neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
Helikoptéra na Marse sa každú noc vybíja a zamŕza na -80 stupňov C

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 27.5.2022


Americká vesmírna agentúra NASA aktuálne po troch týždňoch zverejnila nové a detailnejšie informácie o stave dronu Ingenuity Mars Helicopter na Marse, ktorému sa na začiatku mesiaca vybili batérie a následne sa vozidlu Perseverance s ním nepodarilo nadviazať komunikáciu.

Ako sme informovali v tomto článku, 3. mája doteraz prvýkrát neprišlo k nadviazaniu plánovanej bezdrôtovej komunikácie medzi Ingenuity a vozidlom Perseverance. 5. mája sa následne podarilo komunikáciu nadviazať a podľa získaných informácií mal Ingenuity problém s nedostatkom elektrickej energie.

Ingenuity využíva ako zdroj elektrickej energie solárne panely, ktoré nabíjajú batérie dronu. Elektrická energia je potrebná okrem samotného fungovania jednotlivých systémov aj na zohrievanie elektroniky a komponentov počas nízkych nočných teplôt. Pre viac prachu v atmosfére kvôli aktuálnemu ročnému obdobiu na Marse vyrábajú solárne panely ale menej elektrickej energie, zároveň kvôli nižším nočným teplotám potrebuje dron viac energie na zohrievanie komponentov.

V noci prišlo k vybitiu batérií a následne resetnutiu hodín, po následnom nabití batérií sa tak dron pokúšal o spojenie v iných časoch ako mal. Pôvodne NASA nezverejnila dostatočne detailné informácie a avizovala zámer vrátiť sa k normálnej prevádzke.

Podľa aktuálnych informácií sa dron ale nevrátil k normálnej prevádzke, za deň nedokáže vyrobiť dostatok energie na prekonanie noci a tento stav bude pokračovať ďalšie mesiace.

Aby dron dokázal napájať všetko potrebné celú noc, potreboval by batérie nabité minimálne na 70%. Za deň ich v súčasnosti dokáže ale nabiť len na približne 68% a deficit sa bude ešte zväčšovať, v júli má dosiahnuť 7%.

V súčasnosti sa tak každú noc batérié vybíjajú, dron nedokáže vyhriať batérie a elektroniku a NASA očakáva pokles teploty elektroniky každú noc až na okolitú teplotu približne -80 stupňov Celzia. Každú noc zároveň prichádza k resetnutiu hodín.

Každé ráno sa tak vozidlo Perseverance pokúša o komunikáciu v časoch, kedy predpokladá nabitie batérií dronu na dostatočnú úroveň a nabootovanie elektroniky. Následne po nadviazaní komunikácie musí každý deň nastaviť hodiny dronu.

Napriek takémuto režimu plánuje NASA s dronom opäť letieť, pred ďalším letom ale plánuje najskôr otestovať otáčanie vrtúľ vysokou rýchlosťou. Prvý let by mal následne dron presunúť juhozápadne do miesta, kde bude lepšia bezdrôtová komunikácia s vozidlom.

NASA zároveň znovu upozorňuje, že vystavovanie elektroniky dronu takýmto nízkym teplotám predstavuje riziko jej pokazenia. Podľa NASA sa predpokladá, že vystavovanie elektroniky nízkym teplotám spôsobilo aj koniec misií vozidiel Opportunity a Spirit. Dron Ingenuity bol navyše vyvinutý ako technologická demonštrácia s použitím mnohých bežných komerčných komponentov, ktoré neboli navrhnuté na fungovanie pri nízkych teplotách v hlbokom vesmíre.

Vzhľadom na riziko pokazenia NASA začala v posledných dňoch sťahovať z Ingenuity všetky dáta ako napríklad logy a fotky a ešte jej zostáva stiahnuť približne 400 megabitov dát. Po stiahnutí všetkých kritických logov začne pripravovať dron na spomínaný let.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari


Diskusia:
                               
 

HA!
Takže nízka teplota neprispieva nielen mojej malej koptére!
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Ani tvojmu malemu mozocku a vlastne ani tvojmu malemu.

Je to jasne, Rusi nedodali plyn, ziadne kopterovanie nebude.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

mali to nastaviť na 80% a nie na -80 stupňov
Odpovedať Hodnotiť:
 

V snahe byt slavny troll dosiahnut nebyt rozpoznany ako slavny troll, ale iba ako obycajny retard musi byt hlboka rana do posledneho marneho pokusu sa zviditelnit z detskej izby.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

tie nase baterie potrebuju co sa v SR robia , a aky software to tam vlastne riadi tu helikopteru ,arch linux install
Odpovedať Hodnotiť:
 

Trebalo tam poslať dve helikoptéry. Navzájom by sa zohrievali, zaprášené kolektory utierali.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

preco neposlali 10? hore dole jedna. takto stresuju…
Odpovedať Hodnotiť:
 

Olisit myös stressaantunut auringosta. Lähetän sinut penkille.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Olisiko heidän pitänyt pakata heille sateenvarjot?
Odpovedať Hodnotiť:
 

stierace mali uz stare embecky!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

embecky zase nevedeli lietat!!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kazde auto vie lietat, len s pristatim to je uz horsie...
Odpovedať Hodnotiť:
 

so vzletom nie?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som aj staru skodovku rozbehol na na 150kmh, to uz ti staci len dobra rampa smerom z utesu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vies aky je rozdiel medzi padom a vzletom?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A vies, ze sa niektore veci mozu brat aj s nadsazkou? Vies, len tak, zo srandy... Ale inak, o druziciach sa hovori, ze letia... a pri tom oni len padaju...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preco sa namiesto nespolahlivych FVE panelov nepouzivaju baterie zalozene na beta rozpade? Energiu by dodavali viacmenej stabilne pocas definovaneho casu (v zavislosti na izotope a jeho polcase rozpadu) a je to celkom bezpecna technologia (ani pri havarii sondy pri ceste zo zeme, by nebol problem). Napr. triciove betavoltaicke clanky dodavaju 24W/kg pocas 10tich rokov. Nezaprasia sa a nemaju problem s radiaciou ci inym rusenim.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Kolko by vazilo tvoje riesenie helikoptery vs sucasne?
Vacsie pozemne vozidla vyuzivaju teplo z rozpadu hmoty s nizsou stabilitou.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

LOL, jaké manipulatívne podsúvanie domnienok.:D
A pritom z toho strachu, že keď sa dostane mimo dosah signálu z Perseverance, ktorým ide ovládať, s plnou nádržou odfrčí, podvedomá projekcia opičej lásky priekazne priam sála.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

A to sa ešte nespomenul dedičný hriech.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo iné sharing best practices and lessons learned priekazne asi tak je?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

To zalezi na tom kolko energie potrebujeme. V komentari uvadzam gravimetricke parametre 24W/kg. Mozno by nebolo potrebnych 24W a tiez nehovorim, ze nie su aj vyhodnejsie betavoltaicke baterie. Ten solarny clanok tiez nebude zrovna lahkya tych nevyhod ma velmi vela.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Brusel, SOROSSovci, slunickari, nwo, a White-Genocide zakazali, ~ su dorazne proti jaderkam, proti prevadzkovaniu sucasnych atomovych reaktorov, a dostavbe dalsich, novych, a to vsade v Europe, a vobec vo svete (..resp., zatim jen tam, kde maju svoj negro-islamy slunickarsky prehumanizovany, brusell- Sorosovsky, muslimo-negersky vplyv..),

..~takze aj proti vyrobe a pouzivaniu radio-Isotope thermo-electric generators


Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

mna zas zaujima preco do tej helikopterky miesto 6 ks li-ion 18650 á 2000 mAh nedali 2 bloky po 6 ks seriovo zopojene ako 2x6ks, kde kazdy 6k blok by bol ako je teraz (lebo netusim, mozno aj v ramci jednoho bloku je to kombinovane 2P3S ci 3P2S zapojenie)

(kazdopadne spolu by bolo 12 ks 2000 mAh monoclankov a nie 6 a tym padom 2x viac energie), pripadne mohli dat nejake 3400-3600 mAh: https://bit.ly/3wR3QSO
(baterky by stali iba 300 €)

pripadne v nejakom pristavacom module by som nechal este rezervne 2x6 ks, aby si helikoptera mohla po pol roku prist a vyflusane/vypouzivane baterky si vymenit za nepouzivane (ako ked si roboticky vysavac "sadne" do kolisky nabijacky)

o moc tazsie by to asi nebolo, tak by dali o 10% vyssie otacky vrtule, alebo o 15 cm dlhsie listy vrtule ...

ja neviem kua de maju rozum, co nechodia na dsl
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

alebo z amaterskych 18650 prejst na 21700-vky, tam je max. kapacita 5000 mAh (samozrejme pri nominalnych 3,6V) a su iba o malo vacsie:
https://bit.ly/3MZb3pB

amaterizmus najhrubsieho zrna toto
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Aj, len si pozri v katalógovom liste, čo urobia pri nízkych teplotách a či tento bežný typ batérie prežije aspoň -40 stupňov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jo robil som si prcu
do vesmirnej sondy nemozno dat baterky, fosnu, ventilator, kysnu, tienenie ... co proste hocico len take, ako ma tu na Zemi kazdy Matelko a kazda sekretarka PC hodene pod stolom ... tam musia byt ine komponenty a inak zabudovane
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď jasne, len reku či vieš v tej prči pokračovať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aky problem bol doniest tam aj elektricky ohrievac, ktory by fukal teply vzduch na helikopteru pocas noci.

Pokojne tam mohli urobit rozkladaci hangar s tym elektrickym ohrievacom. Alebo hoc aj ohriecavom na beta rozpade.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mohli, ale najprv tam Rusi musia natiahnuť plynovod.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kolko. im zostava este dat na stiahnutie..?
400MB ci 400Mb..?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

megabit je Mb
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mb je megabajtjoul
Odpovedať Hodnotiť:
 

Šak ale veď keby bolo málo, tak sa dajú stiahnuť i priekazne viac ráz. Aké stresy.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A ze globalne oteplovanie. Hoax jak to ze caputova je prezidentka
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

tvoje bludy nesedia s realitou:
https://lnk.sk/gt45
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ak je realitou strkanie certifikovaného teplomeru do iných storočí, nesedia hneď priekazne ešte dve veci.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

všetko vyrieši konsenzus
Odpovedať Hodnotiť:
 

To lebo všetko zlé je na niečo dobré. Ale fakt len úplne všetko. Nie že sa priekazne čosi vynechá.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

vynechá sa to čo je za desatinou čiarkou lebo s nekonečnom sa nedá pracovať
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na to je už dostupná plná invalidita a bolo by neefektívne funkcionalitu priekazne duplikovať.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Skor komunizmus
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem čo z toho je hoax, ale že bývalí prezidenti sa museli podriadiť LGBT je fakt.

Prezidentka Slovenskej republiky - Andrej Kiska
Prezidentka Slovenskej republiky - Ivan Gašparovič
Prezidentka Slovenskej republiky - Rudolf Schuster
Prezidentka Slovenskej republiky - Michal Kováč
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prezident Zuzan Čaput
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V Amerike každý volá o nejakú helikoptéru na Marse ale na Slovensku riešime problemi napríklad ako sa dostať do Košíc a robí na tom celý štát. Neviem že či sú neni Košice na Marse.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

teraz je otazka kde je Mars?... na vychod alebo na zapad...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ak možno čo i len trocha zvážiť to, že pôvod časti slova helikoptéra je z mena Hélios, tak NASA mala rátať s tým, že bude potrebovať veľa slnka ;)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Tak zase prrr. Helikoptera je zenskeho rodu. Ale na slovensku tomu zase vravime vrtulnik... a ten je rodu muzskeho... s tym ze ten pristroj musi mat vrtulu.. Priekazne americania spravili chybu ked tam vypustili len samicku. Mali tam este vypustit vrtulnik, nejako by sa tam uz sparili, namnozili, a mohli sa ohrievat navzajom..
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Chlapci vas je tu skoda
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

poliťik zo spišskej belej by vam okamzite vysvetlil , gde je chyba. miňo je najlepsi, miňio je najkrajsi a najmudrejsi ďúd v meste
Odpovedať Hodnotiť:
 

chudatko, helikopotvora sa musi potom dlho zohrievat, kym sa nazhavi.. a kym dokoran, zosiroka, roztvori tie 4 dlhe, stihle listy, blades, cepele jej vrtulky!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kedy ľudstvo už konečne pochopí, že uvažovať s Marsom ako so záložnou planétou (ako náhradou za Zem), je úplná hovädina...?! ;-)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Aby sme tu my mohli prežiť, Amíci budú musieť ísť na Mars. Všetci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

alt + 248
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno potrebovali väčšie koliesko.
:-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Objavili, že na Marse sú ročné obdobia a prach.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár