neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
Windows končí s 32 bitmi, nové PC budú už iba so 64-bitovými verziami

Značky: Windows64 bitov

DSL.sk, 14.5.2020


Éra 32-bitových platforiem osobných počítačov je skutočne na konci, keď s podporou tejto platformy už končí po macOS a linuxových distribúciách aj dominujúci operačný systém Windows.

Microsoft to pomerne prekvapivo avizuje len týždne pred príchodom novej hlavnej verzie Windows 10 2004, v ktorej bude uskutočnená podstatná ale zatiaľ len čiastočná zmena.

Od tejto verzie Microsoft podľa dokumentu s minimálnymi hardvérovými požiadavkami nebude výrobcom počítačov poskytovať 32-bitové OEM verzie a výrobcovia budú môcť na nových počítačoch inštalovať len 64-bitové verzie Windows 10. To bude ale platiť len pre nové verzie počnúc verziou 2004 a výrobcovia tak nejaký čas budú môcť stále ešte inštalovať prípadne staršie podporované 32-bitové verzie Windows 10.

Zároveň Microsoft bude pre 32-bitové inštalácie stále podporovať upgrade aj na nové hlavné verzie. Okrem toho bude zrejme aj pre nové verzie stále poskytovať aj 32-bitové inštalačné médiá cez ostatné kanály ako OEM výrobcov, s cieľom podpory upgradu na existujúcich počítačoch.

Už nejaký čas sú všetky x86 procesory v ponuke Intelu a AMD určené pre osobné počítače 64-bitové a vo veľkej väčšine prípadov sú na PC inštalované 64-bitové operačné systémy.

macOS je 64-bitový už od verzie 10.7 Lion z roku 2011, od verzie 10.13 upozorňoval na spúšťanie 32-bitového softvéru a v poslednej verzii 10.15 ukončil podporu 32-bitových aplikácií.

Viacero linuxových distribúcií už skončilo alebo končí s podporou 32-bitových PC, stále ale podporujú alebo sa snažia podporovať používanie 32-bitového softvéru na 64-bitových verziách operačného systému.

Čo sa týka softvéru pre Windows, niektorí producenti hardvéru už v minulosti ukončili podporu 32-bitových verzií a najmä Nvidia a AMD už nejaký čas nevydávajú nové verzie ovládačov grafík pre 32-bitové verzie Windows. Spúšťanie bežného 32-bitového softvéru je ale na 64-bitových verziách Windows 10 podporované.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka


Diskusia:
                               
 

no konečne to trvalo...
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

Co trvalo?
Toto oznamenie je len potvrdenie aktualneho stavu.
Vies mi ukazat nejaky aktualny model od OEM, ktory sa dnes dodava s 32-bit Windows 10? Akurat zmizne polozka z cennika, ktoru nikto nepouzival. Dnes je uz vela ovladacov pre HW iba 64-bit, programy sa uz vydavaju iba 64-bit (AutoCad, ...)

Licencie, FPP, MediaCreator - to vsetko zostane s vyberom 32/64 bit, vratane podpory a aktualizacii.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Vieš ty hovno o tom, aké verzie musia ISV vydávať. Zákazníci sú pripečení a stále majú aj Windows 10 32bit. Tak netrep sprostosti o tom, že sa vydávajú iba 64bit verzie. A ešte ako kokot uvedieš autocad. Aj keby bol dostupný 32bitovy, iba kokot tebe podobný, by ho použil na 32bit systéme. Kopa softvéru musí bežať na 32bit windowsoch a bohužiaľ ešte dlho bude.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Jaj nadavat do kokotov a pisat rovnako - typicky slovacisko. A este nerozumies pisanemu textu. Centrum vulgarnosti ti zrejme tlaci na centrum uvazovania.

Ja som nic o ISV nepisal, takze vies prd o tom, co o ISV viem a co nie. Ak mas od ISV SW, ktory je iba 32-bit, tak novy stroj pre neho si kupis len so 64-bit OS, lebo nebude 32-bit OEM polozka. Kedze snad uz vsetko bude mat 8GB ram, je to pochopitelne. Ak ti ten SW od ISV naozaj nefunguje na 64-bit OS (percentualne to ale nebude velke cislo), mas dve moznosti:
- konecne zatlacit na ISV aby sa pohol, vsak zrusili nam 8-bit aj 16-bit x86 a prezili sme. Ako je to mozne?
- ako som pisal (Licencie, FPP, MediaCreator) stiahnes si 32-bit a masinu si preinstalujes - ak budes mat ovladace
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

este raz, vies hovno a ani citat nevies.
moja prva veta hovorila o tom,ze nevies co vsetko musia ISV vydavat, kvoli koncakovy, ktory ani za boha nema chut reinstallnut windows na 64bitovy ked ho chuj kupil/dostal s 32bitmi. a vulgarny som, lebo seriem. vzdy ked seriem, idem na dsl, lebo keby som nesiel, tak sa doseriem na stolicke z niektorych komentarov. vsakze..
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Nema na teba zmysel reagovat, ale predsa:

Nove PC s Windows 10 2004 od OEM vyrobcov budu uz len 64-bitove. Chvilu to potrva ale o par mesiacov to bude tu.

Ak ISV vie, ze zakaznik nechce reinstalovat predinstalovany 32bit OS na masine na 64-bit, tak asi ani nebude chciet preinstalovavat na novej masine dodany 64-bit na 32-bit.

Co urobi ISV? Bud zakaznika donuti alebo vyda 64-bit verziu SW. Este moze zakaznik teoreticky vymenit ISV.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty to beries len pre klasicke desktopy, ale su rozne industrialne verzie PC ktore bezia len pod 32bit pre rozne dovody a ano aj na Win 10
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ano, beriem to len pre klasicke desktopy. Preco? Lebo aj MS to tak berie:

Section 3.0 - Minimum hardware requirements for Windows 10 for DESKTOP EDITIONS

3.1 Processor

Devices that run Windows 10 for desktop editions require a 1 GHz or faster processor or SoC that meets the following requirements:
•Compatible with the x86* or x64 instruction set.

* Beginning with Windows 10, version 2004, all new Windows 10 systems will be required to use 64-bit builds and Microsoft will no longer release 32-bit builds for OEM distribution. This does not impact 32-bit customer systems that are manufactured with earlier versions of Windows 10; Microsoft remains committed to providing feature and security updates on these devices, including continued 32-bit media availability in non-OEM channels to support various upgrade installation scenarios.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Poprosim o vyjadrenie nasich odbornikov ci je to dobre alebo zle. A ako velmi zle.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Za faktom, že ku zmene dochádza práve v čase, keď prestávajú byť zverejňované zdrojové kódy nových verzií voľne dostupných 32-bitových linuxových knižníc netreba priekazne automaticky vidieť nejakú súvislosť.
Odpovedať Známka: -1.3 Hodnotiť:
 

je to dopré vsak uvydíš sam
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

za tretím slovom ti chýba čiarka
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

:D :D :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

joskoo by napisal:
je do topre, vzak uvytiz zam.
;)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

to nem dobre: správne to má byť takto: Ye do dobré, však uvidýž zám
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď dajme rovno už 128-bit.
Však ešte ani CPU nevedia počítač adresný priestor na plných 64-bitov!
Odpovedať Známka: -5.2 Hodnotiť:
 

64 bitov musí stačiť každému!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

niekomu musí stačiť aj byt len jeden..
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Staci aj ovela menej, registre 64-bitovych x86 CPU su ovela kratsie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kratšie v čom? To čo si si práve vymyslel za hovadinu??
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kratsie znamena nizsi pocet bitov na register, 64-bit CPU maju registre s dlzkou 48 a nie 64-bitov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To kde si na to prišiel?? To je čo za hovadinu? Dátová zbernica určuje šírku údajov a teda aj registrov. Že je maximálne adresovaná pamäť len oných 48 bitov je síce trapné aj keď pravdivé, ale takéto ojeby hádam v CPU najvyššej kategórie nerobia...
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Adresovanie plnych 64-bitov sa doteraz nevykonava na x86-64 CPU, nevznikla zatial potreba na takyto velky priestor a taktiez nemame hardware ani software, ktory by to podporoval. Pozri si o tom na nete, nejake info je na wikipedii, stackoverflow, quora a ine. Aj 48-bit je limit, ktory sa zatial nevyuziva casto. Intel zaviedol 57-bit limit u novsich Ice Lake, ale prakticke vyuzitie zatial chyba.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To s tým adesovaním mi je jasné. ale príde mi to ako zlý vtip že skrátiť registre. Ja síce moc netuším čo sa tým ušetrí a ani to prečo by to robili. Nechápem to vôbec. Veď bitová dĺžka registra môže byť kľudne aj 128 bitov a inštrukcia je pri 48/57/64 bitoch furt rovnako dlhá. Či ale až tak enormne stúpne zložitosť ALU alebo čo ja viem čoho, tak to neviem...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

nevieme to už dvaja...ale kopa ľudí to vie :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie, ze by na tom zalezalo, ale ... je to dobry krok, treba to podporit.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Tak im pošli kvety, socka.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mohol by do tych 64bit only widli zacat konecne dodavat aj 64bitove Visual Studio ;) A nie developerom tlacit do hlavy kaleraby, ze Visual Studio je 32bitove preto, aby sa naucili lepsie programovat s memory constraintom na strane IDE.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Však si to nastav v property pages a môžeš hneď alloc-ovať aj 20GB. Máš tam aj 32bit aj 64bit compiler.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Mna zaujima, ako to je s hrami, nie je vacsina z nich prave 32bit a teda prejdenim na novu verziu sa clovek pripravi o moznost hrat? (hrat cez wifi na pda uz nie je ono)
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Widle so sebou tahaju embeddnutu podporu 32bitovych systemov (so called WOW64), takze 32bitove aplikacie pobezia este nejaky ten piatok. Aj dost vela piatkov. Aj vela MS aplikacii je 32bit only. Len to uz nepojde nainstalovat v 32bitovej variante na pocitac tak, aby to nemalo podporu 64bitovych aplikacii.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

apple uz realne nedovoluje spustanie 32bit aplikacii od macos katalina 10.15 vydaneho pred pol rokom
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

redakcia dakuje za informaciu a clanok aktualizovala
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Už len zúfalci dnes používajú 32 bity. Treba naštartovať ekonomiku kúpou počítača. Zatiaľ u nás stúpa len predaj alkoholu.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. Tie jednoznačné výhody 64-bitovej architektúry ako i nespochybniteľné obmedzenia 32-bitovej sú jednoducho tak zrejmé, že keď tomu neveria všetci, tak ju nezvolí priekazne nikto.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

a kebyze spustim dve 32 bitove aplikacie vedla seba, bude to v 64 bitovom poriadku?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Len ked budu bezat synchronizovane cez mutex!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Čo ale z kapacitných dôvodov vo všeobecnosti priekazne nebudú.*
*Od reg.: Sheep | Pridané: 14.5.2020 20:38
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kúpou počítača podporuješ ekonomiku čínskeho komunistu. Kúpou alkoholu podporuješ tradičného slovenského paliča! (Teda ak nefičíš na tekile alebo viski)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pravidelnou kúpou alkoholu podporuješ hlavne zdravotné poisťovne.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nesuhlasim. Kupou "cinskeho" pocitaca slovensku ekonomiku nenastartujes. Ale ak mas starsi pocitac s 32-bit Windows 7 a podporou AHCI, staci za par Eur kupit SSD disk (to cinsku ekonomiku nevytrhne) a zaplatit sikovnemu slovaciskovi, ktori ti to zmigruje a upgradne na Windows 10. Pocitac sa bude javit citelne rychlejsi a usetrene peniaze sa daju minut na nieco ine a zase ostane viac penazi na slovensku.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Že nie? Sa na ne zayebe taká daň, že medzi Poľskom a Maďarskom ostane priekazne len diera pach spálenej gumy.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

...som myslel, že tento rubikon neprekročíš...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vraj taký prísudok vylučuje implicitne priekazne každý predsudok.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale nie dobrú vieru.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Prečo by to drbal na tej jebnutý W10 červ??,
Si chorý alebo čo? Sars?
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

No aj MS Office je stale (len?) 32bitovy...
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Office je 64-bitovy uz DESAT ROKOV!
Akurat sa bezne instaluje 32-bitovy pre vseliake 32-bitove COM doplnky a ine MAPI a podobne veci.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

No daj ktorý.
A čo také robíš v MS Office aby musel byť 64-bitový? Však to je choré!
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Nech sa paci:
Office 2010 - 32 aj 64bit
Office 2013 - 32 aj 64bit
Office 2016 - 32 aj 64bit
Office 2019 - 32 aj 64bit
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže sú normálne stále 32-bitové.
No a na to čo bežný človek a knacelman potrebuje je MS Office 2007 SP3 viac než postačujúce. Ako 32-bit...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Suhlas.
Ale zabudas, ze na svete su aj iny ako "bezny ludia a kancelmani". A ti maju s limitom 32-bit verzii problem. A vobec nie su chori.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som sa v prvej chvíli ľakol, že sú už len 64-bitové...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Citaj s porozumenim. Ty si polozil otazku:
No aj MS Office je stale (len?) 32bitovy

Pisal som jasne:
Office je 64-bitovy - nepisal som Office je LEN 64-bitovy.

Hned v dalsom riadku jasne napisane:
Akurat sa bezne instaluje 32-bitovy ...

Ako si sa mohol zlaknut, ze Office je len 64-bitovy, ked bezne mas aj 32-bitove Windowsy. Nechapem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Či už 64 alebo 32 bitový je to už dávno nespratný a nespoľahlivý moloch.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo je moloch? MS Office 2007 SP3 celkom postačuje. To ako Libre Office či OO sú molochy nepoužiteľné na starší hw.
Odpovedať Hodnotiť:
 

office je aj 64bitovy, ale aj sam microsoft odporuca 32bit ako stabilnejsi a kompatibilnejsi. Som zvedavy, ci stiahnu vlastne odporucanie na 32bit office z ich webov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kvôli čomu by ste mali niekedy o 100 rokov používať 64-bitový Office to naozaj nechápem!
Tvoríte dokumenty viac ako 4 GB?!
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

Ked programatori sa budu zlepsovat tak ako to teraz ide, tak vysledny "hello world!" dokument bude mat v sebe za par rokov tolko objektov a definicii, ze na vyrenderovanie zozerie proces aj tie 4GB ram ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jáj, som zabudol... na násť ročných, ako si ich nazval? Paskvilátorov?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

programy sa uz vydavaju iba 64-bit . . . a co tak priamo Office priamo z dielne MS ? 64bit sa neodporuca, dokonca ani neobsahuje celu funkcnost 32 bitoveho . . .
Odpovedať Hodnotiť:
 

Office musi byt 32bitovy kvoli podpore firiemnych zakaznikov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Načo by komusi na bežné použitie či na doma bol 64-bitový MS Office, alebo hociaký Office? Aj opodstatnenosť mnohých softvérov v 64-bitovej verzií je minimálne diskutabilná!
Odpovedať Hodnotiť:
 

notepad++ ma obrovske roky neriesene problemy v komatibilite, hlavne pri dotahovani plugin, taky plugin pre XML je neriesitelny. Hlavne po preinstalovani na 32 b verziu ma zrazu notepad++ kopu funkcnosti co pred tym nemal.

nie je mi jasne, co je take komplikovane na skompilovani Cpp do x64 a preco to robi taku galibu.

podla mna su kody pri praci s poliami napisane casto nespravne a kym 32 to dokaze ustat tak sa to pri 64 vypomsti, a hlavne si myslim ze je to pri 64 zle ochranene v samotnom windows.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No one will need more than 640k of memory
Odpovedať Hodnotiť:
 

Gates never said that
en.wikiquote.org/wiki/Talk:Bill_Gates
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár