
neprihlásený
|
Nedeľa, 14. decembra 2025, dnes má meniny Branislava, Bronislava |
|
|
Slovensko.sk v katastrofálnom stave, vo štvrtok sa správy doručili po 15 hodinách
Značky:
elektronické schránkySlovenskoe-government
DSL.sk, 25.5.2018
|
|
Systém elektronických schránok je aj trištvrte roka po prvom veľmi verejnom demonštrovaní vážnych problémov s doručovaním správ naďalej v katastrofálnom stave. Ukazujú na to skúsenosti užívateľov s doručovaním správ do vlastných rúk z posledných dní.
Opäť dlhé doručovanie
Cez systém intenzívne okrem iného komunikujú právnici. Jeden z nich poukázal na včerajšie extrémne dlhé doručenie viacerých správ do vlastných rúk.
Doručenie podľa screenshotov zo systému autorizoval pred trištvrte na deväť včera ráno, správy mu boli doručené do schránky ale až po trištvrte na dvanásť večer, teda pred polnocou a po viac ako 15 hodinách.
V doručenke sa ako čas doručenia ako doteraz uvádza raňajší čas, kedy doručenie autorizoval. Hoci technicky systém stihol správy doručiť v rovnaký kalendárny deň, užívateľ efektívne stratil jeden celý deň lehoty.
Kým pri problémoch v minulosti bol čas doručovania zvyčajne podobný u všetkých správ, teraz sa problém týkal evidentne len časti správ. Iný užívateľ nám napríklad avizuje pri včerajších správach "len" 30-minútové meškanie pri autorizácii správ poobede a o niečo dlhšie meškanie pri autorizovaní ráno.
Tento iný užívateľ ale zaznamenal problém s mnohohodinovým oneskorením len predminulý týždeň, kedy zaznamenal zhodou okolností tiež o pár minút dlhšie omeškanie ako 15 hodín. V jeho prípade doručenie padlo už na iný kalendárny deň.
Opäť zvláštna reakcia NASES
Organizácia NASES potvrdila, že včera sa vyskytovali prípady dlhého doručenia. Označuje ich za "individuálne chyby" alebo dokonca "individuálne problémy" užívateľov. V spracovaní správ po ich autorizovaní užívateľom ale užívateľ už nerobí žiadny krok a doručovanie nijako neovplyvňuje a samozrejme sa na doručovaní už nepodieľajú ľudia a nie je žiadny objektívny dôvod na robenie "individuálnych" chýb systémom, je to skrátka nefunkčnosť systému ako akákoľvek iná.
Absurdne tiež NASES avizuje, že je dôležité aby užívatelia "individuálne chyby" v podobe dlhého doručenia pre zlepšovanie situácie sami nahlasovali. Informácie o dobe doručenia od autorizovania doručenia sa nachádzajú ale priamo v štruktúrovanej podobe uložené v databázach systému a je priam hanebné ak ich stále po trištvrte roku po vážnych problémoch NASES nevyhodnocuje a nie je schopná vyhodnotiť.
Špeciálne po tom ako v dodatku zmluvy s dodávateľom z konca apríla bolo explicitne zadefinované, že incidentom je aj doručenie správy po dobe viac ako už 30 minút po potvrdení notifikácie o doručení.
NASES nám bola ale napriek tomu schopná po troch hodinách od otázok dať len informáciu o užívateľoch, ktorí sa na dlhé doručovanie správ včera sami sťažovali na kontaktnom centre. Tam sa obrátili dve osoby, u oboch boli správy doručené po cca dvoch hodinách.
Ako je možné, že o závažných incidentoch týkajúcich sa doručenia viacerých správ po viac ako 15 hodinách ešte zo včera nevie, zisťujeme.
Navyše informácia, že dlho trvá doručovanie len niektorých správ do vlastných rúk a ostatných nie, je potenciálne ešte minimálne pri pohľade zvonku alarmujúcejšia vo vzťahu k odhadnuteľnému stavu systému ako stav s celkovým spomalením systému kvôli nedostatočnému nadimenzovaniu.
Malá zmena, stále závažný problém
Čo sa oproti minulosti zmenilo je, že doručenka odosielaná odosielateľovi správy má aspoň v prípade vyššie spomínaných správ čas vloženia do schránky príjemcu nasledujúci tesne po vložení samotnej správy. V minulosti bola vkladaná skôr, pri dlhých oneskoreniach minúty až desiatky minút pred samotnou správou. Či je toto nové správanie dôsledkom nejakých uskutočnených zmien alebo prejavom iného typu problému ako pri neskorých doručeniach v minulosti nie je jasné.
Kým pri doručenke vloženej pred vložením samotnej správy samozrejme ani teoreticky doručenka nemohla obsahovať správny čas doručenia správy, keď v čase jej vytvorenia ešte nebol známy, doručenka vytvorená po vložení správy by už teoreticky mohla mať správny čas respektíve takéto fungovanie ak je výsledkom úmyselných úprav už aspoň neodporuje princípu lineárneho plynutia času. Zatiaľ sa tak ale nedeje.
Najväčším problémom neskorého doručovania nie je totiž len nepohodlie pre užívateľov, ktorí musia autorizovať doručenie a dlho čakať na samotné správy, ale najmä skracovanie lehôt kvôli uvádzaniu nesprávneho času doručenia ako oficiálneho času doručenia v podobe času kedy len užívateľ doručenie autorizoval. Na tento zásadný a logický problém sme upozorňovali hneď ako sa problémy prvýkrát verejne prejavili.
Popri pokračujúcich problémoch s dĺžkou doručovania aj návrh systému v tejto otázke spolu samozrejme ukazujú aj na úroveň kvality systému, jeho prevádzky a úroveň kompetentnosti organizácie NASES, ktorá problémy nedokázala vyriešiť za takmer trištvrte roka odkedy sa naplno prejavili.
NASES ale aktuálne sľubuje prípravu možnosti pristupovať k schránkam cez mobil a plánuje tiež úpravu elektronických schránok a celého portálu verejnej správy Slovensko.sk za viacero desiatok miliónov eur. Efektívnosť vynaložených prostriedkov k pomeru úžitku aktuálne vyhodnocujeme.
Najnovšie články:
Diskusia:
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Už si zvykáme
Od: OmeGa.
|
Pridané:
25.5.2018 15:13
Slovenskoooo.. Niekto asi veľmi hlasno kričí v serverovni. Podľa testu spred niekoľkých rokov kričanie na diskové pole znižuje výkon.
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od: Mudrosko
|
Pridané:
25.5.2018 15:23
Chlapcov treba chapat, to dvojdiskove Synology na ktorom sa uchovavaju udaje to proste cez tu jednu sietovku skutocne nemoze zvladat ;)
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od: prdlajs
|
Pridané:
25.5.2018 15:37
Dvojdiskove Synology? To skor vyzera na USB kluc.
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od: kajnsmetke
|
Pridané:
25.5.2018 17:39
vlada aj im moze poslat hasicku sekeru ako pozornost... nech to tam rovno vsetko porozbijaju
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od: dj_v
|
Pridané:
25.5.2018 16:00
Za 300 milionov sa to spravia
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od: kkkk
|
Pridané:
25.5.2018 17:52
keby sa s celym sk.sk topili aj tie jachty co popri tom nakupili
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od reg.: _iso_
|
Pridané:
25.5.2018 17:29
Ono by sa to pohlo, keby prestali na tom tazit botcoiny.
|
| |
Re: Už si zvykáme
Od reg.: _iso_
|
Pridané:
25.5.2018 23:35
Neviem, čo sa rozčuľujete. Ja som prihlásil na DI nové auto a za 2 týždne mi prišli dva techničáky - karty časť I.
Áno, dve. Na tú istú ŠPZtku, všetko rovnaké, len iné sériové číslo. Bordeeeeeel....
|
| |
Ryža ako všade
Od: jaaaaaaaaaj
|
Pridané:
25.5.2018 15:19
Holt - "Na Slovensku je to tak" :(
Prekvapí až to, ak raz zvládnu niečo nepredražené a funkčné...
|
| |
Re: Ryža ako všade
Od: dj_v
|
Pridané:
25.5.2018 16:01
Mokry sen pocestneho cloveka
|
| |
Re: Ryža ako všade
Od: čitateľ
|
Pridané:
27.5.2018 10:05
Myslíš cigánov či bezdomovcov?
|
| |
Re: Ryža ako všade
Od: UrbanLegend
|
Pridané:
25.5.2018 16:16
keď vyhráš voľby tak to môžeš skúsiť
|
| |
Re: Ryža ako všade
Od: matok0
|
Pridané:
26.5.2018 1:59
čo je na tom ťažké? objednal by som službu u nejakého providera vo forme SaaS a nestálo by to za 10 rokov ani 10-tinu obstarávacích nákladov. Nie dať ľuďom, ktorý sú platení podľa tabuľky vyvíjať systém za milióny na hardware za 10-tky miliónov a potom sa čudovať že to nefunguje.
|
| |
infozakon
Od: Erik_B
|
Pridané:
25.5.2018 15:33
Ak nie su v Nases a inde schopny (rozumne) odpovedat na otazky redakcie DSL, mozeme sa ich to popytat na zaklade infozakona mozno my, tuto, navstevnici? By som sa kokotov dokola pytal
|
| |
Re: infozakon
Od: hendžo
|
Pridané:
25.5.2018 20:36
Ja mám sedemdesiatdevať, ja už mám v piči.
|
| |
Re: infozakon
Od: anemasto
|
Pridané:
26.5.2018 14:10
skusit to mozes, preco nie, idem to skusit aj ja a mal by to skusit aj 1000 patsto dalsich citatelov, nech je prdel. budu mat nadcasy.
problem je, ze NASES zamestnava takeho blbecka ktory robi COPY PASTE z FAQ ked sa nieco pytas.. a to aj x mailov do hlbky.
|
| |
Dorucenie
Od: NooN
|
Pridané:
25.5.2018 15:44
Preco ste na nich taky zli.... Ak maju dorucovanie chyb pomocou svojho systemu, tak ludia co sa o to staraju, cakaju na dorucenie hlasenia chyby, popr. administratori cakaju na dorucenie hlasenia o chybe od ludi, co sa o to staraju.... :)
|
| |
Re: Dorucenie
Od reg.: cpt.obvious
|
Pridané:
26.5.2018 7:27
preto by mali zakaznici = obcania robit monitoring za nich.
|
| |
Holuby
Od: MaN144
|
Pridané:
25.5.2018 16:15
Bola búrka, meškali im poštové holuby.
|
| |
Potvrdenie o úplnom overení podpisov
Od reg.: telefon
|
Pridané:
25.5.2018 16:37
Oni síce majú problémy pomerne často, ale aj tak to neodzrkadľuje funkčnosť systému. Celý systém nefunguje ako má na takmer dennej báze. Slovensko.sk (UPVS) je prepojené s viacerými systémami, v ktorých sa čaká na rôzne správy od UPVS dni až týždne po lehote. Samozrejme je to v "individuálnych" prípadoch a väčšina správ je doručená aspoň približne na čas, ale aj to vypovedá o kvalite systému. Je len malé percento užívateľov, ktorý sa takýmto spôsobom verejne sťažujú, aspoň podľa tohto a predchádzajúcich článkov. Som veľmi zvedavý ako sa prejaví "úprava elektronických schránok".
|
| |
celé vyjadrenie NASES
Od: NASES
|
Pridané:
25.5.2018 16:38
Dobrý deň, radi by sme čitateľov oboznámili s celým vyjadrením Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby, ktoré nájdete na tejto adrese https://goo.gl/3uY6Po S pozdravom, sekcia komunikácie NASES
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od reg.: akoze
|
Pridané:
25.5.2018 16:46
rozumiem tomu spravne ak "Ústredné kontaktné centrum, ktoré je zriadené pre účely pomoci pri práci s portálom slovensko.sk." nema nahlaseny pocas uradnych hodin ziadny problem, problem neexistuje ?
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
26.5.2018 16:57
O 16:46 uz priekazne ani nie ze neexistuje.
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od: slecna.l
|
Pridané:
25.5.2018 16:50
A naozaj. :)
Este by sa mohla vyjadrit pani Denisa, odbornicka, aj ked chapem, ze ma teraz toho vela.
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 14:13
Ako som uz v otazke bezpecnosti cipu na elektrickych obcianskych preukazoch uviedla, aj tu je vsetko v poriadku! individualne chyby v celkovom pocte 2ks, ktore boli aj nahlasene a trvali len 2 hodiny sme vyhodnostili ako individtualne problemy uzivatelov. Kedze v ten den sme prepravili priblizne 63636.36363636363636363636363636363636 sprav, je nase satanske stastie, ze sa ozvali ba 2 individualni pouzivatelia s casmi meskania 2 hodiny a nie ten zavistlivy pravnik, ktory neoverene, pravdepodobne falsone screenshoty poslal prostitutkam z DSL.sk. Tymto by sme radi vyzvali redakciu DSL.sk, aby nam vydala jeho identitu a myu ho do 30 minut naucime, ako sa spravat k 30 minutovym a dlhsim meskankam.
PS: Nam ostatnym ostava len zverejnovat anonymizovane vypisy zo Slovensko.sk a robit si vlastnu statistiku.
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od: Vera Pohlova dochodkyna
|
Pridané:
25.5.2018 17:02
@NASES = vy mate support len pocas uradnych hodin? To mate co za amaterov vo vedeni? Vy hovada to je jak keby sa o pol siestej zdvihla redakcia DSL a prisla az v pondelok do roboty..
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od: nasers
|
Pridané:
25.5.2018 20:46
Dakujeme. V pondelok neskutocne pomala stranka, pouzivatelia sa stazovali. Vcera kolegyna potvrdila dorucenku, sprava prisla dnes.
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od: havo z budi
|
Pridané:
25.5.2018 22:26
Nemate si pisat kokotini s azet v robote a posielat penisi na rp!!
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 14:28
Pondelok bolo 21.5., "Dnes" bolo 25.5.. A teraz posli sem, alebo do redakcie DSL.sk prosim ta screenshoty tejto udalosti, ktora by sa mohla kludne zapisat do Guinessovej knihy rekorodv a podvodov SMERu.
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 14:29
Ak je pravdiva
|
| |
Re: celé vyjadrenie NASES
Od: feroxxx
|
Pridané:
25.5.2018 21:31
Vzhladom na vysledky doterajsej prace navrhujem NASES oficialne premenovat na NASER.. A kedze je to pre nas vsetkych, motto moze byt "Aj ty si NASER"
|
| |
Kvety?
Od: apofiSSo
|
Pridané:
25.5.2018 16:38
Dnes má meniny Urban. Pošli DPH
|
| |
5znak
Od: XMen
|
Pridané:
25.5.2018 16:56
Nechapem, ved cely problem ani nie je v neskorom doruceni spravy ale skor v tom, ze sa ako cas dorucenia berie nespravny cas. To je taky problem upravit implementaciu?
|
| |
Re: 5znak
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 14:26
Ano. Oni podla mna ani netusia, ze sa to da urobit aj inac, ako mat v dorucenke prvy cas a nezmenit ho dodatocne, prespektive nepridat k nemu cas dorucenia. mohli by sa trapit situaciami, ze potvrdis dorucenku, do 2 - 15 hodin ti padne net, alebo dostanes infakrt a padnes na klavesnicu, vypnes spojenie s slovensko.sk a a tesne na to ti chce prist ta sprava. ... a teraz co??? Zbytocne vygenerovali a poslali dorucenku?
|
| |
uz viem jak to je
Od: uz viem jak to je
|
Pridané:
25.5.2018 16:57
oni pouzivaju na posielanie sprav blockchain, urcite to bude tak, ze teraz este nemaju dostatocny pocet minerov, tak kym sa najde jeden blok tak to trva 15 hodin.
|
| |
Pošli schránku
Od: I-TEC
|
Pridané:
25.5.2018 17:37
Dnes má meniny schránka, pošli jej správu
|
| |
Re: Pošli schránku
Od: Vargová
|
Pridané:
25.5.2018 18:11
Poslať správu do slovenskej elektronickej schránky takto pred víkendom?
Šak im zasa zhodíš systém a študenti budú musieť prísť kódiť v pondelok už na 8mu.
|
| |
Re: Pošli schránku
Od: kkkk
|
Pridané:
25.5.2018 18:13
nedostihnutelna schrankova firma zacina mat uplne novy zmysel
|
| |
nic proti
Od: kkkk
|
Pridané:
25.5.2018 17:45
ale tymto cervenym buzerantom ide dobre jedine tunelovanie a vyberanie pokut
|
| |
Re: nic proti
Od: _Buržuj_
|
Pridané:
25.5.2018 17:53
Najlepšie im ide ťahanie do nosa.
|
| |
Re: nic proti
Od: bestcars
|
Pridané:
25.5.2018 18:14
Červení, zelení, modrí, žltí... To je úplne jedno. Každý politik ujebe, čo "čo nie je prizvárané".
Verím, že po tých už skoro 30 rokoch "demokracie" sme mali dosť možností, aby sme to pochopili.
|
| |
Re: nic proti
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 14:30
Ty si Smeracky zadubenec, alebo Smeracky plateny trol? Vari neexistuju krajiny na zapad od nas, kde veci funguju a za tunelovanie sa ide do basy a za mael preslapy sa odstupuje? Preco nas oblbujes tym, ze ked to u nas nefunguje za 30 rokov, ze to nemoze nikde?
|
| |
Alebo inak
Od: čitateľ
|
Pridané:
25.5.2018 18:05
Vtipné slovensko.sk u Slovenskej republiky doručuje priekazne nezanedbateľne dlhšie.
|
| |
Naštvaný agent
Od: Agent
|
Pridané:
25.5.2018 18:34
Už to začína byť frustrujúce. Furt sa nahnevám, že zase ste napísali článok o slovensko.sk a oneskorenom doručovaní, a napriek tomu naň kliknem
|
| |
Re: Naštvaný agent
Od reg.: WinstonSmith
|
Pridané:
25.5.2018 19:41
Hm, rozumiem tomu dobre, ze Tvoje "riesenie" by bolo nepisat o Slovensko.sk?
Nebolo by nahodou rozumnejsie, aby kompetentni tymto problemom predchadzali (alebo ich aspon riesili)?
|
| |
špičk.experti -v štátnej správe, za 690 € mes., brutto-netto
Od: Lady LytaRyta
|
Pridané:
25.5.2018 22:56
..a co by ste vlastne chceli, /čakali, od štátních zamestnancov, s malou praxou, - a ešte menšími (TABULKOVYMI) platmi, = 400 - max.800
(a je vlastne jedno, či v čistom, /abo v hrubom..
..proste, ked dnes už ozaj aj tá pokladní v Lidli, v Prahe, má hned (aaj nastupák) o kus víc, jak títo "IT-čkári..)
však ozaj, čo čakáte, od tích ludí, v štátních službách - že vám z fleku, /na počkanie nakodia rovno Shodan (super-strong AI -/ full OS, čo bude live, online riadit celý štát, /matrix, aaj celú planetu? ) ? ?
?
|
| |
Re: špičk.experti -v štátnej správe, za 690 € mes., brutto-netto
Od: ladyMylady
|
Pridané:
25.5.2018 22:59
mno, však trochu ..pokory, trpezlivosti - si musia ráno, o pol 10, spravit nesku, poklebetit co bolo cez víkend, aké akcie, disco bary, výlety,
potom si musia vybrat a objednat z webshopov nejaké outfity, na lyžovačku, do
Aspenu, / abo na dovču do nejakej dalekej exotiky..
potom už pojdu na obed, chutný,
a potom ešte s koleginami, vedúcim sekcie, preberú, kam so starými rodičmi, kam s babkou, mamou starou, 63 - 77 ročnou, čo zatial bývajú v obr-baráku, vile v širšom centre BA,
(..tak zatím by ju šupli do špitálu, kým si (už pro sebe) nezrekonštrujú poschodie, aj bazén, s jakuzi-saunou pristavajú.. )
..mno, a vy tu furt otravujete s nejakými servermi, poštámi, webmi, emailami - a oni pritom ozaj už jen na ten ..dům čakajú, majú ozaj iné ..starosti..
|
| |
.....
Od: Ja.
|
Pridané:
25.5.2018 23:04
A to je taký problém v tom ich sqlite spraviť jeden select na zisťovanie, ako dlho sa to doručuje?
|
| |
Halala
Od: Slovensko..
|
Pridané:
26.5.2018 3:43
Odporúčam si ísť založiť živnosť elektronicky. Minule som riešil problém so založením si živnosti na Linuxe, podpis proste nefungoval. Tak som do virtuálky hodil Windows 10, spustil Edge... a znovu nič. Reku okej, skúsim Firefox. Nič. Tak Chrome? Nie. IE! IE išlo! Ja somár som si nevšimol upozornenie, že niektoré elektronické služby fungujú len na prehliadačoch Internet Explorer.
Slovensko, ahoj!
|
| |
Re: Halala
Od: Klon M6
|
Pridané:
26.5.2018 6:42
Čau.
Myslíš si, že je niečo zle? A čo také??
|
| |
2REDAKCIA
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 14:21
Kolko z tych 900 mil. na informatizaciu islo priamo na tuto "mailovu sluzbu"? A ake su mesacne naklady na tych 1 400 000 sprav? Nech viem, kolko platim statu v daniach na jednu sravu, ktoru poslem statu, alebo stat posle mne. Osobne si tipne, ze to stoji stale viac, ako klasicka posta s postarkou, u ktorej si mozem precitat list do minuty od podpisania dorucenky.
...Tak preco je ako incident povazovany az stav, ked je doba meskania viac, ako 30 minut??? Podla mna im to dava zbytocny pocit dokonalej sluzby.
Z toho mi vyplyva obraz, ako to v NaSES funguje a to je to, ze dorucenku este osobne overuje partia brigadnikov, ktori az po rucnej kontrole dorucenky mozu pustit ziadanu spravu uzivatelovi. Ved co ine by mohlo zdrzat poslanie spravy na akysi pol hodinovy standart?
|
| |
Re: 2REDAKCIA
Od: prdlajs
|
Pridané:
26.5.2018 14:55
Musis cakat, kym vymenia disketu.
|
| |
Re: 2REDAKCIA
Od reg.: DenisaSakovaExpertkaSmeruNaVsetko
|
Pridané:
26.5.2018 15:11
Pravdu mas! - disketa zabranuje fyzckemu hacknutiu informacie!
|
| |
Už toho máme dost
Od: Accuphose+
|
Pridané:
30.5.2018 11:34
Potřebovali jsme pár serverů na komerční projekt, můžete být rádi, že na té bazarové konfiguraci něco funguje. Ten nový hardwer používáme na těžbu Bitcoinu.... A jestli se doručí nějaká zpráva za 15 minut nebo hodin, na tom už tolik nesejde. Nějak to funguje a zřejmě dlouho fungovat bude. Až se to zhroutí opět, bude potřeba masivní investice...
Tohle berte jako neoficiální stanovisko že :-)
|
Pridať komentár
|
|
|
|