neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Dokončená ďalšia 2x rýchlejšia verzia PCI Express 5.0

Značky: PCnové technológie

DSL.sk, 30.5.2019


V čase, keď do segmentu osobných počítačov prichádzajú prvé produkty postavené na novej verzii zbernice PCI Express 4.0, bola dokončená a zverejnená špecifikácia ďalšej novej generácie PCI Express 5.0.

Aktuálne to počas počítačového veľtrhu Computex oznámila organizácia PCI-SIG.

V PC sa v posledných rokoch dlhodobo používa PCI Express 3.0 dokončená ku koncu 2010 s neskorším menším vylepšením na 3.1, ktorá využíva signalizačnú rýchlosť 8 GT / s znamenajúcu reálnu rýchlosť na jednej linke v jednom smere o niečo menej ako 1 GB / s a u PCI Express x16 cca 15.8 GB/s.

Až v druhej polovici 2017 bola dokončená nová verzia PCI Express 4.0, ktorá zdvojnásobuje komunikačnú rýchlosť na 16 GT / s a teda niečo menej ako 2 GB/s v jednom smere na jednej linke a 31.5 GB/s cez x16 slot. Do PC segmentu aktuálne prichádzajú prvé PCI Express 4.0 produkty, v podobe procesorov AMD Ryzen tretej generácie, AMD grafík a napríklad prvých ohlásených M.2 NVMe SSD.

PCI Express 5.0 ďalej zdvojnásobuje komunikačnú rýchlosť oproti PCI Express 4.0 na 32 GT/s. Použité je rovnaké kódovanie ako u 3.x a 4.0 128b / 130b a PCI Express 5.0 tak bude mať na x1 linke rýchlosť v jednom smere cca 3.9 GB/s a u x16 rýchlosť 63 GB/s.

PCI Express prepája navzájom procesor s niektorými dôležitými rýchlymi komponentami, grafickou kartou, sieťovou kartou, rozličnými radičmi pre ďalšie porty a protokoly. Čoraz dôležitejším použitím je pripojenie rýchlych flashových M.2 NVMe SSD, ktorých maximálna prenosová rýchlosť sa s rýchlym napredovaním technológie flash pamäte pomerne rýchlo zvyšuje.

Práve SSD sú jednou z prvých aplikácií, ktoré dokážu PCI Express 4.0 efektívne využiť hneď po jej príchode. M.2 SSD môžu využívať maximálne štyri linky PCI Express, to s verziou PCI Express 3.0 limituje ich rýchlosť na maximálnych teoretických 3.94 GB/s. Aj viaceré výkonnejšie SSD určené pre PC sa ale k tejto hranici už začali blížiť, keď už viaceré existujúce produkty majú maximálne rýchlosti od 3 do 3.5 GB/s. Prvé ohlásené PCI Express 4.0 M.2 NVMe tento doterajší limit výrazne prekonávajú s maximálnou rýchlosťou na úrovni 5 GB/s, prvý z nich by mal prísť na trh v júli.

Kedy by mali prísť na trh prvé zariadenia podporujúce novú ohlásenú generáciu PCI Express 5.0 nie je jasné.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

Niekto vysvetli preco to nedali hned na vyssie rychlosti? Co tam vylepsuju v technologii?
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Aby mali co dalej vylepsovat.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Ked vedia vyrobit auto, ktore moze ist 300km/h, preco hned nevyrabaju takto vsetky? A iba s plnou vybavou? Takmer tie iste dovody pre PCIE.
- Naco vyrabat komponenty pre 32 GT/s, ked 8 GT/s stacilo kazdemu 8 rokov?
- Vyssia cena pri 32GT/s v zaciatkoch technologie?
- Migracia prebiehala postupne vedla 32bit/33MHz PCI alias 266MT/s?
- PCI Express 1.0 zacala na 2500 MT/s. Slusny skok, nie?


Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

- Keby stacilo kazdemu, kazdy by priekazne upgradol.
- Vyssia cena specifikacie?
- Migracia enterprise systemov z ISA zvukovych kariet?
- ...
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

A ta druha otazka, co vlastne bola podstata ostala ignorovana. Si sikovny :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Autá jazdia podľa pravidiel cestnej premávky a tie sa rokmi sprísňujú. Takže nejaké 300 kW motory v osobných autách je totálna hovadina, zbytočnosť.
Obdoba v segmente domácich PC, ak si niekto na sťahovanie filmov, kreslenie v ukradnutom CAD, Corel, písanie v MS Office dá 2-socketovú dosku s najvyššími XEONmi a 1 TB ECC RAM.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

K tomu len tolko, ze v Nemecku mas na dialnici neobmedzenu rychlost.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Ešte raz. Možno v Nemecku, nie na Slovensku. Ale inde ako na diaľnici sú prísni ako málokde! A väčšinu času nejdeš auto po diaľnici. A aj tá ich neobmedzená rýchlosť má svoje pravidlá.
Už vidím ako v 200km/h reaguješ...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Na nemeckých diaľniciach 200km/h v pohode, ale neblokuj ľavý pruh, keď si netrúfaš ísť rýchlejšie.

Argument, že na slovenských cestách to nevyužiješ je... no zhruba rovnaký, ako načo vylepšovať USB, keď tvoja myš ani klávesnica nevyužijú naplno ani USB2.0
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

No inak. Načo je autu 300 kW motor, keď môžeš ísť maximálne(!) 90-kou?!
USB je niečo celkom iné. Tam mi nehrozí smrť, že ma nejaký prirýchly somár zabije.
Pri USB je dosť od veci riešiť ju ako hlavnú napájaciu zbernicu a urobiť ju maximálne nekompatibilnú. Viď USB typ C.
Nejde o myš a klávesnicu, to malo zostať pri PS/2.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Aby si auto nepredbiehal 10 minut ako to maju vo zvyku niektori soferi na svojich 1.2- kach.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Aby si auto nepredbiehal 10 minut ako to maju vo zvyku niektori soferi na svojich 1.2- kach.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Aby si auto nepredbiehal 10 minut ako to maju vo zvyku niektori soferi na svojich 1.2- kach.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Mozes ist aj 130. Vykon nie je len o maximalnej rychlosti, ale aj o dynamike. S 300kW sa predbieha lepsie ako s 66kW.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nemôžeš. Na ceste kde je maximálna povolená 90-ka normálne nemôžeš ísť pri žiadnom manévri viac.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Reagujem tak ako cesta dovoli. Tie dialnice su na 200km/h stavane. Aj na viac. Na spravnom aute je to bezpecne. Casto bezpecnejsie ako ist po niektorych slovenskych cestach 90kou. Plus mame 90ku v dazdi, v noci, sportiaky aj lady. To je imho velmi cudna logika obmedzenej rychlosti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie, nie je to bezpečné. Lebo aj ľudia sú veľmi nebezpeční!
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

svistaci mi nevadia, ak vedia, co robia.
a ked sa vyjebu, tak im treba.

omnoho vacsia haved su blbci, co jazdia slimacim tempom, lebo jebat vsetkych ostatnych.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Jazdia bezpečne.
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Nebezpecne pre vsetkych ostatnych.
Sposobuju zapchy a prekazky na cestach.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Ale ale... Zápchy spôsobujú práve tí uponáhľaní, nemyslíš? A prvoradá je bezpečnosť a až potom plynulosť cestnej premávky.
Ale to už tu písalo viacero ľudí.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

a preto je vzdy na zaciatku zapchy nejaky 250+km/h svistak a nie pomaly kokot, dvaja pomali kokoti vedla seba (lebo kokota v 80km/h treba turbokokotovi obiehat s 81km/h) alebo velky pomaly kokot (traitor, kombajn).
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

hej v nemecku neobmedzena rychlost, akurat ze jediny kto tam jazdi neobmedzene su "mimo de spz" :D domaci chodia 130-140 lebo auto ma v tedy idealnu spotrebu a jazdit za 25 na 100 sa nikomu velmi dlho nechce, tak isto v pripade nehody, ak ju sposobis ty na neobmedzenej rychlosti niekomu kto isiel doporucenou, necakaj uplne hned ze obstojis s argumentom, on mi nedal prednost v pruhu ked isiel predbiehat :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

* a cim dalej castejsie je tam 120 :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

120 byva bud kvoli zlemu povrchu, dazdu alebo len proti zvysenemu hluku ktory je sposobeny vyssou rychlostou.
O tom, ze niektore dialnice su rozkopane odnevidim donevidim je uz ine. Ale aspon to opravuju.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najprv chod aspon do toho Nemecka sa pozriet ako to tam vyzera predtym nez vypustis takyto koment :)
Ked je trojprudova dialnica, napr. A3 tak v tretom pruhu sa standartne jazdi 160-220.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V Nemecku je neobmedzená rýchlosť na vlastnú zodpovednosť. Ak sa vytrepes v 200km\h tak od poisťovne nedostaneš ani cent. Takisto ta môžu zastaviť ak ideš 250km\h. Nedostaneš pokutu ale policajt ti vysvetli že pomaly ďalej zájdeš...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak ale potom nech jak svedkovia Jehovovi so subjektivnou zvestou nezastavuju tych, co chcu zajst priekazne presne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Potrebuju najprv vylepsit technologiu ciatenia kintaktov.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Tiez nechapem, na co boli 286 a 486 dobre, preco rovno neuviedli Ryzen 10 256c@150GHz s 9000080Ti a 1024TB nvme.

Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

tuším si si dal nejaký šluk zo šalvie :-) /tej mexickej divotvornej/
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Pri CPU je celkom zname co vylepsuju. Zmensuju tranzistory. Pridavaju instrukcie. Pri PCI-E nemam sajn co robia aby to vylepsili. To ma zaujima.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Možno sa treba mrknúť na priebehy signálov na zbernici, že čo s tým robia, kedy to zapisuje, pri akej hrane alebo už dávno aj "nehrane"...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pri PCI-E je to len špecifikácia. Takže nemusia robiť nič.
.
Reálne musí danú špecifikáciu podporovať procesor, chipset na doske a karty/SSD, ktoré tam pripojíš. Teraz už vieš, čo musia vylepšiť. :)

Odpovedať Hodnotiť:
 

Navrhnúť špecifikáciu je jedna vec a upraviť na to obvody je vec druhá. Tam to musí zasa inak fungovať, aby sa podľa tej teórie dalo dosiahnuť zvýšenie rýchlosti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No a na tie detaily som sa pytal na zaciatku a nik neodpovedal. Ale zato sme sa bavili o nemeckych dialniciach :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Co je to za jednotku 16 GT / s ? Seriozne.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Napisat do Googlu GT/s by bolo rychlejsie ako pisat ten komentar. Ale kedze sme tu dobri ludia, nech sa paci:
Giga Transfers / Second
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Giga Transfers per Second

Je to vpodsate udaj ktory urcuje kolko krat za sekundu dokaze zbernica preniest data
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano, ale surove data s reziou.
Teda 5 GT/s zbernica pri kodovani 8b/10b da 500 MB/s.
Ta ista 5 GT/s zbernica pri kodovani 128b/130b dava 615 MB/s.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Prvu vetu som precital ako: ...surove data s ryzou...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

a nabudúce prečítaš že "surové data s ryzenom"
Odpovedať Hodnotiť:
 

nitpick: tie udaje v MB/s platia pri pouziti x1 linky
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

To treba ale najprv dokázať, či ide o priekazne serióznu otázku.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

https://cs.wikipedia.org/wiki/GT/s
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

... asi mokrejsie spagaty pouzili ...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár