neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
Vydaný prvý softvér využívajúci výpočtový výkon GPU

V pondelok vydal projekt Folding@home vôbec prvý verejne dostupný softvér, ktorý dokáže využiť veľkého výpočtového výkonu moderných GPU procesorov grafických kariet aj na iné účely, ako na ktoré sú GPU a grafické karty určené a to bez výraznej záťaže CPU počítača. Softvér pomáhajúci hľadať lieky proti viacerým vážnym chorobám pritom dokáže z jedného GPU získať výkon až 100 gigaflopov.

DSL.sk, 2.10.2006


V pondelok vydal projekt Folding@home zatiaľ v testovacej verejne prístupnej beta verzii svojho softvérového klienta využívajúceho výkon grafických procesorov (GPU) nachádzajúcich sa na moderných grafických kartách.

Projekt Folding@home využíva distribuovanú sieť počítačov dobrovoľníkov na náročné výpočty v oblasti molekulárnej biológie, pri skúmaní formovania bielkovín na hľadanie liekov proti niektorým vážnym ochoreniam.

Projekt prevádzkuje Stanfordská univerzita, medzi skúmané choroby patria viaceré formy rakoviny, Alzheimerov syndróm, Parkinsonova a Huntingtonova choroba, BSE.

V súčasnosti prispievajú do projektu svojim výkonom aktívne počítače spolu s takmer 200 tisíc procesormi, celkový výkon Folding@home distribuovanej siete dosahuje približne 160 teraflopov, teda 160 tisíc miliárd matematických operácií s plávajúcou desatinnou čiarkou za sekundu.

Tento virtuálny distribuovaný superpočítač by sa tak radil medzi najvýkonnejšie superpočítače sveta podľa oficiálneho rebríčka.

V pondelok sprístupnený nový klient dokáže využiť výpočtový výkon zatiaľ ATI R580 GPU, teda kariet radu X1900 a X1950. Z jedného GPU dokáže získať pre projekt efektívny výkon až 100 gigaflopov, výkon jednej grafickej karty je tak približne 20 až 40-krát vyšší ako výkon 2.8 GHz Pentium 4. Pri zapojení len 10 tisíc užívateľov bude mať tak vzniknutý superpočítač výkon až 1 petaflop.

Celkový hrubý výkon najlepších GPU od ATI v grafických operáciách je v súčasnosti približne 300 gigaflopov, na negrafické výpočty je ale samozrejme využiteľná len jeho časť. Výkon ďalšej generácie GPU od ATI by mal byť podľa jej predstaviteľov 500 gigaflopov.

Softvér Folding@home využíva pre výpočty pixel shadery (R580 ich má 48). Pri bežnej práci by mal mať minimálny dopad na výkon PC, keď hlavný procesor by mal byť využívaný minimálne.

Pre spôsob implementácie a časté využívanie grafického ovládača súčasná beta verzia síce podľa manažmentu procesov vo Windows zaberá významné percento výkonu CPU, toto ale nezodpovedá skutočnosti a na PC je možné bez výraznej degradácie výkonu spúšťať aplikácia náročné na CPU.

V prípade graficky intenzívnych najmä 3D aplikácií ako sú napríklad hry je samozrejme situácia odlišná a v takomto prípade nie je odporúčané mať spustený softvér Folding@home súčasne s graficky náročnými aplikáciami. Pre čo najlepší výkon je zároveň odporúčané používať verziu bez vizualizačného GUI.

Folding@home oznámila prípravu verzie aj pre R520 GPU nachádzajúci sa v X1800 kartách, ktorá by mala byť k dispozícii najneskôr o mesiac, výkon u tohto GPU by mal byť približne 30 gigaflopov. Súčasná verzia podporuje používanie iba jednej grafickej karty v PC, pripravuje sa verzia podporujúca viac GPU.

Konkrétne dátumy uvedenia verzií pre iné GPU od ATI a GPU od Nvidie zatiaľ neboli oznámené.

Softvér je k dispozícii iba pre Windows XP a vyžaduje DirectX 9.0c a ATI Catalyst 6.5 alebo 6.10 beta a vyššie. Bližšie informácie o softvéri je možné nájsť na tejto stránke, sťahovať softvér je možné tu.

Iniciatívu presadiť grafické karty aj na akceleráciu rozličných iných úloh a výpočtov ohlásila ATI v piatok, softvér Folding@home je prvým využívajúcim tzv. stream computing u GPU, postupne by sa mali objavovať ďalšie.

Využívanie GPU na iné úlohy ako zobrazovanie a 3D akceleráciu sa začalo objavovať v podobe podpory dekódovania MPEG2, ATI v rámci platformy Avivo neskôr pridala čiastočne hardvérovo akcelerované enkódovanie a transkódovanie videa pomocou R520+ GPU.


