neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
Hubble má opäť poruchu, opravu komplikuje rozpočtové provizórium

Značky: NASAvesmír

DSL.sk, 10.1.2019

Hubblov vesmírny teleskop, ktorý mal na jeseň problém so svojimi gyroskopmi, má opäť technický problém.

V utorok 8. januára o 18:23 prestala fungovať Wide Field Camera 3 kvôli nešpecifikovanému hardvérovému problému. Teleskop pokračuje v činnosti so svojimi ostatnými inštrumentami, keď má ešte druhú kameru Advanced Camera for Surveys a dva spektrografy.

Presné príčiny problému zatiaľ nie sú známe a nie je jasné, či kameru bude možné opäť sprevádzkovať. Podľa oznámenia NASA je na nej prítomná ale redundantná elektronika, ktorá prípadne môže pomôcť obnove.

NASA podľa Nature síce zriadila tím pre šetrenie problému, túto aktivitu ale výrazne obmedzuje aktuálne rozpočtové provizórium americkej vlády. V Goddardovom stredisku pre vesmírne lety v Greenbelt, kde je centrum operácií teleskopu, totiž kvôli provizóriu väčšina zamestnancov nemôže pracovať.

Hubblov vesmírny teleskop v roku 2002 (hore) a jeho snímka mladých hviezd v našej galaxii, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), A. Nota (ESA/STScI) a Westerlund 2 Science Team)

Tím je tak zložený najmä z externých expertov. Podľa Nature ale oprava kamery bude takmer isto vyžadovať niektorých z pracovníkov NASA, ktorí v súčasnosti nemôžu pracovať. Zatiaľ ale nie je jasné, či títo môžu dostať a dostanú výnimku a budú sa môcť hneď venovať riešeniu problému alebo bude riešenie oddialené až do skončenia provizória.

NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia

Treba nakúpiť nové rakety s plochou dráhou letu, treba natlačiť do DARPA a veda musí ísť bokom.... čo sa to len chystá...

Tajne veci sa lahsie rozkradaju :D Aj nase, teda pardon SNS, Ministerstvo obrany, ma tuto taktiku zvladnutu...

Take rakety veru globtardom pri stavani domcekov do karat priekazne nehraju.

Takto to vyzerá, keď sa prezident durdí. Aj to je Amerika. U nás sa skôr pokradne ako toto, ale výsledok je rovnaký.

Nevšimol som si, že by existovala Slovenská NASA v čo i len 100 násobne skromnejšej podobe.

To je zaujimave ze z Hubblovho teleskopu je hviezdy vidiet ale z ISS nie. Asi to maju nejake posahane na tej ISS.

Si skus pozriet nieco o clone, dlzke uzavierky, svetelnosti objektivu, atd. Porovnavat teleskop s fotakom/kamerou, kam ten svet speje...

zbytocne vysvetlovat takymto ludom. bud tomu ozaj uprimne veri alebo je len troll. ani jedno nezmenis.

No to este priekazne nevysvetluje vsetky otazky polozene k tejto veci...

To bude najskor tym, ze ich to priekazne vysvetluje.

Nechaj ho,autistu :)

tak to mas zlozite, jedni astronauti hovoria, ze videli najciernesiu moznu tmu, a dalsi hovoria ze videli tisice hviezd. priekazne ma polovicka astronautov brutalnu seroslepost.

ved hovorim, maju tam pekne nahovno vybavicku :)

na hovno je to v tvojej hlave

aby si sa neposral :)

Ver tomu, ze aj na ISS su hviezdy viditelne. Stanica ale musi byt v tieni Zeme a vnutri musia pozhasinat. Alebo spravit spacewalk aby ich nerusilo svetlo zo stanice.

Vypocuj si podcast Darkness od Radiolab.

dufam ze nenaraazs na porovnanie prveho a druheho obrazku z tohoto clanku, lebo ked hej, tak to uz nie je stelesnenie c0c0tizmu, na to uz neexistuje ani slovny zvrat

to je ako cudovat sa ze: kurva je fakt divne ze kombajn vie to obilie pekne pokosit ale tesla model 3 to nevie, to je fakt divne

napoveda: vesmirny teleskop JE TELESKOP (MA TO V NAZVE) a sluzi na zhotovovanie kurevsky dobrych snimok, vesmirna stanica JE STANICA (MA TO V NAZVE) a NEsluzi na zhotovovanie kurevsky dobrych snimok

dufam ze ulohu kombajnu a tesly model3 netreba takto vysvetlovat (ze co z toho sluzi/nesluzi na kosenie obilia)

Toto nie je zásadný problém, aj jednoduchý snímač, ak sa dá nastaviť manuálne, zachytí hviezdy. Problém je, že keby tam chceli hviezdy, tak zvyšok by bol preexponovaný. Keď chceli dobre exponovanú Zem + teleskop, tak expozícia bola príliš krátka na zachytenie hviezd. T.j. keby chceli aj hviezdy aj teleskop museli by to vyskladať z dvoch snímok (v zásade ako HDR). Myslím že ani Hubble by nedokázal na jednej snímke mať naraz dobre exponovanú Zem aj hviezdy (ibaže by sa nachádzal ďalej od Zeme, alebo na nočnej strane, potom by to šlo).

Mozno pouzili bezolovnatu pajku a vysledok na seba nenechal dlho cakat. ;)

Jojo,zabezpečiť si,zachovať,uskladniť.Nič iné nám nezostáva a tak to už bude aj s autami.Na benzín,keby niekto nerozumel.Fck,zase som šeldon :)

ak nemajú výnimku na ROHS, tak je to kľudne možné ;-)

Nech skocia na update.dsl.sk a tym to maju poriesene..

Odkial myslis ze su externi konzultanti?

nechapem preco ked ten hubble robili nevedeli uz vtedy dat tie chyby prec

vsak logicky ked tam tie chyby necham budem ich musiet potom opravovat ked to bude uz vo vesmire co je priekazne tazsie

sa necudujem ze ekonomika usa upada, priekazne

Trapne!

No vidis, ako si trafil klinec po hlavicke a ani si nechcel:

V průběhu několika týdnů po vypuštění se zjistilo, že Hubbluv dalekohled má problémy se systémem optiky. Analýza snímků ukázala, že příčinou problému je chybně vybroušené primární zrcadlo. Komise konstatovala, že společnost Perkin-Elmer během leštění zrcadla sice jeho povrch analyzovala ještě dvěma dalšími zařízeními, která shodně naznačovala, že zrcadlo má sférickou aberacii, ovšem nakonec se rozhodla výsledky testů ignorovat. Věřila totiž, že první test uskutečněný primárním přístrojem byl přesnější než zbylé dva kontrolní testy. Vzhledem k tomu, že dalekohled měl zrcadlo vybroušené sice do chybného, ale přesně známého tvaru, bylo rozhodnuto vyrobit zařízení, které by mělo stejnou optickou chybu, avšak s opačným znaménkem. Tento doplňkový přístroj měl hrát podobnou úlohu, jako mají brýle - COSTAR.

Ked mas zaujem, prvu servisnu misiu a COSTAR si uz najdes.

Či by sa nedalo zo stanice ISIS tam dopraviť opravára a ten by v skafandri opravil zariadenie. Výstupy do otvoreného kozmu sú v dnešnej dobe bežné a na stanici je stále niekto, tam rotuje posádka už dlho.

najdi si info, v akej vyske je iss a v akej hubble. hned zistis ako je to s tym opravarom. Misia s astronautami - opravarmi bola, to ale este lietali raketoplany.

No dobre,poďme na to s rozumom.Nemá náhodou problém s napájaním?Odišla kamera,pravdepodobne nie chip,ale niečo,čo ju kŕmi,takže tak.

Za tym bude smog. Solarne panely su zaprasene a nedodavaju dostatocne volty, ampery, motohodiny a vykon.

Sht,tak tam musia poslať upratovačku,alebo odpojiť všetky,nie dôležité systémy.Alebo to už urobili a žiaľ už to patrí do šrotu?Možno.Neviem.

Už fakt nerozumiem,čo sa s vami stalo?Debili.Honíte si pindíka cez mínuskovanie?Ľutujem vás.Aj seba,že tu vôbec prispievam.Ale niekto predsa.

No a šporiť na riadení takejto veci?Hajzli prijebaní!

Kto odfotil toten hubbleov teleskop? : ) ) )

Preco nemozu z dialky priblizit na taku Australiu aby sme videli ako tam vsetci chodia dole hlavou,voda pripevnena na guli a pod...to by bolo cool co poviete,ale zrejme nemame taku technologiu

Tebe musí jebať,debil.Ľutujem ťa.

ja zase lutujem teba ze mas uroven rozpoznavania humoru a ironie na urovni Sheldona Coopera z prvej serie Big Bang theory

V poriadku,ale nebojujme,možno zvíťazím.Nie som šeldon,sure :)

Dobre,som kokot,príťažlivý asi :)

Ale,vymaž to už,Nechcem škodiť.Alebo,neskoro?

No,a niekedy sa vám to aj hodí...Občas :)

A buď poctený,debil :) Nie všetkých je možné zničiť,dorovnať.Nie v zlom.

No,a čo zlé je na tom,uložiť si jedlo na základe jeho obsahu vlákniny?Úprimne povedané,aj podľa obsahu bielkovín,sacharidov,vitamínov a tukov.Ty kokso,vidím sa v zrkadle :)

Tebe musí jebať,debil.Ľutujem ťa.

Vytváranie duplikátov s cieľom odhalenia iného IP je,zrejme možné.

Vytváranie duplikátov s cieľom odhalenia iného IP je,zrejme možné.

OK,baviť sa s debilom je márne.Nepochopí,škoda.

Jedina vec,co kedy NASA vyslala do toho vesmiru ci co to je,je vasa predstavivost : ) ) ) )

ja si dovolim mensiu poznamku (hlavne pre redakciu). rozpoctove provizorium nie je spravny preklad. v originale je to "government shutdown", teda v podstate uzavierka vlady... ked vlada USA nema schvaleny rozpocet, vlada nemoze "minat" peniaze ani brat na seba dlh, takze ani vladni zamestnanci nemozu pracovat, a vyplatu dostanu az po schvaleni rozpoctu. vynimka plati pre bezpecnostne zlozky (ochrana zivota a majetku), tito ludia sice pracuju, ale vyplatu takisto dostanu az ked bude schvaleny rozpocet (takze ano, momentalne robia zadarmo). vsetko len kvoli primitivnemu trumpovi, ktori odmieta podpisat rozpocet, ak v nom nebude 5 milionov na mur na hraniciach s Mexikom.

oprava, nie 5 milionov, ale 5 miliard USD (na stavbu toho muru).

Inflácia a v podstate aj celý peňažný systém je na odpis.Treba začať odznova.Trump si robí prdel a len využíva podvedomý strach američanov z agresívnych mexičanov.