neprihlásený Pondelok, 29. apríla 2024, dnes má meniny Lea
Let na Marse s vyššou rýchlosťou vrtúľ sa nepodaril, zopakuje sa až o týždne

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 29.9.2021


Americká vesmírna agentúra NASA sa pokúsila už 18. septembra uskutočniť testovací let dronu Ingenuity Mars Helicopter, pri ktorom sa mala výrazne zvýšiť rýchlosť otáčania vrtúľ. Dron ale neodštartoval, keď štart automaticky zastavila predletová kontrola.

NASA o tom informovala až teraz v tomto oznámení.

Ako sme detailne informovali v tomto článku, NASA musí zvýšiť rýchlosť otáčania vrtúľ kvôli meniacemu sa ročnému obdobiu na Marse a znižovaniu hustoty atmosféry.

Pôvodne NASA plánovala dron testovať po dobu 30 dní v prvých mesiacoch po pristátí a pôvodne použitá rýchlosť otáčania vrtúľ bola dostatočná pre hustotu atmosféry v tomto období. Misia sa ale výrazne predĺžila a dron sa používa aj sedem mesiacov po pristátí na Marse. Mení sa tak aj ročné obdobie a hustota atmosféry v lokalite krátera Jezero klesá na ešte nižšie úrovne.

Vrtule dronu sa pri doterajších letoch otáčali rýchlosťou 2537 otáčok za minútu. Takáto rýchlosť by ale už neposkytovala dostatočne vysoký výkon a NASA tak zvyšuje rýchlosť otáčania vrtúľ.

Bez vzlietnutia 16. septembra úspešne otestovala rýchlosť 2800 otáčok za minútu a podľa aktuálnych informácií bol tento test úspešný.

Pri testovacom lete a ďalších letoch plánuje NASA využívať rýchlosť 2700 otáčok za minútu. Testovací let sa mal uskutočniť 18. septembra, pri predletovej kontrole začali ale dva servo motory pre ovládanie sklonu vrtúľ vrchného rotora oscilovať a štart bol automaticky zrušený. Dron má tri servo motory pre každý z dvoch rotorov.

V nasledujúcich dňoch NASA uskutočnila dva testy servo motorov, problémy sa nezopakovali. V oznámení informuje o dvoch možných teóriách dôvodu problému. Jednou teóriou je opotrebovanie pohyblivých častí mechanizmu, druhou vznik problému ako dôsledku prvého testu s rýchlym otáčaním vrtúľ bez vzlietnutia, po ktorom mohol zostať horný rotor v pozícii spôsobujúcej osciláciu servo motorov.

NASA bude situáciu ďalej analyzovať a test zopakuje až po období straty komunikácie s misiami na Marse. Ako sme detailne informovali v tomto článku, rádiová komunikácia medzi Zemou a Marsom bude v prvej polovici októbra rušená. Slnko sa totiž bude nachádzať medzi Zemou a Marsom približne na ich spojnici a rádiová komunikácia bude rušená ionizovaným plynom vyvrhovaným z najvrchnejšej vrstvy atmosféry Slnka, koróny.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Raspberry Pi rozšírilo ponuku modelov Compute Module
Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu
Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU


Diskusia:
                               
 

Ide mars blizsie k slnku. Atmosfera redne a treba to nechat na jesen.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Mars aj tak nikto neskolonizuje.

Iba Musk je tak bohaty, ze si moze dovolit s takout myslienkou pohravat, aby sa o nom po smrti hovorilo, ze bol prvy, kto sa o to pokusal.

PS V dobrom samozrejme
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Zase za to moze korona?
Chodte uz s koronou ak Mars!!!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Dajte tam 5400 otacok a moze to lietat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A není tých 2700 otáčok za minútu málo? Disky sa točia 7200 a tiež nevzlietnu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

A prečo iné sú asi tak priekazne plnené héliom?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako vidno, majú to "perfektne" vyvážené, keď im pri tých nejakých otáčkach už vibruje s nejakým servom. Alebo niekto na Zemi moc nerozmýšľal o všakovakých možných i nemožných problémoch. Proste nájdu postupne otáčky, kde to trasenie bude zrovna únosné.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Škoda fakt škoda že sa neporadili pri vývoji s tebou. Mohli to mať všetko perfektne vyvážené a isto by si porozmýšlal o všakovakých problémoch. Och koľko peňazí a nervov mohli ušetriť
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie so mnou, ale s odborníkmi na DSL, vrátane Óoo. Macka.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Maniak,
rezonancna frekvencia pri mechanike nie je cebysevskeho filter tretieho radu. 2500 verzus 2700 nie je pri mechanike ziadny rozdiel. Problem je, ze staci ak jedno zrnko piesku trafi list vrtule a je po vyvazeni.
Na pusti taketo zrejme problem s necim takym asi nie je.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Maniak, to nikto netvrdí. To s poškodením listov vrtule som radšej ani nespomenul. Ale dajú sa nájsť otáčky hriadeľa vrtule, pri ktorých to tie servá nejak "ustoja". Neviem či majú aj nejaké iné, povedzme lepšie, či horšie riešenia k dispozícií. Každopádne Ondrej Macko by poradil, alebo partia tu z DSL. A 2500 v porovnaní ale napr. s 2736 už môže byť vhodný rozdiel. Ešte je možnosť, že tie servá nejako nastavia, zafixujú a vyradia.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár