Spoločnosť Stratolaunch Systems Corporation založená spoluzakladateľom Microsoftu Paulom Allenom, ktorý zomrel v októbri vo veku 65 rokov, výrazne mení svoje plány.
Odteraz sa bude sústrediť už iba na svoj hlavný vyvíjaný produkt, gigantické lietadlo schopné vynášať rakety s nákladom pre ich štart do vesmíru zo vzduchu.
Vďaka štartu z vyššej výšky budú môcť byť rakety menej výkonné pre vynesenie rovnakého nákladu na nízku orbitu Zeme a celkové náklady tak budú nižšie, čo je hlavným cieľom Stratolaunch. Lietadlo má miesto pre tri rakety.
Spoločnosť vyvíjala aj vlastné rakety na tento účel a motor pre ne, tento vývoj teraz končí. Spoločnosť to potvrdila pre GeekWire.
Zároveň so zmenou stratégie má spoločnosť podľa informácií GeekWire výrazne prepúšťať. Prepustených má byť údajne viac ako 50 ľudí a zostať iba približne 20 zamestnancov.
Lietadlo Stratolauch, kliknite pre zväčšenie (foto: Stratolaunch Systems Corporation)
Lietadlo tak v prípade úspechu bude vynášať iba rakety tretích spoločností. Podľa skorších informácií prvou bude raketa Pegasus XL od Orbital ATK.
Podľa skorších infomácií má lietadlo rozpätie krídiel cca 117.3 metrov a je tým najväčším lietadlom na svete. Jeho dĺžka dosahuje 72.5 metrov a výška 15.2 metrov. Maximálna vzletová hmotnosť dosahuje cca 590 ton a lietadlo dokáže vyniesť náklad o hmotnosti cca 249 ton.
Januárový rozbeh lietadla (video: Stratolaunch)
Lietadlo využíva šesť motorov Pratt & Whitney PW4056 používaných v Boeingu 747.
Spoločnosť reálny prototyp prvýkrát ukázala v polovici roka 2017. K aktuálnemu kroku prichádza krátko po tom, ako v prvej polovici mesiaca ukázala rýchly rozbeh lietadla na letovej dráhe na 119 uzlov, v prepočte cca 220 km / h. Prvý let bol v minulosti avizovaný na tento rok.
Co si myslite o myslienke, ze by sa prvy stupen (booster) nahradil gausgunnom?
Postavil by sa kopec vysoky cca 8-12km (idealne v Afrike na rovniku). Pozdlz hrebena by po celej dlze viedol gausgun, ktory by vystreloval naklad iba pomocou elektriny. Na vrchole by naklad (2nd stage) opustil kopec rychlostou cca 1,2km/s a tym by sa komplet eliminovala potreba prveho stupna.
Dorucovanie nakladov do vesmiru by sa stalo extremne lacne.
znie to zaujimavo. neviem si sice predstavit stavbu takeho vysokeho kopca, ale nieco na tej myslienke sa mi pozdava... a preco by musel byt vysoky az 8-12km, nestaci menej, alebo si to nejako pocital.
Odpozorovalo som to z telemetrie SpaceX launchov. Vsimalo som si altitude a velocity pri oddelovani prveho stupna Falcon9. Ma to tam cca parametre 8km altitude a 1.2km/s velocity.
Pozn. nizsie - ano dal by sa pouzit existujuci kopec, ale trebalo by aby bol co najblizsie rovniku.
Ako uz bolo spomenute, rozumnejsie je pouzit existujuci kopec. Vhodneho tvaru a samozrejme pri rovniku ako si uz napisal. Napr. Kilimandzaro som detailnejsie nestudoval ale uz par rokov mi "vrta v hlave". Tych 5 ci 6 km nadmorskej vysky nieje nic moc ale aj tam uz je atmosfera o poznanie redsia. Ak bude mat cela draha nejakych 12-15 km a na konci vhodny uhol a vysku (s tymi 5 km sa uz da dobre pracovat, pripadne trochu nadstavit) tak aj so zivou posadkou mi to pred rokmi (ked som si to pocital) so zvladnutelnym zrychlenim vychadzalo na "ustovu rychlost" 1,5 km/s. Len dosial som nikomu nedal na prepocitanie kolko % by to usetrilo na hmotnosti rakety (paliva) kym sa dostane na potrebnych 8 az 10 km/s (sam som zatial nemal tolko casu aby som si nastudoval problematiku a vypocital).
Obaval som sa ze dlhsi prispevok sa nezmesti tak som to rozdelil: moje uvahy vzdy pocitali s vakuovou trubkou.
A co sa tyka projektu ako takeho, trebalo by spolupracu viacerych vlad a agentur. Keby spolufinancovala ESA , NASA , JAXA , Rusi a Cinania tak za 15 az 20 rokov by mohla fungovat "odpalovacia rampa" ktorej navratnost odhadujem na kratky cas. "Odpaly" na obeznu drahu by sa mohli stat tak cenovo dostupnymi, ze by sa masovo rozsirili a tym by sa investicia este skuor zaplatila. NMT malo malu "penetraciu" ale ked sa GSM "rozbehlo" tak sa brutalne rozsirilo a zlacnelo. Odpalovacia rampa na obeznu drahu je uz teraz realizovatelna (na rozdiel od vesmirneho vytahu) a mohla by konecne po vyse 50 rokoch vesmirnych letov sposobit vyrazny skok - ako uz spominane rozsirenie mobilnej komunikacie.
Velmi zaujimava myslienka, namiesto toho, aby sa vynieslo raketou do tych 8 km, ides trepat kamionom do kopca ? Alebo postavime zase nejaky vlek na to ? :D
Vykresy som nevidel ale uz z fotografii sa javi, ze mechanicky sa to tam velmi vyriesit neda. Ja odhadujem elektronicke riesesnie - pocitace ovladaju ovladacie plochy tak, aby v tom strednom kridle nevznikaly velke pnutia (tah, tlak, ohyb, krut...)
"Tretia strana" je "terminus technicus" a znamená niekoho, kto je nepriamo zapojený do kontraktu medzi dvoma stranami.
Stratolaunch (prvá strana) zabezpečí výlet do vesmíru pre zákazníka (druhá strana). Rakvičku, v ktorej poletí objednajú podľa finančných možností zákazníka a aktuálnej situácie na trhu od niekoho tretieho.
Podľa tejto logiky môže byť tretia strana druho stranou. Zákazník objedná vynesenie nákladu u spoločnosti vlastniacej "rakvičky" a táto firma osloví prvú stranu s lietadlom.
Je to iba slovny obrat, proste tretia strana je niekto kto ti nieco dodava. napr. vyrabas panvice ale tretia strana ti dodava rucky a ty to kompletizujes.
to víš, že jo...
ukázali rozbeh lietadla, nič viac.
ešte nevzlietli, nerobili testy so záťažou, nemajú reálnych záujemcov s vhodnými raketami...
ak toto dajú 20ti, tak si rád o takých 10 rokov o nich pozriem film. ale skôr verím tomu, že upadnú do zabudnutia.
nad nami už lieta kopec vesmírneho bordelu, ani SpaceX už nevie získať veľa objednávok, indovia už majú svoju raketu...
a teraz bude niekto zvedavý na takéto monštrózne lietadlo, ktoré keď bude mať haváriu, tak skončili?
Vtip na dnes
Od: Lolokok
|
Pridané:
21.1.2019 19:16
“Dámy a páni, hovorí k vám kapitán. Práve sa nachádzate na palube najväčšieho lietadla na svete. Na prvom poschodí nájdete bar a reštauráciu, na druhom môžete využiť bazén a kurty. Na treťom poschodí si môžete cestu skrátiť návštevou kina alebo divadla. Takže, a teraz mi všetci držte palce, ja sa to hebedo pokúsim dostať do vzduchu..."