neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Rada pre reklamu ukázala svoju kontroverznosť, nekorektne obhajuje reklamu

Značky: reklama

DSL.sk, 9.7.2019


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu aktuálne demonštrovala svoju kontroverznosť v rozhodovaní o sťažnosti týkajúcej sa reklamy telekomunikačného operátora, keď reklamu a svoje rozhodnutie obhajovala zvláštnym a kontroverzným spôsobom.

Konkrétne ide o sťažnosť proti produktu pripojenia k Internetu s limitom FUP, pričom program je operátorom označený ako nekonečný a neobmedzený.

AK RPR rozhodla podobne ako v minulosti, že takéto označovanie a reklama sú v poriadku. Takéto označovanie používajú aj iní operátori a samotné rozhodnutie bolo zrejme očakávané respektíve minimálne je v súlade s tým ako operátori svoje produkty vo vzťahu k FUP označujú. Problematické je ale akou argumentáciou AK RPR v tlačovej správe a náleze obhajuje reklamu ako v poriadku a tým aj ako obhajuje svoje rozhodnutie.

Užívateľ sa sťažoval na propagáciu paušálu Sloboda Dáta od 4ky na samotných stránkach tohto operátora, kde sa uvádza "V rámci nového paušálu SLOBODA DÁTA získate nekonečné dáta v 4G sieti 4ky a 2 GB dát platný v celej SR." Užívateľ ale namietal, že paušál neobsahuje v skutočnosti nekonečné dáta a tie sú limitované objemom 300 GB na mesiac.

Program má naozaj mesačný FUP 300 GB. Na slovenské pomery má program Sloboda Dáta od 4ky ako paušál pre využitie v mobilnej sieti samozrejme veľmi dobré parametre, čo sa týka objemu zahrnutých dát. Samozrejme užívatelia musia ale brať do úvahy limitované pokrytie 4G siete tohto operátora.

AK RPR označila sťažnosť užívateľa ako neopodstatnenú. Jedným z argumentov AK v náleze je "Navyše význam výrazu "nekonečný" nepredstavuje synonymum napríklad k výrazu "neobmedzený", ktorý by potenciálne mohol naznačovať, že ponuka nie je ničím, vrátane ďalších poplatkov, obmedzená." AK RPR takto argumentovala napriek tomu, že 4ka používa na označenie tohto produktu aj termín "neobmedzený". Hneď priamo na produktovej stránke tohto produktu sa totiž uvádza aj "Neobmedzené dáta v sieti 4ka" a zároveň priamo v cenníku sa priamo uvádza "neobmedzený objem GB". AK RPR o sťažnostiach rozhodovala na svojom zasadaní 20. júna, aktuálny cenník je ešte z mája.

Ďalej AK RPR obhajovala reklamu informáciou z produktovej stránky "Po spotrebovaní predplateného objemu dát platného v celej SR, môžete naďalej dátovať iba za 1 cent za 1 MB.". To AK RPR použila ako dôvod k takémuto záveru "Tieto (informácie) jasne a zrozumiteľne definovali podmienky ponuky ako aj skutočnosť, že ponuka má svoje obmedzenia. Komisia sa preto nedomnieva, že priemerný spotrebiteľ by mohol byť uvedený do omylu a domnievať sa, že ponuka služby je neobmedzená."

Veta "Po spotrebovaní predplateného objemu dát platného v celej SR, môžete naďalej dátovať iba za 1 cent za 1 MB." ale ako aj samotná AK RPR priamo uvádza v citovaní informácií zo stránky sa nachádza na stránke priamo po informácii "V rámci nového paušálu SLOBODA DÁTA získate nekonečné dáta v 4G sieti 4ky a 2 GB dát platný v celej SR." Vzhľadom na použité formulácie sa táto informácia zrejme vzťahuje alebo bežní užívatelia pravdepodobne budú predpokladať že sa vzťahuje na "2 GB dát platný v celej SR" a nie na "nekonečné dáta v 4G sieti 4ky" a teda o FUP limite v 4G sieti 4ky a podmienkach po jeho minutí nehovorí alebo aspoň nevyzerá že o tom hovorí.

RPR sme požiadali o vysvetlenie ako mohla takto argumentovať a aký má postoj k neuvádzaniu skutočných dátových FUP limitov pri programoch pripojenia k Internetu. RPR vôbec nevysvetlila ako mohla použiť tieto argumenty ani sa k nim žiadnym spôsobom nevyjadrila, namiesto toho poskytla teraz úplne iné zdôvodnenie svojho nezmeneného rozhodnutia.

Jej stanovisko s novým zdôvodnením rozhodnutia znie "Komisia sa v tomto smere nedomnieva, že reklama vyvoláva dojem, že služba je výhradne bez akýchkoľvek obmedzení, keďže podmienky ponuky sú uvedené priamo na stránke. Zároveň, je bežnou praxou poskytovateľov dátových služieb, že uplatňujú tzv. "zásadu férového využívania služieb", čo znamená, že účastník je povinný využívať dátové služby v primeranom rozsahu, ktorý neohrozí kvalitu poskytovania tejto služby ostatným účastníkom a v rozsahu, ktorý nie je výrazne a neprimerane nad rámec obvyklej priemernej miery využívania služby inými účastníkmi za porovnateľný časový úsek; túto prax považuje Komisia za už známu priemernému spotrebiteľovi. Obvyklá priemerná miera je v tomto prípade definovaná v objeme 3500 minút/sms a 300 GB za jedno celé zúčtovacie obdobie. Tieto informácie sú súčasťou Cenníka, ktorý má zákazník k dispozícii ešte pred uzatvorením zmluvy o poskytnutí služby. Navyše Komisia vychádzala aj z toho, že objem dát je v tomto prípade dostatočne veľký na to, aby umožnil bežnému zákazníkovi využívať služby v plnom rozsahu a takpovediac "bez obmedzení". Komisia zároveň vo všeobecnosti zvažuje používanie jednotlivých pojmov v kontexte reklamného príbehu, cieľovej skupiny, predmetu reklamy a pod. a vyhodnocuje, či v danom konkrétnom prípade môže byť priemerný spotrebiteľ uvedený do omylu alebo či primerane obozretný spotrebiteľ má dostatočnú schopnosť rozpoznať hyperbolu v reklame aj obvyklé postupy."


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou


Diskusia:
                               
 

Treba pospolitemu ludu vysvetlit, co si ma pod tym co do neho hucia v mediach vlastne predstavovat, lebo nedajboh ze by si nieco zacal mysliet a vykladat po svojom. Rozhodnutie reklamnej rady je z tohto pohladu uple v poriadku, kedze maju od politikov ziarivy priklad - ked dvaja robia to iste, nie je to to iste, ked kradnem ja je to OK pokial nekradne ten a ten, a podobne.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Pospolitemu ludu bezosporu nalezi mnozstvo prav, vratane prava na volbu ich vykonu lustenim priekazne zrovna tohto clanku.
Odpovedať Známka: -4.1 Hodnotiť:
 

prečo 4ka inzeruje produkt ako nekonečný, keď ho sama limituje. Uvádzali by to ako 300GB balík a bolo by. Nie ako nekonečkú SD kartu s kapacitou 32GB.
Je to zavádzajúce aj v tom, že iný LTE poskytovatelia majú v ponuke aj 500GB, to by potom bolo nekonečno na druhú, podľa 4ky.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

len to prosim radsej nehovor nahlas, lebo pojde okolo nejaky marketingovy pajac a hned to pouzije a o tyzden to budeme mat v reklame. nekonecno na druhu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

neskoro :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Niečo podobné robil aj orange, telekom a O2, neobmedzeny internet, ktorý po 1GB spadne na nepoužitelnú rýchlosť
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Treba si uvedomit, ze neobmedzene pripojenie nie je technicky realizovatelne. Stale to bude nejakym sposobom obmedzene (rychlostne, casovo, financne a pod). A to si ludia neuvedomuju a potom veria takymto reklamam.
Odpovedať Známka: -8.2 Hodnotiť:
 

Ale to je v poriadku, rf pasmo tiez koniec koncov nie je nekonecne.

Problem je v zavadzajucej reklame, nie v realizacii sluzby.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Prdlajs. Potencialnu konecnost kardinality rf pasma stanovuje len priekazne nepostacujuca uroven granularity.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Pietro bude vediet naisto, ja mam len hmlisty pocit, ze energia fotonu nieje zhora (a teda vlnova dlznka zdola) nijak obmedzena, co by znamenalo, ze vlnove pasmo nekonecne je.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ale samozrejme, ze je technicky realizovatelne. Slubuju mi neobmedzeny balik rychlosti XY.
Ako zakaznik co nemal skusenosti s SK operatormi to chapem tak, ze rychlost XY budem mat kludne 24/7/365,25 kazdy rok az dokym mi nevyprsi zmluva (pricom samozrejme technicke vypadky pochopim - ale pokial budu v "zvysenej miere" (viz idealne zmluva), tak si budem narokovat nahradu ceny).

Druha vec je, ze sme si vsetci zvykli, ze operatori jednoducho klamu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Rada pre reklamu je obcianske zdruzenie reklamnych agentur a ich klientov a robi presne to, co chcu jej clenovia. Nemozu nikomu udelit pokutu, sankciu, zakazat vysielanie reklamy, prinitit zadavatela k zmene, nemozu dokopy nic. V ramci slobody prejavu si mozu hovori a pisat so chcu, a to pokojne aj neobjektivne a tendencne. Reklamu svojho clena kritizovat nemusia, reklamu svojho neclena kritizovat mozu. A kazdy sa im na ich vyplody moze slobodne vyprdnut...
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Bóže, to sú také konšpirácie jak z materskej škôlky. Predsa jasne napíšem, či za to môže Soroš alebo Putin ako odborne a ľudsky priekazne vyzretá osobnosť.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Predám zadarmo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na bazosi úplne bežné:
https://bit.ly/2JwMrVv
Odpovedať Hodnotiť:
 

darujem za 100 korun...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kupim zdarma
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dohodnuté. Po moju ženu si môžeš prísť zajtra. Odvoz si zabezpec.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

VZV bude stacit?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ee, zober si 3,5t náklaďák. Darujem k nej aj jej haraburdy :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mobilní operátori sú členmi komisie RPR, takže sú zaujatí, nikdy nezasiahnu proti sebe..,
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

to je snad uplne jedno, kedze RPR nemoze zasahovat nikam. Byt prezidentom RPR je ako si povedat, ze som prezidentom vo vlastnom dome. Nikoho to nezaujima a maximalne sa ti vysmeju.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Odporné kam sa až naši ľudia dostali.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nedavno som si chcel dat SIMku do 4G routeru ako backup network.
Tak som si robil prieskum 4G internetov a ked som kukal stranku 4Ky tak som rozmyslal ci im nejebe, ked si takto seru do huby. Ze DATA SLOBODA neobmedzeny internet s 300 GB FUP limitom.
Ked je nieco neobmedzene tak je to kurva bez limitu.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

okrem toho maju tito sraci, aj obmedzene lokality kde je signal, dokonca cela Bratislava este stale nieje pokryta.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ved naco, odkrem slnieckarov tam nikto normalny nezije.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Ale veď v kaviarňach majú free wifi :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

aby umožnil bežnému zákazníkovi využívať služby v plnom rozsahu a takpovediac "bez obmedzení"

Celá problematika je skrytá v troch slovách textu: "Takpovediac" a Bežný zákazník".

Je zaujímavé porovnať takéto vyjadrenia s exaktnou vedou. Predstavme si, že by sa v matematike učili bežné a nebežné vzorce, pričom by učiteľ pri diktovaní príkladu vplietal za jednotlivé čísla slovíčko takpovediac, čiže by diktoval napríklad 4 a vzápätí by povedal takpovediac, čím by si žiaci mohli myslieť, že možno aj tri ba až deveď a ďalej uš nevjem.
Vyjadrenie písal zjavne ud.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

A? V high-end segmentoch typu matematika znamena pojem "Bežný zákazník", podla nasledneho vysledku rozdielu medzi "Takpovediac" a priekazne, bud hociktory alebo kazdy.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Transmisionári sa inšpirovali teóriou hier. V písomnom stanovisku by bola správnejšia substitúcia takpovediac za takpíšuc, nakoľko sa samotný produkt aj s podmienkami deklaruje písomnou formou, podanie bolo v písomnej forme a aj stanovisko transmisionárov bolo uverejnené písomne.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Hocikto nemôže byť každý!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vo fyzike máš bežné a nebežné vzorce, :-) bežne stačí newtonovská fyzika, nebežne sa počíta s teóriou reletivity.
Takpovediac bežnému Ferovi užívateľovi stačí vedieť pí na 2 desatinné miesta, ale sú prípady, kedy to je brutálne nepresné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pokial rpr nebude nezavisly organ a nebudu sa davat take polo-likvidacne pokuty za zavadzanie v reklame tak rpr nema ziaden zmysel. Cela rpr je nezavisla asi tako ako ustavny sud na cele s ficom.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Pokiaľ zákazníkovi nevadí, že ho ojebávajú a toleruje to, nemá zmysel dávať akékoľvek pokuty. Zákazník je predsa spokojný. Ak by to zákazníkovi vadilo a trebárs by prešiel k niekomu inému, tiež by nemalo zmysel dávať pokuty, pretože daný operátor by prestal existovať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Darujem za 1600 eur nekonečný a neobmedzený kyslík v 5 litrovej tlakovej fľaši!
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Zaujala ma "obvyklá priemerná miera". Idem pohľadať v tabuľkách kvantifikáciu. Slovné spojenie využijem pri najbližšom čerpaní pohonných hmôt na čerpacej stanici s obsluhou, pri nákupe zeleniny a ovocia na trhu, klincov v železiarstve a cestovných listkov na železničnej stanici a od vodiča autobusu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Napríklad keď niekto ponúka prenosovú rýchlosť do 128 Mbps!
Finta sa skrýva v tom "do" lebo aj 50 Mbps je do 128 Mbps!
Takže len na margo veci.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Zároveň je bežnou praxou poskytovateľov dátových služieb KLAMAT, takze ked vsetci klamu rovnako tak je to vporiadku
Odpovedať Hodnotiť:
 

Akykolvek datovy program od ktorehokolvek operatora cez akukolvek technologiu ak ma FUP tak je to ODPAD, TRASH, SHIT, a cela firma by sa mala zapalit a zhoriet v pekle... FUP je ciste zlo.... FUP je horsia vec ako holokauza a Hitler dokopy.... FUP je horsi ako komunizmus ktory moze za smrt stamilionov ludi.... FUP je ultimatne zlo.... Musime BOJKOTOVAT a doslova BLOKOVAT na DNS baze akukolvek firmu operatora ci poskytovatela ktory sa opovazi zaradit do svojho portfolia akukolvek technologiu ktora sa co i len zdialky pripomina a funguje ako FUP.... FUP je ciste cire zlo...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

treba si uvedomit ze ide o radu pre reklamu, nie radu proti reklame ani radu pre regulaciu reklamy.
nie je zriadena ziadnym zakonom, nema ziadne kompetencie, ide len o sposob ako sa tvorcovia a distributori reklam chcu tvarit, ze si davaju pozor.

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár