neprihlásený Piatok, 18. júla 2025, dnes má meniny Kamila
Automobilka Stellantis ukončila projekt pohonu vodíkovými článkami, je neperspektívny

Značky: dopravabatérie

DSL.sk, 18.7.2025


Veľká automobilka Stellantis, ktorá má svoj výrobný závod aj na Slovensku v Trnave, tento týždeň oznámila ukončenie programu vývoja pohonu využívajúceho ako napájanie vodíkové články.

Automobilka mala pritom projekt vo veľmi pokročilom štádiu, v tomto lete už mala začať sériovú výrobu dodávok Pro One na vodíkový pohon.

Podľa automobilky ale vodíkový trh zostáva okrajovým trhom a nemá ekonomickú perspektívu ani v strednodobom horizonte.

Problémom je slabá tankovacia infraštruktúra, potrebné vysoké investície a potrebné by boli aj silnejšie výhody aby zákazníci kupovali túto technológiu. Spoločnosť tak neočakáva, že by sa ani dodávky na vodíkové články presadili do konca dekády.

Stellantis tak celkovo ukončila program pohonu s vodíkovými článkami, zrušila plánovanú sériovú výrobu Pro One a ukončila aj vývojové aktivity.

Elektromobilom a viacerým ďalším nasadeniam úložísk elektrickej energie s väčšou kapacitou v súčasnosti jasne dominujú Li-ion batérie, v poslednej dobe najmä typu LiFePO4. Už viacero rokov táto technológia vyzerá aj najperspektívnejšia na ďalšie obdobie. Po nástupe Li-ion batérií aj pre väčšie kapacity sa vodík už dlho javí iba ako možná alternatívna technológia, ktorá by sa mohla presadiť iba v prípade skôr neočakávaných problémov s Li-ion batériami prípadne podobnými nasledujúcimi technológiami.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Slovenské elektrárne idú stavať veľké batériové úložisko, v Jaslovských Bohuniciach
Linux má v USA podľa vládnych štatistík prekvapivo vysoký podiel
O2 opäť oznámilo malé zlepšenie pokrytia 5G
Odštartovala tretia séria populárneho Star Trek seriálu
Telekom vymieňa napájací adaptér k routerom, hrozia problémy
V nomináciách na TV ceny Emmy televízia HBO predbehla Netflix
Protimonolný úrad vyšetruje možný kartel dodávateľov klimatizácií a tepelných čerpadiel
V ďalšej obci bude referendum o výstavbe veterných elektrární
Ďalšie satelity pre Internet od Amazonu vyniesla SpaceX stojaca za Starlinkom
Ďalšia súkromná misia SpaceX úspešne pristála na Zemi


Diskusia:
                               
 

a Trnaváci utrú čo?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

V Trnave mačky nehovoria mňau ale MNAU.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Presnejšie Mau
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Mňam.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Co na to Sulik? pamatam ako vsade pretlacal vodikovy pohon. Uz pred 10r mi to pripadalo ako utopia. Podobne aj Trnka v KE a jeho predrazene elektro bicykle na vodik. Domnievam sa ze Trnka mal k tomu "externu" motivaciu.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Lebo chcel byt "inovator", to ze problematike nerozumel je uz druha.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak zas popri európskych dotáciách na budovanie siete elektronabíjačiek je z pohľadu potreby tankovacej infraštruktúry perspektívny priekazne len pohon na energiu z vákua.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Vodík pretláčajú hlavne ropné spoločnosti, aby mali čo predávať, až sa prestanú používať spaľováky. Vodík, na rozdiel od elektriny, si totiž nikto doma nevyrobí. Motoristi by tak boli stále odkázaní na výrobcov a dodávateľov paliva - teda vodíka.
Svoje uplatnenie si ale nájde - možno ako jeden z mnohých spôsobov, ako ukladať elektrickú energiu (hlavne pri záporných cenách elektriny), ale aj ako palivo do vlakov a lokomotív, lodí, lietadiel, vrtuľníkov. A možno aj kamiónov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Batérie do elektro auta si doma tiež nikto nevyrobí.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale energiu do nich uz doma vlozis. Co pri vodikovej plnicke nehrozi.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vodikovy clanok si tiez nevyrobis doma...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Toyota Mirai, alebo Hyundai Nexo su komercne vyrabane uz nejaky ten rok. Daju sa kupit aj v Europe, dokonca jazdene.
Stellantis skoncil este skor ako vobec daco uviedol na trh. Kto prelomi tento zacarovany kruh? Kedze je malo aut, nestavaju sa cerpacie stanice a preto ze je malo cerpacich stanic, vyrobcovia nevidia vyznam vyvyjat tuto technologiu.
Vyvoj je drahy: no jo, ono to nie je ako kupit trakcnu bateriu od Cinana, tuna si musia vyvinut palivovy clanok a konverziu vodika na elektrinu. Elektromotor uz maju z EV.
Vodik je drahy na vyrobu, kedze ma male molekuly, tak sa tazko skladuje - vysoke straty z uniku. Technologia zaberie viac miesta v aute, teda v porovnani s EV menej miesta pre cestujucich a batozinu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vodik je drahy na vyrobu? Veď vodík tvorí približne 75% všetkej hmoty vo vesmíre, tak na kerú riť by ho kto vyrábal? Normálne stačí nabrať a priekazne vybavené.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A supernovy vytvárajú milióny ton zlata. Stačí si len nabrať a byť bohatý.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V norsku zavreli vsetky vodikove cerpacky potom ako im jedna vybuchla. Do osobnych aut tankovat vodik nema ziaden vyznam. Na vodik skrz problem jeho uskladnenia potrebujes velke plnicky a velky obrat a zariadenia, ktore to aj hned minu. Z osobnych aut mozno autonomne taxiky by mali vyzna,, ktore by chodili nonstop. Do sukromneho auta je to este vecsia blbost ako EV pred 15 rokmi.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár