Piccardove solárne lietadlo vydržalo vo vzduchu 24 hodín
DSL.sk, 8.7.2010
Lietadlo HB-SIA napájané len solárnou energiou dnes úspešne dokončilo viac ako 24-hodinový let, ktorý potvrdil schopnosť lietadla udržať sa nepretržite vo vzduchu.
Lietadlo HB-SIA je projektom spoločnosti Solar Impulse, za ktorou stojí Bertrand Piccard. Piccard ako prvý muž obletel Zem jedným letom teplovzdušným balónom.
Lietadlo cez deň okrem využívania solárnej energie na let dobíja svoje batérie, ktoré ho poháňajú v noci. Na svojich krídlach s rozpätím 63.4 metrov má až 11628 solárnych článkov.
Cez deň lieta vo výške 8.5 km, v noci klesá na nižšiu letovú hladinu. Priemerná rýchlosť letu lietadla je len 70 km/h.
V súčasnosti je ale na severnej pologuli, kde sa let uskutočnil, najdlhší približne 16-hodinový deň a 8-hodinová noc. Lietadlo letí na batérie podľa Piccarda takmer 12 hodín, okrem 8 nočných hodín ďalšie dve hodiny pred západom a dve hodiny po východe Slnka, keď je uhol dopadu slnečného žiarenia nedostatočný pre generovanie dostatočného množstva elektrickej energie. Akú najdlhšiu noc dokáže lietadlo vydržať vo vzduchu nie je známe.
Zároveň podľa Piccarda aj v súčasnosti lietadlo potrebuje ráno čistú oblohu pre dostatok energie pre opätovné vystúpenie na letovú hladinu nad oblakmi po nočnom lete na nižšej výške.
Lietadlo má hmotnosť 1600 kg, z toho 400 kg majú batérie s hustotou energie 240 Wh/kg. Telo lietadla je skonštruované najmä z uhlíkových vlákien.
Solar Impulse HB-SIA (video: Al-Jazeera)
Štvormotorové lietadlo má vrtule s dĺžkou 3.5 metra, otáčajú sa rýchlosťou 400 otáčok za minútu.
Ja by som Al-Jazeeru tak neodsudzoval. Nezabudajte, ze Al-Jazeera davala svetu dost vela informacii, ktore boli pre vladu USA neprijemne. Netvrdim, ze Al-Jazeera je najlepsia TV na svete, len si myslim, ze pohlad vacsinoveho divaka na tuto TV je negativne ovplyvneny americkymi mediami.
Re: Al-Jazeera?
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
8.7.2010 15:06
Tiez ma to uzasne nasralo. Mal tam 3 tony kvapalneho propanu a po oblete Zeme mu ostalo len 40 kil aaaaa .... dakujeme Vam, musime uz koncit, od**bal ho ten moderator jak sirotu ...
... mno, ked sa to vsetko vytuninguje tak by to mohlo byt fajn. Ale nechcel by som byt v lietadle co sa musi vyhybat oblakom a musi cakat kym bude jasne pocasie inak nevzlietne :P
Zas take hrozne to nie je. Bratia Wrightovci na zaciatku len "skakali" 120m skoky. A vidite kam to az dotiahli (tie lietadla).
"Lietadlo letí na batérie podľa Piccarda takmer 12 hodín, okrem 8 nočných hodín ďalšie dve hodiny pred západom a dve hodiny po východe Slnka, keď je uhol dopadu slnečného žiarenia nedostatočný pre generovanie "
Re: .......
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
8.7.2010 15:08
Nad istou vyskou (10-12 km) je jasne pocasie vzdy, inak povedane - neexistuju tam oblaky. Vsetko pocasie sa odohrava pod touto vyskou. Jedina nevyhoda je, ze tam je sk**vene riedky vzduch a je problem sa tam udrzat (holt fyzika letu nempusti).
zrejme preto, ze v noci leti na baterie, a teda v nejakom uspornejsom rezime.. a let vo vacsej vyske (redsi vzduch -> nizsi vztlak) vyzaduje viac energie ako v nizsej vyske
Re: preco?
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
8.7.2010 15:12
Ani by som nepovedal, nie je to len cierno biele. Vzduch nesmie byt prilis husty ani prilis riedky. Ak bi malo lietadlo letiet v hustom vzduchu (napr. 10 atmosfer), krasne by ho nadnasalo uz pri nizkych rycghlostiach, ale spotreba paliva by bola neslusne velka.
Vo velmi riedkom vzduchu (povedzme 0,1 atmosfery) by zase spotreba paliva bola velmi mala, avsak na to aby sa lietadlo vobec udrzalo v tak riedkom vzduchu by muselo mat ohromnu rychlost aby obtekanie vzduchu okolo kridel vytvaralo dostatocny vztlak.
Trosku si sa sekol, asi si chcel napisat 50-60Wh, nie 5-6 Wh, kedze jedna bateria typu 18650, z ktorych sa sklada bateria v notebooku, a ktore sa tu volaju clanok, ma 3,7V a cca 2,5A.
Mozno pre lepsiu predstavivost, 96 kW ma taky lepsi motor v aute (okolo 130 koni, taka bezna dieslova 1,9tka ). To znamena, ze plne nabite baterky tahaju 1 hodinu to, co motor takehoto auta pocas takejto hodiny pri maximalnom krutiacom momente. Skoda ze nenapisali, kolko vlastne to lietadlo spotrebuje pocas takeho 24h letu, to by bolo pre porovnanie lepsie (odhadujem ale, ze plus minus dobitie slnkom a uz dobite clanky baterii na zemi mohli spotrebovat tak 10 x 96 kWh).
Ideal beznych lietadiel je asi 11-13 km, teda presne taky v akych bezne lietaju.
Vyssie nemaju dost kyslika >> nedokonale spalovanie
nizsie moc velky odpor + pocasie.
Lisi sa to samozrejme od pouziteho motora, tvaru vrtul.
Pri raketovych motoroch je to cim vyssie, tym lepsie.
Vztlakova sila uz dneska nie je az taka dolezita, lietadla primarne orientovane na vyuzitie vztlaku v kridlach su pomale.
Ked chcete vediet viac, stante sa RC maniakom a kupte si do zahrady simulacny tunel s regulaciou tlaku, rychlosti vetra atd. Popripade si to nasimulujte doma na PC resp cez Vas domaci botnet :)