Po štvrtkovom zrušenom štarte sa spoločnosti SpaceX dnes na druhý pokus podarilo úspešne odštartovať s novou verziou jej rakety Falcon 9, ktorá je prvou praktickou znovupoužiteľnou komerčnou raketou.
Vo štvrtok bol štart zrušený necelú minútu pred štartom vzápätí po tom, ako kontrolu nad štartom prevzali systémy rakety. Podľa dnešného vysvetlenia nebol detekovaný žiadny reálny problém s raketou a štart mal zastaviť signál z pozemných systémov, ktorý bol artefaktom skôr úspešne uskutočneného testu kvôli nesprávnemu nezresetovaniu signálu.
Dnes raketa odštartovala v prvom stanovenom termíne 22:14 z Mysu Canaveral na Floride a let má zatiaľ aspoň podľa informácií SpaceX plne nominálne parametre.
Prvý stupeň úspešne pristál na lodi v Atlantickom oceáne, druhý stupeň má za sebou úspešne oba zážihy.
Prenos z dnešného štartu novej verzie Falcon 9 (video: SpaceX)
Raketa vynáša bangladéšsky komunikačný satelit Bangabandhu Satellite-1 na prechodnú orbitu na geostacionárnu orbitu.
Kľúčovou vlastnosťou Falcon 9 umožňujúcou znížiť náklady na lety je návrat a znovupoužiteľnosť prvého stupňa.
Hoci SpaceX sa podarilo s prvým stupňom plne úspešne pristáť prvýkrát už na konci roka 2015 a v minulom roku prvýkrát jeden z predtým použitých prvých stupňov znovu použila, doterajšia verzia Falcon 9 bola určená len pre dvojnásobné nanajvýš trojnásobné použitie. Každé znovupoužitie vyžaduje servisnú údržbu a doteraz SpaceX letela s každým prvým stupňom Falcon 9 maximálne dvakrát.
Rozhodujúci vplyv na náklady samozrejme nemá len skutočnosť, že prvý stupeň sa vôbec dá znovu použiť, ale koľkokrát sa dá znovu použiť. A práve nová verzia Block 5, ktorá dnes prvýkrát odštartovala, je už opakovane znovupoužiteľná.
Okrem iného má vylepšené tepelné štíty, ochranu pred poškodením teplom pri zostupe a titánové aerodynamické klapky a podľa dostupných informácií bez väčšej údržby iba s potrebnou inšpekciou sa má dať použiť desaťkrát a po údržbe po každých desiatich použitiach spolu až 100-krát.
Nová verzia má aj vylepšené motory Merlin 1D prvého stupňa a pri rovnakých rozmeroch 70 m x 3.66 m má vyšší výkon, keď ťah pri štarte má podľa dostupných informácií dosahovať viac ako 8 100 kN oproti v súčasnosti udávaným 7 600 kN. To by malo umožniť vyniesť na orbitu pri lete s návratom viac nákladu.
K viacerými zmenám prišlo aj v spôsobe napĺnania paliva a v manažmente tlaku v motoroch počas letu.
Re: Dnes ma meniny Blazena
Od: gertrudo
|
Pridané:
11.5.2018 23:43
Tiez som velmi zvedavy kam to az dotiahnu.
Inak sranda pred 20 rokmi som cakal sutaz ktora krajina sa dostane na mars skor, a nie ze budem s napatim sledovat start a pristanie sukrominka s planom dostat sa na mars.
Este vacsia sranda ze verim ze na mars sa dostane skor ako akykolvek stat.
vyssi princip
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
12.5.2018 4:41
Vyzera to sice nadejne, ale uplne jednpduchy test s nahradzovanim pocitania oveciek satelitmi pred spanim poodhaluje fundamentalne nedostatky vesmirneho vyskumu priekazne uz pri dojdeni k Bangabandhu.
uzitocny naklad nieje jedno slovo
Od: balast je z nemciny
|
Pridané:
12.5.2018 6:17
Vôbec nie.
Payload je komerčný náklad.
Nie každú náklad je payload. Takže payload=payload, až kým štúrovci nepreberú vhodný ekvivalent z češtiny.
Balast je náklad na vyváženie námornej lode, ale používajú ho aj ruské rakety, keď nevedia korigovať ťah, aby nevoleteli príliš vysoko s ľahkým nákladom.
Re: Dnes ma meniny Blazena
Od: anemasto
|
Pridané:
12.5.2018 9:50
dufam ze nie len pri Marse, ale bude aj warpovy pohon a podobne :D
jaj ci pana.. ved ten vesmir je velky ako hovado - skor nez sa niekam dostanes, dane miesto zmeni svoj tvar a charakter, aj keby dies 100 nasobkom svetla... proste fascinujuce..
gratulace Muskovmu´ SpaceX k úspešnému štartu a letu!
nech sa darí, a štastie drží, aj nadalej!
inak, všimli ste si, že -ešte aj ten Bangladéš (jako aj Bulharsko) má už svoj "velký, profesionálny telekomunikačn. satelit? ?
(a my, od čias Magionů & Vegy, - vlastne nič
(nj, ale cz-sk rada velkích, fyzikálne-výzkumních, československých satelitů Magion (Magion I, - až Magion V. ) - to bola celkem iná doba,
to boli úplne iné "časy"! ! )
to boli všetko ešte v 70 - 80tich ( *90´´) rokoch!
(nj, *MagIon"
(magnetosféra, & Ionosféra
(a ešte aj zopár dalších prístrojov, meračov, a detektorov..)
Bangladéš, BANGLADESH! ? že by bola ajž 3x vačšia než Svk. ?
rozlohou, /územne, abo čím až 3x vačší ?
(alejo, počtom obyvatelov je kludne aj 100 x vačšia, tam ich bolo vždy nakoteních aj celé stovky milionov, (zachvílu aj vyše 1 miliardy.. ;S :S )
btw. vtáky (si) nemeriam, ale, jako aj tu už bolo niekolko článkov, o tom súčasnom mikro-satelite (abo "nano-cube" .Sk),
a furt pod nimi vždy búrlivá diskusia, o tom, jako je (bola) tá micro-cube (.sk) predražená, /zkorupčnená, príp. z-úplatkovaná, "z-odklonená" - tak ted dávám všem tím ohlasom, takýmto názorom za pravdu - miniaturní satelit, úplne celkom malá družička, o priemere zopár cm, a váhe niekolko (nanajvýš) desiatok) mg, gramov, - ale za nekolik desiatok, ajž STOVIEK TISIIíC EUro € - je skutočne nehorázne predražená, a "prekradnutá", zdefraudovaná..
Áno Bulharsko možno, majú menšie HDP ale Bangladéš je v HDP asi 2,5 krát väčšia ale hlavne tu je ten problém že štát nevie založiť organizáciu ktorá by riešila podobné aktivity radšej budú platiť towertrollom ako by za pol miliardy (bez tunelovania) z tých 90 mld. HDP ročne pustili na podobný projekt aj keď je pravda že my to tu nepotrebujeme a sme vykrytý satelitným signálom viac než výborne.
Tento rok postavia 20 až 30 týchto Falcon 9 block 5. Na tento rok budu rakety recyklovat len 3 až 4 krát. V budúcom roku vyskúšajú viac cyklov znovupoužitia. Povedal to Musk na konferencii. Treba na to ísť postupne. Nemôžu si dovoliť stratiť raketu lebo to zdražuje lety aj poistenie letov a navyše potrebujú certifikáciu NASA na lety s ľudmi a na to treba 7 za sebou nasledujúcich letov bez zmeny dizajnu.
Nebudu certifikovat Falcon Heavy na letu s ludmi. A to preto lebo to nieje treba. Ono je to drahe a Falcon Heavy nelieta casto. F9 lieta casto a uplne na lety na ISS staci.