neprihlásený Utorok, 16. apríla 2024, dnes má meniny Dana, Danica
Intel si nechá vyrábať Core procesory v TSMC

Značky: IntelCPUčipy

DSL.sk, 14.1.2021


Spoločnosť Intel si údajne nechá vyrábať u výrobcu TSMC aj svoje Core procesory.

Tvrdí to pomerne známa analytická spoločnosť TrendForce.

Intel ešte nedávno veľmi výrazne dominoval v návrhu procesorov pre osobné počítače a servery a zároveň vo výrobnom procese čipov.

V posledných rokoch má ale problém s prechodom na 10-nm a 7-nm výrobné procesy a bol predbehnutý spoločnosťou TSMC aj Samsungom.

Spoločnosť už v lete minulého roka pri avizovaní posunu príchodu 7-nm CPU oficiálne oznámila, že potenciálne si bude nechávať vyrábať svoje čipy aj inými výrobcami aby zabezpečila čo najlepší výkon pre svojich zákazníkov. Iného výrobcu využije aj pri plánovanej GPU pre dátové centrá Ponte Vecchio, ktorá má prísť na prelome 2021 a 2022.

Intel si už v minulosti nechal vyrábať v TSMC napríklad čipsety pre základné dosky a podľa TrendForce outsourcuje výrobu 15% až 20% z ostatných čipov okrem CPU. Vlastné v Inteli navrhnuté väčšie procesory si zrejme doteraz nenechal vyrábať iným výrobcom.

Podľa TrendForce v druhom polroku tohto roka odštartuje TSMC ale masovú výrobu aj Core i3 procesorov 5-nm výrobným procesom a v druhom polroku budúceho roka začne masová výroba modelov CPU strednej a vyššej triedy 3-nm výrobným procesom.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple
Zatiaľ posledný Star Trek seriál bude mať ďalšiu sériu, ohlásený aj nový film
Nový Android 15 je k dispozícii v beta verzii
Samsung má spustiť výrobu takmer 300-vrstvovej flash tento mesiac, budúci rok dosiahnuť 430 vrstiev
SpaceX použila prvý stupeň Falcon 9 už 20-krát
Apple čoskoro uvedie ďalší sci-fi seriál
Populárna databáza Redis má po zmene licencie ďalší klon, už bol vydaný


Diskusia:
                               
 

To je des...
Čo im niekto dal nôž na krk alebo o čo ide? Nechápem.
Alebo je v Emerike toľko bordelu, že sa im už nedarí investovať toľké miliardy do lepšej výroby a najmä do ľudí.
Vždy sú ľudia brzda.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

No to je teda des intel si nechá vyrábať svoje procesory inde. No koniec sveta normálne.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Sa zrútil svet Inteldiotov keď sa toto dozvedeli. Ešte im treba pripomínať že Intel mal v procesore AMD grafiku
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

tvoj tatko sa konecne zrutil?
Odpovedať Známka: -0.6 Hodnotiť:
 

Zbierajte Free Bitcoin (každú hodinu zdarma, registrácia zdarma): https://1url.cz/QMJ24
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Nie, používa AMD
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je hrozné čakanie. Hocikedy sa môže zrútiť. Nemyslím otca.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

šak nech si sadne, - a nezruti sa! lůl
Odpovedať Hodnotiť:
 

v škole sa sedí pokiaľ ja viem
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lol, je len jedna firma, čo vyrába stroje na toto.
A tá dodáva všetkým. A keď nestíha dať intelu toľko strojov, čo potrebujú, a intel nestíha dodávať toľko, čo ľudia chcú - musí si intel dat vyrobiť svoj crap inde.

Plus, z oblasti manažmentu rizík, keď klesnú objemy, nebolí ich to toľko, ako stojace mašiny a poflakujúci sa ľudia.
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

su aj ine firmy ako ASML, akurat momentalne nemaju "bleeding edge" tech. - Nikon, CZeiss atd.
Keby Intel chcel, mohol si to kludne vyrabat sam, akurat sa im to neoplati/neoplatilo. Aspon teda podla topmenejzera, co to mal na starosti.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

A keďže chceš byť na prvom mieste, potrebuješ best bleeding edge shit.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Intel ma 14nm++++++++++++, takze 7N proces od TSMC by bol pre nich megaskok, ako presedlat z Rapidky do Okcafky.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

aj 7N procesom môžeš vyrábať 14+++*///^nm procesory.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

spravne ma byt N7, ale nechcel som urazit Commandera Sheparda.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

súhlas, nechceli by sme si pohnevať Morinth.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nechápem stále aký skok? Mne je to úplne u predele či je 14 alebo 22 nm. Čím viac nm tým spoľahlivejší čip. Alebo toto sa ťažko chápe?
Nerozumiem načo by to mali siliť na poondiatych niečich 7 nm!
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Mozes prosim ta vyjadrit nejako percentualne (alebo daj link na clanok), kolko kusov 7nm, 14nm, 22nm z vyrobenych CPU sa pokazilo, ked tvrdis, ze cim viac nm, tym spolahlivejsie? Lebo chape sa to naozaj tazko, az nemozne!
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo je na tom nemožné? Obzri sa späť. Napr. A späť napr. o LED sa onehdy písalo že vydrží aj 100 rokov. A dnes? Pár hodín! Mám, aj ja, polovodiče staršie ako 40 rokov - a čuduj sa svete spoľahlivo fungujú. Ale to čo na dsl v súčasnosti čítam je, že spoľahlivosť a životnosť nm výrobkov klesá. Nič iné sa ani čakať nedá. Nie som chemik, neviem lepšie vysvetliť.
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

pri polovicnom prude vydrzia min 10x tolko.
Stazuj sa vyrobcom, ze chcu minimalizovat zisky, tak tam jebu, co sa da. Alebo konzumentom, co to kupuju.

CPU byva to posledne, co sa pokazi, trapit by ta skorej mali whiskery u RoHS pajok.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem či je používanie bezolovnatých pájok povinné. Zmesi sú dostatočne kvalitné na spájkovanie aj bez olova. Napríklad sa nahrádza aj striebrom.
A ani neviem či musia firmy dodržiavať nejaké RoHS či RoHS II.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

v EU je povinne, minimalne od 2006. Kvalitne je drahe, takmer vsetok cooomsumer veci maju najlacnejsie SnCu pajky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale pre koho povinné? V obchodoch bežne dostať kadmiované skrutky, olovnaté pájky nie sú problém a EÚ v roku 2018 minula 120 ton ortuti na amalgámové plomby. A šesťmocný chróm je pri chrómovaní napr. vodovodných batérií.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sú výnimky. Zákaz všeobecne platí, ale sú produkty, kde sa istým zakázaným látkam nevyhneš - napr. ten šesťmocný chróm je zakázaný v automotive (preto autá viac hnijú), ale môže byť dovolený v istom množstve v inej produktovej skupine.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hromadný výrobca ich nesmie používať. Ich používanie, napríklad na opravy bežnými spotrebiteľmi, je stále dovolené.
Zakázané je len ich priemyselné použitie.
Teda: ako výrobca nesmieš na trh uvádzať výrobky s olovnatými pájkami, ani ako dovozca nesmieš také výrobky dovážať.


Odpovedať Hodnotiť:
 

Bavime sa snad o procesoroch.
Co sem pleties LEDky. To je ako porovnavat jablka a smreky!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj to je polovodič a bol dlho typický tým, že sa o LED tradovalo, že budú svietiť naveky, alebo aspoň 100 rokov.
A něco nevyšlo.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Zvycajne menice. Par som ich rozobral pre tu srandu. Ale su aj zle chladene sunty, plastove chladice. Tam sa samozrejme usmazia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vsak aj jablka a smreky su ZIVA PRIRODA.
Ale porovnavat ich nebudem.
Podobne ako sa takto neda porovnavat zivotnost procesora a LEDky aj ked su oba "polovodice".

Ale mozeme skusit porovnat aktualne procesory s LED, ktora ma ochranu proti nadmernemu prehriatiu - kolko co vydrzi.
Alebo len obycajnu LED s AMD procesormi spred 20 rokov, ktore nemali tepelnu ochranu a internet bol plny videi s dymom a zivotnostou par sekund.

Tradovalo sa vselico, ze Zem je stredom vesmiru, dokonca niekde sa stale traduje, ze je plocha. A?
Mas pravdu - to porovnanie ti nevyslo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nikto neporovnával LED s CPU! to kde si tak bohovo vynededukoval?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Staci otvorit oci a pohnut rozumom (pripadne prestat trolovat - neviem co je horsie) a prijat fakt, ze vyrobny proces s nizsim poctom nanometrov, ti umozni pri rovnakom vykone mat mensiu spotrebu (idealne pre NB) alebo pri rovnakej spotrebe mat vyssi vykon (idealne pre PC).

A je uplne jedno, ci si Intel / Amd / ktokolvek.
Fyzika plati pre vsetkych rovnako.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Presne, preto investovať energiu a čas len do jednej ženy dať jej lásku, držať sa toho a aj svet sa zmení :)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Investuje sa do akcii, komodit a kryptomien. Netreba zabudat na diverzifikaciu.

Odpovedať Hodnotiť:
 

tvoj vodca tiez svoje nezmysli nevymsla sam ale outsourcuje ich
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Každý vidí svet len podľa seba, čo prežíva vo vnútri.
Odpovedať Hodnotiť:
 

TW kupoval zasoby zbrani, tak aby sa obchodna bilacia vyrovnala americka korporacia "investuje"...
Odpovedať Hodnotiť:
 

netreba hneď podcenovať, chvíľu trvá pochopiť. Nieje to len o tom med lízať
Odpovedať Hodnotiť:
 

Intel ešte nedávno veľmi výrazne dominoval v návrhu procesorov pre osobné počítače a servery a zároveň vo výrobnom procese čipov

to bolo mozno 4-5 rokov dozadu.
To mu hovorim riadne nedavno
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Nedávno. Dávno je tak 20 a viac rokov.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Vo svete technológie? 20 rokov dozadu je stredovek.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Ako sa to vezme. Ak vtedy boli lepšie a spoľahlivejšie veci, tak prečo meniť. A stredovek nie sú celkom ani elektrónky. Stále sa vyrábajú a aj používajú. Nehovorím že na počítače.
To, že niekto vyrobí 100 Gbit flash čip so životnosťou 10 prepisov nie je moc pokrok...
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

zalezi od uhla pohladu. Je to lacnejsie? Je :)
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Aj kamene sa dnes používajú a to neni doba kamenná. To že ide doba dopredu neznamená, že založíme do archívu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Záleží ako sa to vezme, napríklad rozdiel v PC medzi rokmi 2010 a 2020 je podstatne menší ako medzi 2000 a 2010.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Porovnávaš rozdiel dekády ja som písal o dvoch. Porovnaj rozdiel medzi 2000 a 2020
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ja som to len chcel približne zvýrazniť, že PC sú za poslednú dekádu oveľa schopnejšie ako predtým a možno bez problémov ďalších 10-20 rokov vydržia :) .
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Fúúú no neviem neviem či dnešné PC v pohode vydrží 10 rokov.
Uvidíme. (nemyslím tak že by sa pokazilo ale či bude mať dostatočný výkon.)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Mám takých z ktorého píšem...
A prečo by nevydržal. Mám aj viac ročné.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

o chvíľu bude len klávesnica s výstupom na monitor - s pasívnym chladením.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Akoze takto?
raspberrypi.org/products/raspberry-pi-400/
Odpovedať Hodnotiť:
 

Za chvíľku? Didaktik bol čo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Počítač.
Počítač nevyhnutne nepotrebuje zrovna neviem aký monitor a často aj žiaden.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vieš čo myslím že áno, ja mám 10 ročný PC a meniť sa ho určite nechystám, ak aj má niekto starší PC myslím že pridať viac RAM a SSD mu dá život na dlhú dobu. Výkonovo teda stíhajú tie bežné veci v pohode aj staršie PC a pokiaľ neodídu pre poruchu HW ako takého tak podľa mňa budú postačovať aj ďalej.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A na svoju dobu to bol nejaký high end?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Nebol, i5 druhej generácie, od nova 16GB ramky aj SSD, ide to doteraz, odišla mi akurát grafická karta a SSD bolo tiež menené, inak šlape doteraz.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A v pohode to šlape? Akože asi hej keď to používaš. A na čo to používaš nech mám predstavu. Asi nič nejako extra náročné či?
Odpovedať Hodnotiť:
 

i5 je už pomerne nový CPU. Aj v starších MB v pohode fungujú nové RAM DDR3, SSD, nové 2,5" HDD, VGA a pod. Tak načo meniť?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Len na také kancelárske veci, občas beží druhý os vo vmware, predtým som robil CAD ale už teraz s tym nerobím. Beží na pozadí DC computing IBM WCG ale ak musím mať vmware tak to pozastavím resp. mu znížim aktívne vlákna a ide to ok. Neviem či by to stačilo iným ale mne to stačí. Mám rád i5 prvej a druhej generácie, veľmi dobre držia doteraz nato že to bola stredná trieda určená ako náhrada za Core2.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jasné chápem. Ja som mal kedysi z bývalej práce pracovnú stanicu čo sa vyraďovala. Bol tam nejaký serverový procesor asi 16gb ram a pracovná grafika (nvidia quadro) ten pc nemal ani 10 rokov ale na CAD to už moc nebolo. Zložitejší model už mal problém. Tak len preto som sa pýtal.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ja som mal potom menšie a jeduchšie modely lebo mi to išlo ok GPU bola bežná ATi HD6800.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jéj, takže mám hodinky a auto zo stredoveku?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hodinky sú high-tech doplnok a prechádzky peši prospievajú.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pokojne snivaj, realisti si dobre pamataju, ze 14nm Ryzeny z roku 2017 mali problem s vysokou latenciou cache a Intelu nedokazali konkurovat vykonom ani spotrebou.
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

spotrebou intelu ? Intelu co prekracovat TDP aj viac ako 2x ?
Dobre rano, stara mama
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Ano, presne tak. Kaby Lake mal pri rovnakom takte mensiu spotrebu na jadro nez 14nm Ryzen prvej generacie.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Keby len. Rovnica P==a*f*C*V^2 platí.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

realistu zaujima jedine GAYming. 400fps na CS:GO dava aj stara 1800x.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Hej ne? Ako sa niektorí najitelia high end zostav hrdia natom že majú v hrách stovky FPS, pričom už cca pri 80 FPS rozdiel nie je viditeľný.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak sa hráš s Wordom, Excelom a v PowerPointe, tak áno
Odpovedať Hodnotiť:
 

80fps a 400 fps je CS:GO velky rozdiel, lebo input lag.
V normalnych hrach 120/144 a +240 nespoznam
Odpovedať Hodnotiť:
 

Input lag máš len preto lebo elektronika LCD monitorov je pomalšia ale neviem posúdiť nakoľko to ozaj hrá rolu. Keď som hrával ešte boli väčšinou všade CRT monitory a tam to bežalo celkom dobre väčšinou tie rozlíšenia 1280x960 na 85 až 100 Hz a to ozaj bolo plynulé, odozva aj input lag 0 ms. Potom keď som prešiel na LCD nejak som ten rozdiel nevnímal, FPS klesli na 60-75 FPS a pribudlo aj trochu viditeľné duchovanie ale nebolo to nič strašné a hry boli hrateľné - to podotýkam boli hry typu Quake, Half-Life Deathmatch/Counter-Strike 1.6, Unreal Tournament a pod... ktoré na tú dobu boli dosť rýchle a obratné pre absenciu fyziky v tedajších enginoch. Možno že citlivejší hráči vidia ešte rozdiel medzi 80 a 120 FPS ale viac ako 120 je podľa mňa prehnané, aj keď samozrejme môžem sa mýliť lebo už dlhší čas nehrám a nové tituly mohli pridať nejaké vecí do enginov, ktoré som ja už nevyskúšal, samozrejme bavíme sa o rádovom hraní doma, nie nejakú progaming scénu súťaže, streamy a pod. ich nároky môžu byť vyššie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To umelé neprirodzené zobrazenia a podanie akýchkoľvek dnešných hier je úplne trápne až hnusné. Celkom neprirodzené, furt cítiť že je to len nedokonalá napodobenina, umelina, grc.
A s týmto si decká a už aj mnohí akože dospeláci zasierajú kompy a búdky? Des!
Aby som ťahal 100 Gigabajtové hry a výsledok je viac ako trápny, no nedrbalo by mi?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Zlatý môj tebe drbe aj bez toho. A riadne!
Odpovedať Hodnotiť:
 

A Tebe náhodou nie?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Oni všetkým vytreli kocúra a preskočili na 3nm výrobný proces. Z toho bude profitovať zákazník a misky váh sa tým preklonia na stranu Intelu.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Zabudol si na koniec dopisat :-)
Ale drzime im palce, konkurencia je naozaj to, co ako zakaznici potrebujeme / profitujeme.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Heureeka! Konecne prestali patlat tu ich linku co do nej uz treba kopnut aby nabehla a daju si to vyrabat niekomu kto to vie. Na druhu stranu kedze aj AMD vyraba u tsmc pokuil tsmc bude zvladat 5nm 3nm .. tak aj AMD bude mat produkty 5nm 3nm takze asi tolko k tomu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vsak to by nemalo vadit, ze obaja budu mat 5nm/3nm.
Pojde o suboj, kto ma lepsiu architekturu.
Intel / AMD budu superit v tom, co im ide obom (navrh),
TSMC tiez nemoze spat na vavrinoch, konkurencia nespi (vyroba)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne tak. Návrh. Od návrhu 486 akurát dopatlali vlákna a jadrá so side channel zraniteľnosťami typu Spectre, ktoré sa natiahli cez niekoľko generácií a pár inštrukčných sád, ktoré nakoniec priekazne aj tak nahrádza pricapený H.265 akcelerátor.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Zaujímalo by ma, kde takíto tiežrečníci pracujú a z čoho vlastne žijú. Nedal si sa nahódou na dráhu slobodného umelca?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na dráhe slobodného umelca sa dá priekazne iba ostať.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Slobodny umelec/umelkyna sa musia vediet predat. Takze im vzdy trcia len nohy... Naproti tomu vo ww zhanaju zvaracov a aj amazon ma reklamy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Síce sa slobodny umelec musi vedieť predať, ale narozdiel od zvárača nepotrebuje ku svojej práci žiadnú odbornú spôsobilosť. :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Weinstein a Oklamčák nesúhlasia ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nože posuň mi to info, nech viem aké sú na nich kladené legislatívne požiadavky.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár