neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Kapacita verejných nabíjačiek elektromobilov v SR sa zvýšila o 46%

Značky: elektromobilySlovensko

DSL.sk, 10.1.2024


Na Slovensku sa za uplynulý rok zvýšil počet verejných nabíjačiek pre elektromobily o 22% a ku koncu roka dosahoval 1808 nabíjačiek, celkový sumárny výkon všetkých verejných nabíjačiek sa zvýšil výraznejšie o 45.9% na 82.1 MW.

Vo svojej správe o tom informuje SEVA, Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Počet lokalít, v ktorých sú nabíjačky umiestnené, sa zvýšil o 18% na 740.

Celkový výkon nabíjačiek sa zvýšil oveľa výraznejšie ako ich počet vďaka vyššiemu relatívnemu zvyšovaniu počtu najmä nabíjačiek s vyšším výkonom, hoci týchto je stále výrazne menší počet. Počet nabíjačiek s výkonom viac ako 300 kW sa medziročne zvýšil o 220%, počet nabíjačiek s výkonom aspoň 150 kW o 73.3% a počet nabíjačiek s výkonom aspoň 50 kW o 36.2%, kým počet nabíjačiek s výkonom do 22 kW sa zvýšil o 25.5%.

Nabíjačiek na striedavý prúd s výkonom do 22 kW je zatiaľ stále väčšina, takýchto nabíjačiek bolo ku koncu roka 1155.

Nabíjačiek s jednosmerným prúdom a výkonom aspoň 50 kW bolo 455, nabíjačiek s výkonom aspoň 150 kW bolo 149 a nabíjačiek s výkonom aspoň 300 kW bolo 32.

V tomto roku SEVA očakáva výraznejšie zvyšovanie počtu nabíjačiek vďaka dvom výzvam na budovanie nabíjačiek realizovaným v rámci Plánu obnovy a odolnosti.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS


Diskusia:
                               
 

Fúha, to už sú na SK dve nabíjačky?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Nie, dve uz boli, teraz pridali tretiu!
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

A dé sa potratili tie 4% ???
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ta tretia je taka o trocha mensia :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je ich viac ako benziniek, a “plna nadrz” bezne stoji 17-18 EUR, neverte novinarom, niekedy napisu aj napisu.

https://nabky.com/
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

> Je ich viac ako benziniek,

Benzinky pocitas po jednom stojane. Vydajnych stojanov je viac, ako nabijaciek.

> “plna nadrz” bezne stoji 17-18 EUR,

Zatial. Neboj, stat si spotrebne dane zobrat neda. Ked uz nebudes mat moznost, budes platit tak, ako doteraz ostatni. Ak si teda budes moct EV vobec dovolit.

> neverte novinarom, niekedy napisu aj napisu.

Zabudol si napisat, ako dlho ti trva "tankovanie". Minutka-dve to asi nebude. Ani potom nespravis 900 km do dalsieho tankovania.

Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Vies si natankovat doma?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Vies si natankovat aj uprostred puste.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Zabudol si povedať, že plná nádrž rovná koľko km a pri tejto cene to nabíjaš koľko KW?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zdaniť rovnako ako benzín.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Nabijem doma zo slnka, mozu danit kolko chcu.
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Aj to sa da poriesit. Zdanovat najazdene km.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Niečo ako boli koncesionárske poplatky. Poplatok za to, že môžeš zo slnka nabíjať.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Myslis skor vodne a stocne poplatky?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ta naivita, fakt si myslis ze ak by presla vacsina ludi na eauto tak stat to nevyriesi?
A ako pise vyssie, tak budes mat zdanene km. Ten plan uz davno existuje. Pripojenie na net ma hadam kazde sucasne eauto takze ziadny problem.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Samozrejme, že to štát nevyrieši, ale viac poserie. Ako prakticky všetko, čoho sa dotkne...
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Ten zasadny omyl v uvazovani je, ze si myslis, ze stat nieco riesi v prospech verejnosti a sklamanie prichadza, ked zistis, ze sa tak nestalo.

On to vyriesi v prospech, nazvime to "vybranej verejnosti", ktora ma dostatocny vlyv na politiku statu. Ked to zoberies takto, tak nebudes prekvapeny, ze to zase dopadlo tak, ako to dopadlo. Ono to svoj zamyslany ucel splnilo na 100%. A ze deklarovany nie? No, chceli sme to najlepsie a dopadlo to ako vzdy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja ani nie, ale žiaľ dosť iných áno.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A potom sa zobudíš a zistíš ze cely tvoj život bola jedna veľká ilúzia. Bude to bolieť či?
Odpovedať Hodnotiť:
 

zdanene km ... ano, vola sa to myto :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na dialku ti nainstaluju funkcionality, zvysia pouzitelnu kapacitu baterie, zastavia auto. Zdanenie je najmenej z toho.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Je dôležité ju zvyšovať, kým sa dá, nakoľko s prechodom na energiu s vákua dochádza ku zmene zásadnej metrickej paradigmy, keď pri rozvinutej sieti nabíjačky priekazne čím častejšie nebudú.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Co sa tyka rychlosti doplnenia paliva (benzinu /nafty) do fosilaku (za 60-90 sekund dojazd tisic km), t.j. ako rychlo to tecie do nadrze cez hadicu patricneho priemeru, tak by e-auto (s 50-100 kWh baterkou) muselo mat nabijaci vykon 5 az 10 MW !!!!!!!!!!!!!!!

Takze v tejto krajine za cca tucet e-aut moze cisto teoreticky dobit tak rychlo, ako ked palivo cerpa do nadrzte fosilak.

YES, COOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL :)

Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

No a čo? Rýchle nabíjanie je na drvivú väčšinu použití úplný nezmysel a nemalo by sa to vôbec robiť. Spaľovák síce dokážem tankovať rýchlosťou povedzme 30000 km/h, lenže pritom musím byť. Baterkáč stačí dobíjať pomaly, povedzme 50 km/h, a celú noc.
Odpovedať Známka: -2.3 Hodnotiť:
 

no a to, e-auto je dnes v podstate blbost, doba nedozrela, mozno za 1/4 storocia:

- pre polovicu populacie bez rodinneho domu/garaze na nic
- pred par rokmi bol z toho ekologicky boom, dnes podla studii celeho zivotneho cyklu e-auta od vyroby suciastok, ich logistiky, kompletizacie v tovarni, prevadzky samotneho e-auta, a jeho posmrtnehi zivota a recyklacie vychadza jeho ekologickost co sa uhlikovej stopy tyka porovnatelna s fosilakom
- e-auto je 2x drahsie ako provnatelny fosilak
- nielenze nie su nijako vyrazne ekologicke (myslene v ramci celeho svojho zivotneho cyklu, lebo ono samotna prevadzka z vysokeho podielu zelenej elektriny ekologicka je), ale oni nie su ani ekonimicke, vyrazne ekonimocke mozu byt jedine nabijane doma na nocnom prude ked kWh stoji 10-12 centov, uz klasickych 19 centov za kWh dava pri spotrebe cca 18 kWh/100 km cenovku 3,50 na 100 km co atakuje LPG ... rychlo-nabijanie s absolutne sialenymi 50 centami za kWh je na urovni jazdenia na znackovy aditivovany benzin
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

A takto mozme pokracovat

A) Ako uz bolo spomenute, polovica beznej populacnej masy zije v betonovych dzungliach a panelakoch. Vysvetlia mi prosim pekne ako si maju tie statisice ludi bez rodinneho domu alebo garaze pomalicky nabijat to svoje zazracne e-auto. To budu ulice na sidliskach posiate stovkami a tisicami 25m a 50m predlzovakov (s uzasnymi 2,3 kW poskytovaneho vykonu zo zastrky) vyhodenych z okien panelakov alebo co akoze? To by na uliciach vyzeralo ako keby boli posiate mega-spagetami. Samozrejme to nie je problem e-aut, ale probem je to socialny, demograficky ... hodit to niekde inde alebo ho nebodaj ignorovat je idiocia najhrubsieho zrna. Je to proste FAKT !!!! A rozsirovanie e-aut s tym musi pocitat. Bud sa postavia statisice nabijacich stojanov na sidliskach, alebo na inych parkoviskach a nakupnych centrach (teraz ich tam je trapne poskromnu), alebo bude mat kazdy zamestnavatel povinnost poskytnut zamestnancovi parkovacie miesto s nabijacim stojanom ... alebo to alebo ono ...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ani v 90 rokoch nebola benzinka na kazdom roku, nechapem, co tu stale riesite taketo kraviny. Uz v dnesnej dobe vies bez problemov zit s EV aj v panelaku, nabijes raz za tyzden niekde na supret nabijackevza 30 minut, to nestihnes ani nakupit
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Neexistuje ani najmenší (technický) problém urobiť rozvody na uliciach... a ani postaviť nabíjačku hoci aj pri každom parkovacom mieste. Teraz sa to samozrejme neoplatí, lebo elektrických áut je málo. Inak ale 2.3 kW vo veľkej väčšine prípadov bohate stačí.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Práveže to je dosť problém.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Natiahnut optiku je mensi problem a zatial nic moc.
Odpovedať Hodnotiť:
 

proste pripravena infrastruktura total bieda 0,1% a pripravena legislativa total 0% .... Keby zo dna na den vsetkych 3 miliony osobakov na Sk boli zrazu e-auta, nastal by total kolabs, ale to neplati len o Slovensku.

B) aj tzv. "rychlonabijanie" trva 30-60 min podla okolnosti a bateriam sa viac nepaci ako paci

C) natankovanie plnej nadrze (45-50-60 l) nafty/benzinu ako som spominal trva 60-90 SEKUND !!!!!!! Samozrejme nebudeme sa zaoberat tym, ze v rade stojime dalsie dve minuty ... a dalsiu munitu stravime kracanim od tankovacieho stojanu k pokladni .. ide o to kolko trva SAMOTNE NACERPANIE. Majitel fosilaku si proste jazdi a ked sa minie palivo, doplnanie trva radovo minutu. Navyse ma pohodu,klidek a tabacek: cerpacka je doslova na kazdom rohu: na dialniciach velikanske s 12-14-16 stojanmi a na kazdej poondiatej zapadnutej dedine je tiez cerpacka s 1-2 stojanmi.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Lenze otazka EV nie je case nacerpania energie ale v efektivnosti a ekologii jej spotreby, ty egoista, das detom cuchat vyfukove spaliny? V detskej izbe si tiez nezapalis cigaretu, ci si tak obmedzeny, ze ano?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To ze 10x viac bordelu v cine je akoze ok? Si obmedzeny?
Odpovedať Hodnotiť:
 

on je v tej casti bazena kde sa necika do vody, co je na druhom konci ho uz nezaujima :)))
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

D) cisto teoreticky si clovek moze v aute nosit malinku zeleznu rezervu: 5 l bandasku, ktorej obsah 3-4x do roky recykluje (kvoli zhehodnoteniu paliva) ... tato bandasočka stojaca iba zopar € + 8 € obsah, da dojazd na 60-140 km. Existuje taka moznost pri e-autach? Hehe zasmejme sa este raz. Ano existuju tzv. "kufrikove baterie", ako cestovny kufor na kolieskach ale aj tie najmensie maju peknych par desiatok kil, stoja 4-cifre sumy v eurach a dojazd daju na 20-30 km.

E) v suvislosti s C a D, dojazd "kufrikovej baterie" 20-30 vobec nezaruci, ze najdem v danom okruhu vhodnu nabijacku. Majitel e-auta ziadnu pohodu,klidek a tabacek nema, musi planovat a na dlhej trati sliedit a sledovat a kalkulovat jak stojaca surikata, ze kedy a kde zastavit a nabijat. Lebo inak je v totalnej prdeli. Ked dojde stava v e-aute, jedine odtahovka a sto € v prdeli.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Fuuu tak to su fakt nepriestrelne argumenty,
s cechmi sme na poslednom mieste co sa tyka EV v celej EU.
Zrejme tu mame najvyssiu inteligenciu :) a samych odbornikov, inak tie cisla presne odrazaju nasu intelig3ncnu a ekonomicku uroven
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Auta (ani fosilaky ani e-auta) sa dnes kvoli prevodavkam nedaju tak lahko tahat za tazne lano ako MB-cka 100 zo 70tych rokov. Ked dojde stava vo fosilaku (hlavne v meste) je takmer iste ze do 1 km je cerpacka. Kupim 5l bandasku a naplnim ju palivom a za 30 min pokracujem v jazde ...

F) chudak majitej e-auta nemoze vybijat bateriu na 0%, to je tabu. Vtedy auto totalne skape. Neprejde ani meter. Finito. Kaput. Aj baterke to fatalne skodi. Majitel fosilaku si pokojneeeeeeee moze pokracovat v jazde aj ked palubak uz ukazuje dokazd 0 km a rucicka totaaaaaaaalne prazdnu nadrz. VZDY, VZDY, VZDY, VZDY, VZDY je tam este dojazd od 20 do 50 km, podla vsetkych moznych okolnosti a modelu auta.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

G) chudak majital e-auta + rocne obdobie ZIMA .... no co si budeme vravet ... nemusi byt ani ukrutanska kosa -20C, staci 0C a dojazd klesa o celu tretinu, proste veci su v prdeli ... v lete je problem ze energiu z baterky zere klima, v zime zase kurenie ... proste katastrofa / majital fosilaku? tomu je uplne u prdele ci je +30C alebo -20C ... pokial neni vyrazne menej jak -20C, aj majitelia dieselov s kvalitnou zimnou naftou su za vodou, benzin absolut no problem
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

No vidim, ze si si zabudol updatnut udaje o EV, to, co pises bolo mozno pat rokov dozadu, v dnesnom EV, ti tepelne cerpadlo zoberie pri -5 tak 1% z baterie za hodinu, kolko krat vo svojom zivote si stal v zapche pri -10 tri a viac hodin?
Predpokladam, ze ani raz. Ale katastrofa je na svete, ze?
Vies o tom, ze najviac EV je v severskych krajinach? A funguju, zrejme su tam vsetci jebbnuti, ze?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ktovie, možno. :-)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

V severskych krajinach je najviac EV kvoli financnej podpore pri kupe a danovom zvyhodneni pri prevadzke. Inak kazdemu tam tiez je jasne, ze je to blbost ako voda v kosi, a ked chce ist dalej ako okolo komina, tak treba ICE. Ktore tam tiez maju; EV je len ako druhe, doplnkove vozidlo.

Odpovedať Hodnotiť:
 

No vidim, ze si si zabudol updatnut udaje o EV, to, co pises bolo mozno pat rokov dozadu, v dnesnom EV, ti tepelne cerpadlo zoberie pri -5 tak 1% z baterie za hodinu, kolko krat vo svojom zivote si stal v zapche pri -10 tri a viac hodin?
Predpokladam, ze ani raz. Ale katastrofa je na svete, ze?
Vies o tom, ze najviac EV je v severskych krajinach? A funguju, zrejme su tam vsetci jebbnuti, ze?
Odpovedať Hodnotiť:
 

H) detto nabijaci vykon v zime klesa aj na polovicu ... darmo auto podporuje 100 kW a na nejakom konktretnom stojane pri nabijani do 25% nabitia baterie mi to skutocne v lete dava 90-100 kW, medzi 25-80% v priemere 70 kW a medzi 80-100% pomaly klesa k zopar kW. V zime treba vsetky nabijanie vykony vydelit dvoma. HNUS! GRC! Hehe, teda pokial neni bateria zohriata-vyhriata. Ale na zohriavenie baterie treba co? No predsa energiu z tej baterie ! A ked neni nejaky super-sofistikovany system, tak opat a raz a zasa chudak majitel e-auta musi pol hodinu pred planovanych dobijanim v -5C mraze striehnut jak surikata a zapnut vyhrievanie baterie, aby su mu to nenabijalo polovicnym vykonom a nestravil tam 1,5 hod ale iba 45 min.

a takto mozme pokracovat az po X,Y,Z.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pocuj, ja som rad, ze si sa objavil, ale zase netreba postihat vsetky tvoje zameskane reakcie hned naraz :)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Jedna jednoduchá otázka: ako dlho by si bol ochotný stáť v rade na čerpacej stanici, ktorá by mala benzín za polovicu?
Len mi nepovedz, že tvoj čas je taký drahý, že ani 15 minút...
Odpovedať Hodnotiť:
 

No ak by ten benzin znizil zivotnost auta na menej ako polovicu tak ti ani neviem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

co kaufladu prejdem aj peso.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A kilometer fee must be paid for driving electric cars, hydrogen cars, and plug-in hybrids (cars that run on both electricity and gasoline). The fee does not apply to hybrid vehicles that do not connect to an electrical outlet.
The fee applies to passenger cars and vans.
Important dates
The kilometer fee will take effect on January 1st. 2024.
An odometer reading must be logged in the system before January 20th. 2024.

The first due date is February 1st. 2024.

https://island.is/en/kilometer-fee
Odpovedať Hodnotiť:
 

chápe niekto tej poslednej vete ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

text v clanku: "..ku koncu roka dosahoval 1808 nabíjačiek.."
text v sprave SEVA: "..Z celkového počtu 1808 konektorov.."

vysvetlenie - drviva vacsina nabijacich stanic ponuka viac pripojeni, ktore ale nie je mozne vyuzit sucasne (a pri rezime rychlonabijania sa tento pocet este znizuje)

priklad: Greenway (SK), Bratislava, Vajnorská ul., nákupní centrum VIVO!
pocet konektorov:6
pocet vyhradenych miest:4
pocet subezne nabijanych vozidiel:5
pocet subezne nabijanych vozidiel - rychlonabijanie:2

a podobne je na tom vacsina - typicky rezim 3-2-1
3 konektory, 2 subezne nabijane auta, ale pri rychlonabijani uz len jedno auto


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

teda realne je celkovy pocet nabijaciek vyrazne mensi (cca tretina) ako aj subezne vyuzitelnych konektorov (tu to odhadujem na cca 2 tretiny) a realny vykon sa nemoze spocitavat teoreticky vykon kazdeho konektoru, ale kolko da maximalne jedna stanica ako taka - to bude mozno polovica udavaneho cisla
Odpovedať Hodnotiť:
 

to je podobne, ako by sme miesto benziniek, resp. tankovacich stojanov zacali spocitavat celkovy pocet hadic na benzinkach a tenot pocet nasobili teoretickym prietokom kazdej hadice
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze benzinky ten plny prietok vo vsetkych hadiciach naraz daju, kedze maju lokalny buffer.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Čo sa čudujeme, však ak niektoré autá majú pre rýchlonabíjanie elektroniku cucajúcu cez 100 kW, to sa len tak hneď nevyrobí hocikde taká prípojka.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár