane nizko, aby sa im napr. dobre operovalo s reklamaciami, alebo kvalita NAND cipov zo dna na den zazracne 5-nasobne poklesla.
|
|
Re: hmmmm
Od: Japster
|
Pridané:
15.7.2015 13:40
Nemali. Len má priveľkú kapacitu a tam zrejme rastie aj neúmerne chybovosť buniek...
To čo si opísal je len teória, v praxi to bude o kus horšie...
|
|
Re: hmmmm
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.7.2015 13:46
Na chybovost buniek je tu na fyzickej vrstve wear leveling a provisioning, teda rezerva v podobe 2 TiB vs. 2 TB, teda
2 199 023 255 552 bajtov vs. 2 000 000 000 000 bajtov, teda rezerva takmer 200 GB, cili 10%. A mozno aj viac. Realne osadena kapacita NAND cipov sa vsak dnes neda uz tak lahko urcit ako pred casom.
|
|
Re: hmmmm
Od reg.: M a t t
|
Pridané:
15.7.2015 15:08
Kedze je to Samsung tak budes rad ak to vobec zapise prve 1TB.
|
|
Re: hmmmm
Od: Muad'Dib
|
Pridané:
16.7.2015 10:01
No čo – hlavne, že to má veľkú pojemnosť (kapacitu).
Asi predpokladajú, že pri pojemnosti 2 TB si stratu nejakých pár GB ani nevšimneš... :-D
|
|
Diskusia k článku: Samsung predstavil 2 TB SSD pre notebooky
Od: Meno je už zaregistrované
|
Pridané:
15.7.2015 13:32
No len co to spravi s hmotnostou ked nebude v necinnosti...
|
|
konecne pravda
Od: poldinko
|
Pridané:
15.7.2015 13:38
EVO model garantuje zápis maximálen 150TB
konečne povedali pravdu, viac to nedá ani keby ho nútili - sa zablokuje a dosť, chceš viac doplať (niečo ako dátový paušál)
|
|
2GB cache?
Od reg.: M.Miiicho
|
Pridané:
15.7.2015 16:17
2GB cache? To bude ale stratenych dat pri sudden power down.
Ja osobne som dal prednost SSD s kapacitormi, pri ktorych sa vyrobca este explicitne chvali ake su spolahlive pri nahlom vypnuti.
|
|
Re: 2GB cache?
Od: Brmbrm
|
Pridané:
15.7.2015 16:54
lenze elektrolyticky kondenzator ma tiez obmedzenu zivotnost, takze necakaj, ze by to mohlo byt spolahlive aj po 3 rokoch...
|
|
Re: 2GB cache?
Od reg.: M.Miiicho
|
Pridané:
16.7.2015 8:12
No napriklad ja mam Seagate a ten nema elektrolyty ale pole tych zltych obdlznikov. Aj micron to tak robi. Zase Intel dava elektrolyt. Ale zase existuju aj kvalitne elektrolyty.
|
|
Re: 2GB cache?
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2015 6:57
Pre TLC nutnost, ale kto vie jak to maju osetrene. Pri MLC modeli zrejme nie, ale pri TLC modeloch malinka cast NAND flash kapacity pracuje v rezime ako SLC cache. Netusim aka velka cast, 1-2-5%? A netusim ci to tak ma aj Tumtung. Ale 2 GB DRAM cache je odvaha.
Napr. Pri Sandisk Ultra II je to nieco vyse 4%, ale tam neni hentaka demente velka DRAM cache, tam je tipujem iba 64 alebo 128 M(i)B. Teda napr. pri 240 GB modeli je tam dalsich 10 GB pracujucich v rezime SLC, pri 480 GB modeli 20 GB a pri 960 GB modeli az dalsich 40 GB pracujucich v rezime SLC cache. Realnu osadenu kapacitu NAND cipov ale netusi ani diva srnka v case ruje, pretoze po zapocitani SLC cache (napr. pre 960 GB model je to 960+40 = 1000 GB) treba este zapocitat dalsiu NAND storage pre technolgiu MPR (dalsich 16,66%) a niekolko % (5-10%) pre wear-leveling a provisioning, takze ten 1 TiB (1099511627776 bajtov) by pre 960 GB (960 000 000 000 bajtovy) model vobec nestacilo.
|
|
lobby
Od: alojz mrkvicka
|
Pridané:
15.7.2015 16:37
janka hospodarova chce 2ks do svojej kancelarie a jozko golonka 1ks
|
|
Re: lobby
Od: MAJAK - neregistrovany
|
Pridané:
16.7.2015 4:49
golonkovi treba do kancelarie akurat tak panelove zatarasy aby sa nedalo chodit autom cez hrebendovu
|
|
.......
Od: abcdefgh
|
Pridané:
15.7.2015 18:56
SSD je vyvojovy dead end na 2 prepisy a vyhodene peniaze. Na jednom kompe mam este stary 140GB HDD z roku 2000 a to je uz 15 rokov a stale fici ako novy. Buducnost je NRAM.
|
|
Re: .......
Od: kjhjjtrf
|
Pridané:
15.7.2015 20:26
amen
|
|
Re: .......
Od reg.: roob_
|
Pridané:
15.7.2015 21:04
klames. WinXP vysiel 2002 a bez SP1 nepoznal HDD >120GB. To znamena ze v roku 2000 nemohli vyrabat 140GB disk, a po druhe taky ani nebol, boli 120 a 160. SSD je vsetko len nie vyhodene peniaze, hlavne teraz, ked su uz dostatocne lacne aj do kancel PC.
|
|
Re: .......
Od: ygyugy
|
Pridané:
15.7.2015 23:52
Ale si mu dal, chalanisko reve do vankúša
|
|
Re: .......
Od reg.: Trolitel
|
Pridané:
16.7.2015 3:01
Možno používal Linuxi...
|
|
Re: .......
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2015 7:06
Ked Zapadna Cifra vydala extravaganciu 808,8 GB, tak si chalanisko mysli, ze existovalui aj 140 GB disky, pricom 3,5 palčáky existovali len 120 a 160 GB modely.
http://goo.gl/CW6NpI
BTW XP vysiel na jesen 2001 (samozrejme bez SP, to sedi).
|
|
Re: .......
Od: MAJAK - neregistrovany
|
Pridané:
16.7.2015 11:31
140 respektive 146 GB disky boli a su SASka do serverov IBM
|
|
Re: .......
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2015 12:24
jo, ale tazko povedat, ci mal na mysli tie
|
|
Re: .......
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2015 12:26
a potom aj 72jky a 36tky
chvalabohu neskor to uz je okruhlesie, 300vky, 600vky ...
pripadne ine modelove rady 500vky, 1terárka ...........
|
|
Re: .......
Od reg.: roob_
|
Pridané:
16.7.2015 12:35
ale to boli 10k rpm raptory...
|
|
Re: .......
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
17.7.2015 10:20
Aj. Ale serverove disky su aj 3,5 palcove ...
|