neprihlásený Sobota, 27. apríla 2024, dnes má meniny Jaroslav
SpaceX nasadzuje novú Falcon 9 znovupoužiteľnú 100-krát

Značky: SpaceXvesmír

DSL.sk, 7.4.2018


Po prvom úspešnom februárovom štarte výkonnej rakety Falcon Heavy má SpaceX pred sebou ďalšiu výraznú udalosť, ešte tento mesiac nasadenie novej verzie rakety Falcon 9 označenej Block 5.

Hoci úspešný štart Falcon Heavy s tromi prvými stupňami Falcon 9 je technologicky významný, samotná SpaceX priznala že reálna využívanosť Heavy bude pomerne nízka a minimálne do uvedenia novej veľkej a výkonnej BFR sa bude pri svojich letoch spoliehať najmä na Falcon 9.

Kľúčovou vlastnosťou Falcon 9 umožňujúcou znížiť náklady na lety sa stáva znovupoužiteľnosť prvého stupňa. Hoci ale spoločnosť už mnohokrát uskutočnila úspešný návrat, doterajšie verzie nemali dostatočné reálne parametre aby priniesli výraznú úsporu. Kvôli opotrebovaniu je podľa dostupných informácií možné použiť doterajšie verzie totiž len dva nanajvýš trikrát, všetky boli doteraz použité maximálne dvakrát a každé znovupoužitie vyžaduje servisnú údržbu.

Verzia Block 5 má okrem iného vylepšené tepelné štíty a ochranu pred poškodením teplom pri zostupe a titánové aerodynamické klapky a bude celkovo výrazne znovupoužiteľnejšia. Podľa dostupných informácií bez väčšej údržby iba s potrebnou inšpekciou sa bude dať použiť desaťkrát a po údržbe po každých desiatich použitiach spolu až 100-krát.




Ilustračné foto, Falcon Heavy s tromi prvými stupňami pred prvým štartom pri odpaľovacej rampe, kliknite pre zväčšenie (foto: SpaceX)



Okrem toho má nová verzia s vylepšenými deviatimi motormi Merlin 1D prvého stupňa pri rovnakých rozmeroch 70 m x 3.66 m vyšší výkon, keď ťah pri štarte má podľa dostupných informácií dosahovať viac ako 8 100 kN oproti v súčasnosti udávaným 7 600 kN. To by malo umožniť vyniesť na orbitu pri lete s návratom viac nákladu.

Prvý štart novej verzie je podľa súčasných informácií naplánovaný na 24. apríl a vynesený by pomocou nej mal byť bangladéšsky komunikačný satelit Bangabandhu-1.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
Google opäť odložil vypnutie cookies tretích strán v Chrome
HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke


Diskusia:
                               
 

Kedy bude dalsi start SKCube... Najpokrokovejsi slovensky sputnik ktory skoncil svoju cestu skor ako zacal... Chlapci by mali startovat skor ako skonci cervena vlada... potom bude tazsie upustat z kohutiku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Co uz ti praska cievka z toho ?
Odpovedať Známka: -8.1 Hodnotiť:
 

koľká to závisť... Veď len vyniesli na obežnú dráhu smeti
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Buran a Buria http://www.unexploredworld.ru/blog/1138
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

RETARD zmizni na SME ... tam ti daju karmu ...
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

Ked si tu moze nakladat kazdy sam, zvrtnutie sirenia hinduizmu na kategoricky imperativ tu davat priekazne nemusia.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Netreba zabudat, ze okrem cervenych su do toho zapojeni aj sponzori priamo od znacky Huawei, ktory tiez prispeli nemalou ciastkou a zaroven do medialneho kolotoca zapojil aj nas pan prezident.

Vesmirne stredisko v byte na Zamockej zhodou okolnosti byvale stranicke sidlo Olano a vybetonovany altanok pri rodinnom dome na Juznom Slovensku.

Dalsie info sa da volne dohladat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Este sa patri dodat, ze Blok 5 je posledna vec, ktora sa planuje vyvijat pre Falcon 9 (a aj Heavy) a vyvoj rakety Falcon 9 bude ukonceny. Vsetci inzinieri a konstrukteri sa nasledne budu venovat uz iba novej rakete BFR.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Presne tak. Nakolko pri vyvoji Falconu sa z nich nik dost nenaucil, opakovat budu priekazne Vsetci.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

chlapci v konstrukcii si priekazne daju reparat?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Big Fookin Rocket?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keď som to čítal až som sa ľakol že tá posledná veta bude v znení: Vsetci inzinieri a konstrukteri sa nasledne budu venovat uz iba skCUBE .
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Celkom dobre som nepochopil naco je potom falcon heavy?
Ked teda ho neplanuju vyuzivat. Ale naopak bfr vyuzivat planuju.
Cakal som ze falcon heavy bude ekonmickejsi ako f9 a teda moze vynasat viac a lacnejsie a teda sa bude aj viac pouzivat a bfr bude uz viac na extremne naklady.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

ja som to pochopil tak, ze falkon heavy sa bude pouzivat na parkovanie muskovych Tesiel na obeznu drahu zeme, pripadne marsu, podla toho , kde sa rozhodne ist na dovolenku..
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Chceli používať Falcon Heavy, ale medzitým vymysleli BFR. Pôvodne sa malo ísť s FH na Mars a iné vzdialené miesta ale takisto chceli pokračovať aj s Falcon 9. Takto spravia jednu raketu BFR a bude univerzálna, či na vynášanie nákladu, ľudí,prepravu na druhú stranu zemegule alebo cestu na Mars.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a na to doplatia
nic take ako jedna univerzalna vec navsetko neexistuje
to je ako keby niekto tvrdil, ze na vsetky lety staci univerzalny airbus a380 :)
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

To asi tazko, kedze okrem Airbusu existuju stovky inych lietadiel. Ale neviem o tom, ze by SpaceX malo konkurenciu. Tj dokial ostatni nebudu mat rakety, ktore pristavaju a navyse su lacnejsi, staci na vsetko BFR.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

2 dovody.
1. overenie konceptu. S Falconom Heavy sa naucili vela veci, ktore budu na BFR potrebovat, pricom pouzivali uz overene diely z Falconu.
2. Su niektore lety, kde Falcon 9 potrebuje prilis paliva a nema ho na navrat. Vtedy je lacnejsie pouzit FH, kde sa vsetky stupne vratia, ako zahodit jeden z nich.

Inak nie je pravda, ze FH neplanuju pouzivat, len ho neplanuju certifikovat pre ludsku posadku. S tou bude lietat len F9.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Súhlas. Ešte dodám, že kapacita akú Falcon Heavy ponúka doteraz ani nebola k dispozícii. To čo bolo tej nosnosti najbližšie ako Raketoplan, či Delta Heavy sú veľmi drahé a preto sa komerčne oplatili len velmi vynimocne. Preto firmy ani nestavali tak ťažké satelity.

Teraz ale vidia, že to bude stáť len cca 100mil za vynesenie a mozu mat hore satelit velky ako mensi barak prípadne môžu umiestniť satelit na veľmi zaujímavé orbity, ktoré neboli dostupné. Takže si myslím, že ich čas ešte čoskoro príde. Takisto NASA môže postaviť nové misie, ktoré prídu na vzdialené miesta skôr a lepšie vybavené.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Btw najblizsie by mal Falcon Heavy letiet tento rok v lete.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

lebo tie cisla su absolutne nerealne, bez toho, aby sa to otestovalo v praxi a pri tak komplexnych systemoch a silach, teplotach, ktore nan posobia.






Odpovedať Známka: -7.6 Hodnotiť:
 

Ja ti neviem, ale podla mna teda maju "testovacich" letov uz za sebou celkom dost aby vedeli co treba na to aby 100krat mohli raketu pouzit.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Realne nemaju ani jeden testovaci let s touto novou technologiou, iba s tou predtym - bez stitov a novych klapiek. Je to len predpoklad. A dost silne nadsadeny, ako vsetky cisla od SpaceX. Nedokazali sa dostat so znovupouzitelnostou starej technologie ani na deklarovane cislo 3, takze s novou, este neotestovanou, tvrdit dopredu o 100-ke, je viac ako odvazne. Ale na rast akcii to zjavne zabera.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Clanok je nepresny a neboj sa, merani maju dost na to, aby vedeli povedat, co dokazu. Spravna informacia je, ze kazdy stupen by mal celkovo zvladnut az 100 letov s tym, ze po kazdych 10 dojde ku kompletnej kontrole a refurbisnutiu opotrebovanych casti. A ten cyklus 10 letov by mala zvladnut bez akehokolvek zasahu, vratane premalovania. Len so zakladnou diagnostikou.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Tolko hluposti v jednom komentari je na pohladanie. Vies o teme nieco predtym, nez napises nejaky komentar k nej ?

- kazdy let Falconu ma asi 20 roznych vylepseni kedze vyvoj prebieha iterativne
- titanove "klapky" (grid fins) leteli prvykrat zhruba uz pred rokom
- SpaceX sa vela naucilo na pouzitych stupnoch co premietnu aj do bloku 5. Ziadne predpoklady, len tvrde data a simulacie.
- 3x sa nepokusali letiet so ziadnym stupnom. Pouzite stupne aktualne zahadzuju do mora po kazdej misii, pricom testuju nove profily pristavania (s tromi motormi naraz). Uz ich nepotrebuju a zaroven uvolnia miesto v sklade.
- SpaceX nie je verejne obchodovatelnou spolocnostou, takze ani o cene akcii nema zmysel hovorit. Je to nieco ako sro-cka.

Citaj radsej reddit.com/r/spacex .


Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

pokoj... toto nie je NASES.. tu vedia co robia...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neviete niekto zohnat vajcia. Kolko by ma stalo take vajce ak by to bolo mozne. Je to mozne otaznik. Pre mna je to nieco ako SpaceX.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Obavam sa ze tvoje dve vajka sa nahradit uz nedaju
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Aj vam sa v 4ke balik giga obnovi pri klesnuti objemu na 100MB? Mam to par dni, tak neviem ci je to normalne, ale ak hej tak to mozu premenovat na deväťstomega
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Je to OT ale ok, to máš pri aktívnej automatickej obnove no tie dáta ti ostanú keď sa ti to stane a pošleš na 950 SMS "spotreba" budeš tam mať okolo 1100MB
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár