neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Falcon Heavy čaká v noci prvý komerčný let

Značky: SpaceXvesmír

DSL.sk, 10.4.2019


Raketa Falcon Heavy, aktuálne najvýkonnejšia raketa, by mala po minuloročnom prvom testovacom lete uskutočniť svoj prvý komerčný let v noci z dnes na zajtra.

Raketa spoločnosti SpaceX vynesie na vysokú geostacionárnu orbitu 35.8 tisíc km ťažký 6-tonový telekomunikačný satelit Arabsat-6A.

Štartovať bude z Mysu Canaveral na Floride a SpaceX sa pokúsi pristáť so všetkými tromi prvými stupňami, pomocnými na pevnine a centrálnym na lodi v oceáne.

Vhodné okno pre štart sa otvára o 0:35 stredoeurópskeho letného času a trvá približne dve hodiny. SpaceX bude zo štartu prinášať priamy prenos.

Falcon Heavy je v súčasnosti výrazne najvýkonnejšou raketou k dispozícii. Kým Falcon 9 v aktuálnej konfigurácii dokáže vyniesť napríklad na nízku orbitu Zeme 22.8 ton nákladu, Falcon Heavy používajúca tri prvé stupne ako Falcon 9 a teda spolu s 27 motormi u prvých stupňov dokáže vyniesť až 63.8 ton. Saturn V používaná pri misiách Apollo dokázala vyniesť 140 ton, doteraz druhá najsilnejšia aktívna raketa Delta IV Heavy 28.8 ton.




Ilustračné foto, Falcon Heavy s tromi prvými stupňami pred prvým štartom pri odpaľovacej rampe, kliknite pre zväčšenie (foto: SpaceX)



Na geostacionárnu orbitu dokáže Falcon Heavy poslať 26.7 ton nákladu a na orbitu k Marsu 16.8 ton, u Falcon 9 je to 8.3 respektíve 4 tony.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii


Diskusia:
                               
 

Ak normalny falcon vynesie 8t na geostacionar a satelit vazi 6t tak preco pouzivaju falcon heavy?
Plus v poslednej vete je asi chyba lebo je pisany dvakrat falcon heavy.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Je to vcelku na hrane :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pretoze by neostalo dostatok paliva na navrat boostera.
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Lebo prvý komerčný let ... tak berú niečo, čo dokážu poistiť za normálnu cenu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lebo treba komerčné využitie na niečom otestuvať. Aby mali čo ukázať ďalším potenciálnym zákazníkom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

presne toto som pocul aj ja ze snou potrebuju lietat aby mala certifikaty. ale tiez tam hovorili ze by mohli pouzit f9 ale z toho co pozeram na wiki tak by sa to dalo jedine tak ze by sa nevratila. tam pisu ze 5.5tony vynesie na gto ak ma pristat
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lebo prvé milióny kilometrov je motor ešte priekazne v zábehu.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Pretoze nic dostacne velke pre Falcon Heavy bezni komercni zakaznici zatial nemaju a Spacex potrebuje predviest NASA ze to funguje nie len ako jednorazova ukazka ale ako bezny komercny produkt. Zaroven aj komercnym zakaznikom chcu predviest ze si mozu vyvijat aj velke projekty, ktore im bude mat kto vyniest. Ako uz na skole ucia, ponuka vytvara dopyt. Ak neexistuje moznost vynasat tazke naklady, nevyvijaju sa ani tazke satelity a neexistuje trh v tejto kategorii.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Najnovia verzia Falcon 9 Full Thrust Block 5, ktora vynesie na GTO 8,3t (bez pristatia 1 stupna), alebo 5,5t (s pristatim 1 stupna). Avsak v 2015, ked si objednali vynesenie tohto satelitu existovala len Falcon 9 v1.1 (< Block 3), ktora na GTO vyniesla len 4,8t nakladu.
Iste vtedy pocitali s tym ze Falcon s dalsimi vylepseniami vynesie viac, ale kedze satelit ma 6t, tak to zahrali na istotu a vybrali Falcon Heavy.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Je to spravne s tym palivom. Palivo by malo vychadzat 0,5M EUR (tusim je to pre bezny F9). Na FH je to teda 3x co je aj spolu s ostatnymi nakladmi, vyrazne menej ako stoji vyroba prveho stupna v pripade, ze by ho museli zahodit (expendable mode).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

posielam palivo
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

..aby im patkan neprehryzol kabel!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a preco zabudate na nosnu raketu Energija ???
Odpovedať Známka: -2.3 Hodnotiť:
 

a preco by mala byt spomenuta?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Lebo letela dokopy dvakrát, naposledy pred vyše 30 rokmi...?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jej pomocne motory sa pouzivaju doteraz na amerikanskych raketach
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

nie u SX
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A to s tým má čo? Píše sa o najvýkonnejšej rakete súčasnosti, nie o použití nejakého komponentu niečoho, čo poriadne nikdy nefungovalo, na niečom úplne inom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som myslel, ze z Falcon Heavy skoncili. Nemyslel som si, ze este niekedy poleti. Dost ma to prekvapilo.
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

Vysvetli.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

To nevysvetlis...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ruská Energija dokázala vyniesť 100 ton https://sk.wikipedia.org/wiki/Energija

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ano a potom Sojuz skrachoval
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ano a po vyneseni padla a rozbila sa.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Hej. Letela az dva krat. Oba lety boli testovacie. Raz s maketou vojenskeho satelitu a druhy krat sice so skutocnym ruskym raketoplanom, ktory ale nemal ziadnu posadku ani nainstalovanu podporu zivota a automatizovane dva krat obletel Zem a pristal v Bajkonure.
(btw - zalozna pristavacia draha bola u nas v CSSR)
Potom raketu aj raketoplan zavreli do hangaru a "zdedil" ich Kazachstan. Za 10 rokov im veterna smrst sfukla hangar s raketou aj raketoplanom.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Dal som ti plusko za info
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Aj ja Tebe za to, ze si napisal to, co sa mne pisat nechcelo a len som odklikol pluska. :)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

tym tak trocha predbehli dobu. raketoplan letel sam, autonomne.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

to bude asi nejaky amerikansky clanok.
zabudli na energiu. Takze Delta IV heavy nemohla byt druha najsilnejsia.
btw ta energia vyniesla raketoplan Buran, ktory lietal autonomne uz vtedy.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

hejhjnj..

proste, zoberme si ten uzavrety (bez-konecny}, kruhovy (toroid^ny) cirkularny supravodic, za teploty ~~lim~~&#8594;absolut.0
( ~~ -273 *C .. ),
stale "po napatim (prudom),
kde by ten prud ("zosupravodenich", *super-excitovanych) volnich elektronov, e'parov, atd) supravodivo ((~takmer) bezstratovo) bud
obiehal,
abo sa "drzal,

a sustavu, konfiguraciu silnych (elektro) magnetov okolo, a kolem toho kruhoveho toroidn. supra-vodica..

Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Tie svoje príspevky píšeš v T602?
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Podľa mňa skôr grcá písmenkovú polievku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár