neprihlásený
|
Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília |
|
Úrady povolili SpaceX opäť lietať, zverejnila detaily príčiny zlyhania Falcon 9
Značky:
SpaceXvesmír
DSL.sk, 26.7.2024
|
|
Spoločnosť SpaceX identifikovala najpravdepodobnejšiu detailnú príčinu zlyhania pri jej poslednom lete rakety Falcon 9 pred dvomi týždňami a americký letecký úrad FAA opäť povolil Falcon 9 lietať.
SpaceX v oznámení popisujúcom príčinu zlyhania avizuje, že jej raketa môže opäť začať lietať, presný stav a kedy by mala letieť oznámenie neuvádza. Podľa stanoviska FAA pre americké médiá úrad zistil, že zlyhanie neohrozilo verejnú bezpečnosť a Falcon 9 môže začať lietať. Vyšetrovanie ale pokračuje a nebolo uzavreté.
SpaceX podľa svojich informácií zároveň uskutočňuje pre najbližšie lety úpravu svojich rakiet, aby vylúčila zopakovanie rovnakého zlyhania.
Ďalší let by sa mal uskutočniť zrejme zajtra 27. júla o 6:21 nášho času z Kennedyho vesmírneho strediska na Floride, keď na takýto čas avizuje SpaceX najbližšiu misiu vynášajúcu 23 Starlink satelitov.
Doteraz posledný let sa uskutočnil 12. júla, raketa Falcon 9 štartovala z Vandenbergovej základne amerických vesmírnych síl v Kalifornii a vynášala do vesmíru 20 satelitov Starlink. Prvý stupeň sa úspešne vrátil a pristál na lodi v oceáne, pričom podľa informácií SpaceX bol prvý stupeň plne úspešný a vyniesol zvyšok rakety ako bolo plánované. V druhom stupni prišlo k zlyhaniu motora, satelity síce vypustil ale na zlú orbitu.
V reakcii na to úrad FAA spustil vyšetrovanie a zakázal SpaceX ďalšie lety.
Už krátko po incidente SpaceX avizovala základnú príčinu zlyhania, únik kvapalného kyslíka. V aktuálnom oznámení spoločnosť popisuje príčiny zlyhania veľmi detailne.
K problému a úniku kyslíka prišlo už počas prvej aktivácie motora druhého stupňa. Kyslík unikal cez prasklinu na vývode k senzoru tlaku v systéme s kyslíkom. Vývod praskol zrejme aj pre uvoľnené uchytenie vývodu.
Hoci motor dokončil prvý manéver, pri neskoršom druhom manévri už prišlo k problémom. Uniknutý kyslík príliš ochladil komponenty motora vrátane komponentov pre prívod zápalnej tekutiny. Pri štarte prišlo namiesto kontrolovanej aktivácie k tzv. tvrdému štartu a poškodeniu motora.
Druhý stupeň napriek tomu vypustil satelity, boli ale na zlej orbite. Orbita bola eliptická s veľmi nízkym najnižším bodom iba 135 km. Spoločnosti sa podľa oznámenia podarilo nadviazať spojenie s 10 satelitmi a pokúsila sa zvýšiť ich orbitu pomocou ich iónových motorov. To sa ale nepodarilo a všetkých 20 satelitov už padlo naspäť do atmosféry a zrejme bolo pri vstupe úplne zničených.
V reakcii na incident uskutočňuje SpaceX pre najbližšie štarty zmenu, ktorá má zabrániť rovnakému zlyhaniu. Spoločnosť úplne odstraňuje z druhého stupňa tento senzor a jeho vývod. Senzor sa nepoužíva letovým bezpečnostným systémom a jeho funkčnosť môže byť nahradená inými prítomnými senzormi.
SpaceX je celkovo mimoriadne spoľahlivá pri vynášaní nákladu do vesmíru a z 364 uskutočnených letov Falcon 9 a Falcon Heavy s reálnym alebo testovacím nákladom išlo pri poslednom lete celkovo iba o tretie zlyhanie aj to iba čiastočné. Pri týchto letoch spoločnosť zaznamenala iba jeden úplný neúspech, explóziu misie SpaceX CRS-7 letiacej na ISS v júni 2015. Okrem uskutočnených letov jedna raketa Falcon 9 vybuchla ešte pred štartom na štartovacej plošine, raketa ktorá mala vyniesť satelit AMOS-6 v septembri 2016.
Okrem týchto dvoch neúspechov prišlo pri vynášaní nákladu k dvoch čiastočným neúspechom. Okrem aktuálne posledného štartu ešte misia SpaceX CRS-1 v októbri 2012 síce úspešne dopravila loď Dragon na ISS, sekundárny náklad v podobe satelitu Orbcomm-G2 nebol kvôli zlyhaniu motora na prvom stupni ale vynesený na správnu orbitu.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cela NASA a FAA a ich pokrytectvo
Od: pokrytectvo
|
Pridané:
26.7.2024 8:30
Nech sa cela NASA aj FAA strcia pod motor Boeing a zhoria.
Tak Boeing si moze lietat kade tade, polodokakany startoval aj o tom vedeli a aj tak ho pustili.
Teraz dokakany ostal trcat na ISS, problem vyriesit ako ho dostat na Zem bez ohrozenia posadky a z toho sa nevyvodili doteraz ziadne dosledky.
Being este k tomu ma milion odkladov nesplnil ani jeden jediny termin.
A oni si zastavia Space X pre pidi pricinu co nikoho neohrozila.
Pokrytectvo najvyssieho stupna
|
|
Re: Cela NASA a FAA a ich pokrytectvo
Od: faszinger
|
Pridané:
26.7.2024 8:36
presne toto. a potom sa v piatok večer neožer ...
|
|
Re: Cela NASA a FAA a ich pokrytectvo
Od: Sancho
|
Pridané:
26.7.2024 10:06
Zhoriet pod motorom Boeingu?
Sudiac podla jeho spolahlivosti je statie pod motorom mozno jedno z najbezpecnejsich miest :)
|
|
Re: stat pod motorom?
Od: LytaRyta Hochbatnica 3-ryba
|
Pridané:
26.7.2024 20:53
mno, tak dufajme ze tie gondoly motorov su priekazne prychytene nafest napevno ku kridlu!
|
|
ultraradikálny objasňovačizmus
Od: syntaxterrorXXX, . Y
|
Pridané:
26.7.2024 10:31
Môžeme len priekazne hypotetizovať, že podmazanie amerického leteckého úradu je jediný spôsob ako sa môžu zamestnanci letového strediska SpaceX zúčastniť na celozávodnej dovolenke.
|
|
Event Horizont (1998), & Medusa's Touch (Dotyk Meduzy, Kiss of by Octopussy)
Od: LytaRyta Hochbatnica 3-ryba
|
Pridané:
26.7.2024 18:58
..ale posadka iss, co sa ma teraz vratit nas5, uz neni taka ista, jako ked tam prilietala
uz nenii celkom, jako by sme mohli povedat, liudska..
|
|
Re: Event Horizont (1998), & Medusa's Touch (Dotyk Meduzy, Kiss of by Octopussy)
Od: Trololololo
|
Pridané:
26.7.2024 23:59
Co budes robit s tolkym volnym casom ktory si usetril pri slove nas5?
|
|
utahovacie momenty
Od: OriginalnyKoumakSK
|
Pridané:
27.7.2024 12:10
Cely tento humbug vznikol pre nespravnu interpretaciu utahovacich momentov skrutiek z roznych materialov do roznych materialov. Keby tam zavolali priemerneho automechanika - sezonneho prezuvaca kolies, ten by im to presne vysvetlil a ukazal, ako sa utahuju skrutky a matice tak, aby sa stroj vratil k nemu znovu.
|
Pridať komentár
|
|
|
|