Ďalšia spoločnosť Elona Muska The Boring Company sa pri svojej technológii tunelovej dopravy, ktorej víziu predstavila pred viac ako rokom, chce sústrediť na poskytovanie prepravy osobám a nie autám ako prezentovala v počiatkoch.
Konkrétne by technológia v meste akým je Los Angeles mohla umožniť formu rýchlej mestskej hromadnej dopravy, ktorá vďaka rýchlosti do 150 míľ za hodinu, respektíve 241 km/h, môže obyvateľov dopraviť aj na veľké vzdialenosti v meste ako LA za minúty a pritom jedna cesta stáť iba dolár. Napríklad cesta z centra na letisko v LA by mala trvať 8 minút.
Musk to prezentoval na tlačovej konferencii The Boring Company v noci na dnes.
Systém navrhovaný spoločnosťou má pozostávať z množstva jednopruhových mimoúrovňových tunelov, v ktorých by boli vozidlá elektrickým pohonom presúvané zrejme bez križovatiek a to aj s využitím jednej vodiacej koľajnice. Na ilustračných videách je možné vidieť spájanie dvoch pruhov do jedného. Do systému tunelov sa vozidlá majú dostať z bežných ciest po vertikálnom vysunutí hore až na úroveň cesty.
Návrh vozidla hromadnej prepravy pre Loop, kliknite pre zväčšenie (foto: The Boring Company)
V počiatkoch spoločnosť systém prezentovala najmä ako systém pre bežné osobné vozidlá, ktoré by boli prepravované na na to určených plošinách. Aktuálne projekt označuje Loop a počíta s prepravou osôb v malých vozidlách s 8 až 16 cestujúcimi.
Tlačová konferencia The Boring Company (video: The Boring Company)
Musk neprezentoval konkrétne plány ako projekt financovať a akú by mohol mať návratnosť pri cene lístka 1 dolár a či sú takéto parametre reálne je otázne, keď Musk aj v minulosti prezentoval u niektorých svojich projektov nakoniec reálne a nerealizovateľné ciele.
Koncept tunelovej prepravy podľa The Boring Company (video: The Boring Company)
V každom prípade spoločnosť pracuje na technológii efektívnejšieho kopania tunelov, ktorú chce zrýchliť a zlacniť. Cieľom je podľa spoločnosti kopanie tunelov zlacniť 10-násobne a rýchlosť zvýšiť tiež minimálne 10-násobne. V súčasnosti stroje pre kopanie tunelov priemeru cca 4.3 metra aký používa spoločnosť kopú rýchlosťou 0.003 míle za hodinu respektíve 4.8 metra za hodinu.
Cieľom spoločnosti je dostať sa na 48 metrov za hodinu, čo je približne tempo slimáka, a výhľadovo až na 480 metrov za hodinu.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: boris11
|
Pridané:
18.5.2018 13:02
len ako chce zlacnit tu stavbu tunelov ked na ich budovanie pouziva komercne dostupne TBM-ka :)
zatial nevymyslel ziadnu novu metodu razenia(zamerne nepisem tunelovania, lebo tu ma zvladnutu a investorov tuneluje kvalitne :) ) ani ziadny novy raziaci stroj a bez tohto nieje mozne aby zlacnil a zrychlil razbu tunelov
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: gertrudo
|
Pridané:
18.5.2018 13:08
To neviem.
Viem len ze s tym nieco chcu urobit, a len vravim ze zlacnit kopanie tunelov by malo velky prinos a potencial. Nie je to hlupost typu obyvanie marsu.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: boris11
|
Pridané:
20.5.2018 13:58
ono nieje tunel ako tunel(a to nemyslim narazku na finacne tunelovanie), nie v kazdom podlozi sa da tunelovat rovnakou metodou a nie kazdy profil tunela sa da tunelovat rovnakou metodou :)
je rozdiel ci razis v tvrdej skale, alebo nejakom nestabilnom podlozi kde sa geologicke podmienky menia kazdym metrom a musis postupovat velmi pomaly nie z dovodu, ze by si rychlejsie nevedel, ale z dovodu, ze potrebujes proste cakat na spevnenie vyrazeneho useku
dalej je rozdiel ci razis len ruru, alebo uz razis v pripade metra nastupnu, alebo dokonca prestupnu stanicu
ale tunely sa razia stale lacnejsie(minimalne realivne vzhladom k cene prace, alebo hodnote meny), co vyrazne predrazuje stavbu tunelov je vybavenie tunelov roznymi systemami, ktore ich prevadzku maju spravit bezpecnejsou a taktiez uz pri samotnej vystavbe sa akosi vzdy sprisnuju bezpecnostne poziadavky
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: Sbfhv
|
Pridané:
18.5.2018 22:38
Ak to klasické TBM rozoberú a prekopú prečo nie TBM sa za tie roky moc nemenili aj z dôvodu že ich nemá akosi kto vyvíjať je úplne minimum tunelárov v USA je tuším iba jedna škola ktorá sa zaoberá razením tunelov. The Boring sa aspoň niečo snaží.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
23.5.2018 10:04
Lacno vybudovatelne tunely su super, Musk vsak nepovedal ako ich chce vybudovat lacno. Iba prezentoval, ze ak ich nejak (magic?) vybudujeme lacno, tak to bude revolucia v doprave.
To viem aj ja: ak vytvorime lacne CPU so spotrebou 2 watty a vypoctovym vykonom E7-8855, tak to bude revolucia vypoctovej techniky. Ale mna s tymto tvrdenim vsetci vysmeju, pretoze nemam taku seksi fotku ako Musk.
A ked uz sme pri tom, preco nie je v clanku fotka?!?! Redakcia to co ma byt?
Pani toto nikdy nesmie dorazit na Slovensko. Ved nase tunely ktore razime pre dialnice by zrazu boli z doby kamennej.
5m za hodinu? Viete si toto predstavit na Slovensku? Na takom Visnovom? Kde by sa potom ulievalo do alobalu keby to vsetko takto islo.
Citim sa ako u blaznov. Tento chlap moze trepnut co sa mu zachce, ukaze par vygenerovanych sexi obrazkov a videi ... a cely svet padne na zadok! Ba co viac, nikoho ani nenapadne sa zastavit a spytat sa ci na to su nejake dokazy, predpoklady alebo ci to je v sulade s fyzikalnymi zakonmi. Prave naopak, ak pochybujes si hater a mal by si proste verit jeho viziam. "Musk neprezentoval konkrétne plány" ... a koho aj zaujimaju konkretne plany ze? Proste ver.
A pred tym nez ma niekto obvini - nie, to ze mu par projektov relativne vyslo (spacex) neznamena ze coho sa dotkne sa premeni na zlato a je odbremenene od kritiky (financne a produkcne problemy tesly, hyperloop, boring company, ludske rakety zem-zem, ...)
umm a co mam ja co predkladat? Tiaha dokazu je na tom kto hovori nejake tvrdenie. Mozem povedat ze mam doma Ferrari a ziadat od vsetkych naokolo aby mi dokazali ze ziadne Ferrari nemam? Nie, ja musim predlozit nejaky dokaz ze mam Ferrari. A to je cely moj point, Musk predlozil len par sexi obrazkov
no a najlepsie su tie rendery ktore absolutne nezohladnuju realitu a ak by aj nieco isiel realne stavat tak tie nastupne/vystupne stanice do tunelov budu uplne ale uplne ine
dieru v zemi bez akehokolvek zaistenia by mu mohol v strede mesta povolit len idiot :)
to akoze vazne ten clovek co robil ten render nemyslel na taky detail akym je bezpecnost? :)
Nielen to, ale neriesi tym ani ziadne prakticke problemy, ktore sa musia riesit v dopravnych uzloch. A bezpecnostne predpisy, z ktorych by museli vacsinu zrusit, aby to mohli vobec spustit. Velmi triezvy, a hlavne odborny pohlad ma na to tento clovek:
Nemusí sa mu všetko podariť ale robí aspoň niečo koľko miliardárov bohatších ako Musk robí takéto veci? Ono je jednoduchšie dať na "charitu" ako vyhrnúť rukávy a riešiť dané problémy. Ešte uvidíme ktoré projekty budú živitascopné viac a ktoré menej. Btw. žiadna Muskova firma nepopiera fyzikálne zákony vždy ide len o vylepšenie existujúcej technológie elektromobily, rakety, tunely, maglev, batérie to všetko existovalo nič z toho sa nedá poprieť.
o mega-sústave tunelov pod LA, pri SanAnreas´Rift
Od: Lady LytaRyta
|
Pridané:
18.5.2018 14:41
mno, jako jeho fanda, im do toho nechcem kecat, a znechucovat ich budovatelské nadšenie, - ale spravit ementál v podloží L.A.,(z podložia na ktorom leží jedno z top 10 biggest cities usa,
..a ešte pri, nedaleko jednej z najvačších, stále aktívních tektonickích zlomov na Zemi,
to je vážne jako z Emmerichovho katastrofického filmu,
(ale velké zemetrasení v S.-F., v 1906 (?, abo 1907?), - by bolo (aj následkami, len drobné, jemné chvenie..
Re: o mega-sústave tunelov pod LA, pri SanAnreas´Rift
Od: Lyta
|
Pridané:
18.5.2018 14:48
´´San_AnDreas,
(2 litosférické dosky, platne..
sa tam šúchajú ~~popri sebe, kus (jakoby) šikmo do seba, .. a nejaké (výrazne) vačšie, abo aj ozaj velké zemetrasenie tam má meškanie, nebolo tam už hodne vyše polstoročia..
(platne sú tam už ~~ 12 / 19 metrov "v sebe´, /abo v previse)
( == tlak narastá, a už tam musí být nahromadená nenergia jak x termojadrovích bomb..)
Tie tunely majú jednu veľkú slabinu
Od: yoko
|
Pridané:
18.5.2018 22:25
Muskova snaha je mi sympatická, tunely však nevedím moc perspektívne - hlavne v Amerike a západnej Európe. Bude totiž stačiť jeden dva útoky teroristov v tuneli, a ľudia ich prestanú používať.
Slabým miestom sú totiž vstupy do tunelov. Bude ich veľa a ich zabezpečenie proti tomu, aby sa do tunelov dostalo auto s taškou plnou výbušnín, bude dosť komplikované.
Ale možno Musk s niečím inovatívnym príde.
Ja osobne vidím prínos tunelov hlavne v nákladnej doprave. Viem si predstaviť sieť podobných tunelov - dokonca i s čiastočne odsatou atmosférou - v ktorých by sa nákladné kontajnery pohybovali rýchlosťami rádovo v stovkách kilometrov za hodinu.
Re: Tie tunely majú jednu veľkú slabinu
Od: yoko
|
Pridané:
18.5.2018 22:25
Medzi menšími mestami by potom stačili menšie tunely, medzi dôležitým európskymi metropolami by mohli byť tunely, do ktorých by sa zmestili na šírku a výšku 4 kontajnery - 2x2.
Tunely by mohli vždy vyhĺbené vodorovne v niekoľkých hĺbkových úrovniach a len na vybraných miestach by tam mohli byť rampy či výhybky na vyššiu či nižšiu úroveň. Ak by v tuneloch bola riedka atmosféra, tak náklady na pohyb kontajnerov by v dôsledku vodorovnosti tunelov a minimálneho odporu vzduchu boli oproti súčasnosti minimálne. Zvlášť ak by sa kontajnery pohybovali na plošinách fungujúcich na princípe MAGLEV-u.