neprihlásený Streda, 24. apríla 2024, dnes má meniny Juraj
Vyvíjaná technológia pre autonómnu jazdu po nezmapovaných cestách

Značky: samojazdiace technológieveda a výskum

DSL.sk, 21.5.2018


Hoci jednotlivé automobilky a ďalšie spoločnosti vyvíjajúce samojazdiace technológie to bežne neavizujú, nimi pripravované technológie plne samostatnej jazdy v krátkodobom horizonte sú a budú schopné jazdiť len po detailne zmapovaných cestách s detailnými 3D mapami.

3D mapy využívajú s pomocou senzorov pre zistenie podoby cesty, ostatných statických objektov a svojej presnej polohy, plne senzormi detekujú následne len dynamické objekty ako sú iné autá, chodci, atď.

Vedci zo známeho Massachusettského technologického inštitútu, MIT, ale vyvíjajú autonómnu technológiu MapLite, ktorá je schopná samostatnej jazdy aj po takto nezmapovaných cestách a umožní tak autonómnu jazdu po celej krajine aj predtým ako bude detailne zmapovaná.

V oznámení tím technológiu a jej odlišnosti popisuje pomerne stručne. Po základnom zorientovaní pomocou GPS sú základom samozrejme senzory, laserový radar LIDAR a IMU senzory, pomocou ktorých systém detekuje spoľahlivo presnú podobu cesty pred sebou zatiaľ na vzdialenosť viac ako 30 metrov.


Demonštrácia technológie autonómnej jazdy MapLite vyvíjaná na MIT (video: MITCSAIL)



Systém samozrejme tiež využíva metódy umelej inteligencie a strojového učenia a jeho podstatou majú byť parametrizované modely, v ktorých jeden model môže zahŕňať množstvo podobných situácií na ceste. Napríklad iba jeden model by mal popisovať správanie na všetkých križovatkách.

Od iných vyvíjaných technológií, ktoré sa tiež snažia o autonómnu jazdu bez detailných máp, sa má potom odlišovať tým, že po natrénovaní na jednom type ciest vie dáta využiť a testovať aj inom type.

Technológia má zatiaľ svoje limity, napríklad nezvláda zatiaľ jazdu po horských cestách s výraznými stúpaniami a klesaniami a tiež avizovaná vzdialenosť na ktorú plne detekuje detailnú podobu cesty sa nezdá dostatočná pre vyššie rýchlosti. Ako je na tom projekt s reálnou kvalitou jazdy aj po bežných rovinatých cestách nie je zatiaľ jasné, vývoj technológie v každom prípade pokračuje.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením
Qualcomm uvedie nový CPU pre notebooky v stredu, bude mať aj nižšiu verziu
Android prešiel na lepší SW dekóder AV1, umožní prehrávať AV1 videá na viac smartfónoch
Odmena za ťažbu Bitcoinov klesla na polovicu


Diskusia:
                               
 

Už sa na to teším... ;-)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

dame na e-bike
Odpovedať Hodnotiť:
 

týmto technológiám uverím, až keď prejdú testami na kambodžských krkahájoch
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Ja to mozno tiez zacnem zvazovat, ked Pjetro bude suhlasit s Buržujom, ze su fakt priekazne spolahlive.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

veľa šťastia
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

"Preukázateľne", Ty "československý gramatický hybrid" :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

V tych kambodzskych krkahajoch som pred mesiacom bol a tie cesty neboli o nic horsie, citaj znacne rozdrbane, oproti beznym cestam napr 2. triedy na svk.

Cize kludne mozu testovat aj u nas.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

presne to som chcel napisat: staci aby bez mapovych a inych podkladov preslo take samojazdiace auto kazdy jeden km nasich ciet 2. a 3. triedy a dajme tomu este 2000 km polnych, horskych a dalsich ciest a auto pritom vyhralo nad profesionalnym soferom
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

+ vo fujavici, dazdi, snehu a poladovici s privesom

potom ano, potom sa bude dat povedat ze to vie same jazdit
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Tak daleko este nie je hw ani ziadne AI ... predstavte si snehovu smrst, biele cesty bez ciar, auto nema mapove podklady. Co urobi?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Predsa takticky caka na vedcov s prirodzenou, aby mohli dokazat, ze ju priekazne maju.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ked moze X blondinok (a nie len ich) jazdit po cestach s minimalnymi zrucnostiami, toto by som sa nebal pustit na cestu aj hned.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sak o to ide !!! Orientacia je ciastocne mozna podla tvaru snehovej pokryvky pokial rovnomerne kopiruje tvar terenu (t.j. pokial nie su zaveje alebo cesta je aspon ciastocne odhrnuta), podla vyjazdenych kolaji v snehu, pomocou stromov a terenu vseobecne (pas bez stromov v lese bude asi ta cesta ne ...) pripadne na holej roli je to opacne ked jeden/dva pasiky gastanov/orechov/ceresni lemuju cestu ... atd atd atd

este do toho vsetkeho treba dat prekazky, najme prenosne a prilezitostne

ale mas pravdu, kym toto vsetko vzladne AI, budeme daaaavno na dochodku (ak vobec budeme)
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

..to by ale tá AI toho robot.vozu musela v sebe mít implementované aj neco jako ..risk, zmysel pre riziko a risk - lebo však, orientuj sa ty podla tvojho návodu čo si napísal, pri jazde velmi zasneženou, vidieckou krajinou nekde tu v EUrope.. -

- a o to ide, že ten tvoj návod je síce velice fajn, pekný
(nj, aj vtipný -= snehová pokrývka kopíruje všetko na čom leží, -

- ale nemusí být ani 80 - 90 - lim-->99, - 100 % istý, bezpečný -

- lebo to autonomne vozidlo može napr. vojst (a zapadnút) na nejakú jamu, šachtu, zakrytú 1- 2, pár slabučkými doskami, ktorú ale nevidí pod tým hrubším snehom..

(..a 10, stovky podobních ..scenárií, situácií..)
kt. sa nie vždy dajú exaktne - predvídat, resp. vymysliet
(ono, naprogramovat by sa aj dali, - ale to by museli najprv tích ..vývojárov, napadnút..
(a ne všetky (možné, aj nemožné situácie ..podchytia..domyslia)


Odpovedať Hodnotiť:
 

(+ samotný terén pod tou, (napr.) hrubou snehovou perinou - može to byt pevná cesta, asfalt, utlačená pevná cesta, - ale aj tenký lad.. (na vodnej ploche, brehu..),/abo bačorina..(hnojište)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Je viacero spolocnosti, ktore idu tymto smerom. A tie (ak to nahodou bude dost dobre) to potom dodaju automobilkam.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak to sleduje premavku na uvedenych 30 metrov, tak potom je to uplne v pohode pouzitelne v realnej premavke a mozu tomu vystavit vodicsky preukaz. Aj tak je to asi 10x vacsia vzdialenost ako sleduje bezny vodic Peugeot-u.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

skoda, ze hoci bezny vodic audi, hoci priekazne sleduje 100 km dopredu, nedokaze vidiet pol metra na susedne auto pri otvarani dveri, alebo na znacku invalida pri parkovani.
Naozaj neviem, naco musis spominat peugeot (ako ini aj fabiu)
Odpovedať Hodnotiť:
 

povod hudby vo videu odhaleny:
youtube.com/watch?v=JMhgidDtgnM
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co spravi to auto ked ho dam do stredu opleteneho pola? Zmapuje si teren ci sa bude vozit do kolecka a spon mi poorie?
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

To priekazne zavisi od kvality strasiaka v zahradke.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Ako sa mu tam hore krásne vrtí a vrtí.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ten country road asfalt je kvalitnejsi ako slovenke cesty prvej triedy
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mohli by ešte doplniť technológiu o zaznamenávanie informácií o prejdenej trase. Auto by posielalo informácie do cloudu, čím by mapovalo cesty pre ďalšie autá. A ak by po tej istej ceste išlo ďalšie auto, aktualizovalo by jej stav. Čiže postupne by samotné autá vytvorili úplne detailné a absolútne aktuálne mapy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Eventualne este keby napriklad na kazdej zakrute zdvihlo zadne koleso a vypustilo trochu niektorej z prevadzkovych kvapalin, netrebalo by ani posielat informácie a absolútne aktuálne mapy by boli priekazne furt dostupne online aj bez internetu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pôžičky požičiavame všetkým
Potrebujete financovanie pre váš domov, pre vytváranie vlastných podnikov, pre prácu, pre vaše osobné potreby a najmä pre pôžičky na nehnuteľnosti, bezpochyby. Dávam osobné pôžičky. Pri všetkých vašich žiadostiach predkladajte návrhy týkajúce sa sadzieb a splátok platieb a budem s vami.
e-mail: daniellepinneau@gmail.com
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár