neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Po smrti zakladateľa MS končí Stratolaunch s raketami, zameria sa na najväčšie lietadlo

Značky: vesmírnové technológie

DSL.sk, 21.1.2019


Spoločnosť Stratolaunch Systems Corporation založená spoluzakladateľom Microsoftu Paulom Allenom, ktorý zomrel v októbri vo veku 65 rokov, výrazne mení svoje plány.

Odteraz sa bude sústrediť už iba na svoj hlavný vyvíjaný produkt, gigantické lietadlo schopné vynášať rakety s nákladom pre ich štart do vesmíru zo vzduchu.

Vďaka štartu z vyššej výšky budú môcť byť rakety menej výkonné pre vynesenie rovnakého nákladu na nízku orbitu Zeme a celkové náklady tak budú nižšie, čo je hlavným cieľom Stratolaunch. Lietadlo má miesto pre tri rakety.

Spoločnosť vyvíjala aj vlastné rakety na tento účel a motor pre ne, tento vývoj teraz končí. Spoločnosť to potvrdila pre GeekWire.

Zároveň so zmenou stratégie má spoločnosť podľa informácií GeekWire výrazne prepúšťať. Prepustených má byť údajne viac ako 50 ľudí a zostať iba približne 20 zamestnancov.



Lietadlo Stratolauch, kliknite pre zväčšenie (foto: Stratolaunch Systems Corporation)



Lietadlo tak v prípade úspechu bude vynášať iba rakety tretích spoločností. Podľa skorších informácií prvou bude raketa Pegasus XL od Orbital ATK.

Podľa skorších infomácií má lietadlo rozpätie krídiel cca 117.3 metrov a je tým najväčším lietadlom na svete. Jeho dĺžka dosahuje 72.5 metrov a výška 15.2 metrov. Maximálna vzletová hmotnosť dosahuje cca 590 ton a lietadlo dokáže vyniesť náklad o hmotnosti cca 249 ton.


Januárový rozbeh lietadla (video: Stratolaunch)



Lietadlo využíva šesť motorov Pratt & Whitney PW4056 používaných v Boeingu 747.

Spoločnosť reálny prototyp prvýkrát ukázala v polovici roka 2017. K aktuálnemu kroku prichádza krátko po tom, ako v prvej polovici mesiaca ukázala rýchly rozbeh lietadla na letovej dráhe na 119 uzlov, v prepočte cca 220 km / h. Prvý let bol v minulosti avizovaný na tento rok.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser


inzercia



Diskusia:
                               
 

Co si myslite o myslienke, ze by sa prvy stupen (booster) nahradil gausgunnom?

Postavil by sa kopec vysoky cca 8-12km (idealne v Afrike na rovniku). Pozdlz hrebena by po celej dlze viedol gausgun, ktory by vystreloval naklad iba pomocou elektriny. Na vrchole by naklad (2nd stage) opustil kopec rychlostou cca 1,2km/s a tym by sa komplet eliminovala potreba prveho stupna.

Dorucovanie nakladov do vesmiru by sa stalo extremne lacne.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

"Postavil by sa kopec vysoký cca 8-12km." Oproti tomu je cesta na Mars jednoduchá a lacná záležitosť.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Keď pobeháš po Slovensku a pozbieraš prázdne fľašky od piva, postavíš z nich kopec vysoký aspoň takých 8 km. Zvyšok prisypeš pieskom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V Absurdistane žiaľ nerecyklujeme, takže 8km dosiahneme oveľa skôr.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A na Mars najskôr vystrelíme fľašky, aby bolo z čoho urobiť kopec, z ktorého odštartujeme na zem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

znie to zaujimavo. neviem si sice predstavit stavbu takeho vysokeho kopca, ale nieco na tej myslienke sa mi pozdava... a preco by musel byt vysoky az 8-12km, nestaci menej, alebo si to nejako pocital.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Odpozorovalo som to z telemetrie SpaceX launchov. Vsimalo som si altitude a velocity pri oddelovani prveho stupna Falcon9. Ma to tam cca parametre 8km altitude a 1.2km/s velocity.

Pozn. nizsie - ano dal by sa pouzit existujuci kopec, ale trebalo by aby bol co najblizsie rovniku.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

s tou vyskov oddelenia prveho stupna si cca 1 rad mimo byva to cez 70 km ...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Lenže armáda nevie použiť kopec multifunkčne-deštrukčne.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

takyto typ kopca sa da lahsie postavit kopanim diery ..
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Stavba kopca by sa následne zaplatila z predaja permanentiek na lyziarsky vlek.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hlavne na rovníku... ;-)
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Dalsi odbornik...na rovníku je zakladom biznis planu priekazne prenajom solarii.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Hranica večného snehu na rovníku by bola 5600m takže zjazdovka by mala prevýšenie 6400m.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No a nemohli by sme pouzit nejaky existujuci kopec?
Himalaje, alebo v Amerike - Aconcagua (6950m)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Nemá dobrý uhol na bombardovanie ropných polí.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Kriváň?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keby sme chceli zaútočiť na Berlín, to by možno šlo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

alebo maglev?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ako uz bolo spomenute, rozumnejsie je pouzit existujuci kopec. Vhodneho tvaru a samozrejme pri rovniku ako si uz napisal. Napr. Kilimandzaro som detailnejsie nestudoval ale uz par rokov mi "vrta v hlave". Tych 5 ci 6 km nadmorskej vysky nieje nic moc ale aj tam uz je atmosfera o poznanie redsia. Ak bude mat cela draha nejakych 12-15 km a na konci vhodny uhol a vysku (s tymi 5 km sa uz da dobre pracovat, pripadne trochu nadstavit) tak aj so zivou posadkou mi to pred rokmi (ked som si to pocital) so zvladnutelnym zrychlenim vychadzalo na "ustovu rychlost" 1,5 km/s. Len dosial som nikomu nedal na prepocitanie kolko % by to usetrilo na hmotnosti rakety (paliva) kym sa dostane na potrebnych 8 az 10 km/s (sam som zatial nemal tolko casu aby som si nastudoval problematiku a vypocital).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Obaval som sa ze dlhsi prispevok sa nezmesti tak som to rozdelil: moje uvahy vzdy pocitali s vakuovou trubkou.
A co sa tyka projektu ako takeho, trebalo by spolupracu viacerych vlad a agentur. Keby spolufinancovala ESA , NASA , JAXA , Rusi a Cinania tak za 15 az 20 rokov by mohla fungovat "odpalovacia rampa" ktorej navratnost odhadujem na kratky cas. "Odpaly" na obeznu drahu by sa mohli stat tak cenovo dostupnymi, ze by sa masovo rozsirili a tym by sa investicia este skuor zaplatila. NMT malo malu "penetraciu" ale ked sa GSM "rozbehlo" tak sa brutalne rozsirilo a zlacnelo. Odpalovacia rampa na obeznu drahu je uz teraz realizovatelna (na rozdiel od vesmirneho vytahu) a mohla by konecne po vyse 50 rokoch vesmirnych letov sposobit vyrazny skok - ako uz spominane rozsirenie mobilnej komunikacie.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

debilnejsiu uvahu som uz davno nepocul. Zijes vobec na planete Zem ? Umely 10km kopec ?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Vies citat (s porozumenim)? A aj kliknut na tlacidlo "odpovedat" pod spravnym prispevkom?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Velmi zaujimava myslienka, namiesto toho, aby sa vynieslo raketou do tych 8 km, ides trepat kamionom do kopca ? Alebo postavime zase nejaky vlek na to ? :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Stale to lietadlo vyzera ze pri vacsej turbulnecii sa zlomi :).
Viem ze asi to maju poriesene ale aj tak.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nemaj strach v tom spoločnom krídle sú roxory z Presporu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vykresy som nevidel ale uz z fotografii sa javi, ze mechanicky sa to tam velmi vyriesit neda. Ja odhadujem elektronicke riesesnie - pocitace ovladaju ovladacie plochy tak, aby v tom strednom kridle nevznikaly velke pnutia (tah, tlak, ohyb, krut...)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Čo znamená "rakety tretích spoločností", keď sa celý čas hovorí iba o jednej? :-)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"Tretia strana" je "terminus technicus" a znamená niekoho, kto je nepriamo zapojený do kontraktu medzi dvoma stranami.

Stratolaunch (prvá strana) zabezpečí výlet do vesmíru pre zákazníka (druhá strana). Rakvičku, v ktorej poletí objednajú podľa finančných možností zákazníka a aktuálnej situácie na trhu od niekoho tretieho.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Podľa tejto logiky môže byť tretia strana druho stranou. Zákazník objedná vynesenie nákladu u spoločnosti vlastniacej "rakvičky" a táto firma osloví prvú stranu s lietadlom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je to iba slovny obrat, proste tretia strana je niekto kto ti nieco dodava. napr. vyrabas panvice ale tretia strana ti dodava rucky a ty to kompletizujes.
Odpovedať Hodnotiť:
 

kolo, kolo, mlynske....
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

20 ľudí vyvíja lietadlo, ktoré má zmeniť svet vesmírnej prepravy?

Znie to síce ako americký sen, ale neverím, že sa ekonomicky dožijú komerčnej prevádzky.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

V sucasnom stadiu asi uz len doladuju detaily.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to víš, že jo...
ukázali rozbeh lietadla, nič viac.

ešte nevzlietli, nerobili testy so záťažou, nemajú reálnych záujemcov s vhodnými raketami...

ak toto dajú 20ti, tak si rád o takých 10 rokov o nich pozriem film. ale skôr verím tomu, že upadnú do zabudnutia.
nad nami už lieta kopec vesmírneho bordelu, ani SpaceX už nevie získať veľa objednávok, indovia už majú svoju raketu...
a teraz bude niekto zvedavý na takéto monštrózne lietadlo, ktoré keď bude mať haváriu, tak skončili?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Akurat ze Indom je ta raketa na dve veci, pretoze ich vesmirny program je par nadsencov a ta raketa je skor maketa..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lietadlo vyrábajú ľudia zo Scaled Composites.
Odpovedať Hodnotiť:
 

“Dámy a páni, hovorí k vám kapitán. Práve sa nachádzate na palube najväčšieho lietadla na svete. Na prvom poschodí nájdete bar a reštauráciu, na druhom môžete využiť bazén a kurty. Na treťom poschodí si môžete cestu skrátiť návštevou kina alebo divadla. Takže, a teraz mi všetci držte palce, ja sa to hebedo pokúsim dostať do vzduchu..."
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár