neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Samojazdiace autá prídu podľa Muska do piatich až šiestich rokov

Značky: samojazdiace technológieTesla Motors / TeslaElon Musk

DSL.sk, 22.9.2014


Plne autonómne riadené samojazdiace autá budú podľa Elona Muska, zakladateľa Tesla Motors, technologicky pripravené do piatich až šiestich rokov.

Musk to uviedol v rozhovore pre noviny The Wall Street Journal.

O šesť rokov budú takéto autá podľa Muska desaťkrát bezpečnejšie ako auto riadené vodičom. Za najväčšiu technologickú výzvu pre príchod samojazdiacich áut považuje Musk výrazné zlepšenie počítačového videnia a technológie rozpoznávania obrazu, špeciálne v situáciách ak je viditeľná iba časť objektu.

Podľa Muska po dostupnosti funkčnej technológie bude trvať ešte niekoľko ďalších rokov, kým sa dorieši legislatívna otázka.

Elon Musk, ktorého majetok sa odhaduje na dvanásť miliárd dolárov, stojí za viacerými progresívnymi technologickými spoločnosťami. Hlavným zdrojom jeho majetku je úspešný predaj PayPalu spoločnosti eBay.

Následne založil okrem Tesla Motors vyrábajúcej elektromobily aj SpaceX, vyvíjajúcu rakety a lode pre dopravu na obežnú dráhu Zeme ale tiež na Mars, a SolarCity, ktorá sa zameriava na fotovoltaické zdroje elektrickej energie.


Samojazdiaci elektromobil Google (foto: Google)



Musk pôvodne pred rokom avizoval plán pre Tesla Motors do troch rokov uviesť čiastočne samojazdiace auto, ktoré má zvládať autonómne jazdiť na 90% prejdených kilometrov. Či tento plán naďalej platí Musk aktuálne nepotvrdil.

Najďalej vo vývoji samojazdiacich áut je v súčasnosti podľa verejne prezentovaných informácií spoločnosť Google, jej technológia má ale zatiaľ viaceré výrazné limity. V minulosti spoločnosť prezentovala ambiciózny termín uvedenia samojazdiacich áut, keď na začiatku roku 2013 hovorila o ich uvedení do troch až piatich rokov. Aktuálne hovorí o uvedení do piatich rokov.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

Tak dufam, ze tych 5 rokov bude tak do 15, pokym ude realna moznost zakupit take auto (teda aj cenovo dostupne a pouzitelne u nas). Hadam to nebude ako vsetky super vynalezy bateriek s x nasobnou kapacitou, ktore tu uz davno mali byt... A najradsej by som uz teraz miesto soferovania si pozeral v aute TV...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

na co pre boha by si si to kupoval? nepotrebujes to auto vlastnit, ale len vyuzivat. cez mobil objednas kedy potrebujes a auto samo pride, odvezie ta a aj odide prec.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

A čo Ti teraz vadí na taxikárovi? Či aký je potom rozdiel, keď ty nepotrebuješ auto vlastniť?
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

asi to že s taxikom si prenajímaš aj šoféra
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

presne tak, dnes autá minimálne 90% času stoja zaparkované a zbytočne zavadzajú, hlavne v mestách by carsharing bol riešením. Nepochopím ľudí, ktorí si kúpia auto a nenajazdia s ním ani tých 10 000km za rok, najväčší extrém som videl škodovku z 87. a mala najazdené 3000km, keby si ten pán vždy objednal vrtuľník tak by ho to vyšlo lacnejšie.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Auta sa kupuju hlavne kvoli pomyselnemu statusu, prestizi a podobnym somarinam. Alebo na natlak okolia (kolegovia, kamarati a spol. - "ako to ze nemas auto ked uz tolko zarabas?"). Aj ked kupci ti to zdovodnia 200 inymi dovodmi. Za ktore by si ich nachytal do tyzdna, ze ich nedodrziavaju.

Realne sa pre nevyhnutnu prepravu kupuje tak 20% aut a menej.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Hovoris mozno o velkych mestach, kde ako tak funguje mhd. Tu u nas mimo velkych miest, sa bez auta nepohnes a ak byvas na dedine tak 2 su prakticky nutnost.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Máš bohužiaľ pravdu. Dnes nie je auto luxus, ale nutnosť.
Mám na mysli osobné auto čo stojí max 40000€.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A zaujímavé je, že som si naň pomaly po 30-tich rokoch ešte nezarobil...
Tak asi je to luxus...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Auto ako nutnost stoji do 20 (v pripade vacsieho rodinneho auta, inac do 15). Vsetko nad uz je zalezitost demonstracie statusu.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

diskusia asi zostala v článku o nahých herečkách
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Tak ci k tomu povedat, co uz nebolo povedane... Technologia to moze byt uzitocna, ale plosne presadenie medzi normalnu premavku je minimalne otazne, co sa tyka bezpecnosti. Ja osobne by som v 800 kilovej krabici nad ktorou nema nikto priamu kontrolu nechcel sediet. Este ti software vyhodi nejaky error 42, please reset, v 90 mimo mesta a okrem dosranych spodkov mozes menit aj vacinu kosti v tele.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

> Ja osobne by som v 800 kilovej krabici nad ktorou nema nikto
> priamu kontrolu nechcel sediet.

Ale aspoň by tú krabicu neriadil nejaký pako čo zbiera pokutové bločky "jak pán".
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Presne tak, len NAOPAK.
Technológia bude tým účinnejšia, čím bude viac vozidiel autonómnych a medzi sebou komunikujúcich.

Ak sa bojíš, tak nepoužívaš ani výťah, lietadlo to je už horor sci-fi. :)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

porovnavat naprikald zaseknutie vytahu s autom ktore ma chybu v softveru pocas 60-90/ km rychlosti je "VEMI MUDRE"
Odpovedať Hodnotiť:
 

L
Odpovedať Hodnotiť:
 

Som síce fanúšik technického pokroku, ale kedy už niekto z týchto "dôležitých" ľudí aj povie, že kto bude v prípade nehody (nebodaj so smrtelnými následkami) zodpovedný. Programátor? Sevisný technik, že po poslednej jazde v blate neočistil na danom aute senzory? Vodič, lebo nedával pozor na to čo sa počítat v mikrosekunde rozhodol urobiť? Alebo za to, že si nestiahol aktualizáciu (čo na tom, že je v dedine mimo signálu)?
Alebo sa to proste nechá tak že "another UI fail", bohužiaľ?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Nehoda je velmi nepravdepodobna, lebo ma auto nasnimany 3D model ciest, po ktorych moze jazdit a ked to nesedi s jeho senzormi, tak zastavi a prepne sa na manualne ovladanie.

Je mozne, ze sa nieco pokazi - to sa potom skoro urcite hodi na poistovnu a ta uz si najde dovod, preco za to mohol uzivatel.
Odpovedať Známka: -8.0 Hodnotiť:
 

pozri si niekedy na youtube videa s nehodami.. najdes kopec takych, ze objektivne nieje mozne sa nehode vyhnut. Nehod bude kopec a hlavne v zmiesanom prostredi.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Myslim, ze spravne otazky. Ale aj pri zariadeniach ako lietadla, vlaky atd sa vzdy uvazuje s nejakou hranicou tolerancie intenzity nebezpecnych poruch. Ziadny stroj ju nema nulovu a to ani ten kde su veci zalohovane.

Ked si zoberies situaciu, ze napr. lietadlo spadne z technickych pricin kto je za to zodpovedny?

Myslim, ze ako v tomto pripade sa bude udavat tolerovana chybovost a ked sa vyskytne, nikto s tym nic nespravi. Ak pocet nehod klesne co len o polovicu nehod, bude to uspech oproti dnesku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Co tam na nehodach, viac umrti sposobuju fastfoody. To ale nikto neriesi. Lebo keby zakazali Mekac, ta by tu bola revolucia.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Kvôli mne môžu vypnúť bagetérie, mekkýše, káčerov, pizérie baby aj kebaby a iné foody kľudne zavrieť...
Odpovedať Hodnotiť:
 

nechajú ti pedále a volant a v prípade chyby máš prevziať kontrolu nad vozidlom. Prvých 5 rokov samojazdiacich áut by som aj tak nespustil ruky z volantu
Odpovedať Hodnotiť:
 

neboj sa, 20 krat sa odvezies do roboty a uz ani nebudes uvazovat nad tym ako akuto preslo krizovatkou a budes dalej surfovat na notebooku.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

5-6 rokov kym bude technologia.
20 - 30 kym Slovensko opravy cesty aby to nejazdilo po jarkoch
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aký optimista :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie, praveze tie jarky su vhodne pre samojazdiace auta nakolko mozu posobit ako kolajnice ci navigacne body na ceste. Staci ich bud prehlbit alebo aspon digitalne zmapovat a nepotrebujete ani GPS ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

v podstate je každý výtlk iný takže je možné ich použiť ako navigačné body, problém je že podliehajú vývoju a neustále sa menia :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ptom si tak budes citat noviny zatial co ta tvoj samochod bude viezt do prace, zrazu drb, z podvozku iskry a na displeji "Vytlk BA-500683 has been updated."
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No ved mozme zalozit bussines na updatovani map :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

problem je skor v sposobe ako robia tie cesty a pokial sa toto nezmeni tak tu budu donekonecna jarky
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

a bude titulok v správach:
hromadná havária 200 autonomnych áut na dialnici ktoré napadol vírus lebo nemali najnovší service pack :D


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Praveze MALi SP..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Berie vobec niekto toho chlapa vazne? Tie jeho vizie su sice sympaticte ale uz ich bolo tolko (a vacsinou nespravnych) ze neviem ci ma len hlavu tak vysoko v oblakoch alebo to robi pre investorov
Odpovedať Hodnotiť:
 

no kto by už bral vážne nejakého miliardára, zakladateľa dvoch prosperujúcich a inovatívnych firiem, z ktorých jednu si objednala NASA na pilotované lety do vesmíru a druhá je synonymom pre platbu cez internet plus šéfa ďalších dvoch rovnako prosperujúcich firiem, z ktorých jedna priniesla revolúciu do automobilizmu a jej autá sa predávajú ako teplé rožky, zatiaľ čo druhá firma sa zaoberá energetickým odvetvím, ktoré každým rokom rastie, neprodukuje emisie a je trvalo udržateľné.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A firma, ktora produkuje jediny seriovo vyrabany elektromobil (to nemyslim na tie hracky s dojazdom do 100km) na svete, na ktory sa cca rok caka.A nejde stavat giga tovaren na li-ion baterie pre buduce elektromobily pre masy, ktore planuje na 2017.

Ten chlap to ma prave velmi dobre premyslene a zatial co povedal ze bude tak bolo. Treba si uvedomit, ze on nehovori, ze za 5 rokov budu tie auta bezne na cestach iba technologia pokroci, nic viac nehovori.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Este by som dodal, ze Musk nie je vizionar ale implementator.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak nech implementuje. Tolko co nasluboval za posledny rok do medii, ze bude do 5 rokov, nevymyslia tak rychlo ani 3 Nikolaji Teslovia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze on to aj plni avsak na hyperloop si budeme musiet pockat aj na to ci sa to vobec oplati. Myslienka je to pekna ale podla mna neefektivna a preto sa to nikdy neuskutocni.
Odpovedať Hodnotiť:
 

"... jej autá sa predávajú ako teplé rožky ..."

Hmmm, ked myslis, ze celosvetove predaje cca. 26 tisic aut rocne s cielom 35 tis. na tento rok, sa predavaju ako teple rozky, co povies na predaj 15 tisic skodoviek rocne len na Slovensku? Pripadne takmer milion kusov celosvetovo? A to je este len mala, nevyznamna automobilka. Mimo toho je Tesla aj napriek vysokym cenam aut a vydatnym US dotaciam este stale v strate. Ohladne vyvoja aut by som teda radsej veril riaditelovi Skodovky ako Tesly. Ten kto predava 26 tisic aut rocne v odvetvi, kde sa ich preda 80 milionov, moc velky vplyv mat nebude.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ide skôr o dopyt a ponuku, pričom dopyt po elektromobiloch Tesla výrazne prekračuje ponuku, a to majú vysokú cenu, je to v podstate novinka a väčšina ľudí elektromobilom ešte neverí. Keď spomínaš Škodu, koľko elektromobilov predala? A VW s tým ich úbohým E-up dieru do sveta určite neurobí. Škody sa zatiaľ predávajú, ktovie však čo bude keď elektromobil bude stáť 15k eur a oni akosi zaspia vývoj. A elektromobily by som nehádzal do jedného vreca so spaľovákmi, je to rozdiel vyrobiť elektromobil a vyrobiť klasické auto, len väčšina automobiliek narozdiel od Tesly si to neuvedomuje a jednoducho namiesto spaľovacieho motora dajú elektromotor plus nejaké batérie k tomu, lenže keď chcú vyrobiť poriadny elektromobil treba ho tak stavať už od začiatku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ono je uplne zajedno, na co to auto jazdi, stale je to len auto, ktore musis odsoferovat. A Tesla sa za niekolko rokov nedokazala vyhrabat zo straty, napriek vysokej cene aut a velmi stedrym dotaciam tak na strane firmy, ako aj na strane zakaznikov. Keby tak rozmyslali velke automobilky, tak by si este stale jazdil na bicykli. Elektromobily ich moc nezaujimaju prave kvoli tomuto. Ked budu chciet, vyrobia podobne, ak nie lepsie auto. Patentov na "elektro-" a ine "-mobily" maju skupenych neskutocne vela, aby ochranili svoje imperia, a v pripade nudze dobehli konkurenciu. Ak ju rovno nekupia.

Preto sa nediv, ze ludia veria Muskovym prognozam asi tak ako prognozam o novych baterkach, alebo o 50% podiele Windows Phone do 3 rokov.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To je jeden miliardar ktoremu prajem uspech, pretoze sa snazi presadit nieco nove a uzitocne a nebeha po sudoch a neotravuje ludi patentami na primitivne veci ktore su tu od rimskej doby ako slide to unlock.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nielen že nebehá kvôli patentom po súdoch ale naviac ich aj uvoľňuje ako open source, pretože ako sám povedal "patenty brzdia vývoj"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vidite to a na slovensku este vsetci jazdia elektrickou z roku 1961 alebo maju vdaka srotovnemu Thaliu alebo trojvalcovu Fabku
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

... a co?! Zena jazdi na trojvalcovej japonke jak zihadlo a staci jej to. Aj spotreba je OK, male, skladne, uplne v pohode do mesta a okolo mesta.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja tiez jazdim na japonke, ale auto nemam ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

:p ;P úplne iná liga, žejo? ;p :P
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vidím, že ste tu samí optimisti - skor rovno na frontu, na odvody, /al.na pracák, jako do "práce do "firmy" ://(
Odpovedať Hodnotiť:
 

keby radsej miesto samojazdiacich chujskych hovadin sustredili energiu s zdroje do elekriny a boli na trhu elektromobily pre masy za 10-15K € s dojazdom aspon tych 800 km jak fosilák (auto na fosilne paliva) a maximalkou 150-160 km/h ... kde by 100 km jazdy vyslo na 1 €

ale nieeeeee, samojazdiace chujiny, to je to co potrebujeme
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

to skor budeme rano cestovat na Mars do roboty 20minut a po fajronte spet za dalsich 20 minut ako na Zemi urobia auto co da "normalnou rychlostou" 100km na 6,6kWh. Mozno turbiny vhanajuce vzduch do toho priesvitneho tunela na cestovanie co maju vo futurame, ked prepocitas na 1 cestujuceho tak to bude stacit :)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár