neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
OpenCL a ATI Stream, výrazný pokrok vo využívaní výpočtového výkonu GPU

Bežné využívanie výkonu grafických kariet na akceleráciu ďalších aplikácií na PC okrem 3D renderovania sa tento týždeň výrazne priblížilo, keď prišlo k dvom významným udalostiam v tejto oblasti. Dokončená a zverejnená bola špecifikácia rozhrania OpenCL, ktoré umožní programovať softvér spustiteľný na Nvidia aj ATI GPU, a zároveň AMD začala podporovať v oficiálnych ovládačoch vlastné rozhranie ATI Stream umožňujúce využívať výpočtový výkon kariet Radeon HD 4000.

DSL.sk, 13.12.2008


V tomto týždni prišlo k výraznému posunu v oblasti masového rozšírenia využívania výpočtového výkonu moderných GPU procesorov aj ďalšími aplikáciami okrem 3D renderovania prípadne doteraz ovládačmi špecificky podporovanej akcelerácie dekódovania videa.

Podporu využívania výpočtového výkonu GPU do novej verzie svojich oficiálnych ovládačov zapracovala po Nvidii aj AMD a zároveň bola prijatá a zverejnená prvá verzia špecifikácie rozhrania OpenCL, ktoré umožní softvéru využívať výkon ATI aj Nvidia GPU cez toto jedno spoločné rozhranie.

Okrem toho bola na polovicu decembra avizovaná nová verzia softvéru Badaboom pre konverziu videa na Nvidia grafikách pridávajúca podporu pre prakticky všetky najpoužívanejšie video formáty.

Moderné GPU s hrubým aritmetickým výkonom v jednoduchej presnosti u najvyšších modelov na úrovni teraflopu za sekundu dokážu tento výkon efektívne využívať na výpočty typu SIMD, Single Instruction Multiple Data, keď sú rovnaké inštrukcie aplikované na veľké množstvo dát.

V súčasnosti sú tak hlavnými aplikáciami, ktoré už využívajú výkon GPU, rozličné vedecké výpočty, kryptografický softvér ako napríklad softvér od spoločnosti Elcomsoft na lámanie hesiel ale tiež softvér na spracovanie vizuálnych dát a videa, špecificky napríklad na konverziu videa medzi rozličnými kódekmi a rozlíšeniami.

ATI Stream a Avivo Converter

Spoločnosť AMD vydala tento týždeň novú verziu svojich ovládačov Catalyst 8.12, ktorá prináša ako prvá oficiálna verzia ovládačov pre Radeon karty podporu programového rozhrania ATI Stream použiteľného k využívaniu kariet modelového radu Radeon HD 4000 na realizáciu ľubovoľných výpočtov.

Rozhranie ATI Stream plní rovnakú úlohu ako rozhranie CUDA už podporované v oficiálnych Nvidia ovládačoch, keď umožňuje ľubovoľnému softvéru využívať výpočtový výkon GPU cez štandardné rozhranie. Podľa oznámenia AMD ovládače umožňujú aplikáciám využívať ATI Stream len na kartách Radeon HD 4000, ktorých sa predali doteraz približne dva milióny.

Rozhranie CUDA je podporované na všetkých modeloch GeForce 8, 9 a GTX 200, ktorých sa predalo viac ako 100 miliónov, výkon najstarších spomedzi týchto kariet pri využívaní CUDA je ale len zlomkom výkonu u najvyšších nových modelov.

Hoci doteraz aj pre ATI karty existovalo niekoľko softvérov tretích strán, ktoré využívali ich výpočtový výkon, napríklad verzia Folding@home pre ATI, tieto boli špecificky podporované v ovládačoch alebo ich autori programovali karty menej efektívnejšie napríklad cez Direct3D a OpenGL rozhrania.

Zároveň s novou verziou ovládačov vydala AMD aj prepracovanú verziu nástroja ATI Avivo Video Converter pre konverziu videa využívajúcu ATI Stream. Podľa prvých testov na Radeon HD 4830 konvertoval Avivo Video Converter DVD video na video vo formáte H.264 pre iPod so 720 kbps viac ako trikrát rýchlejšie ako Badaboom na GeForce 9800 GT a približne osemkrát rýchlejšie ako Core 2 Extreme QX9770, na HD 4870 v porovnaní s GTX 260+ a Core 2 Quad QX9650 pri konverzii do 780 Kbps H.264 bol Avivo Converter trikrát respektíve šesťkrát rýchlejší.

OpenCL

Tento týždeň bola zároveň dokončená a zverejnená prvá verzia špecifikácie OpenCL, ktorá má plniť u využívania výpočtového výkonu napríklad GPU ale aj Cell a ďalších procesorov a čipov typu SIMD rovnakú úlohu ako plnia OpenGL a Direct3D u 3D renderovania.

OpenCL tak umožní aplikáciám podporovať len toto rozhranie a využívať výpočtový výkon na Nvidia, ATI GPU aj procesore Cell. V súčasnosti musia aplikácie podporovať všetky tieto tri platformy samostatne s využitím príslušných špecifických rozhraní, čo znamená trojnásobok práce pri vývoji softvéru.

Prvý návrh OpenCL priniesla v prvej polovici tohto roka spoločnosť Apple, ktorá bude OpenCL podporovať a využívať v novej verzii svojho operačného systému Mac OS X 10.6 Snow Leopard. Špecifikáciu vyvíja už ale Khronos Group so širokou podporou relevantných spoločností v tejto oblasti zatiaľ s výnimkou Microsoftu.

OpenCL totiž zároveň poskytuje interoperabilitu s OpenGL a podporuje jednoduché zobrazovanie cez OpenGL s rozšíreným dopočítavaním súvisiacich grafických dát nepodporovaým štandardom OpenGL cez OpenCL.

OpenCL podporujú AMD, Nvidia, IBM, Texas Instruments, ARM a Intel, výrobcovia CPU a GPU, ktoré môžu efektívne podporovať OpenCL. Rozhranie je podporované aj tvorcami operačných systémov a viacerými spoločnosťami tvoriacimi hry.

AMD plánuje začať podporovať OpenCL v prvom polroku 2009, Nvidia v prvom štvrťroku 2009.

Badaboom 1.1

Na konci minulého týždňa bola zároveň ohlásená na polovicu decembra nová verzia softvéru Badaboom 1.1 pre konverziu videa pomocou grafík Nvidia kompatibilných s CUDA.

O prvej verzii softvéru Badaboom sme informovali v tomto článku.

Podľa oznámenia tvorcov verzia 1.1 prinesie viacero podstatných zlepšení.

Video je stále možné konvertovať len do H.264, okrem H.264 Baseline profilu bude nová verzia ale podporovať aj Main profil umožňujúci vyššiu kvalitu vďaka podpore viacerých ďalších techník efektívnejšieho a kvalitnejšieho kódovania. Zároveň bude podporované nové maximálne rozlíšenie 1080p.

Výrazne sa rozšírila podpora formátov konvertovaného videa, priamo bude možné konvertovať videá uložené v Matroska MKV a AVI kontajneroch. Zároveň budú podporované na vstupe DivX, Xvid, MPEG-1 a VC-1 videá a AAC audio.

Pribudne aj podpora viacerých GPU a na každej grafickej karte v systéme bude možné spustiť súčasne samostatnú konverziu. Konverzia jedného videa s využitím viacerých kariet súčasne ale podporovaná nebude.


      Zdieľaj na Twitteri


Spracúvate pravidelne veľké objemy dát, ktorých spracovanie by potenciálne mohlo byť urýchlené pomocou GPU (napr. transkódovanie videa, renderovanie 3D modelov a inej grafiky, šifrovanie, komprimovanie, atď)? (hlasov: 488)

Áno      62%
Nie      38%


Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

Len upozornenie, 8.12 moze "vyradit" grafiku 38xx/4800x2 na Vistax64 s viac ako 4GB RAM.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ako to myslis vyradit?? :D mam 3850 a 4G ram a vistu 64, myslis ze mi mozu nove ovladace spravit neaku galibu? BTW nevie niekto kedy bude podpora aj serie 3XXX grafik?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nebude fungovat ovladac na grafiku, kod chyby 43, resp BSOD a pod. Pozri AMD forum. Spomina sa 8GB, ale niekto skusil vybrat/limitovat RAM na 4GB a potom mu to slo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vista 64 + 4870 X2 + 8GB ram + 8.12 a WFT u talking about?

Hovno pada!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sak on v prvom prispevku napisal, ze "moze" vyradit, nie ze urcite vyradi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takze potom na com zalezi to padanie? Na maticnej doske? Lebo zjavna kombinacia to nerobi, resp AMD CPU?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne to problemi robilo, ale limitoval som RAM na 4GB cez msconfig a uz to ide.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kde si čo a ako limitoval? môžete niekto napísať presný postup a čo to opravuje?
Odpovedať Hodnotiť:
 

aky je to ten "artimetický" vykon? :-))
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

vypoctovy ;)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

K tej rychlosti: Ati konvertuje rychlejsie ako Nvidia ale za cenu horsej kvality obrazu. Uz sa o tom pisalo na zahranicnych serveroch.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

velka skoda, ze to nedokaze zuzitkovat vypoctovy vykon starsich kariet, nvidia 7600gt konkretne by som bol celkom happy
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lebo si dement a nevies ako funguje univerzalny shader narozdiel od pevne danych co maju obmezene moznosti este aj v ramci renderovania v 3D....
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A tym si chcel co povedat?
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Ze si dement:)
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

neviete ci budu podporovane vypocty aj na radeonoch 3xxx ?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Mozno casom kedze architektura by mala byt podobna. Zaklad je unified shader.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ASUS EN9800GTX+
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:

Pridať komentár