neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
Švédi do verejnej cesty inštalovali vedenie pre dobíjanie elektromobilov

Značky: elektromobily

DSL.sk, 13.4.2018


Švédsko spustilo test ďalšej pokrokovej technológie, ktorá má urýchliť nasadenie elektromobilov.

Po otvorení úseku diaľnice s trolejmi pre kamiónmi pred takmer dvomi rokmi tentokrát projekt konzorcia eRoadArlanda inštaloval do verejnej cesty vedenie pre dodávanie elektrickej energie nákladným aj osobným vozidlám počas jazdy.

Elektromobily sa v súčasnosti považujú za budúcnosť dopravy okrem iného kvôli otázkam dopadu na životné prostredie, veľkým problémom a najväčšou nevýhodou oproti spaľovacím motorom je ale stále okrem kapacity batérií najmä rýchlosť ich dobíjania.

Viaceré riešenia sa tak snažia umožniť dobíjanie počas jazdy bez potreby dlhého prerušenia jazdy za účelom dobíjania.

eRoadArlanda problém rieši inštalovaním vedenia do povrchu vozovky s vodiacou koľajnicou pre pohyblivé automaticky navádzané rameno s dobíjacími kontaktami nachádzajúce sa pod podvozkom vozidla.


Tohtotýždňové oficiálne otvorenie elektrifikovaného úseku (video: Sigtuna kommun)



Technológia má niekoľko ochrán aby prúd nemohol zasiahnuť prípadných chodcov a zver na cestách. Samotné vodiče sú niekoľko centimetrov pod povrchom a nie na povrchu koľajnice. Zároveň vedenie je delené na 50-metrové úseky, pričom úsek je napájaný len ak je na ňom detekované idúce nabíjané vozidlo.

Bližšie technické informácie o technológii projekt na svojej stránke nezverejňuje.


Elektrifikácia cesty, kliknite pre zväčšenie (foto: eRoadArlanda)



Technológia bola inštalovaná do dvojkilometrového úseku verejnej cesty blízko Štockholmu, pričom technológiu tu bude v bežnej prevádzke testovať nákladné poštové vozidlo a počas dvojročného obdobia bude vyhodnocovaná použiteľnosť technológie v reálnych podmienkach a napríklad pri rozličnom počasí.

V prípade širšieho nasadenia technológie ju samozrejme nie je potrebné inštalovať do všetých ciest. Vhodným kandidátom je napríklad švédska diaľničná sieť s celkovou dĺžkou 20 tisíc kilometrov, pričom na diaľniciach sa vozidlá môžu nabiť aj na jazdu po vedľajších cestách. Náklady na kilometer elektrifikácie dosahujú podľa informácií pre noviny The Guardian cca milión eur.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA


Diskusia:
                               
 

... Na zimu ste nemysleli ?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Švédi určite nie... :D :P
čakajú len na Teba, aby si im to pripomenul.
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

Mám fajný nápad. Podávajme to do stožiarov a na strechy vozidiel dajme vidlice ktoré sa na to budú napájať. Nazveme to trolejbusy a zarobíme balík!
Odpovedať Známka: 5.9 Hodnotiť:
 

Trolejbusove linky bolo mozne na verejne dostupnych miestach zavadzat len pred masovym rozsirenim alobalovych ciapok a kym europska legislativa explicitne nestanovi ich maximalnu vysku, s ohladom na vyhlasky o odbornej sposobilosti elektrotechnikov, kym nebude ich zlozenie podmienkou vstupu na uzemie EU,, nove priekazne nevzniknu.
Odpovedať Známka: -2.6 Hodnotiť:
 

Nielen sneh, ale aj dazd. Mna osobne by velmi zaujimalo, ako riesia napr. odvod vody pri velkom lejaku, ci pri topeni snehu. Versus elektrina vo vode. Je to predsa len pod povrchom, takze snad to nebudu riesit pustanim silnejsieho prudu, aby tu vodu odtial vyvarili.

Vseobecne je dost divne, ze robia s tym tajnosti, ved ide len o droty pod cestou.
Odpovedať Známka: -3.0 Hodnotiť:
 

Lolo ... nabija sa to indukciou ... skus si na svoju bezdratovu nabijacku pre telefon postavit pohar s vodou a poloz do nej teplomer .... potom sa pochval ako sa menila teplota vody ;-)
Odpovedať Známka: -0.6 Hodnotiť:
 

Skleneny ? Naozaj ?
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

.. keby sa to nabialo indukciou , mohli indukcne cievky rovno zaliat asfaltom ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

nabijalo
Odpovedať Hodnotiť:
 

Každý vedecký tím a laboratórium na svete potrebuje aspoň jedného obyčajného Slováka.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Prdlajs. Poriadny je nimi priekazne sam osve.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Preco si myslis, ze ta potrebuju?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Mal som na mysli teba.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kokos tak to na 20 000 km x 1 mil je 20 000 000 000 €....
Kto to kedy zaplati???
Aj v pripade ze naklady klesnu na polovicu je to stale 10 mld...
A na 1/10 je to 2 mld...
Neni sance aby to prezilo...
Odpovedať Známka: -2.4 Hodnotiť:
 

A kto zaplati normalnu dialnicu? Alebo rekonstrukciu starej? Alebo novy most/tunel?

Stat (v preklade obcania) to zaplati, lebo jedna z funkcii statu je to aby poskytoval infrastrukturu svojim obcanom. Aj taku, ktoru nevyuziju vsetci.

Aj Slovensko.sk niekto zaplatil...
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

Akože kto, veď my tu platíme nový tunel každú chvíľu
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Debko si uvedom, že nie je potrebné nabíjať vozidlo nonstop, ale stačia iba úseky. Stačilo zapojiť mozog alebo aspoň vedieť čítať a v článku to nájdeš.
Odpovedať Známka: -3.6 Hodnotiť:
 

Inak čo je to 1 mil. na 1km, keď v SR stojí 1km dialnice alebo rýchlostnej cesty kľudne nad 33 miliónov ? To už milión hore dole, Váhostav by to mohol dávať rovno do každého projektu už teraz :D Aj tak by zarobili aj politici aj oni.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Na 30 mil eur cena zacina ... na slovensku nieje problem 60 mil eur za 1km ...
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

To sa nikdy neujme. Ale ako vtip dobre.
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

Pockaj az nebude ropa ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

A Qi podporujúce telefóny prípadných chodcov naviac priekazne môžu zažiť najviac aspoň jeden skutočný supercharging.
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Ako trafi ten kamionista tym pindurom do tej skuliny? To musi obcas asi aj cuvat a skusat viackrat, ci?
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

intuitivne. tak ako kazdy druhy den v noci :D tiez sa uz nepozeras kam ho strkas
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

sak to je jak eletricka. Len naopak
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Ondrej?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Michal?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

František a Pišta, ste to vy?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

My sme pokrokovejsi, u nas mame v cestach zabudovane zariadenia na dobijanie tlmicov.
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Nebud masochista, čo myslíš odkial sme to prevzali?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pravdu mas...

www.topspeed.sk
/vedci-vynasli-tlmice-schopne-regenerovat-energiu
/416


Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako s tym niekoho obehnem? Neznici mi to ten penis na spodku auta?
Uroven hluku? Na videu to velmi prijemne neznelo, ako ked taham ryl po zemi.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

to sa nemôže uchytiť, oveľa praktickejšie by bolo na každých 20m v odstavnom pruhu jednu zásuvku a na kilometri na môže nabíjať aj 50 kamiónov. Každý príde, kedy chce, odíde, kedy chce, nikomu neprekáža. Bolo by to oveľa lacnejšie, jednoduchšie a podstatne spoľahlivejšie. Nebola by to klasická nabíjacia stanica, napr ako v prievidzi v centre mesta, kde zaparkujú max dva osobáky a pre ostatných aspoň na pol hodinu neprístupná
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Kilometer 4 prudovej dialnice stoji u nas od 30M Eur vyssie. Ty by si chcel pridat este dva pruhy (lebo dva smery), kde budu odstavene kamiony a kazdych 20 metrov pripojku s vysokym odberom pre kamion. To by sa urcite voslo do toho 1M Eur (co stoji elektrifikacia existujucej cesty), vsak?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ano, s tym zvukom to nebolo bohvie co. Ale svedi to chcu dat na dialnicnu siet. Ta ti nastastie nejde hned pri dome. A mozno maju dialnice odhlucnene, ked ich maju tolko.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nezhodli sme sa na tom ze správne je "detegovať"?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Prdlajz a nie ze nie.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

DETEKOVAT DETEKOVAT DETEKOVAT
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

si pozadu, uz davno sme sa zhodli ze je to deteKovat
Odpovedať Hodnotiť:
 

"ak je na ňom detekované idúce nabíjané vozidlo"
funkcia -> fungovať
detekcia -> detegovať !

Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

detekcia -> detekovať
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

si ANALfabet.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Spravne je detegovat. Ked uz neovladas vlastný jazyk, tak bud aspon ticho.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Na expertnej vedeckej urovni polovicna robota nema co hladat. Posrat sa do plienok u skutocnych odbornikov respekt nevzbudzuje.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Oni makaju v noci aby nebrzdili premavku.. ake jednoduche.. u nas zatvoria cestu aby opravili vytlky..😁
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

by to dopadlo takto = Jeden subjekt by vzal dotacie v ramci ecoENERGy, dalsi na tu cestu vezme agrodotacie, stat do toho naleje 10mega, postavi to Datalan s tym, ze napajanie bude na stlpoch ako trolejbus...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pozrite sa na tu hrubku betonu / asfaltu.
Na slovensku sa biju o centimeter a tu maju rovno 15ku.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

A keby sa tie baterky menili a nie kkt do cesty stuchat. Normalne dojde na pumpu vymeni baterku a slape dalej...
Odpovedať Hodnotiť:
 

len ako zistia kto kolko elektriny minul? ci to bude pre vsetkych zadarmo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Také veci sú dobre ošetrené, ty sa nemusíš ani starať o to, ako sa ti vyprázdňuje účet
Odpovedať Hodnotiť:
 

elektromagneticke ziarenie posadky zadarmo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja mám také na autodráhe. Keď stlačím knoflík autíčko ide rýchlejšie. Keď pustia do siete pomalšiu elektrinu nebudú už meškať len hodinky ale aj autá? K tachometrovej a gps 90tke pribudne aj baterková 90tka.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

A ked do toho padne bordel nebodaj kamienok? Nebodaj nejaka kovova cast s ineho prechadzajuceho auta?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pripomenulo mi to autodrahu z detskych cias :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Radsej to el. vedenie nad zemou, to je overene z elektriciek a vlakov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tie ale maju priblizne rovnaku vysku. Na ceste pri autach a kamionoch to neplati. Nehovoriac o tom, ze kamiony, vlaky a elektricky maju aj velku dlzku, pre pripadne umiestenie pripajacieho zariadenia, co ale auta nemaju.

P.S.: Vlaky a elektricky nemaju vedenie nad zemou, maju jeden pol hore na vedeni a druhy pol je kolajnica.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár