Objavená najvzdialenejšia známa galaxia

Značky: vesmír

DSL.sk, 7.4.2022

Po minulotýždňovom oznámení detekovania doteraz výrazne najvzdialenejšej hviezdy astronómovia aktuálne oznámili objavenie doteraz najvzdialenejšieho a najstaršieho kandidáta na galaxiu.

Z galaxie označenej HD1 k nám letí svetlo 13.5 miliardy rokov, z doteraz najvzdialenejšej známej galaxie GN-z11 je to o 100 miliónov rokov menej.

Informuje o tom The Harvard Gazette.

HD1 bola objavená a detekovaná pomocou teleskopov Subaru Telescope, VISTA Telescope, UK Infrared Telescope, Spitzer Space Telescope a ALMA.

Astronómovia majú vzhľadom na svetlo z tejto galaxie dve teórie o jej podobe. Podľa jednej v nej vznikalo až viac ako sto hviezd za rok a mohli sa v nej nachádzať najstaršie hviezdy typu Population III, podľa druhej sa v nej nachádza supermasívna čierna diera.

Vzdialenosť HD1 má byť v budúcnosti overená novým Webbovým vesmírnym teleskopom, ktorý NASA úspešne vypustila na konci minulého roka. Teleskop by mal tiež pomôcť potvrdiť, či je správna niektorá z dvoch teórií o podobe galaxie.

V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia

Sak nech tam zbehnu kuknut ci je tam ta diera alebo tie stare hviezy.

Staré hviezdy sa zdržiavajú na RTVS 3. Stará diera si našla zajaca, ale ten potom všetko vykvákal do médií. Aj tak si ho tuším nechala.

To sa teda mylis a Nizlova uz nie je s Lobotkom, ale decko si stihla nechat urobit takze chlapec bude platit a ona uzivat

18 rokov isty zarobok za 5 minut j*backy - to sa oplati ...

Dekuji Horste .... a ted jestli zavolate ihned, okrem 5 minutovej j*backy a isteho zarobku dostanete tento zastrihavac chlpov v cestovnom baleni, dalej sadu 5 tich titanovych kufrov, 12 dielnu sadu panvic z vesmirnej ocele.

Som hrdy na seba, ze som v zivote nepocul o nikom z vyssie menovanych. Z vysokeho hodnotenia toho prispevku (t. c. 10,0) usudzujem, ze aj dost dalsich tunajsich tusi, o co ide a pokladaju to za zaujimave/vtipne, takze som hrdy aj na nizke hodnotenia mojich komentov a obcasne vymazanie.

Hlave, ze vsetci sa hrdia, ze nemaju/nekukaju tv. Co z toho, ked tie iste sracky citate niekde z netu? Ja telku mam aj kukam a je mi jedno, ked dobry film (vcera siel mission impossible) ide hoc aj na hnojke. Spravy, farmu a smotanku a reklamy nepozeram, tak ani neviem, ktory kanal je nakolko zasraty.

Chodis sem snad na to, aby si sa cosi dozvedel a naucil. Co zaujalo niekoho ineho. Ze nizlova si zabezpecila 20k za mesiac a nahodou sa zalubila do zajacika na zaciatku kariery.
Dozvies sa ze rusi vystrielali dedinu, na oplatku ukrainci ruskych vojenskych zajatcov. Netreba sa uzatvarat do bubliny a dokonca ked vidis zlodejov v smotanke spolu s sudcami ti nieco moze dat.

Tiež sa mi vidí, že to bude skôr rusalka, permoník alebo vlkolak, lebo tie teórie, že keď mi z pozorovania vychádza úplná hovadina, hodím to najprv na supermasívnu čiernu dieru a hneď potom na web, sú už priekazne na smiech.

Pozor na také v dnešnej dobe nebezpečné slová ako RUSalka.

Svetlo určite neletelo 13,5 miliardy rokov, pretože vtedy ešte žiadne galaxie neboli. Ale mohlo preletieť vzdialenosť 13,5 miliardy svetelných rokov. Keby sa udával rovno redshift, vedeli by sme viac ;-)

chces povedat, ze svetlo islo rychlejsie, ako je rychlost svetla?

ono svetlo nema nohy takze nechodi.
ale zrejme len niekto upravil hodnoty simulacie.

Odkiaľ máš info, že pred 13,5 mld rokov neboli galaxie?

To ma z casopisu Zena a Zivot.

No hej, stačilo kliknúť tu, tu a tu a dáva to viac zmysel. Ak vesmír vznikol pred 13.787 ± 0.02 miliardami rokov a prvé galaxie sa sformovali asi o 500 miliónov rokov neskôr, tak to akosi nevychádza.

Zjavne objavili niečo úplne nové -- buď skutočne galaxiu podstatne staršiu, ako doteraz, alebo aspoň ďalší spôsob, ako dodžubať prevod medzi redshiftom a vzdialenosťou. Ak je skutočne taká stará, potom by bola asi 33 miliárd svetelných rokov ďaleko a naozaj je to veľmi zaujímavé. Ale radšej budem zdržanlivý, znie to stále dosť bombasticky.

Tak to asi je, lebo priemer Vesmíru sa odhaduje na cca. 91 miliárd LY...takže tých spomínaných 33 mld. LY je iba tretinka! :-))

To mas tak, ked niekto v skole miesto davania pozor, preferoval pitie pol-litrovky na zachodoch tak to aj vyzera.

No mne múdry ujo google povedal, že prvé galaxie vznikali pred 13-14 mld rokov, tak preto sa pýtam.

To je práve to, že sa odčíta malé a veľké číslo a sú tam stále celkom veľké neurčitosti. V tomto prípade je určite lepšie hovoriť "X rokov od veľkého tresku", a nie "pred Y rokmi".

13.5 mld nic nebolo? A ty si daval v skole pozor alebo si sedel v zadu a mazal chlebik s pastikou a cital noviny?

Prosím pekne aj s paštikou. Videl som ho.

Keď som ja dával v škole pozor, najstaršie známe galaxie vznikli asi miliardu rokov po big bangu. Sorry, ak máš čerstvejšie info priamo zo Subaru alebo ALMA.

Tak to neviem ci vas neucil telocvikar. Pretoze to je riadna konina.

Zjavne toho nevieš výrazne viac :-)

redshift sa udava

a ano, panuje laicka predstava, ze ked je vesmir 13,8 miliardy rokov stary, tak bude mat 13,8 miliardy svetelnych rokov "polomer" od nas

chyba lavky, "priemer" nami viditelnej oblasti vesmiru je cca 93 miliard svetelnych rokov a polomer teda 46,5 miliardy

najvzdialenejsi objekt, spominana pra-galaxia GN-z11, ma cerveny posun 11,09 comu zodpoveda proper distance cca 32 miliard svetelnych rokov od nas:

treba rozlisovat light-travel distance, proper distance, comoving distance ...

btw: absolutne vsetko co vo vesmire teraz vidime z prvych piatich miliard rokov, je v skutocnosti teraz uz za nasim horizontom, kde by sme vlastne ani nemali vobec vidiet a kde sa samotny priestor rozpina rychlejsie ako svetlo: https://youtu.be/XBr4GkRnY04?t=79, ale napriek tomu to vidime

Odkedy zlyhali ešte aj v snahe odkladať vypustenie JWST, sa zrazu idú v emulácii objavovateľnosti priekazne pomaly pretrhnúť.

Najvzdialenejsia znama hviezda 10 miliard, najvzdialenejsia galaxia 13. Je to galaxia bez hviezd mi logicky vychadza.

To mozno bude tak, ze hviezdu dokazali najst a rozpoznat konkretne jednu, ale v este vzdialenejsej galaxii uz nedokazu v tej machuli identifikovat hviezdy. Ale mozes mat pravdu aj doslovne, mozno je to galaxia len z prachu a bordelu a mozno nejakych vyhasnutych hviezd/dier, ked je taka stara.

Mna zaujalo zase zase:

Takze vzdialenost 13.5 je oproti 13.4 "vyrazne najvzdialenejsia"?

Pomerne veľká polemika o projekcii na nebeské plátno.

vesmir urcite nema priemer 90 miliard svetelnych rokov.
tolko mokreho spagatu este nikto nevyrobil aby to odmerali.
jedine zeby bola pravda co sa hovori ze rusi chcu ukrajinu koli polnohospodarstvu a tovarnam na vyrobu samovlhciaceho spagatu.