      Zdieľaj na Twitteri


Grafickú kartu respektíve integrovanú grafiku založenú na GPU od ktorého výrobcu máte vo svojom PC? (hlasov: 643)

ATI      37%
Intel      13%
Nvidia      41%
Iný výrobca      10%


Najnovšie články:

Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple


Diskusia:
                               
 

nice :]
Odpovedať Známka: -8.9 Hodnotiť:
 

ale nikde nieje napisane kolko to potrebuje prenosovu rychlost na net, respektive kolko to berie =)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

podla mna malo -- stiahne data a spracuje
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

presne tak
Odpovedať Známka: -8.9 Hodnotiť:
 

a odošle...
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak mozno to so svojou novou x1900xt vyskusam, len co spojazdnim net, ale pochybujem, ze na dlho to budem mat, lebo predsa stale vypnut ked chcem nejaku hru zapnut - otravne
Odpovedať Hodnotiť:
 

preco prvy? Co je potom Ati Avivo? vid napr. http://www.itnews.sk/buxus_dev/generate_page.php?page_id=37660

Odpovedať Hodnotiť:
 

Avivo sa spomína aj v tomto článku, ak ste si ho čítali. Nechápem navyše, načo sem dávate odkaz na konkurenčný server, ktorý o Avivo transkódovaní písal týždeň po nás - http://www.dsl.sk/article.php?article=1084.

Avivo nie je považovaný za prvý takýto softvér, keďže využíva špecifickú hardvérovú optimalizáciu ATI kariet pre dekódovanie videokódekov, ktorá sa v kartách už nachádza pomerne dlho, a nie je známe nakoľko ATI podporuje v R5xx priamo aj transkódovanie hardvérovo (je predpoklad, že podporuje). Avivo transkódovanie je samozrejme krok napred, ale až úplne nesúvisiace výpočty Folding@home, na ktoré GPU určite nie je optimalizovaný, sú skutočným prvým takýmto využitím GPU.
Odpovedať Hodnotiť:
 

odkaz je preto, ze to google vyhodil ako prve ked som zadal "ati avivo"
Odpovedať Hodnotiť:
 

to mas velmi divny google, mne to hadze ako prve www.ati.com/technology/avivo/index.html
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

daj si hladat len slovenske stranky ;)
Odpovedať Známka: -0.3 Hodnotiť:
 

daj si hladat len slovenske stranky ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

graficke karty su primarne urcene na vypocty v hrach. Teda ich primarne urcenie bolo do hier. Samozrejme tieto karty urychluju aj zobrazovanie scen v roznych CAD programoch. Okrem tychto cinnosti, ale zatial nic ine nerobili. Potom niekoho v ATI napadlo, ze by mohli ratat prevod videa.. A az neskor sa prislo s Folding@home. Btw. zamyslel sa uz niekto nad tym, kolko taka karta spotrebuje elektriky pri max vykone, a ci je vhodne zadarmo ratat niekomu nieco?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co tak nVidia Gelato ? To je soft, ktory na renderovanie 3D modelov (co vzdy robil len CPU) vyuziva aj GPU a je to omnoho rychlejsie ako pocitanie len s CPU.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nevenujem sa oblasti mikroprocesorov. vie mi niekto laicky vyvetlit aky je rozdiel medzi CPU a GPU? preco sa GPUcka nedaju celkovo nahradit CPUckami ak su nasobne vykonejsie? tusim, ze to bude dane sposobom spracovania ale aj tak... 0 1 ked maka tak maka, je jedno ako nie?? =)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Jedno je len koleso na furiku
Odpovedať Hodnotiť:
 

no cpu je zamerane na vseobecne vypocty, cize musi zvladat pocitat cele cisla, floating point a ine a GPU ma silne optimalizovane hardwarove strukry na efektivne pocitanie konkretnej ulohy napr na vypocty s maticami, preto vhodnym pouzitim tychto struktur je vykon GPU omnoho vacsi ako pri CPU...

napr maticove operacie, ktore sa pouzivaju na transformacie bodov v priestore (posun, otocenie, ...) v cpu je nutne spracovat nasobenie matic vo viacerych krokoch a mozes pracovat s maticami NxM, pritom GPU spravy nasobenie matice 3x3 (alebo 4x4 , neviem teraz presne) v jednom kroku, alebo ich dokaze spracovat v jednom kroku omnoho viacej, ale nedokaze pouzit matice vascie NxM, potom ich je treba rozlozit ... atd je tam toho viacej
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

jednoducho: CPU - procesor (intel, amd,...)
GPU - procesor na grafickej karte (ati, nvidia)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Dalsi rozdiel je, ze GPU je streamovy procesor (pamat->GPU->pamat) a predpoklada paralelne spracovanie dat (typicky rozne osvetlovacie modely, fyzikalne vypocty a pod.) a preto sa tam da urobit akoby vela malych procesorikov, kdezto CPU rata data sekvencne. GPU tiez salia kde sa da (mozno tie najnovsie uz nie, ale videl som jednu studiu kde to testovali presnost a dost o nicom aj pri viac bitoch), kdezto CPU sa snazi byt presny (v ramci normy). Pocet instrukcii zvykne byt pri GPU obmedzeny a iba najnovsie GPU vedia taku trivialnu vec ako vetvenie.
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

a najvacsi rozdiel je, ze CPU sa zacina na C a GPU na G. najvykonnejsie teda budu ZPU, ale napr. su uz aj YPU...a dokonca dvoj jadrove XPU, ale len 2 bitove
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Clovece ty si to dnes u mna vyhral.... daj maila zalozim ti fanklub
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

ty voeee, si ma zabil :D:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

si ty vážne ježišova mama a nie nahodou sám ježiš ? !!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

CPU - central processor unit - centralna vypoctova jednotka
GPU - grafic processor unit - graficka vypoctova jednotka
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty koxo, este ze ta tu mame
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Snake,jezisova mama - Chlapci, vy budete mat raz show s nazvom MI VAS POTOPIME...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pardon, vtedy mi nefungoval ypsilon - MY VAS POTOPIME
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár