
neprihlásený
|
Piatok, 1. mája 2026, dnes je Sviatok práce |
|
|
Spam "oslávil" dnes 30 rokov
DSL.sk, 3.5.2008
|
|
Dnes, 3. mája 2008, uplynulo presne tridsať rokov od poslania prvého zdokumentovaného emailového spamu.
3. mája 1978 ho poslal, samozrejme ešte po sieti Arpanet, Gary Thuerk, marketingový pracovník spoločnosti Digital Equipment Corporation.
Informoval ním o podpore Arpanet protokolov v novej verzii operačného systému pre počítače vyrábané DEC a pozýval na predajnú prezentáciu nových počítačov.
Spam bol zaslaný na 320 emailových Arpanet adries, ktoré prvý spamer získal z tlačeného zoznamu všetkých v tom čase existujúcich emailových adries. Počet počítačov zapojených vo vtedajšej už celosvetovej sieti sa pohyboval na úrovni stovky počítačov.
Spam bol poslaný manuálne pomocou bežného programu na odosielanie pošty SNDMSG, do ktorého odosielateľ ručne zadal všetkých príjemcov. Ako dokumentuje Brad Templeton, spam vyvolal okamžité negatívne reakcie.
Pre prvý nevyžiadaný komerčný email sa v tom čase ešte nepoužilo označenie spam, toto bolo prvýkrát použité až v roku 1993 pre pomenovanie spamovania v Usenet diskusiách. Podľa dostupných informácií sa označenie začalo používať na základe tejto scénky Monty Python Flying Circus, kde boli zákazníci obťažovaní ponukou SPAMU, jedla od britského výrobcu Hormel Foods.
Spamové emailové správy tvoria v súčasnosti absolútnu väčšinu všetkých emailových správ, podľa rozličných odhadov od 80% do viac ako 90%. Najúčinnejšími metódami boja proti spamu sú databázy spamu spoluvytvárané veľkým počtom užívateľov klasifikujúcich nerozpoznaný spam a proti klasickému textovému spamu bayesiánske filtre. Gmail rozpoznáva spam používajúci obrázky pomocou OCR rozpoznávania textu.
Už niekoľko rokov sa nasadzuje niekoľko štandardov potvrdzovanie autenticity správ ich kryptografickým podpisovaním, SPF, DomainKeys a DKIM, zatiaľ ale výrazne v globálnom boji proti spamu nepomohli.
Poslednými udalosťami vývoja v oblasti spamu je preukázané softvérové prekonanie captcha systému Yahoo, veľmi pravdepodobné prekonanie captcha systému Hotmailu a pravdepodobné prekonanie captcha systému Gmailu. Softvérové prekonanie captcha na najväčších webmailoch umožňuje spamerom vytvárať veľké množstvo účtov a potenciálne zvyšovať šancu na prekonanie protispamových filtrov.
Plné znenie prvej emailovej spamovej správy je možné nájsť na stránke Brada Templetona.
Najnovšie články:
Diskusia:
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Gratulujem
Od: gargamel
|
Pridané:
3.5.2008 21:37
Všetko naj.. (lepšie?)
|
| |
zabiť!
Od: dew peirac
|
Pridané:
3.5.2008 21:39
Nesom rasista no tvorcov spamu postaviť mimo zákon a strielať ako škodnú !!!!!
|
| |
Re: zabiť!
Od: 30 vyrocie
|
Pridané:
3.5.2008 23:06
To je tomu uz tolko? :-)
|
| |
Re: zabiť!
Od: algort
|
Pridané:
3.5.2008 23:32
rasista?
skor fasista
fasista nuti svoje myslienky ostatnym ako ich vlastne
neva
|
| |
Inspiracia
Od: .........
|
Pridané:
3.5.2008 23:12
Spammeri by mohli byt motivovani prvym spamom, vsetko musel vpisovat rucne, ale mal 100% ucinnost.
|
| |
Re: Inspiracia
Od reg.: apofiSS
|
Pridané:
3.5.2008 23:28
:D neviem preco ale rozosmialo ma to
|
| |
asdasd
Od: asdasdasd
|
Pridané:
4.5.2008 1:11
Btw. mohli by ste si ujasnit pisanie velkych pismen a cudzich nazvov.
Krasna perla je "SPAMU" - taketo slova sa nesklonuju (nehovorim teraz o "spame", ktory zdomacnel, ale o povodnom nazve SPAM = shoulder pork and ham), bud sa uvedu identifikatorom v slovenskom jazyku, ktory sa normalne vysklonuje, alebo ked uz, tak aspon "SPAM-u" alebo v najprimitivnejsej forme "SPAMu".
A napisat skratku CAPTCHA so vsetkymi pismenami malymi je tiez pekne.
V dnesnom svete nestacia technicke vedomosti, ale je potrebne sa vediet aj prezentovat, a to sposobom, za ktory by sa nehanbil aj desatrocny skolak.
Zaujimalo by ma, ci prevadzkovatel tohto portalu aj niekde realne pracuje & a nie je to job typu code monkey...
|
| |
Re: asdasd
Od: einstein
|
Pridané:
4.5.2008 10:28
co neides otravovat svojou gramatikou niekam inam,mudrlant.
|
| |
Re: asdasd
Od: wayne 99
|
Pridané:
4.5.2008 10:41
tieto dementne komentare od konkurencie, ktora sa zmohne akurat na toto, mi uz idu riadne na nervy. DSL neda sa takymto dementom, ktori vrtaju aj do kolena, zabranit nejak prispievat?
|
| |
Re: asdasd
Od: Tusom
|
Pridané:
4.5.2008 11:47
vies to sa neda zial fungujeme tak ze 1 ip zapojena na 1000 kompov. Bloknes ip bloknes kopec uzivatelov koli nejakemu somarovi to sa proste neda. Skoda ze nieje robene tak ze 1 ip na 1 pocitac a ked chces bloknut tak presne za zameras na toho uzivatela pripadne este stale existuje proxy a dilko sa vzdy vynajde
|
| |
Re: asdasd
Od: asdasdasd
|
Pridané:
4.5.2008 13:29
"wayne 99" - 99 je rok tvojho narodenia? Lebo to by sedelo tak na ziaka 3 triedy, ze napise slovo "zmohne" - to je vysklonovane slovo "zmohnut sa"? Co to ma znamenat?
|
| |
Re: asdasd
Od: wayne 99
|
Pridané:
4.5.2008 13:49
ty musis byt fakt uplne na hlavu. skoda, ze pristup na internet ma povoleny uplne kazdy.
|
| |
Re: asdasd
Od: suhlas
|
Pridané:
4.5.2008 19:54
uplne s tebou suhlasim, niektory ludia sa tu NEZMOHNU pouzivat mozog ;-)
|
| |
Re: asdasd
Od: gen1us
|
Pridané:
5.5.2008 15:40
niektori sa pise s makkim v mnoznom cisle, chytrak ..
|
| |
SPAMik
Od: TradeMark
|
Pridané:
4.5.2008 13:13
Chcel by som sa opytat ake tu maju ludia skusenosti so spamom. Ja mam mail na hotmaily a posledny rok sa ku mne dostalo iba minimum spamu... minimom myslim taky pocet ze vsetky spamy by som spocital na dvoch rukach. Preoblem som nemal ani na gmail kde ho vsak bolo troska viac. Momentalne mam k hotmailu este gmail, ktory vyuzivam iba na registracie a pod. Je tu niekto kto pocituje spam nejako vyrazne?
|
| |
Historia spamov je podstatne zlozitejsia
Od: Edision unreg
|
Pridané:
4.5.2008 14:30
a skoda, ze autor clanku si nedal namahu zmienit sa o niekokych veciach, ktore pisali historiu spamu. Ako priklady uvediem:
Tzv. nigerijske listy, ktore mozno nie su presne spam, ale uzko s nim suvisia. Asi najstarsia forma podvodov tochto druhu, ktora zacala este v 30-tych rokoch vo forme klasickych listov a postupne vyuzivala vsetky druhy techniky, ktora sa postupne stavala dostupna.
Serdar Argic, popieratel tureckej genocidy na Armenoch, ktory vstupil do historie nebyvalym spamovanim Usenetu zaciatkom 90-tych rokov.
Reklama pravnickej kancelarie Canter & Siegel v roku 1994 na ucast v Green Card Lottery zaslana do kazdej diskusnej skupiny na Usenete a vsetkych znamych distribucnych e-mailovych zoznamov. Povazovana za historicky prelom - prvy komercny SPAM.
|
| |
Mazanie prispevkov
Od: Edison unreg
|
Pridané:
4.5.2008 18:49
Par minut dozadu som tu cital poznamku nejakeho ucastnika tejto diskusie, ze akosi nemoze najst svoje prispevky, kde poukazoval na gramatiku. Teraz nevidim ani ten prispevok. Uz aj ja zacinam mat problemy so zrakom alebo pamatou? Alebo tu zacina strasit? :)
|
| |
Re: Mazanie prispevkov
Od reg.: XRO>>
|
Pridané:
4.5.2008 19:46
Ano prispel som tu dnes 2x a zas ten prispevok zmizol. WTFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
|
Pridať komentár
|
|
|
|