Nová vyvíjaná raketa New Glenn od spoločnosti Blue Origin dnes úspešne uskutočnila svoj vôbec prvý štart, pri ktorom hneď úspešne vyniesla testovací náklad na pomerne vysokú orbitu.
Po niekoľkých odkladoch štartu, ktorý bol pôvodne plánovaný na 10. januára, raketa dnes o 8:03 nášho času úspešne odštartovala z Mysu Canaveral na Floride.
Kým SpaceX pri testovaní aktuálne vyvíjanej novej rakety Starship postupuje pomerne pomaly a náročnosť jednotlivých letov zvyšuje postupne, hneď prvý let New Glenn bol podľa plánu náročný.
Hneď pri prvom lete New Glenn mal totiž prvý stupeň pristáť na lodi v Atlantickom oceáne. Počas letu prišlo k úspešnému oddeleniu druhého stupňa a prvý stupeň začal zostupovať. Blue Origin počas prenosu pri zostupe stratila telemetrické dáta prvého stupňa. Podľa spoločnosti pri zostupe podľa plánu naštartovali tri motory, no pristátie nakoniec nebolo úspešné. Zatiaľ nie je jasné, ako prebiehal zostup prvého stupňa a ako blízko bol úspešnému pristátiu.
Raketa ale splnila primárny cieľ pri prvom štarte, úspešné vynesenie druhého stupňa s nákladom na orbitu. Raketa vynášala na strednú orbitu náklad označený Blue Ring Pathfinder, prototyp pripravovanej lode Blue Ring. Vynesený mal byť na eliptickú orbitu s najvyšším bodom až 19.3-tisíc km.
Prenos z dnešného prvého štartu New Glenn (video: Blue Origin)
Spoločnosť Blue Origin, za ktorou stojí zakladateľ Amazonu Jeff Bezos, plánovala pri predstavení novej rakety New Glenn v roku 2016 uskutočniť jej prvý let ešte do konca minulej dekády. Nakoniec sa prvý štart uskutočnil až v polovici ďalšej dekády.
Raketa New Glenn sa možnosťami aj parametrami radí medzi Falcon 9 a Starship, keď má dokázať vynášať výrazne ťažší náklad ako Falcon 9 ale zase výrazne ľahší ako Starship. Parametrami vynášaného nákladu je jej najbližšie Falcon Heavy s tromi prvými stupňami Falcon 9, ktorú SpaceX ale masovo nenasadila a zatiaľ s ňou uskutočnila iba 11 štartov.
New Glenn má konkrétne dokázať vyniesť na nízku orbitu 45 ton nákladu a na geosynchrónnu orbitu 13.6 tony, Falcon Heavy pri znovupoužiteľnosti všetkých troch prvých stupňov dokáže vyniesť na nízku orbitu menej ako 50 ton a na geosynchrónnu orbitu 8 ton. V prípade Falcon 9 je to 17.5 tony a 5.5 tony, Starship má zase v najvýkonnejšej plánovanej verzii na nízku orbitu vyniesť až 200 ton.
Prvý stupeň New Glenn má sedem motorov BE-4 na kvapalný metán a kyslík, druhý stupeň dva motory BE-3U na kvapalný vodík a kyslík.
New Glenn má znovupoužiteľný prvý stupeň ako všetky rakety SpaceX od Falcon 9, pričom v prípade New Glenn má byť použiteľný minimálne 25-krát. V súčasnej verzii nemá znovupoužiteľný druhý stupeň ako Starship, v roku 2021 ale Blue Origin oznámila aj vývoj znovupoužiteľného druhého stupňa pod označením Project Jarvis. V akom stave je tento projekt nie je jasné.