Švédsko spustilo test ďalšej pokrokovej technológie, ktorá má urýchliť nasadenie elektromobilov.
Po otvorení úseku diaľnice s trolejmi pre kamiónmi pred takmer dvomi rokmi tentokrát projekt konzorcia eRoadArlanda inštaloval do verejnej cesty vedenie pre dodávanie elektrickej energie nákladným aj osobným vozidlám počas jazdy.
Elektromobily sa v súčasnosti považujú za budúcnosť dopravy okrem iného kvôli otázkam dopadu na životné prostredie, veľkým problémom a najväčšou nevýhodou oproti spaľovacím motorom je ale stále okrem kapacity batérií najmä rýchlosť ich dobíjania.
Viaceré riešenia sa tak snažia umožniť dobíjanie počas jazdy bez potreby dlhého prerušenia jazdy za účelom dobíjania.
eRoadArlanda problém rieši inštalovaním vedenia do povrchu vozovky s vodiacou koľajnicou pre pohyblivé automaticky navádzané rameno s dobíjacími kontaktami nachádzajúce sa pod podvozkom vozidla.
Tohtotýždňové oficiálne otvorenie elektrifikovaného úseku (video: Sigtuna kommun)
Technológia má niekoľko ochrán aby prúd nemohol zasiahnuť prípadných chodcov a zver na cestách. Samotné vodiče sú niekoľko centimetrov pod povrchom a nie na povrchu koľajnice. Zároveň vedenie je delené na 50-metrové úseky, pričom úsek je napájaný len ak je na ňom detekované idúce nabíjané vozidlo.
Bližšie technické informácie o technológii projekt na svojej stránke nezverejňuje.
Elektrifikácia cesty, kliknite pre zväčšenie (foto: eRoadArlanda)
Technológia bola inštalovaná do dvojkilometrového úseku verejnej cesty blízko Štockholmu, pričom technológiu tu bude v bežnej prevádzke testovať nákladné poštové vozidlo a počas dvojročného obdobia bude vyhodnocovaná použiteľnosť technológie v reálnych podmienkach a napríklad pri rozličnom počasí.
V prípade širšieho nasadenia technológie ju samozrejme nie je potrebné inštalovať do všetých ciest. Vhodným kandidátom je napríklad švédska diaľničná sieť s celkovou dĺžkou 20 tisíc kilometrov, pričom na diaľniciach sa vozidlá môžu nabiť aj na jazdu po vedľajších cestách. Náklady na kilometer elektrifikácie dosahujú podľa informácií pre noviny The Guardian cca milión eur.
ničivý teoretik
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
13.4.2018 13:40
Trolejbusove linky bolo mozne na verejne dostupnych miestach zavadzat len pred masovym rozsirenim alobalovych ciapok a kym europska legislativa explicitne nestanovi ich maximalnu vysku, s ohladom na vyhlasky o odbornej sposobilosti elektrotechnikov, kym nebude ich zlozenie podmienkou vstupu na uzemie EU,, nove priekazne nevzniknu.
Re: zima je tu
Od: prdlajs
|
Pridané:
13.4.2018 13:08
Nielen sneh, ale aj dazd. Mna osobne by velmi zaujimalo, ako riesia napr. odvod vody pri velkom lejaku, ci pri topeni snehu. Versus elektrina vo vode. Je to predsa len pod povrchom, takze snad to nebudu riesit pustanim silnejsieho prudu, aby tu vodu odtial vyvarili.
Vseobecne je dost divne, ze robia s tym tajnosti, ved ide len o droty pod cestou.
Re: zima je tu
Od: masaaak
|
Pridané:
13.4.2018 13:12
Lolo ... nabija sa to indukciou ... skus si na svoju bezdratovu nabijacku pre telefon postavit pohar s vodou a poloz do nej teplomer .... potom sa pochval ako sa menila teplota vody ;-)
1 milion eur / km
Od: mmichalll
|
Pridané:
13.4.2018 11:23
Kokos tak to na 20 000 km x 1 mil je 20 000 000 000 €....
Kto to kedy zaplati???
Aj v pripade ze naklady klesnu na polovicu je to stale 10 mld...
A na 1/10 je to 2 mld...
Neni sance aby to prezilo...
Re: 1 milion eur / km
Od: Hmmm
|
Pridané:
13.4.2018 11:45
Debko si uvedom, že nie je potrebné nabíjať vozidlo nonstop, ale stačia iba úseky. Stačilo zapojiť mozog alebo aspoň vedieť čítať a v článku to nájdeš.
Re: 1 milion eur / km
Od: Hmmm
|
Pridané:
13.4.2018 11:47
Inak čo je to 1 mil. na 1km, keď v SR stojí 1km dialnice alebo rýchlostnej cesty kľudne nad 33 miliónov ? To už milión hore dole, Váhostav by to mohol dávať rovno do každého projektu už teraz :D Aj tak by zarobili aj politici aj oni.
to sa nemôže uchytiť, oveľa praktickejšie by bolo na každých 20m v odstavnom pruhu jednu zásuvku a na kilometri na môže nabíjať aj 50 kamiónov. Každý príde, kedy chce, odíde, kedy chce, nikomu neprekáža. Bolo by to oveľa lacnejšie, jednoduchšie a podstatne spoľahlivejšie. Nebola by to klasická nabíjacia stanica, napr ako v prievidzi v centre mesta, kde zaparkujú max dva osobáky a pre ostatných aspoň na pol hodinu neprístupná
Kilometer 4 prudovej dialnice stoji u nas od 30M Eur vyssie. Ty by si chcel pridat este dva pruhy (lebo dva smery), kde budu odstavene kamiony a kazdych 20 metrov pripojku s vysokym odberom pre kamion. To by sa urcite voslo do toho 1M Eur (co stoji elektrifikacia existujucej cesty), vsak?
Ano, s tym zvukom to nebolo bohvie co. Ale svedi to chcu dat na dialnicnu siet. Ta ti nastastie nejde hned pri dome. A mozno maju dialnice odhlucnene, ked ich maju tolko.
na slovensku
Od: Vera Pohlova dochodkyna
|
Pridané:
13.4.2018 16:34
by to dopadlo takto = Jeden subjekt by vzal dotacie v ramci ecoENERGy, dalsi na tu cestu vezme agrodotacie, stat do toho naleje 10mega, postavi to Datalan s tym, ze napajanie bude na stlpoch ako trolejbus...
Ja mám také na autodráhe. Keď stlačím knoflík autíčko ide rýchlejšie. Keď pustia do siete pomalšiu elektrinu nebudú už meškať len hodinky ale aj autá? K tachometrovej a gps 90tke pribudne aj baterková 90tka.
Tie ale maju priblizne rovnaku vysku. Na ceste pri autach a kamionoch to neplati. Nehovoriac o tom, ze kamiony, vlaky a elektricky maju aj velku dlzku, pre pripadne umiestenie pripajacieho zariadenia, co ale auta nemaju.
P.S.: Vlaky a elektricky nemaju vedenie nad zemou, maju jeden pol hore na vedeni a druhy pol je kolajnica.