neprihlásený Piatok, 1. mája 2026, dnes je Sviatok práce
Hadrónový urýchľovač bude spustený 10. septembra

DSL.sk, 8.8.2008


Veľký hadrónový urýchľovač častíc (LHC) v CERN-e pri Ženeve bude uvedený do prevádzky 10. septembra, informoval aktuálne CERN.

V tento deň začne urýchľovačom prúdiť tok protónov, ktorých energia po plnom spustení má dosahovať 5 TeV. Cieľová energia častíc, ktorá by mala byť dosiahnutá v roku 2010, je 7 TeV.

Zrážky tak budú mať energiu 14 TeV, násobne viac ako energia zrážok u doterajších urýchľovačov. Prvá zrážka je naplánovaná podľa dostupných informácií zatiaľ na október.

Vedci predpokladajú, že nový urýchľovač im umožní pozorovať nové javy a potvrdiť viaceré teórie. Proti urýchľovaču bolo v posledných rokoch vznesených aj viacero námietok napríklad v podobe obáv zo spôsobenia mikro čiernych dier a ďalších javov, ktoré by mohli mať vážne globálne dôsledky. Obavy z rizika ale vyvrátilo viacero štúdií.

Častice sú v urýchľovači urýchľované supravodivými magnetmi, celková energia v nich dosahuje podľa dostupných informácií 10 GJ. Urýchľovač je tunelom kruhového tvaru s obvodom 27 kilometrov nachádzajúcim sa v hĺbke od 50 do 175 metrov pod povrchom Zeme pod územím Švajčiarska a Francúzska.

V urýchľovači sú urýchľované dva prúdy častíc, ktoré prúdia opačnými smermi pre možnosť spôsobiť ich zrážku s čo najväčšou energiou.



Najnovšie články:

Tesla začala masovú výrobu elektrokamióna Semi
Notebooky v EÚ sa už musia nabíjať cez USB-C
Od zajtra budú obchody musieť prijímať platby cez QR kódy alebo inak bezhotovostne
V auguste staršia raketa Falcon 9 narazí do Mesiaca
VÚB má technické problémy
Voyo sa stáva internetovou televíznou službou, pridáva množstvo iných staníc
Vydaná Fedora 44, Fedora Asahi Remix 44 pre Macy a Ubuntu 26.04 LTS
OpenAI má pripravovať vlastný AI smartfón
Webhosting dostal veľkú pokutu za neposkytnutie emailov zákazníka protimonopolnému úradu
Colníci zabavili falošné Apple produkty za 660-tisíc


Diskusia:
                               
 

takze to spustia :)
tento projekt bude zaujimavy... olpati sa sledovat.

Co myslite? Budeme mat ciernu dieru? :)
Podla mna nie :(
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie, ale bude to urýchľovať hadry, na Slovensku je spisovnejšie handry...
:)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ak budeme mat ciernu dieru tak v tej chvily to uz bude kazdemu jedno lebo tu uz nic nebude okrem tej ciernej diery
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

10GJ je síce veľa enrgie, ale na nejaké väčšie obavy v tom smere asi smiešne málo.
Ale kto vie..., aspoň budú večer na JOJke... :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Len skoda, ze len v tej nebeskej. :) Ono tu uz potom nic nebude. Mozno ani nebo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Len dodam, ze by sme si mali uzit kym sa to rotoci.

Len aby sme neskoncili ako nasi romski spoluobcania v dedinke Pôtor nedaleko Veľkého Krtíša. Bolo to asi pred viac ako 20 rokmi. Niekde sa dozvedeli, Ze v ten a ten dn bude koniec sveta. Tak vsetko popredali a prepili. V ten den si lahli do posteli a cakali a cakali az dodnes.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ja som si uzival aj bez tohto poznatku.. tak aspon viem ze nie nadarmo :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pôtor je kapitola sama o sebe :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

dobry postoj :) ak cierna diera nebude, kazdemu to bude jedno a ak bude, bude to kazdemu jedno tiez :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak sa aj podari vytvorit ciernu dieru, bude mat mikronove rozmery a jej trvanie bude v radoch tisicin sekundy. Tak snad nas to nezozerie :) Ale vedecka hodnota podobneho javu je pravdepodobne skutocne obrovska.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ja som len velmi velmi poteseny ze sa nasli neuveritelne peniaze na tento projekt.

Si predstavte ze by nieco take malo vzniknut na Slovensku. Trocha zjednodusujem, ale najprv by sa na tom nabalil kazdy uradnik co moze zobrat uplatok, bolo by to zrazu 10x drahsie a dostavalo by sa to s prestavkami niekedy v 2035.

Tu vidno rozdiel medzi "zapadom" a "postkomunizmom".
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

Netrep. V tom projekte je zapojeny cely svet a nie len tvoj "zapad".

The total cost of the project is anticipated to be between €3.2 to €6.4 billion.

It is funded and built in collaboration with over two thousand physicists from thirty-four countries as well as hundreds of universities and laboratories.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Zapojeny ano, ale finanocovany bol EU.
Odpovedať Hodnotiť:
 

snad vies co je funded....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nechcel si tych smajlov nahodov napisat opacne ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Staci ked sa pozres nejakej babe medzi nohy a mas ciernu dieru.Ovsem ked neni blondina.

Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

vyriesis cigansku otazku
Odpovedať Hodnotiť:
 

no ak budeme tak 10.september bude pre nas vsetkych sudnym dnom
Odpovedať Hodnotiť:
 

vôbec neviem o čom je reč... idem sa vzdelávať na wikipediu :P možno sa dozviem viac ;)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

chod, chod :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tento projekt je uz znamy niekolko rokov a dokumenty o jeho stavbe sa objavovali aj na Spektre ci Discovery Channel. Mozno najdes daco aj na youtube.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlepsi :) zdroj informacii o lhc:
http://lhc.web.cern.ch/lhc/
Odpovedať Hodnotiť:
 

a troska zakladnych faktov:

· Each beam will consist of almost 3000 bunches of 100 billion particles each.

· At full power, each beam will be about as energetic as a car moving at 1600 kph.

· At near light speed, a proton in the LHC beam will make 11,245 laps a second.

· A beam might circulate for 10 hours, travelling more than 10 billion kilometres - far enough to get to the planet Neptune and back.

· 3000km of wires and fibres will carry information at the rate of 3200 terabytes per year, equivalent to around 3 billion books.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takzvany nic nehovoriaci clanok.
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Ty si nicnehovoriaci. Napriklad som sa dozvedel kedy sa to ma spustit.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

ano, lebo to bolo pozastavene kvoli tym sudom ...
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Presne. Aj ja som sa dozvedel aspon, ze kedy to spustia. Ale bol som v tom, ze to bezi od jula a vsteci sme zdravi a stastni :) .
Bolo by to genialne, keby s tym dokazu spravit nejaku lokalnu katastrofu (z vedeckeho hladiska), ale obavam sa, ze veda este nie je na takej urovni, aby sme na take technologie mohli vobec zmyslat (temna hmota, cierna diera pripadne cervia diera atd...).

PS: Dufam, ze k takym nebezpecnym technologiam, ktore budu moct mat katastrofalne nasledky sa dostaneme az v dobe, ked kolonizujeme ine planety. Naco riskovat celu populaciu :).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hmm nejaki amici budu v kozmickej lodi asi 1.5 roka sexovat (nie v kuse) pri misii na mars, mozno ti preziju o nieco dlhsia ako my. Ak si videl dokument o planovanej misii NASA vies o com hovorim.
Odpovedať Hodnotiť:
 

LHC nehovori nic iba tebe, niektorym to nieco hovori ...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

mne hovorí čosi THC

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak niekto tvrdi ze je to nic nehoriaci clanok, je vypatlany magor. Ak niekto povie, ze o tom nic nevie, moze znova vyliezt na strom.
A cierne diery? No aj keby vznikli, u nas to ani nezbadame, lebo mi mame vo vlade ciernu dieru taku velku, ze to ani nepostrehneme.

Z fyzikalneho hladiska by tam cierna diera teoreticky nemala vzniknut, lebo nema dostatok hmoty na vznik. Je to asi nieco take, ako keby niekto tvrdil, ze z uranu o hmotnosti 1/4kg vznikne retazova reakcia. Ale vsetko je v teoretickej rovine a teoria je teoria. Uvidime, dufam ze nie naposledy...
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Ved uz ciernu dieru mame a to je Slovenskooooooooooooo :-)
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Znamka -1.3 takze asi 56.5% slovakov je hrdych na svoju krajinu.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

No ja si myslim ze o tomto nevie strasne vela ludi a vobec zatao nehambym a vylez si na strom ty ked si taky mudry.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

za to ako si napisal "nehambym" by si sa veru hanbit mal.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Suhlasim s teoretickym tvrdenim, ze by vzniknut nemala. No stopercentne to nemoze potvrdit asi nik. A fyziku sa za poslednych par desatroci podarilo ohnut uz tolkokrat... :)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Neni sa coho obavat aj keby tam vznikla micro cierna diera tak by to bolo len na krátky okamich lebo čierne diery nielen pohlcuju ale aj vyžaruju a preto by sa vyparila skor ako by sa stihla zvecsit lebo v urychlovaci je vakuum a molekuli su tak daleko od seba ze nebude mat co pohltit a vyziari vsetku svoju energiu az zmizne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

no netvrdil by som to lebo cierna diera neni riadena vakuom veduci to by si mal vediet... vo vesmire je vakuum a aj napriek tomu mas cierne diery ;) uvazuj kam nieco napises. nechcel som tym urazit ale. v priestore o ktorom ty mas pojem ze je to dokonale vakuum je aj iny material ktory to vakuum musi predsa udrziavat a ten material podla tvojej teorie neobsahuje ziadne molekuly??? :DDD uz chapes???? ved uz len ten blby obal co to drzi pokope je z neakeho kovu predsa heh a molekuly kovu urcite poznas ;) v najhorsom pripade spustenia projektu moze nastat vybuch. nic viac
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak ty si nejaky odpornik, ten prispevok na ktory tak odborne reagujes je spravny, a vo vesmire (vakuu) nevznikaju cierne diery len tak z nicoho, cierne diery vznikaju v slnku kde maju vo svojom okoly dostatok hmoty
si najprv zisti nejake info a tak kritizuj
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vsetci pisete jak keby ste vedeli.... :)
Uvedomme si prosim pekne ze veci ako cierna diera existuju zatial len v teoretickej rvoine a nemame ziadne dokazy na ich existenciu, mame len indicie. Tie indicie mozme zistit, ze ukazuju inym smerom.
Veda je v tomto smere velmi krehka a ma len teorie. Veci co pisete su take, ako ich niektori pozname, ale podkladat to a fakt... tak to by som bol opatrny.
Veda este musi pokrocit a kedze veda je to najspravnejsie smerovanie, ktore ludstvo spravilo, tak jej drzim palce. Prevrate objavy a potvrdenia ludstvo potrebuje ako sol.
Odpovedať Hodnotiť:
 

na margo existencie ciernych dier:

http://www.dsl.sk/article.php?article=6097
25.7.2008 9:43

myslene boli cierne diery vznikajuce na sklonku zivota hmotnejsich hviezd (jeden z mnohych aspektov teorie o zivote hviezd) ... cierne mikro-diery by pravda vznikali trosken inak
Odpovedať Hodnotiť:
 

Cervia a cierna diera nie je to iste. Ten clanok som cital a citam aj ine vedecke magaziny. Vsetko je zatial v rovine teorii a dokazy este len pridu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Starky ja si uvedonujem ze medzi ciernou a cervou dierou su "nenapadne" rozdiely ... Ak ti to z toho nevyplynulo, mozno mas problemy s chapanim ... A btw cierne diery su sice iba teoria, ale excelentne opisuje pozorovane javy, ich existencia plynie z rovnic a teorii o ktorych platnosti dnes nepochybujume (to tam bolo pisane) ... suma sumarum ked sa niekto astrofyzika opyta ci existuju cierne diery, 99% z nich povie "samozrejme, ved vsetky hviezdy hmotnojsie ako zopar nasich Slnk tak skoncia, dokonca takmer v streda kazdej typickej galaxie ale gigaticka cierna diera s hmotnostou niekolko desiatok milionov nasich Slnk ..."

Na otazku ci si myslia ci existuju cervie diery by kladne odpovedalo tipujem 10% ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čierne diery nevznikajú v slnku. Čierna diera môže vzniknúť ako štádium vývoja veľmi hmotnej hviezdy, skolabovaním vodíkového mračna, nachádzajú sa aj v strede galaxií. Pointa je v tom, že veľmi veľa hmoty musí byť sústredenej vo veľmi malom priestore; tak sa mi zdá, že som niekde čítal, že ak by sa zem stlačila na guličku priemeru 9 mm, tiež by to vzniklo.
Vo vesmíre nie je vákuum, myslím že sa tomu hovorí nepravé vákuum, keďže by tam mala byť tmavá hmota tvoriaca veľkú časť všetkej hmoty vo vesmíre.
Všetko je to pekne popísané na wikipeii.
Odpovedať Hodnotiť:
 

hehe toto mi pripomenulo "dokaz nemoznosti zazrakov" typu "zazrak je porusenim prirodnych zakonov, ktore su vsak nemenne, takze zazraky su nemozne". Inymi slovami dokaz kruhom :)
.
Kazdopadne - co tam po nejakej ciernej dierocke, to nemame dost fantazie aby sme si predstavili nieco horsie? Napr. nieco typu Halflife? :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak tak, presne tak ... ani som si nevsimol ze nejaky bullshit (uz len ta prezyvka hovori sama za seba) si mysli ze cierne diery vznikaju v Slknu ... ja ho nechcem ale mentorovat kvoli absolutej neznalosti astrofyziky ...

a btw ... wikipedia nie je jediny zdroj informacii, vychadza nadherna popularno naucna literatura
Odpovedať Hodnotiť:
 

Implózia, akoby vo futurame povedali :))
Odpovedať Hodnotiť:
 

ste vy ale koko*t*kovia! to sa vazne musite snazit vyjadrovat ku vsetkemu, co sa tu napise?...a hlavne, ked tomu ako koko*t*kovia rozumiete..clanok je urcite prinosny...
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

ste vy ale koko*t*kovia! to sa vazne musite snazit vyjadrovat ku vsetkemu, co sa tu napise?...a hlavne, ked tomu ako koko*t*kovia rozumiete..clanok je urcite prinosny...
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

si ty ale koko*tko ktory refreshuje, kvoli tebe by vznikla aj cierna diera...
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Ty si ale koko*tko co obhajuje server, ktory si nevie ani refresh osetrit...
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

ja som koko*tko
ty si koko*tko
my sme koko*tkovia
Odpovedať Hodnotiť:
 

co je velka zrazka prudov opacneho smeru??? predsa antihmota... je to hnota ktora v sebe nesie neskutocnu energiu lenze v dnesnej dobe je bohuzial je tento opak hmoty neskladovatelny ale tento projekt ma pomoct k tomu aby sa tento problem vyriesil. lenze to nesie obravske riziko lebo atomovka je o proti tejto sile prdusik.. 27KM drahy urychlovaca je uz co povedat prvy projekt bol ovela mensi a bali sa co to sposobi ked to bolo este len v plienkach... a to CERn este ma vela ineho o com neviete heh ved ani ja nie :DDDD
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Ta antihmota by sa dala imho vyuzit na rozmrdavanie bliziacich sa asteroidov ktore by znicili zem. Pocul som ze kvapka antihmoty rozmrdka cele slovensko. No dufam ze sa to kktom nedostane do ruk.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

kvapka antihmoty ... super slovne spojenie ... asi ako kilo stastia
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

ked uz - o antihmote by som sa zasadne vyjadroval v hmotnostnych jednotkach :-)))
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hm, nemali by to byt potom antihmotnostne jednotky? :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jasne vtipkar ... minus 4 mikrogramy ... hej, hej ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

alebo si myslel antigramy? tak ci tak, hovadine je jedno aj druhe
Odpovedať Hodnotiť:
 

sak jasneze to je hovadina (alebo aj vtip)...
akoze hmota -> hmotnost, antihmota -> antihmotnost
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To vies, ze ano, Alino.
Vsimol som si, ze ked pride ludom bez vzdelania v danom obore na rec fyzika a pribuzne vedy, znie to vacsinou ako na psychiatrii.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

:D:D:D:D +10
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

S tym rozmrdavanim asteroidov by to nebolo az tak jednoduche. Kontrolovat take mnozstvo energie je sucasnymi prostriedkami nemozne. Nehovoriac o tom, ze nevieme vacsie mnozstvo antihmoty vyrobit a uz vobec nie skladovat.

Kvapka antihmoty? A to je kolko energie? V Einsteinovskej fyzike sa potencialna energia hmoty meria podla hmotnosti. E=mc^2.
Odpovedať Hodnotiť:
 

co je velka zrazka prudov opacneho smeru??? predsa antihmota...

koho zabilo? nejako nerozumiem, prosim objasni ... dnes sme schopni vyrobit cele tucty antiatomov antivodika (antielektron obiehajuci okolo antipritonu), ale urychlovace (a hlavne tento) ma trochen ine ciele ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pjetro, nestaraj sa im to zabavi, ved su to deti.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Pre mna nepochybne jeden z najzaujimavejsich projektov dneska. Spolu s tisicmi dalsich som sa podielal na LHC@home (distributivne vypocty a la SETI, akurat s realnym uzitkom) uz davnejsie, nejaku dobu bol projekt na suchu co sa tyka dat. Po spusteni testov bude treba urcite analyzovat obrovske mnozstvo dat prave formou distributivnych vypoctov. Urcite sa pridam, zaujemcovia kuknite sem: http://lhcathome.cern.ch/lhcathome/
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja si pocitam rosettu a som spokojny tiez. Neviem asi mi to pride uzitocnejsie ako by som mal niekomu pocitat vedu, nech si to pocitaju oni, oni su vedci :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

nemalo by to by skor THC@home? to by sa urcite pridalo viac ludi :P
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To ma byt LSD@home, vy to pletiete.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

aj tak najlepsie by bolo DSL@home. by sa tam generovali roznymi matematickymi vypoctami vesele nadpisi clankov ;))
By som sa aj pridal, ved nech je fun ;)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

tak o tom nepochybujem :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

No ja by som bol radšej aby tú čiernu dieru ten urýchľovač nevytvoril, náhodou sa to vymkne spod kontroly a ... A okrem toho vysokoenergetické kolízie protónov môžu vytvoriť tzv Strangelety(podivné čiastočy), ktoré by mohli byť niekoľkokrát nebezpečnejšie ako miniatúrne čierne diery. Ide o to že ak sa vytvorí strangelet tak všetko s čím príde do styku sa môže premeniť na strangelet tiež takže ak by sa niečo také stalo tak Zem sa premení v superhustú guľu s priemerom 100m. A rizík je samozrejme viac. A nielen v meredle Zemnskom ale sú tu hrozby ktoré by mohli postihnúť celý vesmír ale to už je naozaj šanca 1:triliónu.:) Takže radšej nech si tam skúmajú zrážky častíc a bude všetko ok!!:)
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Aj pred testami vodikovych bomb v 50tych rokoch 20. storocia (niekolko 100 az 1000 nasobne silnejsich ako uranova atomovka na Hiroshjimu/Nagasaki cca 18 kiloton TNT) boli vazne obavy co taketo silne bomby sposobia. Obavy boli, ci sa nespusti globalne nuklearna reackia a ci nevznieti cela zemska atmosfera. Podrobne vypocty ukazali, ze by to nastat nemalo. Najsilnejsia vodikova bomba ktora vybuchla, mala cca 100 megaton TNT (10 000 x Hiroshima) ... Drviva vacsina vodikovych bomb mala ale "iba" niekolko megaton...
Odpovedať Hodnotiť:
 

mala 57 megaton a pouzili ju rusi proti Rasputinovi, ale nebol to priamy zasah, takze prezil...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

sviniar ... asi brat chucka norrisa
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ani cyaknalou v torte ho neotravili, asi nevedeli, ze sacharodza neutralizuje ucinky KCN :-)))))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Chlape, ty mi citas myslienky, presne tohoto sa bojim aj ja.
Odpovedať Hodnotiť:
 

myslim ze aj keby naaaaahodou vznikla cierna mikro-diera, vyparila by sa v prebehu miliardtin ci dokonca biliontin sekundy, ak ma ujo Hawking pravdu ... a myslim ze ma
Odpovedať Hodnotiť:
 

nakolko cim je cierna diera mensia, tym sa rychlejsie vyparuje :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

len aby ta mikro cierna diera sa nezacala zvacsovat neprestajnym pohlcovanim hmoty :) to by z nej bola nakoniec super massive black hole.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tvoje velke obavy sucitne chapem, ale ked cierna mikro-diera s hmotnostou Mount Everestu a priemerom ako proton pohlti par elementarnych castic, jej hmotnost sa asi radikalne nezvasci ze ano ... prinajhorsom by pohltina planetku Zem a vznikla by cierna dierocka s polomerom cca 4,5 cm a ziadna supermasivna ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Super citanie tie strangelety ... na wiki je o tom mrte popisaneho (jasne ze nielen tam). Pocul a cital som uz vselico. Ale hento este nie. Na margo zmensenia predmetov som napr. cital o casticiach s nabojom -1 a hmotnostou cca takou ako elektrony, ktore by obiehali okolo jadier 8x blizie. Tym padom by bol kazdy atom 8x mensi, hmota by bola 8x zmensena (tym padom by mala aj vysciu hustotu).

Co sa ale rozobera tu je zvlastna hmota ako kandidat na tmavu hmotu. Osobne na nenapadlo vymenit uvazovat o inych ako hornom a dolnom kvarku I. generacie a nahradit jeden alebo oba s kvarkami II. generacie (povabnym a podivnym), pricom by vznikla uuuplne ina hmota odlisna od protonov a neutronov skladajucich sa iba z trojic hornych a dolnych kvarkov ...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

A nezda sa vam vsetkym, ze uz nastal cas konecne nieco podstatne zmenit? Ked nie je ziaden poriadny asteroid alebo kometa v dosahu, tak aspon toto... :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

podla mna vznikne velky tresk ´, ktroy nanovo spravy cely vesmir, a takto sa to opakuje stale chapete big-bang > drbli ludia co postavia LHC > a zase bum ...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

neboj sa, teorie nekonecnych naslednych velkych treskov alebo fraktalovych vesmirov su tu uz dlho, nie si prvy koho to napadlo .... prepac ...
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

No neviem ja sa toho dost bojim. Ja by som ten projekt zatrhol.Ked chcu nech si idu robit taketo pokusy na Mars.Aka je zem uz znicena a este toto.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

No - vzhladom na to, co sa im moze pri tom posrat uz je to asi dost jedno, ze ci sa to poserie na Zemi alebo na Marse.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tvoj aboslutne neprekonatelne nekonecny rozsah vedomosti nastastie nepotrebuju.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Urcite to je velky kruh, kde v strede bude modry gel cez ktory budu cestovat do zahranicia:D... a pridu Fic'laudi a nezotrocia len slovensko ale aj celu zem ... Boh s nami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

aj ja som fanta stargatu, ale toto ma dostalo, lol
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čau Fanta ja som Kofola.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja by som vsetky tieto urychlovace zakazala! ;)))
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

ja by som zakazal vsetky jadrove reaktory v jadrovych elektrarnach ... ked si kce niekto zapnut PC, nech najprv slape 6 hod na bycykli, nabije si domace mega-trafo a potom moze mat 2 hod zataz 400 W ... nemyslis ze to je lepsi napad ako zakazat urychlovace?
Odpovedať Hodnotiť:
 

bycikli ... sorrac
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Bicykli
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

bicykli ... asi ten piatok ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Trafo moze kratkodobo uchovavat nejake male mnozstvo energie (asi v podobe magnetickeho nasytenia?), takze to by asi ozaj muselo byt mega :o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hej, vid tzv. "hysterezna slucka". Imho, asi myslel kondenzator, alebo co.
Odpovedať Hodnotiť:
 

vy nado mnou ste asi vazne chybali v skole ked neviete co je trafo a co opisuje krivka hystereznej slucky (kondenzator bol uz blizsie, ale nie dost blizko) ja by som vam tym slapanim dal nabijat autobaterku nech vas dobre boli rit od sedenia na rotopede.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

az na to ze baterka sa nenabija,,ale akumulator
Odpovedať Hodnotiť:
 

a ty si kolko musel slapat aby si mohol napisat tento prispevok?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Uz sa to odklada hrozne ale hrozne dlho.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No co sa tyka tych strangeletov, Ciernych dier a vakuovych bublin(dalsia hrozba:)) zasa musime pochopit ze vedci v CERNe si boli vedomy aj tychto rizik a robilo sa mnoho mnoho studii ci je urychlovac bezpecny atd atd.....a vysledok bol ze tento katastroficky scenar sa da vylucit prakticky uplne ....ale nie 100%. To je na tom znepokojujuce....Je to asi taka sanca ako keby ste mali zomriet na zasliapnutie mravcom:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

pocuvas sa ?
uplne... ale nie na 100%
to je nejaky paradox ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takze uz vieme kedy bude koniec sveta, nebude to niekedy v 2012 ale uz 10.9.2008 ;) (neberiem to prilis vazne)
"Jediny sposob ako vyhrat 3.svetovu je zabranit jej" - takze uz mame na to prostriedky, zeby lepsi blackhole ako WW3 ? (kvoli utrpeniu ludi)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale to uz vlastne je rok 2012 pretoze jezis sa narodil -4 roky pred kristom, a to je fakt kalendar sa zle rata
Odpovedať Hodnotiť:
 

no ja som pocul v radio relacii, ze sa snazia dokazat existenciu hicksovho bozonu, a ze ked to nedokazu, tak to cele staviali nahovno :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak isto aj gravitony... mozno konecne pochopime ze co tu gravitaciu vlastne sposobuje... a mozno nie:)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Spomínal tu niekto bozzzzóny ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ste vedeli ze pre ten pokus zostavili aj vlastny internet len pre zamestnancov
Odpovedať Hodnotiť:
 

zeby intranet? :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

cierne diery by nemali byt problem, kedze prave o to sa tam budu snazit..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preboha ludia, ten Lenin mal pravdu. Precital som si vsetky prispevky, ale moj dojem z tejto diskusie je jediny. Priemerne maju ludia, co sem nieco napisal, asi ucnovku bez maturity ... Ked uz citate DSL, kde su clanky o IT technologiach, mohli by ste vediet, ze bez CERNu by ani tie Vase pocitace neexistovali tam kde su dnes. Teoria relativity, vlastnosti hmoty, kvarky, leptony a podobne slova Vam asi nic nehovoria. Nie je to podmienka, aby to priemerny clovek ovladal. Ale neviete ani zakladne informacie o vesmire, o hviezdach, o planetach o medzihviezdnej hmote. To sa dnes uci na zakladnych skolach. Mozno sa uci sice este aj to, ze najmensia stavebna cast hmoty su elektrony, protony, neutrina ... aj ked to je uz peknych par rokov tiez prezitok.
Preto sa vzdelavajte, objavite aky je svet uzasny, co sa vsetko skryva za tym, ked sa vecer pozriete na oblohu s neprebernym mnozstvom objektov.
Dam Vam par tipov: http://www.astro.cz, a hlavne http://navod.hvezdarna.cz/
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ja ze neutrony. Myslel som, ze neutrinium je nieco uplne ine - zjavne som sa mylil :))
Odpovedať Hodnotiť:
 

nechaj ho, cituje z encyklopedie (a sem-tam sa zmyli)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hmmmm, ozaj secci nic nevedia?

s tym obsahom clanku suhlasim ... nie je to IT
Odpovedať Hodnotiť:
 

LHC ? Ja radsej THC
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

rovno THQ
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM
kruta vec
Odpovedať Hodnotiť:
 

o tomto daco rozpravali aj na discovery a celkom zaujimave to bolo

Odpovedať Hodnotiť:
 

pan truhlik je chytry ako vcerajsie noviny, pozeram.. ked pises jednemu clovekovi, a vykas mu, pises "Vam". ked pises skupine, tak je jedno ci im vykas, alebo tykas, vzdy pises "vam". odporucam prejst si prvy stupen ZS, a potom pisat o leptonoch, teorie relativity a o Leninovi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No, ale aspon by mohli prestat ludom tlacit do hlav kolko elektriky pre seba/nich usetria na ziarovkach. (mohli by hovorit ze vydrzia par tisic hodin dlhsie)
Odpovedať Hodnotiť:
 

No, a chalani to poseru, a mozme sa spolahnut akurat tak na Gordona F.

OMG
Odpovedať Hodnotiť:
 

A možno sa na spustenie LHC pridu pozriet aj mimozemstania. :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

dobre ranko....

preco uz nejazdia auta na alternativne paliva globalne ?
naco nam je ropa ?

alebo ...
preco nezacnu predavat neznicitelne ziletky?
naco nam su jenodrazovky?

a teraz?
preco nespustit tento projekt?
...domyslite si...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vy sa tu hádate a pritom je to len fake na náš Hadraplán, akurát rýchlejší.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a co su vo vesmire cierne dieri mozno tiez takto experimentovali z LHC, no nic, musim si niekde zasukat pred spustenim :P
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak podla mna je to celkom risk lebo nikdy si nemozes byt isty niecim len podla kalkulacky ale zaujimave sledovat co sa dialo ked nas vesmir mal len jednu stotinu sekundy zaokruhlene a nebolo nic ani gravitacia vlasne ani hmota ani antihmota tiadne prvky a tak... bolo to fajn lenze nas tato ludska zvedavost nas raz privedie do katastrofy a za vsetko si mozu ludia
Odpovedať Hodnotiť:
 

a okrem toho nebol ani cas ale keby nebol cas tak ako by to mohlo vsetko zacat noo a tak sme dospeli k zaveru ze cas nezacal cas uz bol a toto zmrstovanie a rozpinanie vesmiru funguje nekonecno krat lenze ked sa zmrsti do rozmeru pinkpongovej lopticky tak potom niesu ani ziadne sily ani vplyv tam padom pojde vbsetko na povodne miesto ale ci sa narodis ty je podla mna osud no neuvidime to ale nam to mozme byt jedno ak niesme sebci rozumiete ci nie ... asi nie
Odpovedať Hodnotiť:
 

dobre takto podla vas je to dolezite a myslite ze nevznykne katastrofa ? no nic nikdy nieje iste ani to je nieco
Odpovedať Hodnotiť:
 

ludia sukajteeeeeeeeeeeeeeeeeeee:D:D:Dked toto citate zenske tak dajte kazdemu co pojde okoloD:D:D:D

ale ne teraz vazne-----DAJTE MNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE:D:D

ale ne teraz vazne ------FAKT MY DAJJJJJJJJJJ

ale ne teraz us fakjt vazne---SUKATTTTTTTTTTTTTTTT

ale ne neni sa coho bat nas to us srat nemusi nic s tym nesravyme a ked sa nieco stane tak to bude chvylka a nic citit nebudete:-))))ale uistujem nic nebude cital som o tom neskutocne vela info a vravym klideKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKk
a predovsetkym tie ZENSKE SUKAJTEEEEEEEEEEEEEEEEE:D:D:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

CERN ftw !!!

Nic viac len dakujte -----> ze si mozte vtaky a kundy honit vdaka ---> www.......(CERNu) a trepat dve na tri + hovno sa rozumet do veci. Ten "vyssi" vam zehnaj ..
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár