neprihlásený Utorok, 23. apríla 2024, dnes má meniny Vojtech
Teleskop, ktorý má objaviť desaťtisíce planét, sa urýchlil Mesiacom a poslal prvú fotku

Značky: TESSvesmírNASA

DSL.sk, 19.5.2018

Teleskop TESS, Transiting Exoplanet Survey Satellite, ktorého úlohou bude hľadať nové planéty mimo slnečnej sústavy, uskutočnil úspešný manéver v podobe výraznej úpravy svojej trajektórie vďaka gravitačnej asistencii Mesiaca pri jeho blízkom prelete a poslal prvú fotografiu z jednej zo svojich kamier.

Aktuálne o tom informovala NASA.

TESS bol vypustený presne pred mesiacom 19. apríla, obiehať bude Zem a jeho cieľová orbita bude výrazne eliptická s najmenším priblížením 108 tisíc km a najväčšou vzdialenosťou 375 tisíc km. Doba obehu bude 13.7 dní.

Na túto orbitu dostane po celkom šiestich manévroch, pričom vo štvrtok 17. mája úspešne upravil svoju trajektóriu vďaka gravitácii Mesiaca pri prelete iba 8 tisíc kilometrov od našej prirodzenej družice. Teleskop čaká už iba jeden záverečný manéver pomocou jeho trysiek, ktorý uskutoční 30. mája.

Svoju misiu by mal začať realizovať následne už v polovici júna.

Prvá testovacia snímka z TESS, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / MIT / TESS)

Aktuálne zároveň TESS vytvoril prvú snímku oblohy. TESS má štyri veľké fotoaparáty, z ktorých každý sníma veľkú časť oblohy až 24 stupňov x 24 stupňov. Každý používa štyri CCD senzory s celkovým rozlíšením 16.8 megapixelov, citlivé na pásmo 600 až 1000 nm.

TESS vytvoril prvú testovaciu snímku pomocou jedného zo svojich fotoaparátov s expozíciou až dve sekundy. Snímka je v strede nasmerovaná na súhvezdie Kentaur a zachytáva spolu viac ako 200 tisíc hviezd. Celkovo TESS preskúma viac ako 400-krát väčšiu časť oblohy, cca 85% celej oblohy.

Prvú snímku rovnakých parametrov ako bude TESS vytvárať pri realizácii svojej misie NASA vytvorí a zverejní v júni.

Predstavenie misie TESS a ilustrácia korekcie trajektórie pomocou gravitačnej asistencie Mesiaca (video: NASA)

TESS nahradí dosluhujúci Keplerov vesmírny teleskop a bude fungovať na rovnakom základnom princípe, detekcii zníženia intenzity hviezdy kvôli preletu planéty pred jej hviezdou z pohľadu zo Zeme.

Keplerov teleskop po pokazení zotrvačníka začal v 2014 misiu označovanú ako K2, pri ktorej sa teleskop stabilizuje aj tlakom fotónov zo Slnka a jeho presnosť je nižšia. Momentálne mu už ale dochádza palivo potrebné na natáčanie teleskopu na sledovanú časť oblohy aj natáčanie smerom na Zem pre potreby odosielania dát a v marci NASA odhadla jeho koniec do niekoľkých mesiacov, presné množstvo paliva nevie zmerať.

Keplerov teleskop objavil približne 4 500 kandidátov na exoplanéty, z ktorých 2 300 bolo už potvrdených. Ľudstvo v súčasnosti pozná celkovo približne 3 700 exoplanét.

Teleskop TESS, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA)

Misia TESS bude ale odlišná ako misia Keplerovho teleskopu. Keplerov teleskop pozoroval dlhodobo len na veľmi malú časť oblohy a vďaka dlhodobému pozorovaniu videl aj opakované prelety planét. V prípade troch pozorovaní s rovnakým odstupom išlo o kandidáta s pomerne vysokou pravdepodobnosťou, čo bolo zároveň potrebné keďže Kepler pozoroval vzdialené hviezdy a planéty ťažšie overiteľné inými metódami. Objavoval totiž planéty vzdialené 300 až 3 000 svetelných rokov.

TESS bude naopak počas dvojročnej naplánovanej misie pozorovať postupne takmer celú oblohu. Zameraný bude na jasnejšie hviezdy a bude detekovať planéty vo vzdialenosti 30 až 300 svetelných rokov, ktoré sa ľahšie budú overovať dodatočnými pozorovaniami. Zároveň typicky nebude detekovať viac preletov jednej planéty.

Celkovo vedci očakávajú, že by teleskop mal počas základnej dvojročnej misie detekovať až 20 tisíc exoplanét. V prípade predĺženia misie sa dá očakávať objavenie ešte vyššieho počtu.

Každé dve minúty bude teleskop snímkovať 15 tisíc vybraných jasnejších hviezd kategórie trpaslíkov, spolu za celú misiu to bude 200 tisíc takýchto hviezd. Okrem toho bude každých 30 minút snímkovať celý sektor 24 stupňov x 96 stupňov.

Teleskop bude dáta odosielať na Zem vo fáze obehu s najväčším priblížením, rýchlosť odosielania dát v pásme Ka bude dosahovať 100 Mbps. Solárne panely budú produkovať 400 Wattov elektrickej energie.