
neprihlásený
|
Piatok, 2. mája 2025, dnes má meniny Žigmund |
|
Sonda Psyche má problém so svojim elektrickým pohonom
Značky:
vesmírNASA
DSL.sk, 2.5.2025
|
|
Sonda Psyche americkej vesmírnej agentúry NASA zaznamenala problém so svojim systémom elektrického pohonu a automaticky ho vypla.
NASA o tom informuje v tomto oznámení.
Psyche má Hallove iónové motory na xenón. V tomto type motorov sú vystreľované elektricky urýchlené atómy paliva. Tie sú najskôr ionizované, následne urýchlené elektrickým poľom na extrémnu rýchlosť a pre zachovanie náboja lode pri vyletovaní opäť elektricky neutralizované. Motory síce potrebujú ako palivo xenón, ktorého mala sonda pri štarte 1085 kg, kinetickú energiu ale získavajú vďaka elektrickej energii generovanej solárnymi panelmi s plochou až 75 metrov štvorcových.
Hallove motory sa doteraz používali iba pri misiách maximálne k Mesiacu, ich použitie na sonde Psyche je prvým použitím v hlbokom vesmíre.
Ešte 1. apríla sonda ale detekovala výrazné zníženie tlaku v prívode xenónového plynu do trysiek, z 36 psi na 26 psi. Automaticky tak pohon vypla a NASA problém analyzuje.
Podľa oznámenia sonda môže letieť bez zapnutých motorov do polovice júna, následne by to už malo dopad na jej trajektóriu. Na sonde je prítomný aj záložný prívod paliva, na ktorý je možné prepnúť.
Sonda odštartovala v októbri 2023 a letí k asteroidu 16 Psyche nachádzajúcemu sa v tzv. hlavnom páse asteroidov medzi Marsom a Jupiterom. K asteroidu by mala doletieť v roku 2029.
Asteroid 16 Psyche je podľa NASA široký 279 kilometrov a pravdepodobne sa skladá zo železa a niklu. Asteroidy sú bežne buď z hornín alebo ľadu. Hypotézou je, že 16 Psyche by mohol byť pozostatkom jadra bývalej planéty veľkosti približne Marsu zničenej kolíziami pred miliardami rokov. Misia tak má pomôcť analyzovať jadrá planét a pochopiť zloženie a vývoj planét.
Okrem elektrického pohonu je na sonde aj ďalšia zaujímavá inovatívna technológia, laserová komunikácia s označením DSOC. Optická komunikácia s výrazne kratšou vlnovou dĺžkou umožňuje dosahovať vyššie rýchlosti ako komunikácia v rádiovom spektre a umožní misiám odosielať viac dát. NASA tak v posledných rokoch realizuje viacero testov optickej komunikácie s rozličnými parametrami, test optickej komunikácie so sondou Psyche bol prvým testom optickej komunikácie na vzdialenosť stoviek miliónov kilometrov.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ultraradikálny empaticizmus
Od: syntaxterrorXXX, . Y
|
Pridané:
2.5.2025 11:19
Že v skutočnosti podľa niektorých medializovaných informácií údajne vôbec nejde o problém a je to len priekazne obyčajný sondí príbeh.
|
|
znizenie tlaku
Od: OriginalnyKoumakSK
|
Pridané:
2.5.2025 13:09
odpovedou znizenia tlaku su 2 moznosti - bud sa sonda skludnila, ze uz je dostatocne daleko od dosahu pozemstanmi, alebo omylom uzila valsacor. Vysledok je v erudovanych vedeckych kruhoch lekarskeho prostredia povazovane za pozitivny a znizenie vykonu, resp. odklon od povodnej trasy je len drobny vedlajsi ucinok s akceptovatelnym prejavom, ktory moze casom vymiznut.
Iked stale existuje riziko, ze tlak casom znovu stupne a celkovy stav i prejav sa vrati na povodnu trajektoriu, ktora vsak je pre medicku verejnost nezelanym stavom.
|
|
Problej je jasny
Od: Quanti
|
Pridané:
2.5.2025 13:43
Myslim, ze inzinieri spravili chybu presne v tomto bode "iónové motory na xenón" ... Ten xenon tam robi zlobu, ved to je proti rozumu tankovat xeon do ionoveho motoru. Pocitam, ze ten kto s tymto prisiel je presne clovek, ktory do TDI motoru natankuje benzin a potom poda na automobilku zalobu, ze to nejde.
Druha vec je samotny pohon. Elektricky pohon vo vesmire nie je stastne riesenie, lepsi je klasicky spalovak, kedze vo vesmire ide vsetko rychlo, tak nie je problem dat tam klasicky motor z octavie prvej generacie.
|
|
Re: Problej je jasny
Od: XenoPlyn
|
Pridané:
2.5.2025 14:53
Pozeral som preco sa pouziva prave xenon.
1. Xenón má vysokú atómovú hmotnosť (≈131 u), čo znamená, že pri rovnakom počte vystrelených iónov generuje vyšší impulz (teda viac „tlačí“) ako ľahšie plyny, napríklad argón.
2. Xenón sa relatívne ľahko ionizuje (prvá ionizačná energia ≈12,1 eV), čo znamená, že je potrebné menej elektrickej energie na jeho premenu na pozitívny ión.
3. Ako vzácny plyn je chemicky inertný — nereaguje s inými látkami ani nekoroduje komponenty motora.
4. Xenón sa dá efektívne stlačiť do kvapalného stavu pri relatívne miernom tlaku (≈60 atm), takže sa dá kompaktne uskladniť v nádržiach.
5.Xenón je síce drahý, ale už roky sa používa v iónových motoroch (napr. misia Dawn, satelity), takže existuje technologická kontinuita a osvedčená prax.
|
|
ultraradikálny optimalizatorizmus
Od: syntaxterrorXXX, . Y
|
Pridané:
2.5.2025 16:21
S takými optimalizačnými prkotinami zrejme expandujúci vesmír, vzniknuvší z ničoho, na dobitie priekazne dostatočne ohúriť nejde.
|
|
Re: Problej je jasny
Od: Quanti
|
Pridané:
2.5.2025 16:59
To je pekne, ze si si spravil prieskum, ale nic si nedocielil. Tieto plyny su neni vhodne ako palivo a bodka, tu nie je o com debatovat. Ak sa nezacnu pouzivat motory napriklad na mazut, ktory sa skladuje lepsie a stoji par korun, vesmirny program nikdy nebude napredovat.
|
|
Re: Problej je jasny
Od: xyx
|
Pridané:
2.5.2025 19:37
Jebo...
|
|
Re: Problej je jasny
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
2.5.2025 19:50
kokotom si bol, si a budes
chod im to vysvetlit do NASA ako presne sa to ma robit
|
|
Re: Problej je jasny
Od: spoo
|
Pridané:
2.5.2025 17:20
ja len rozmyslam , kto ta za tento koment dokaze pochvalit ...
|
Pridať komentár
|
|
|
|