Po prvom úspešnom februárovom štarte výkonnej rakety Falcon Heavy má SpaceX pred sebou ďalšiu výraznú udalosť, ešte tento mesiac nasadenie novej verzie rakety Falcon 9 označenej Block 5.
Hoci úspešný štart Falcon Heavy s tromi prvými stupňami Falcon 9 je technologicky významný, samotná SpaceX priznala že reálna využívanosť Heavy bude pomerne nízka a minimálne do uvedenia novej veľkej a výkonnej BFR sa bude pri svojich letoch spoliehať najmä na Falcon 9.
Kľúčovou vlastnosťou Falcon 9 umožňujúcou znížiť náklady na lety sa stáva znovupoužiteľnosť prvého stupňa. Hoci ale spoločnosť už mnohokrát uskutočnila úspešný návrat, doterajšie verzie nemali dostatočné reálne parametre aby priniesli výraznú úsporu. Kvôli opotrebovaniu je podľa dostupných informácií možné použiť doterajšie verzie totiž len dva nanajvýš trikrát, všetky boli doteraz použité maximálne dvakrát a každé znovupoužitie vyžaduje servisnú údržbu.
Verzia Block 5 má okrem iného vylepšené tepelné štíty a ochranu pred poškodením teplom pri zostupe a titánové aerodynamické klapky a bude celkovo výrazne znovupoužiteľnejšia. Podľa dostupných informácií bez väčšej údržby iba s potrebnou inšpekciou sa bude dať použiť desaťkrát a po údržbe po každých desiatich použitiach spolu až 100-krát.
Ilustračné foto, Falcon Heavy s tromi prvými stupňami pred prvým štartom pri odpaľovacej rampe, kliknite pre zväčšenie (foto: SpaceX)
Okrem toho má nová verzia s vylepšenými deviatimi motormi Merlin 1D prvého stupňa pri rovnakých rozmeroch 70 m x 3.66 m vyšší výkon, keď ťah pri štarte má podľa dostupných informácií dosahovať viac ako 8 100 kN oproti v súčasnosti udávaným 7 600 kN. To by malo umožniť vyniesť na orbitu pri lete s návratom viac nákladu.
Prvý štart novej verzie je podľa súčasných informácií naplánovaný na 24. apríl a vynesený by pomocou nej mal byť bangladéšsky komunikačný satelit Bangabandhu-1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mno zaujimalo by ma
Od: Kapor z Vane
|
Pridané:
7.4.2018 12:58
Kedy bude dalsi start SKCube... Najpokrokovejsi slovensky sputnik ktory skoncil svoju cestu skor ako zacal... Chlapci by mali startovat skor ako skonci cervena vlada... potom bude tazsie upustat z kohutiku.
|
|
Re: Mno zaujimalo by ma
Od: Robo11111
|
Pridané:
7.4.2018 18:58
Co uz ti praska cievka z toho ?
|
|
Re: Mno zaujimalo by ma
Od: dj_v
|
Pridané:
7.4.2018 19:35
koľká to závisť... Veď len vyniesli na obežnú dráhu smeti
|
|
Re: Mno zaujimalo by ma
Od: vsevec
|
Pridané:
7.4.2018 19:36
Buran a Buria http://www.unexploredworld.ru/blog/1138
|
|
Re: Mno zaujimalo by ma
Od: Vilo rozboril
|
Pridané:
8.4.2018 0:41
RETARD zmizni na SME ... tam ti daju karmu ...
|
|
nabozensko-filozoficke presvedcenie
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
8.4.2018 5:04
Ked si tu moze nakladat kazdy sam, zvrtnutie sirenia hinduizmu na kategoricky imperativ tu davat priekazne nemusia.
|
|
Re: Mno zaujimalo by ma
Od: Financny zraloK
|
Pridané:
10.4.2018 12:42
Netreba zabudat, ze okrem cervenych su do toho zapojeni aj sponzori priamo od znacky Huawei, ktory tiez prispeli nemalou ciastkou a zaroven do medialneho kolotoca zapojil aj nas pan prezident.
Vesmirne stredisko v byte na Zamockej zhodou okolnosti byvale stranicke sidlo Olano a vybetonovany altanok pri rodinnom dome na Juznom Slovensku.
Dalsie info sa da volne dohladat.
|
|
raketa BFR
Od: Peter_qwerty
|
Pridané:
7.4.2018 13:01
Este sa patri dodat, ze Blok 5 je posledna vec, ktora sa planuje vyvijat pre Falcon 9 (a aj Heavy) a vyvoj rakety Falcon 9 bude ukonceny. Vsetci inzinieri a konstrukteri sa nasledne budu venovat uz iba novej rakete BFR.
|
|
Occamov britvoš ...
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
7.4.2018 14:39
Presne tak. Nakolko pri vyvoji Falconu sa z nich nik dost nenaucil, opakovat budu priekazne Vsetci.
|
|
Re: Occamov krivošš ...
Od reg.: ujo horar
|
Pridané:
7.4.2018 15:26
chlapci v konstrukcii si priekazne daju reparat?
|
|
Re: raketa BFR
Od: sak ja ne?
|
Pridané:
9.4.2018 7:43
Big Fookin Rocket?
|
|
Re: raketa BFR
Od reg.: Zzzzz
|
Pridané:
9.4.2018 12:34
Keď som to čítal až som sa ľakol že tá posledná veta bude v znení: Vsetci inzinieri a konstrukteri sa nasledne budu venovat uz iba skCUBE .
|
|
Sjshxjxn
Od: Gertrudo
|
Pridané:
7.4.2018 15:21
Celkom dobre som nepochopil naco je potom falcon heavy?
Ked teda ho neplanuju vyuzivat. Ale naopak bfr vyuzivat planuju.
Cakal som ze falcon heavy bude ekonmickejsi ako f9 a teda moze vynasat viac a lacnejsie a teda sa bude aj viac pouzivat a bfr bude uz viac na extremne naklady.
|
|
Re: Sjshxjxn
Od reg.: ujo horar
|
Pridané:
7.4.2018 15:28
ja som to pochopil tak, ze falkon heavy sa bude pouzivat na parkovanie muskovych Tesiel na obeznu drahu zeme, pripadne marsu, podla toho , kde sa rozhodne ist na dovolenku..
|
|
Re: Sjshxjxn
Od: Dr Krtek
|
Pridané:
7.4.2018 16:13
Chceli používať Falcon Heavy, ale medzitým vymysleli BFR. Pôvodne sa malo ísť s FH na Mars a iné vzdialené miesta ale takisto chceli pokračovať aj s Falcon 9. Takto spravia jednu raketu BFR a bude univerzálna, či na vynášanie nákladu, ľudí,prepravu na druhú stranu zemegule alebo cestu na Mars.
|
|
Re: Sjshxjxn
Od: boris11
|
Pridané:
8.4.2018 15:30
a na to doplatia
nic take ako jedna univerzalna vec navsetko neexistuje
to je ako keby niekto tvrdil, ze na vsetky lety staci univerzalny airbus a380 :)
|
|
Re: Sjshxjxn
Od: 4848484
|
Pridané:
8.4.2018 19:40
To asi tazko, kedze okrem Airbusu existuju stovky inych lietadiel. Ale neviem o tom, ze by SpaceX malo konkurenciu. Tj dokial ostatni nebudu mat rakety, ktore pristavaju a navyse su lacnejsi, staci na vsetko BFR.
|
|
Re: Sjshxjxn
Od: 48484848
|
Pridané:
7.4.2018 19:50
2 dovody.
1. overenie konceptu. S Falconom Heavy sa naucili vela veci, ktore budu na BFR potrebovat, pricom pouzivali uz overene diely z Falconu.
2. Su niektore lety, kde Falcon 9 potrebuje prilis paliva a nema ho na navrat. Vtedy je lacnejsie pouzit FH, kde sa vsetky stupne vratia, ako zahodit jeden z nich.
Inak nie je pravda, ze FH neplanuju pouzivat, len ho neplanuju certifikovat pre ludsku posadku. S tou bude lietat len F9.
|
|
Re: Sjshxjxn
Od: Ondiak
|
Pridané:
9.4.2018 13:22
Súhlas. Ešte dodám, že kapacita akú Falcon Heavy ponúka doteraz ani nebola k dispozícii. To čo bolo tej nosnosti najbližšie ako Raketoplan, či Delta Heavy sú veľmi drahé a preto sa komerčne oplatili len velmi vynimocne. Preto firmy ani nestavali tak ťažké satelity.
Teraz ale vidia, že to bude stáť len cca 100mil za vynesenie a mozu mat hore satelit velky ako mensi barak prípadne môžu umiestniť satelit na veľmi zaujímavé orbity, ktoré neboli dostupné. Takže si myslím, že ich čas ešte čoskoro príde. Takisto NASA môže postaviť nové misie, ktoré prídu na vzdialené miesta skôr a lepšie vybavené.
|
|
Re: Sjshxjxn
Od: nemtudom
|
Pridané:
8.4.2018 22:45
Btw najblizsie by mal Falcon Heavy letiet tento rok v lete.
|
|
Asi by mal presedlat na vyrobu nadzvukovych stihaciek pristavajucich na lietadlovych lodiach
Od: hmhmhm
|
Pridané:
7.4.2018 17:58
lebo tie cisla su absolutne nerealne, bez toho, aby sa to otestovalo v praxi a pri tak komplexnych systemoch a silach, teplotach, ktore nan posobia.
|
|
Re: Asi by mal presedlat na vyrobu nadzvukovych stihaciek pristavajucich na lietadlovych lodiach
Od: gertrudo
|
Pridané:
7.4.2018 18:03
Ja ti neviem, ale podla mna teda maju "testovacich" letov uz za sebou celkom dost aby vedeli co treba na to aby 100krat mohli raketu pouzit.
|
|
Re: Asi by mal presedlat na vyrobu nadzvukovych stihaciek pristavajucich na lietadlovych lodiach
Od: prdlajs
|
Pridané:
7.4.2018 19:24
Realne nemaju ani jeden testovaci let s touto novou technologiou, iba s tou predtym - bez stitov a novych klapiek. Je to len predpoklad. A dost silne nadsadeny, ako vsetky cisla od SpaceX. Nedokazali sa dostat so znovupouzitelnostou starej technologie ani na deklarovane cislo 3, takze s novou, este neotestovanou, tvrdit dopredu o 100-ke, je viac ako odvazne. Ale na rast akcii to zjavne zabera.
|
|
Re: Asi by mal presedlat na vyrobu nadzvukovych stihaciek pristavajucich na lietadlovych lodiach
Od: 484848
|
Pridané:
7.4.2018 19:54
Clanok je nepresny a neboj sa, merani maju dost na to, aby vedeli povedat, co dokazu. Spravna informacia je, ze kazdy stupen by mal celkovo zvladnut az 100 letov s tym, ze po kazdych 10 dojde ku kompletnej kontrole a refurbisnutiu opotrebovanych casti. A ten cyklus 10 letov by mala zvladnut bez akehokolvek zasahu, vratane premalovania. Len so zakladnou diagnostikou.
|
|
Re: Asi by mal presedlat na vyrobu nadzvukovych stihaciek pristavajucich na lietadlovych lodiach
Od: v92
|
Pridané:
7.4.2018 20:36
Tolko hluposti v jednom komentari je na pohladanie. Vies o teme nieco predtym, nez napises nejaky komentar k nej ?
- kazdy let Falconu ma asi 20 roznych vylepseni kedze vyvoj prebieha iterativne
- titanove "klapky" (grid fins) leteli prvykrat zhruba uz pred rokom
- SpaceX sa vela naucilo na pouzitych stupnoch co premietnu aj do bloku 5. Ziadne predpoklady, len tvrde data a simulacie.
- 3x sa nepokusali letiet so ziadnym stupnom. Pouzite stupne aktualne zahadzuju do mora po kazdej misii, pricom testuju nove profily pristavania (s tromi motormi naraz). Uz ich nepotrebuju a zaroven uvolnia miesto v sklade.
- SpaceX nie je verejne obchodovatelnou spolocnostou, takze ani o cene akcii nema zmysel hovorit. Je to nieco ako sro-cka.
Citaj radsej reddit.com/r/spacex .
|
|
Re: Asi by mal presedlat na vyrobu nadzvukovych stihaciek pristavajucich na lietadlovych lodiach
Od: anemasto
|
Pridané:
8.4.2018 21:05
pokoj... toto nie je NASES.. tu vedia co robia...
|
|
Mam zaujem o vajcia
Od: Kkkkkkuuukkkuuuuk
|
Pridané:
7.4.2018 18:35
Neviete niekto zohnat vajcia. Kolko by ma stalo take vajce ak by to bolo mozne. Je to mozne otaznik. Pre mna je to nieco ako SpaceX.
|
|
Re: Mam zaujem o vajcia
Od: VelkonocnyZajko
|
Pridané:
8.4.2018 0:29
Obavam sa ze tvoje dve vajka sa nahradit uz nedaju
|
|
4ka giga data
Od reg.: miggg
|
Pridané:
8.4.2018 9:14
Aj vam sa v 4ke balik giga obnovi pri klesnuti objemu na 100MB? Mam to par dni, tak neviem ci je to normalne, ale ak hej tak to mozu premenovat na deväťstomega
|
|
Re: 4ka giga data
Od: Sbfhv
|
Pridané:
9.4.2018 21:44
Je to OT ale ok, to máš pri aktívnej automatickej obnove no tie dáta ti ostanú keď sa ti to stane a pošleš na 950 SMS "spotreba" budeš tam mať okolo 1100MB
|