neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
NASA chce misiu na Mesiac ešte v tomto roku

Značky: NASAMesiac

DSL.sk, 15.2.2019


Americká vesmírna agentúra NASA by v rámci stratégie návratu na Mesiac chcela uskutočniť prvú misiu na povrch Mesiaca ešte v tomto roku.

Vo štvrtok to predstavitelia NASA avizovali pre americké médiá.

Prvé misie na Mesiac budú v rámci nového programu spolupráce s komerčným sektorom oznámeného na konci minulého roka, v ktorom NASA nepoužije vlastné rakety a lode a na Mesiac pošle vybrané experimenty a prístroje na lodiach komerčných subjektov. V novembri oznámila deväť partnerov pre tento projekt, Astrobotic Technology, Deep Space Systems, Draper, Firefly Aerospace, Intuitive Machines, Lockheed Martin Space, Masten Space Systems, Moon Express a Orbit Beyond.

Budúci týždeň NASA oznámi experimenty, ktoré vybrala pre tieto misie na Mesiac. Prvé z nich budú podľa včerajších informácií pripravené na misie v tomto roku, či sa misie podarí ešte tento rok zrealizovať samozrejme ale závisí v podstatnej miere aj na partneroch zabezpečujúcich lode.

NASA plánuje aj ľudské misie na Mesiac, pričom na rozdiel od programu Apollo chce dosiahnuť permanentnú prítomnosť na Mesiaci respektíve v jeho blízkosti. Za týmto účelom chce na vyššej orbite Mesiaca umiestniť prestupnú stanicu, tzv. Lunar Gateway, z ktorej lode zostúpia na nižšiu orbitu a následne moduly na povrch Mesiaca.

Prvá demonštračná misia bez posádky by sa mohla uskutočniť v roku 2024, ľudia by mali na Mesiaci pristáť v rámci tohto programu najskôr v roku 2028.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple


Diskusia:
                               
 

Recyklovanie starých myšlienok je bohužiaľ prítomnosť a čiastočne aj budúcnosť dnešnej NASA. Však tam už človek bol. Síce len z politických dôvodov, ale aj tak.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

pozri, cina pristala na odvratenej strane mesiaca. Amici ich musia sledovat aj tam samozrejme, nedavno sme tu videli foto. Takze fake to nebude a zacina novy vesmirny zavod.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Konečne, aspoň sa dakam dostaneme zas. Toto tu chýbalo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ako je možné, že pred 50 rokmi tam vedeli poslať ľudí a pri dnešných technológiach až v roku 2028. Niečo mi tu nesedí ...
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Cena, Zisti si, kolko to stalo vtedy.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Prenajom studia bol lacný, to by sedelo ...
USA robilo všetko pre to len aby boli lepší ako Ruší. Teraz sa zbadali, že Čína bude lepšia tak im zrazu ani vysoké ceny nevadila. Divná politika.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Today we have with us a group of students, among America’s best. To you we say we have only completed a beginning. We leave you much that is undone. There are great ideas undiscovered, breakthroughs available to those who can remove one of truth’s protective layers. There are places to go beyond belief. Those challenges are yours–in many fields, not the least of which is space, because there lies human destiny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

cena, politicka vola, menej citliva elektronika a mensie obavy o zdravie posadky a podobne. nesedi ti tvoja hlava ty bumelo hlupe.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Gateway nedava ziadny zmysel. Co budu robit na orbitalnej stanici ktora je v prazdnom priestore nad mesiacom a navyse na podivnej orbite?

Dostat sa na tu stanicu zo Zeme si vyzaduje viac paliva ako keby rovno pristali na Mesiaci. Navyse dostat sa nanu z mesica sa da len kazde dva tyzdne so startovacim oknom par minut. Ak ho zmeskate tak musite zase cakat dva tyzdne. Ak sa vam nepodari start tak sa to neda napravit a ste mrtvy. Chora architektura postavena pre SLS a Orion.
Odpovedať Známka: -2.2 Hodnotiť:
 

No sranda musi byt, aj keby fotra vesali...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Dva tyzdne treba čakať, len ak letíš v plechovke a chceš použiť rýchly letový profil.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

posli tvoj zivotopis do NASA. Na teba mozno doteraz cakali a konecne im das zmysel a vyliecis architekturu ;)
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

To nieje o mojom mudrovani. Ja som to nevymyslel. Sledujem diskusie, vyvoj napadov aj odborne konferencie a tuto architekturu kritizuju byvali astronauti aj planovaci misii NASA ako Robert Zubrin. Nechcem tu ist do uplnych detailov ale ta kritika je opravnena. A sucastna architektura misie je naozaj postavena okolo zastaraleho SLS a Orionu, co je zlyhany politicky projekt. Ze je to tak nepopiera ani NASA. Ale SLS nechcu zrusit.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

cudujem sa ti ze vobec reagujes na take "provokacie" ( myslim samozrejme 15.2.2019 11:18 )
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keby bol odborník, tak by vedel že hlavnou úlohou NASA je plánovať.

Do roku 2028 sa plán 8x zmení, takže kľud netreba sa vzrušovať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vôbec nie je pravda. Dosť sa na vysokú mesačnú orbitu vyžaduje oveľa menej paliva, ako na Mesiaci pristáť. S tým oknom to je kus horšie, ale ani tak to nevidím ako zásadný problém.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Co ja som sledoval odbornu diskusiu tak je to tako hovorim. Je potrebne chytit velmi specificku orbitu a potom este pouzit motory na upravu inklinacie.

Rozhodne je nebezpecne, byt na povrchu mesiaca a v pripade problemov nemoc odist a musiet cakat dva tyzdne na kratke okno. Ak by leteli rovno na Zemsku orbitu alebo aspon klasicku mesacnu orbitu tak mozu vyrazit kedykolvek na zem a niekolko krat za den na tu mesacnu orbitu. Ale celkovo co budu robit na orbite mesiaca co nemozu urobit na ISS?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Celkový let cez stanicu LOP-G (DSG) na povrch Mesiaca je málinko náročnejší na palivo, no ako som písal let na samotnú stanicu je menej náročný a v dosahu súčastný ťažkých komerčných rakiet. ESA zvažuje let modulu ESPRIT na rakete Falcon Heavy rovnako ako zvažuje JAXA na tom istom stroji poslať zásobovaciu loď HTV-X. Stanica má práve výhodu že tam môže byť záchranný modul v prípade že jeden zlyhá na povrchu mesiaca teda sa nebude musieť čakať 2 týždne. Bude sa tam dať robiť výskum vplyvu kozmického žiarenia keďže mesiac je mimo Van Allenových pásov narozdiel od ISS kde je nimi chránená.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podivná orbita to nieje. Je to špeciálna halo orbita ktorá bude šetriť palivo na jej udržiavanie no zároveň je z nej potrba len málo paliva na dosiahnutie polárnej dráhy vhodnej pre výsadky kdekoľvek na povrch mesiaca, potrebné Delta-V 730 m/s zo Zeme je to 15 070 m/s taktiež je to výhodné pre použitie lacných komerčných rakiet ktoré nedisponujú takým Detla-V ("palivo") ako SLS na zásobovanie, dostať sa na teda stanicu nevyžaduje viac paliva. To máš celkom pekný blud. Ak sa nepodarí štart tak sa misia odvolá a aktivujú sa záchranné systémy. Chorá nieje len príliš neflexibilná.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nieze blud. Ja som hovoril o delta v medzi Zem-Povrch Mesiaca verzus Zem-Gateway-Povrch. A v druhom pripade je treba vacsi delta v ako v prvom. To je fakt. Nateraz ale kazda misia pride raketou zo Zeme.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V tom prípade áno, no písal si "Dostat sa na tu stanicu zo Zeme si vyzaduje viac paliva ako keby rovno pristali na Mesiaci." A to je preukázateľne nepravda. Ako som spomínal je na let zem-stanica-povrch mesiaca potrebne väčsie delta-v no má to výhodu v jednoduchšej preprave nákladu na stanicu ako predskokanovi pre let na povrch.
Odpovedať Hodnotiť:
 

“Prvé misie na Mesiac budú v rámci nového programu spolupráce s komerčným sektorom oznámeného na konci minulého roka“
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Termíny nikomu nič nehovoria. Všetko iba totálne posúvajú, ale politicky to znie pekne, keď sa to hovorí. Tie misia NASA alebo aj Eona Muska a termíny mi prídu veľmi podobné ako termín dokončenia dialnice BA-KE. Len sa to posúva. Ešte pár rokov dozadu v 2028 už mali byť dávno ľudia na Marse a teraz by radi aspoň ten Mesiac.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Myslím, že je to úplne jasné, že tu nejde o nejaký vedecký projekt. Čína posiela sondy na mesiac. Rusko predstavilo najsilnejší raketový motor. Donald má jednoducho strach, že ich predbehnú vo vojenskom využití vesmíru, čo dosvedčuje aj vytvorenie vesmírnych jednotiek ako novej zložky armády.
Vyššie spomínané spoločnosti zacítili vidinu zisku z potenciálnej, minimálne studenej, vojny. A hlavne firma Lockheed tam svieti.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Rusko nepredstavilo ziadny novy motor. To SpaceX predstavilo najsilnejsi motor sucastnosti a vola sa Raptor a je americky. Ak nesuhlasis povedz mi nazov toho ruskeho motora.

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

RD-180 ma viac nez 2x vacsi tah ako Raptor:
en.wikipedia.org/
wiki/
Comparison_of_orbital_rocket_engines
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

A pštros má zas z vtákov najsilnejsi odraz, akurát z hľadiska letov je to priekazne leda na letovparku.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Jeeej, ake trapnucke :) Ty jediny dokazes niekoho odpisat stylom maleho dietata :D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Riesi sa kto co predstavil teraz a v blizkej minulosti. Neriesia sa skoro 20 rokov stare veci.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Tah sam o sebe je nepodstatny. Dolezitejsi udaj je pomer tah ku hmotnosti, kde je velmi pravdepodobne, ze Raptor bude ucinnejsi a bude mat vyssi pomer vykon/vaha. Ruske RD su velke kravy, velmi komplikovane, jeden motor vyjde na 30 milionov. SpaceX ide cestou viecerych mensich motorov, ktore dokopy daju vacsi tah a su pri tom zalohovane.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

https://dopice.sk/mzy
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ten link mi neotvori. Stacil by mi nazov motora. Ako nevravim, Rusi vyvijaju RD verzie svojho motora ale neviem zeby posledne ukazali nejaky novy. Ale ono ani tak nejde o to ktory je najsilnejsi lebo maju roznu velkost. Ide skor o to ktory je najvykonnejsi na kg hmotnosti, ma nejvyssi tlak v spalovacej komore a najvyzsie ISP. RD-180 boli rekordermi ale teraz ich prekonal Raptor.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

RD-171 MV. Čísla ale nie sú zverejnené.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Bahenný dráčik Errol. Čísla ale priekazne tiež nie sú zverejnené.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

trapne
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Vykon raketoveho motora nie je velmi podstatne cislo. Dovod je jednoduchy, na raketu sa daju namontovat viacere motory naraz. SpceX opuziva na Falcone 9 motorov a to, ze Rusi maju najvykonnejsi ich vobec netrapi. Ich 9 motorov je lacnejsich, nez sialene komplikovane RD-cka, ktore zacinaju na cene 30 milionov za kus. A vykon dokopy maju tiez vyssi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

30 melónov za kus nie je až také prevratné číslo.
Koľko stál Saturn V?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tvoj súčastný pravopis je veľmi krástny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zem je súčasť vesmíru takže všetky jednotky sú vlastne vesmírne :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Njn, ale ludia budu furt pisat / hovorit o "hranici vesmiru" (100 km, 80 km, xy mil, whatsoever...)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Žiaden nový najsilnejší, len moderinovaná a zjednodušená verzia motoru RD-170 ktorý majú už pár 10ročí z projektu Energia-Buran.
Odpovedať Hodnotiť:
 

niet lepší impulz pre rozvoj lunárneho programu NASA, ako pristátie čínskej sondy. :)

Takže poďakujme čínskym bratom, čo skopírovali ešte aj logo Star fleet, za rozvoj amerického vesmírneho programu aj v tejto oblasti. ;)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár