Po informáciách, že vo viacerých nových ohlásených 15" respektíve 15.6" notebookoch s OLED dislejmi bude použitý AMOLED displej od Samsungu, spoločnosť Samsung Display zverejnila aj fotografie tohto displeja a ďalšie špecifikácie.
Na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v prvej polovici mesiaca boli oznámené viaceré modely 15" notebookov s OLED displejom, napríklad HP Spectre x360, Lenovo Yoga C730, Dell XPS 15, Dell G7 15 a Alienware m15.
Všetky majú prísť v marci. Zatiaľ nebolo potvrdené či všetky budú využívať displej od Samsungu, minimálne HP Spectre x360 a tiež Razer Blade Advanced podľa dostupných informácií ale áno.
Displej s uhlopriečkou 15.6" má rozlíšenie 3840 x 2160, podľa aktuálnych špecifikácií jas od 0.0005 nitov po 600 nitov a dynamický kontrast 120 000 : 1. Oproti LCD displejom je podľa spoločnosti čierna 200-krát tmavšia a biela dvakrát jasnejšia. Tieto parametre podľa Samsungu majú umožniť okrem iného jeho lepšie používanie vo vonkajšom prostredí a samozrejme zároveň umožňujú podporovať HDR, pričom displej spĺňa podľa výrobcu špecifikáciu DisplayHDR True Black.
Nový 15.6" AMOLED displej od Samsungu, kliknite pre zväčšenie (foto: Samsung Display)
Displej má pokrytie 100% farebného priestoru DCI-P3 a dokáže zobraziť 3.4 milióna rozličných farieb, čo je podľa Samsungu dvakrát viac ako LCD panely rovnakých rozmerov.
Displej sa dá evidentne podľa snímok zverejnených spoločnosťou použiť s veľmi tenkým okrajom, minimálne niektoré ohlásené modely ale túto možnosť až do takejto miery miery nevyužijú a budú mať väčší okraj.
Samsung avizuje spustenie výroby displeja na február, podľa skorších informácií to má byť približne polovica februára.
U LCD displejov je modifikované permanentne svietacie biele podsvietenie elektricky manipulovanými kryštálmi pomocou farebných filtrov. Na rozdiel od nich u OLED displejov svetlo aktívne vydávajú jednotlivé pixely. OLED technológia tak má potenciál dosahovať u displejov lepší kontrast a celkovo lepšie podanie farieb, nižšiu spotrebu a mať menšiu hrúbku a hmotnosť.
Technológia má ale aj potenciálne negatíva, niekedy sú to príliš presýtené farby a problémom je aj tzv. vypaľovanie dlhodobo zobrazovaného statického obrazu. Napríklad v prípade smartfónov tak dokonca niektorí výrobcovia mierne posúvajú prvky užívateľského rozhrania, aby rovnaké pixely nemali trvalo vždy rovnakú farbu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stále málo
Od: Murkoslav
|
Pridané:
25.1.2019 9:54
Ale fuj. Len 4K ? Na 15 palcov treba tam dať rovno 16K alebo 32K. A pekne mikroskop k tomu ako základné príslušenstvo.
|
|
Re: stále málo
Od: martincc
|
Pridané:
25.1.2019 10:18
Ja viem ze 640*480 je lepsich
|
|
Re: stále málo
Od: peter_svk
|
Pridané:
25.1.2019 10:39
Jedine FULL HD a nič iné.
|
|
Re: stále málo
Od: Mirkooo
|
Pridané:
25.1.2019 17:40
FHD na 15" je žalostne málo. Mám 12.5" thinkpad x240 s fhd ips (400 nit) displejom, a už tu mi je fhd len tak tak (100% dpi - žiadne zväčšenia). Ak potrebuje niekto obrovské prvky na obrazovke aby niečo videl, dá sa to riešiť softvérovo (dpi), prečo spomaľovať alebo zastavovať vývoj pretože to niekomu stačí.
|
|
Re: stále málo
Od: fghfh
|
Pridané:
26.1.2019 9:23
Nepochopil som tvoj prispevok. Preco je to zalostne malo na 15" a preco je to len tak tak na tvoj 12.5" thinkpad?
Co mi prinesie vyssie rozlisenie? CO by mi napriklad prinieslo 4k na 15"?
|
|
Re: stále málo
Od: RIKK
|
Pridané:
26.1.2019 11:24
vyssiu spotrebu :O
|
|
Re: stále málo
Od: Jozkot
|
Pridané:
26.1.2019 20:37
Tak vies on je spionazny letec a dokaze vidiet jak jastrab :-) akurat ze ikonky ma malicke tak si dal 150% resp 200% zvacsenie a teda mu je cele rozlisko na trt a dva orechy :-)
|
|
Re: stále málo
Od: Mirkooo
|
Pridané:
8.2.2019 15:01
Dal som si mínus. Nakoniec som celý čas používal 125% dpi. :(
|
|
Re: stále málo
Od reg.: teapak1
|
Pridané:
29.1.2019 18:02
320x240 je dost. Full HD je plytvanie.
|
|
Re: stále málo
Od: mor_PH_eus
|
Pridané:
25.1.2019 10:28
kde tam vidíš 4K? ja len UHD... (díky admin za zmazanie komentára... daj sa lieciť)
|
|
Re: stále málo
Od: Jbct
|
Pridané:
25.1.2019 12:17
https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution
|
|
Re: stále málo
Od: mor_PH_eus
|
Pridané:
25.1.2019 12:44
mne to písať nemusíš lol...
|
|
ekekekek
Od: gertrudo
|
Pridané:
25.1.2019 9:56
Konecne.
v podstate posledna vec co mi dlhodobo vadi na ntb su tie hrube okraje.
|
|
Re: ekekekek
Od: neviemmm
|
Pridané:
25.1.2019 10:19
Radšej hrubé okraje, ako tukanec a prasknutý displej
|
|
Re: ekekekek
Od: syntaxterrorXX. X
|
Pridané:
25.1.2019 10:23
Presne tak. Keby boli aspon plnene syrom a potrene cesnakom, bola by to priekazne hned ina rec.
|
|
Re: ekekekek
Od: dj_v
|
Pridané:
25.1.2019 11:06
Vďaka, že si nás oboznámil so svojou včerajšou večerou :D
|
|
Re: ekekekek
Od: jbct
|
Pridané:
25.1.2019 12:10
po dlhsej dobe ti davam bez vyhrad + za priekazne zabavny komentar
|
|
Re: akakakak
Od reg.: ujo horar
|
Pridané:
25.1.2019 21:42
priekazne si niekto zaklapol v notasi pizzu alebo nieco podobne..
|
|
Re: ekekekek
Od: sdgdf
|
Pridané:
26.1.2019 14:55
mne toho este dost vadi. Ale najviac by som privital 16:10 LCD.
|
|
klavesnica
Od: monopol
|
Pridané:
25.1.2019 10:04
Ak by posunuli klávesnicu, tak sa im zmestí aj numerická.
|
|
Re: klavesnica
Od reg.: vrtak_das_osmicka
|
Pridané:
25.1.2019 10:16
Fuj numericka klavesnica na notebooku.
|
|
Re: klavesnica
Od: reg.: Houston
|
Pridané:
25.1.2019 12:24
Bohuzial, tenky ramik = bez numerickej klavesnice. Inak by bola aj klavesnica s takymi okrajmi ako displej a aj tak by boli klavesy zrejme jemne zmensene.
Co myslis, preco je v clanku:
"minimálne niektoré ohlásené modely ale túto možnosť až do takejto miery miery nevyužijú a budú mať väčší okraj"
Aby bolo miesto pre numericku klavesnicu aj nejake porty.
|
|
Re: klavesnica
Od: gertrudo
|
Pridané:
25.1.2019 12:47
No neviem,
Mam 15.6 a klavesnica je o trochu uzsia ako displej.
Cize vojde sa.
|
|
Re: klavesnica
Od: stikutko
|
Pridané:
26.1.2019 9:20
Neznasam, ked ma notebook numericku klavesnicu, vsetky klavesy su na sebe natlacene a touchpad nie je vycentrovany. Ovela radsej by som bol, keby namiesto numerickej klavesnice tam dali plnohodnotne sipky a insert/delete/home/end/pageup/pagedown ako maju standardne klavesnice.
|
|
mmmmmm
Od: X6205
|
Pridané:
25.1.2019 10:16
Ako rychlo sa tam vypali panel uloh vo Windows?
|
|
Re: mmmmmm
Od: Jbct
|
Pridané:
25.1.2019 12:11
Ako nic!
|
|
ničivý praktik S005E0036
Od: syntaxterrorXX. X
|
Pridané:
25.1.2019 12:24
Doba zavisi od casovej dilatacie vplyvom vzdialenosti od ciernej diery, co uz ale nie otazka pre odbornikov na kvantovu fyziku, ale priekazne vec zakladnej matematiky.
|
|
Re: mmmmmm
Od: Robo11111
|
Pridané:
25.1.2019 20:40
Rovnako rychlo ako dotaz na vypalovanie pod OLED clankom.
|
|
Re: mmmmmm
Od: Tvadvisor
|
Pridané:
27.1.2019 10:12
rychlejsie ako dezo vypali lavorovicu a pomalsie ako Ti vypali stary ujo samsung za zly komentar
|
|
Re: mmmmmm
Od reg.: teapak1
|
Pridané:
29.1.2019 18:03
navzdy sa zachova, taskbar v OLEDe
|
|
A dalsi negativum je PWM
Od: nadsenec
|
Pridané:
25.1.2019 10:28
A dalsi negativum je PWM - stroboskopicke blikani OLED panelu od Samsungu. Samsung pouziva velmi nizke frekvence blikani, a zaroven sileny prubeh kmitu. Vysledkem je ze kazdy pohyb oka (napr. pri cteni textu) je doslova bolestivy a koukani na displej je instantne nemozny. V lepsim pripade jen brzka unava oci a bolest hlavy. Ale BFU casto nevi cim to je zpusobeno. A to vsechno prosim jen kvuli potlaceni vyrobnich vad (mura efektu).
LG tuto prasarnu nedela.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: Tribald
|
Pridané:
25.1.2019 10:33
Daj sa liečiť
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: nadsenec
|
Pridané:
25.1.2019 10:40
Urážky namísto věcné diskuze?
|
|
ultraradikalny optimizmus
Od: syntaxterrorXX. X
|
Pridané:
25.1.2019 10:45
To len kym vedci vynajdu, ako dat cez internet na papulu.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: Menovec.
|
Pridané:
27.1.2019 8:48
A kto Ti káže si kupovať čokoľvek od priposratého Ťamťungu?
Nikdy nič kvalitné nevyrábali, prečo by to robili teraz?
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: mike-kj
|
Pridané:
25.1.2019 10:46
Tribald, daj sa liecit
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: rsx
|
Pridané:
25.1.2019 15:22
Samsung panely v mobiloch maju PWM na 200Hz co je dost tragedia. Potom sa clovek cuduje z coho ho boli hlava. Na relativne malej obrazovke mobilu sa to da este zniest, ale pozerat sa velky monitor co 200x za seknundu zhasne a rozsvieti sa aby si vyreguloval jas je pre mna osobne neznesitelne. Je to problem samotnej OLED technologie kde pri nizkom jase a bez PWM dochdza k zlievaniu farieb. Ako to riesi LG vo svojich paneloch neviem, ale v diskusiach som cital ze aj LG panely co sa davaju do teliek pouzivaju PWM
Ak vas boli hlava z monitora, je dosta pravdepodobne ze mate monitor ktory si reguleje jas pomocu PWM (Pulse-width modulation), takze miesto plynuleho znizenia jasu (flicker free monitory regulovane zmenou napatie podsvietenia)
PWM monitory pri znizeni jasu zacnu blikat na urcitej frekvencii (200 a viac Hz) a jas sa mneni pomocou zmeny pomer casu ked je podsvietenie zapnute a vypnute
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: rsx
|
Pridané:
25.1.2019 15:23
Ak monitor pouziva PWM tak to vyrobca samozrejem neuvadza. Pokial regulej jas cez zmenu napatia tak sa s tym vacsiou pochvali (flicker free). U mimozemstana mali na flicker free filter pri vybere monitora, ale uz to tusim zrusili
frekvencia PWM na monitore sa da jednoducho zmerat cez fotak, aj mobilom pokial sa da v manualnom rezime nastavit cas uzavierky
https://dopice.sk/mu5
Ak mate radi svoje oci, nekupujte si monitor s PWM
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: Robo11111
|
Pridané:
25.1.2019 20:42
nereguluje sa to zmenou napatie ale prudu.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od reg.: Uhlik
|
Pridané:
26.1.2019 11:51
Nemáš pravdu. Reguluje sa to zmenou odporu.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: nadsenec
|
Pridané:
26.1.2019 15:08
Nemáte pravdu. Reguluje se samozřejmě změnou napětí. Proud je pak závislý na napětí. Nebo proudem. Napětí je pak závislé na proudu.
Odporem těžko, ten má regulovaná součástka (OLED, LED) pořád stejný.
U OLED a LED má význam regulace proudem, ale v případě moderních OLED se používá regulace jak napětím, tak proudem, kombinovaně.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: Robo10111
|
Pridané:
28.1.2019 11:21
Hras mudreho ale kazdy flicker free led panel ma prudovy zdroj pre podsvietenie.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: nadsenec
|
Pridané:
28.1.2019 16:35
To souhlasím, nebavili jsme se ale o podsvětlení, nýbrž o moderních displejích s PWM, tedy obecně o diodách, které je nutné *rychle* přepínat na požadovaný jas.
U podsvětlení (bez PWM tedy "flicker-free", popř. s nízkými frekvencemi PWM) je proudová regulace zcela dostačující.
|
|
Re: A dalsi negativum je PWM
Od: nadsenec
|
Pridané:
26.1.2019 15:25
"200Hz co je dost tragedia. Potom sa clovek cuduje z coho ho boli hlava."
Je to 240Hz. No on se clovek nemusi cudovat. To 240Hz blikani je videt uz pri letmem pohledu na displej, takze casto je jasne cim to je. A nemusi nutne bolet hlava, staci, ze mate velmi brzy unavene oci, poradne nemuzete zaostrit, nebo pohled na displej vylozene boli, protoze to je jako se divat do laseru. Coz je smutne.
Disclaimer pro trolly: Neni treba kvuli tomu urazet lidi, kteri blikani vidi a maji kvuli tomu s displeji problem. Asi zavist ze mame rychlejsi zrak. Ve sportu dobry, ale u displeju fakt neni co zavidet.
|
|
dnes má meniny Gejza
Od: peter_svk
|
Pridané:
25.1.2019 10:38
Prečo to nemá nekonečný kontrast, teda úplne čiernu (vypnutý pixel)?
|
|
Re: dnes má meniny Gejza
Od: Shanimrd
|
Pridané:
25.1.2019 11:19
Lebo by ten pixel musel pohltit vsetko dopadajuce svetlo aby bol uplne cierny....
|
|
Re: dnes má meniny Gejza
Od: Eduard Khil
|
Pridané:
25.1.2019 12:14
To je problem integrovat casticovy urychlovac, ktory bude dynamicky vytvarat mikro cierne diery o velkosti pixelu? Zas sa kontrukteri neporadili s odbornikmi z dsl.sk...
|
|
Re: dnes má meniny Gejza
Od: tma
|
Pridané:
25.1.2019 14:45
aj v noci?
|
|
okraje
Od: Emm
|
Pridané:
25.1.2019 12:35
no hlavne ze to nema okraje, to je to najdolezitejsie, to ze to ma touchpad vo velkosti zapalkovej krabicky...
|
|
Re: okraje
Od: bekes caba
|
Pridané:
25.1.2019 15:27
okraje su zbytocnost. okrem toho ze to vyzera lepsie tak mozes mat pri mensom notasi vacsi displej co je obrovska vyhoda.
|
|
.....
Od: bekes caba
|
Pridané:
25.1.2019 15:23
oled ma perfektne podanie farieb aj kontrast ale neviem ci sa OLED s vypalovanim obrazu hodi zrovna do PC monitorov ktore zobrazuju hlavne staticky obraz. ved to budem kazdu chvilu vidiet duchy.
|
|
Re: .....
Od: Sht00r
|
Pridané:
25.1.2019 19:37
Jeda ducha dve duchy? Teba ktora madarska mater mala?
|
|
Re: .....
Od: kapari
|
Pridané:
27.1.2019 20:19
ako vidim podaktori diskutujuci trpia autizmom
|
|
Re: .....
Od: Robo11111
|
Pridané:
25.1.2019 20:45
co je na nom staticke ? Ano lista je ale ta sa da nastavit aby sa skrivala a ak je len toto jedina vec ktoru musim strpiet tak som velm rad to podstupit. Ikonky su tiez staticke ale tie takmer stale prekryvas nejakym oknom a v okne mas vacsinou nejaky obsah ktory sa meni(video, prezeranie web atd).
Plus ked to je taky problem preco to ten book alebo displej nejako nativne neodstranuje.
|
|
Klávesnica
Od reg.: msx..
|
Pridané:
25.1.2019 15:59
Hlavne, že displej je bez okraja, ale klávesnica má neskutočne veľké okraje. Tú numerickú klávesnicu tam mohli napchať a dať úzke okraje aj na klávesnicu.
A farby nedávajú zmysel. To je koľko bitov na farbu?
|
|
Re: bity
Od reg.: ujo horar
|
Pridané:
25.1.2019 21:48
devad
|
|
dnes má meniny Gejza
Od: Vera Pohlova dochodkyna
|
Pridané:
25.1.2019 17:15
Jednoznacne najhnusnejsi book...ten design robili v Painte?
|