neprihlásený Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína
Prvý štart Falcon Heavy skončil veľkým úspechom ale aj 3 problémami

Značky: SpaceXvesmír

DSL.sk, 7.2.2018


Prvý štart Falcon Heavy, novej výkonnej rakety SpaceX a momentálne výrazne najvýkonnejšej rakety akú má ľudstvo k dispozícii, skončil aspoň čo sa týka samotného štartu veľkým úspechom.

Veľký úspech

Raketa hneď na prvý pokus z odpaľovacej rampy LC-39A v Kennedyho vesmírnom stredisku na myse Canaveral na Floride úspešne odštartovala, čo pri tak komplikovanej konštrukcii a tak výkonnej rakete akou Falcon Heavy je nie je samozrejmosťou. Zároveň úspešne vyniesla náklad v podobe auta Tesla Roadster s figurínou za volantom na obežnú dráhu Zeme.

Pritom s dvomi z troch prvý stupňov úspešne pristála, čo umožňuje znovupoužiteľnosť prvých stupňov a výrazné zníženie nákladov na lety.

Let mal prvých viacero hodín zrejme úplne nominálne parametre respektíve SpaceX neinformovala o žiadnych problémoch.


Záznam prenosu prvého štartu Falcon Heavy (video: SpaceX)



Pripomeňme, že Falcon Heavy používa až tri modifikované prvé stupne z Falcon 9, jeden centrálny a dva prídavné. Spolu je tak postavená až na 27 kerozínových motoroch Merlin s ťahom v atmosfére okolo 850 kN. Podľa informácií zamestnancov SpaceX zrejme fungovalo všetkých 27 motorov.

Nenominálna finálna trajektória

Najväčší problém čo sa týka splnenia cieľov testovacieho letu prišiel na záver vynášania, pri poslednom impulze druhého stupňa. Náklad, Tesla Roadster, mal tento impulz poslať na eliptickú orbitu okolo Slnka, ktorá sa používa pri letoch na Mars, v najvzdialenejšom bode sa dotýka orbity Marsu a v najbližšom orbity Zeme.

Finálny impulz sa ale nepodaril a náklad sa dostal na výrazne inú orbitu, ktorá bude v najvzdialenejšom bode takmer v dvojnásobnej vzdialenosti od Slnka ako Mars a v najbližšom o niečo bližšie ako Zem.

To by pri ostrej misii, ktorej cieľom by bolo poslať loď na Mars, znamenalo samozrejme absolútny neúspech.

Je samozrejme ale možné až pravdepodobné, že technológia pre túto fázu vynášania má ešte rezervy, SpaceX sa na túto fázu pri prvom testovacom lete nesústredila a ovplyvniť ju mohli zvolené parametre letu kvôli väčšiemu dôrazu na prvé fázy letu.

Na druhej strane samozrejme nepochybne chcela využiť testovací let na maximum s technológiami aké mala a dosiahnuť možné maximum.

Zničený centrálny prvý stupeň

Dva pomocné prvé stupne, ktoré sa od rakety odpojili skôr, mohli ešte pristávať na pevnine a ich pristátie sa plne podarilo a efektne pristáli prakticky naraz.

Centrálny prvý stupeň, ktorý sa odpájal neskôr, musel pristávať už na lodi v oceáne. Dva z troch motorov použitých na pristávanie ale nefungovali a prvý stupeň sa zrútil do oceánu pri rýchlosti rádovo 300 míľ za hodinu.

Čo je ešte horšie, stupeň poškodil loď na ktorej mal pristáť. Ako významné je poškodenie nie je jasné, stupeň mal ale podľa informácií Muska pre americké médiá dopadnúť rádovo sto metrov od lode a poškodiť dva motory lode.

Neúspešné pristátie tak okrem zničenia jedného prvého stupňa zrejme eliminovalo kvôli poškodeniu lode a potrebným opravám aj časť úspor, ktoré prinieslo úspešné pristátie dvoch pomocných prvých stupňov.

Transparentnosť a úprimnosť

Hoci je SpaceX súkromnou spoločnosťou, pri vesmírnych misiách, výskume a vývoji je zvykom dodržiavať podobné princípy transparentnosti a úprimnosti ako vo vede. Pokrok aj jednej spoločnosti alebo štátu vo vesmírnych technológiách vzhľadom na jeho náročnosť a tiež potenciálny budúci význam je totiž pokrokom celého ľudstva.

Tento princíp samozrejme nedodržiadavú všetci a napríklad Čína je pomerne málo transparentná. Európska ESA mala zase v poslednom čase pri viacerých neúspešných projektoch problémy s úprimnosťou a objektívnosťou spôsobu ich prezentácie.

V prípade SpaceX je problémom viackrát kritizované zverejňovanie nerealistických plánov a vážne otázky, či si SpaceX nie je vedomá ich nereálnosti respektíve veľmi malej šance na realizáciu v avizovanom termíne v čase kedy ich oznamuje.

V prípade štartu Falcon Heavy prišlo tiež ku kontroverznému incidentu. SpaceX z pristávania vysielala cez Internet priamy prenos zachytávajúci aj pristávanie centrálneho prvého stupňa. Spoločnosť má nepochybne kvalitnú telemetriu a v reálnom čase s vysokou pravdepodobnosťou poznala stav pristávania prvého stupňa, špeciálne ak mu nefungovali motory ako mali, padal výrazne rýchlejšie ako mal a na inej pozícii.

Obraz z lode z pristátia centrálneho stupňa zachytáva viditeľný dym, pričom v pozadí od niektorého z pracovníkov SpaceX zaznieva "we lost the center core", ako SpaceX volá centrálny prvý stupeň. Obraz bol úplne statický, po niekoľkých sekundách sa feed ale úplne stratil a komentátori zo SpaceX začali hovoriť o vypadávaní signálu kvôli vibráciám a trasení kamier. Informáciu potom opravili na trasenie anténami.


Pristávanie najskôr prvých dvoch a následne nepodarené pristátie tretieho prvého stupňa (video: SpaceX)



Moderátori následne hovorili, že dostali potvrdenie, po čom nasledovali chvíľkové rozpaky a komentáre "Ooo". Následne avizovali, že stále nevedia a stav povedia hneď ako budú vedieť. Prenos trval ešte niekoľko minút, k stavu stredného prvého stupňa sa už nevrátili. Spoločnosť jeho stratu oznámila oficiálne zrejme až po viac ako dvoch hodinách, potom ako médiá priniesli informácie o kompletne podarenom štarte.

Očakávaný stav úrovne telemetrie, obraz, hláška v pozadí aj rozpačité okamžité reakcie moderátorov pritom naznačujú, že spoločnosť okamžite poznala osud centrálneho prvého stupňa minimálne v rozsahu že úspešne nepristál.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Štátna zaručená konverzia dokumentov má zase výpadok
O2 zvyšuje ceny programov Radosť - aktualizácia 1
Raspberry Pi má nový model, Raspberry Pi Pico 2 W
Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci


Diskusia:
                               
 

Zachytávacia loď preplávala v mori nebezpečne blízko okraja zeme a padla dolu. A Tesla Roadster nie je hustejšia ako vesmírny vzduch a preto ju Boh nechce na Marse. Tak pán farár hovorili v kostole!
Odpovedať Známka: -1.9 Hodnotiť:
 

chod si plnit manzelske povinnosti, potom 2x pivo s borovickou, prides na lepsie myslienky synu (zem je plocha, nezabudaj)
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

Ty si dobry d...o 🙂
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

.... Aj tak sa toci !
Odpovedať Hodnotiť:
 

It's a joy to find soemnoe who can think like that
Odpovedať Hodnotiť:
 

Falcon Heavy + Roadster = 90 milionov USD (cca 73 milionov EUR)
Ficoidný JUDr. Bžán = 77 milionov EUR
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

https://www.youtube.com/watch?v=tUmmmvAkCVc
Odpovedať Hodnotiť:
 

If not for your writing this topic could be very coonulvted and oblique.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak jasne. To ze sa cela vec podarila si precita kazdy a o pisani clankou a ni nehovorim. A malo komu sa bude chciet aktualizovat clanky a dopisovat informaciu o znicenom core stupni.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

priamy prenos sledovalo iba na hlavnom youtube streame cez 1.8m ludi, verim tomu ze drviva vacsina z nich bola zvedava ako dopadol core.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ja som si hneď myslel že im to "vypadlo" pretože ho už dávno zametajú :D
Ale asi spravil iba "čľup"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja som to sledoval iba preto, lebo som chcel vidiet, ako nieco vyuchne/spadne.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Tolko zvladnut na podpatkoch nie je problem ani pre jednho.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

BS low - raitanolity high! Really good answer!
Odpovedať Hodnotiť:
 

má tam ten chudák aspoň nejakú muziku v palubnom prehrávači?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Má, za trest však len jednu v nekonečnej slučke. Nie že by mu to bolo niečo platné vo vákuu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ta slucka? Nema ju kde chudak zavesit?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To by sa na aute s vyfukom priekazne nemohlo stat.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Priekazne v kufri vezie niekolko kil kokainu.

USA ambasade na Marse dochadza stimulant.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Píšeš kraviny takmer pod každým článkom len aby si kamsi napchal svoje "priekazne"
Napchaj si ho do kakáča a neotravuj s ním všade.
Odpovedať Známka: 2.2 Hodnotiť:
 

https://youtu.be/zNmO233OztQ
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

To sa dá liečiť, no treba VČAS :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dobrý výber, ešte aj toto:

http://dopice.sk/kYm
Odpovedať Hodnotiť:
 

Your ponitsg lays bare the truth
Odpovedať Hodnotiť:
 

Uniblbevaele how well-written and informative this was.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vogonsku poeziu v podani zasluzileho umelca Jula Kvietika.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

That inigsht's just what I've been looking for. Thanks!
Odpovedať Hodnotiť:
 

David Bowie - Life On Mars?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lot of smarts in that poistng!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je to velka skoda, ze okolnosti okolo central core boli zamlcane. Zbytocne sa SpaceX stava klasickou corp. - uspechy oznamime, neuspechy zamlcujeme.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a ako dokaz davam toto video:

https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ


Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

SpaceX je a vždy bola klasická súkromná spoločnosť spovedá sa jedine zákazníkom PR okolo je normálne a nedá sa čakať že oznámia na live prenose zlyhanie tak sa to už koniec koncov stalo neraz podstatný je chod rakety pri vzlete pristávanie je ich interná záležitosť.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Nauč sa písať čiarky
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

And I was just wordneing about that too!
Odpovedať Hodnotiť:
 

"...pri rýchlosti rádovo 300 míľ za hodinu"

Prečo v retard units ?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

To je ten multikultariluzmus ty nekultúrne hovado :D
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

Prevadzat mile na kilometre je trochu osemetne, lebo nie je mila ako mila.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak snad to nemerali v rimskych milach...
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Romani ite domum!
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

A práve toto je dôvod, prečo tí kokoti majú dávno používať metrický systém.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Budeš aj plakať?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Pin my tail and call me a doneky, that really helped.
Odpovedať Hodnotiť:
 

This site is like a clsmorsoa, except I don't hate it. lol
Odpovedať Hodnotiť:
 

A preco rádovo? Rádovo 300 je hlúposť. Radovo mozu to byt stovky mil alebo desiatky mil. Dnes uz ludia nezvladaju ani matematiku základnej školy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Whoever wrote this, you know how to make a good areclit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kto chcel vedieť a nebol len "híkajúci" somár, tak si to dohľadal. Načo kaziť show - pozitívne PR je dnes nevyhnutnosť. Nuž ale tak to konzumná spoločnosť vyžaduje a toto je komerčný projekt. Ja sa necítim oklamaný, ale teším sa a gratulujem.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Ariletcs like this just make me want to visit your website even more.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na nasa forum som cital ze ten posledny zazih motorov bol naschval az do uplneho minutia paliva (aby ten stupen zostal prazdny), nemali vopred presne urcenu orbite kde sa chceli dostat. Mali tam trocha viac paliva ako sa cakalo a tak to auto si bude lietat az niekde to pasma asteridov a spat z zemi.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Alebo to tesla vpali do nejakeho vesmirneho odpadu a zas bude clankov o tom ako to ten autopilot nezvlada
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

aby tu nepristali mimaci a nenarokovali si poistne z PZP lebo im to auto buchlo do celneho skla
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

That's the thknniig of a creative mind
Odpovedať Hodnotiť:
 

Doležité info!

Centrálny stupeň letel oveľa rýchlejšie ako na normálnych misiách a ako ostané dva boostery a aj preto nemal dosť paliva na pristátie. Jeho pristátie nebolo veľmi dôležité lebo nič z neho sa neplánovalo znova použiť.

Centrélny stupeň rovnako ako postranné rakety boli konštrukcie blok/verzia 3+ a teda aj keby pristál nebol by znovu použitý.
SpaceX už bude používať len konečnú verziu blok5 ktorá sa sústreďuje na viacnásobnú znovupoužiteľnosť. Jediné čo chceli z bočných rakiet spať sú tie mriežkované lopatky, pretože sú extremne drahé a z titánu. A tie dostali.

Orbita okolo slnka je tiež nedôležitá. Skôr išlo o prezentáciu sily tohto nosiča aby bolo jasné, že SpaceX dokáže náklad poslať kdekoľvek do slnečnej sústavy. Musk spomenul, že sa dokážu dostať až na Pluto a to bez gravitačného postrčenia. Čo znamená, že tam dokážu doletieť za pár krátkych rokov.

Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Aky je kvantitativny rozdiel medzi par kratkych rokov a par dlhych rokov?
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

poloprazdny vs poloplny pohar
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

podľa toho, na ktorej planéte sa nachádzaš
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Unlraapleled accuracy, unequivocal clarity, and undeniable importance!
Odpovedať Hodnotiť:
 

ondiak uz tolko neodzej :)
nemal dost paliva? ved ta raketa vynasala 1.2t nakladu, pritom na drahu k marsu ma vediet vyniest az 16t, ako si musk predstavuje tu znovupouzitelnost centralneho stupna ak uz pri 1.2t mu neostava palivo?
ved ak by to bola pravda tak cela rozpravka o znovupouzitelnom FH je klamstvo, lebo prave ten najdrahsi stupen nevie zachranit

a uz si pochopil preco nasa chce 7 startov pre FH? asi by nikto nebol nadseny keby astronautov poslal na uplne inu drahu :)
Odpovedať Známka: -6.9 Hodnotiť:
 

Zase to mas pomylene.
1. Nie je to uplne ina draha, vyzera akurat, ze ma vyssiu rychlost. Kedze rychlost sa koriguje jednoduchsie ako smer, je hodne velka pravdepodobnost, ze len skusali, co to da. Ale to spekulujem.
2. Tesla nema ziadne korekcne trysky, co je bezna zalezitost vsetkych modulov letiacich od Zeme. Prave tymito tryskami sa koriguju pripadne odchylky, ktore sa vzdy objavia! Ak si niekto mysli, ze sa da z tadeto trafit na miesto, kde ma modul byt o 2 roky, tak je hodne mimo obrazu. Kazdy let mimo Zeme sa koriguje. Dokonca aj orbitalne lety sa koriguju.
3. A co sa tyka paliva, na rozdiel od aut, sa rakety netankuju vzdy doplna, ale misie. Nebudes predsa niest hore palivo, ktore vyhodis a kvoli tomu budes musiet tankovat viac, leto raketa je tazsia.
Tym chcem povedat, ze to, ze palivo mozno doslo (kludne to mohlo byt zlyhanie motora), vobec neznamena, ze nosnost rakety nie je taka, aka ma byt.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Suhlas. Okrem toho na spravnu orbitu v hlbokom vesmire treba navigaciu podla hviezd. To su veci ktore doteraz nepouzivali. Bol to test funkcnosti rakety a preto skusali nove veci a zbierali data.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

I am forever indebted to you for this inatfmroion.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a pri pristavani zobrazovali video z jednej rakety 2x a nie z oboch. pekne to vidno ked su pri zemi a obe idu na to iste miesto...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

jj chalan co robil reziu uplne dojebal
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Ak su to zabery z jednej rakety tak ta mala potom dve kamery kusok posunute voci sebe. Si vsimni tu mriezku nalavo (v oboch pripadoch).
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

No hlavne každý jeden záber RCS aj zážih boli dokonale synchronizované, vrátane tvaru dymu, a rovnako aj attitude počas celej doby. Tomu fakt neverím, že by to boli rôzne rakety.
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

Learning a ton from these neat areitlcs.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je to tak, opravili to dodatočne: https://www.youtube.com/watch?v=bCc16uozHVE
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Wowza, problem solved like it never hadepnep.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Očakávaný stav úrovne telemetrie, obraz, hláška v pozadí aj rozpačité okamžité reakcie moderátorov pritom naznačujú, že spoločnosť okamžite poznala osud centrálneho prvého stupňa minimálne v rozsahu že úspešne nepristál.

ved to je jasne aj hyper-pablbovi, kuknu a vidia: pristal tam na tej lodnej plosine alebo nepristal ... lebo na mori asi uspesne pristat nemoze, k dispozicii tam nema 1 km^2 umeleho ostrova kde by pristat mohol a levitovat nad hladinou 2 hodiny asi nemoze ze ....
Odpovedať Známka: -3.9 Hodnotiť:
 

Pičus a jeho múdrosti.
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

Teda po explózií rakety, ktoré mohlo nastať je toto totálne fiasko. Ten dement, čo zhadzuje peniazmi asi moc toho tak skoro nedosiahne. Aby nám tu nakoniec nepadali TESLY rovno z neba na hlavu.
Takto dehonestovať meno TESLA a to ich škaredé logo, plytvanie peniazmi, sľubotechna hraničiaca s výmyslami...
A ozaj, aký úspech? Že po vyše 50-tich rokoch niekto s problémami vypustil raketu, ktorá tej predošlej nesiaha po členky???
Odpovedať Známka: -8.1 Hodnotiť:
 

Blbec ostane blbcom...Však maniak
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Pocuj... Su to Elonove spolocnosti. A taky marketing na auto este nikto neurobil.

Ktora automobilka poslala mimozemstanom dar?
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Uspesne si sa kvalifikoval na najvacsieho retarda v diskusii.
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Zmysel celej misie bolo vyniesť náklad na určenú obežnú dráhu (na čo iné by vlastne boli zostrojené tieto mega drahé vynášače?). Túto úlohu FH nesplnil. Že sa hlavný stupeň pre opakované lety rozbil a poškodil aj loď by boli iba vedľajšie škody, ak by splnil misiu (bez ľudskej posádky). Je pravda, aj ja obdivujem ukážkové pristátie pomocných motorov, ktoré aj tak už nepoletia, ale to je trochu málo na vyhlásenie "úspešná misia".
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Niet čo obdivovať...
Je viac ako 50 rokov od SATURN V!!!

Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

I've been loiknog for a post like this forever (and a day)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale ved nakladom bolo len tazitko v podobe Tesly! Islo o novu raketu kde nebolo jasne ci vobec poleti. Takze misiou bolo dostat sa na or itu. Ak sa tam dostanu odpalia to smerom k Marsu. Ale na navigaciu v hlbokom vesmire ani neboli vybaveni. Nic o tom nevies ked si o tomto nevedel. Tak naco sa strapnujes mudrovanim.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Takze misiou bolo dostat sa na orbitu - doplním ťa, nie na hociktorú, ale presne určenú (v tomto prípade orbitu slnka). Že to nevyšlo, nie je môj názor, ale fakt napísaný aj v článku. Ak by bola takto dopravená družica za miliardu, tak je stratená, takže misia failed. Samozrejme, že sa urobilo kopu práce a ďalšie misie môžu byť úspešné.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Poviem ti zrejme pre teba tajomstvo, ale tento typ rakety letel po prvý krát a sám EM sa pred štartom vyjadril že bude rád, ak to nebuchne hneď pri štarte aby to nezničilo rampu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Your post captures the issue perltcefy!
Odpovedať Hodnotiť:
 

An answer from an expert! Thanks for cogtiibutrnn.
Odpovedať Hodnotiť:
 

co ked je Starman nejaky ozajstny clovek co si to zaplatil lebo mal napriklad coskoro umret, alebo co tak nech ma takyto pekny zazitok este hm? :)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

No tak sa zda ze zomrel uz pocas startu, bo ako mozeme vidiet na live videu tak stale sedi v rovnakej polohe a uprimne, kto vydrzi tak dlho sediet v rovnakej polohe a ani sa na riti neskrabnut?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak chudak je paralizovany no...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

stephen hawking :)

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A co ked je krava fialova. Mas 5 rokov?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sofer v Tesla Roadster, to je Stig z Top Gear!!! :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja mam radsej Stiginku z The Grand Tour
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ale prd,ten šofér je z Daft Punk , len neviem ktorý z nich.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pristatie boosterov ziadnu usporu neprinieslo a neprinieslo by ju ani pristatie center core. Musk v noci sam povedal, ze aj tak by ich uz nikdy nepouzili, lebo to neboli Block 5 (Block 3 lietaju max 2x)
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

No ved asi su block 3 lacnejsie a na takyto riskantny test pouzili preto block 3.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

ale tu sa hovorilo o uspore vdaka tomu, ze sa rakety vratili a mozu sa znova pouzit (nepouziju) + block 5 este ani nie je hotovy
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Jedinú hodnotu mal ten centrálny stupeň pre technikov keďže je mierne odlišný od klasického Falconu 9 prípadne ešte by sa dal vyšrotovať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

That's a skillful answer to a dilcifuft question
Odpovedať Hodnotiť:
 

This is the peercft post for me to find at this time
Odpovedať Hodnotiť:
 

Heck yeah ba-beye keep them coming!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vie niekto ako bola reálna hmotnosť nákladu vynesená na orbitu?
Auto váži iba cca 2t, nie je to málo ako na test?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Myslis malo na otestovanie:
- fungovania troch stupnov
- oddelenia troch stupnov v spravnom case
- pristania troch stupnov na sprsvnom mieste?
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

podľa toho, čo chceš otestovať...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

1.2t a ano je to malo na test, lebo je rozdiel ci je naklad 1t, alebo slubovanych 64t to tam potom posobia uplne ine sily
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Zase sa pleties, tych 64t je slubovanych na LEO, Tesla ale leti za Mars.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

na mars 16t, ale ide o to, ze on tu raketu testoval riadne pod limitom, ono sa to testuje vacsinou s "nakladom" aky ma ta raketa nosit v ostrych misiach
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Nie, tu ide o to, ze kde prispejes, tam klames, alebo nevies o com hovoris. A teraz takisto, nikde nie je povedane, aky dummy load ma testovaci let obsahovat. V 2010 do prveho Dragonu nalozili len parkilovy bochnik syru. A ak je nejake pravilo, tak skor, ze pri prvom teste sa nikdy nejde na doraz, tj skoro opak toho, co tvrdis Ty.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

trepes hluposti
fakt je ten, ze ta raketa nieslo o 60t menej nakladu na aky je udajne projektovana a tych 60t sakra zatazi konstrukciu, takze to je taky polovicny test
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Ty si kokot, horny stupen Ti nic nehovori? Len tento mal cez 30 ton. Cim dalej tym viac kokotov chodi na toto pojebane DSL, este aj ten pisalek je megaoberkokot.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Inde som cital ze ten posledny zazeh bol narocky taky, ze povedal to Musk este pred tym zazehom ze vyuziju vsetko palivo a poslu roadster dalej. Cize chyba to asi nebola.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Prosim vas, co je radovo 300 mil/h?
V kazdom druhom clanku je radovo.
A preco mil/h ked este aj ofiko video malo km/h?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ako vsetky rozumne technicke firmy aj SpaceX pouziva km/h. Ale obycajny americania pouzivaju mile/h. Tj prenos a vsetko je v km, ale ked chcu dat nejake vyjadrenie pre verejnost, tak to zaokruhlia do mil.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

to by si sa cudoval vacsina anglosaskych firiem v leteckom a kozmickom priemysle frci stale na imperialnych mierach a nie raz to uz sposobilo problemy ked kooperuju s firmami co pouzivaju metricke miery
Odpovedať Hodnotiť:
 

Necudoval. Viem o tom, preto som naschval napisal "rozumne technicke firmy". ;-) V kazdom pripade, NASA a Spacex pouziva zasadne mericky system.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

You put the lime in the councot and drink the article up.
Odpovedať Hodnotiť:
 

pankovi sa nepaci 'radovo' a radsej by v kazdom clanku 'priekazne'?
Odpovedať Hodnotiť:
 

K tej trajektórii mohol by som poprosiť o zdroj? Horný stupeň pracoval tak ako mal a podobná trajektória bola očakávaná už 2 mesiace dozadu. https://goo.gl/ya1aM9
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Back in school, I'm doing so much lerngina.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Musk dostal svoje auto do vesmiru.
Komu sa to este podarilo ?
Bud je to genius alebo trol trolov - ale zapise sa do Depepisu viac, ako nejaky aktualny papez.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

ha ha ha
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_rover
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

dobry postreh, tak beriem spat... musk je druhy :) a ano, dostat to na Mesiac a funkcne, a v 1969, tak to je vacsi uspech.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tento úspech nikto už neprekoná. Proste boli prvý. Ak sa o to aj niekto pokúsi... no neviem... Do 10 rokov - snívajte s nami. Zaletieť s človekom na MARS?? Snívajte s nami ešte 35 rokov a potom to stratí zmysel...
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

I'm so glad that the inenetrt allows free info like this!
Odpovedať Hodnotiť:
 

musk ako vesmírny snílek s guľami, pápež ako jeden zo strojcov likvidácie európskej kultúry bez gulí
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Not bad at all fellas and gallsa. Thanks.
Odpovedať Hodnotiť:
 

https://imgur.com/gallery/QjvMW
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Podla mna to bolo cele iba zasterka a to auto bol autobot ktoreho poslali nazad odkial prisiel. Musk by mal povedat pravdu ze ako to vlastne je.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pravda je to najcennejšie čo máme, preto ňou treba šetriť.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sorry, ale musim to povedat, z dsl.sk sa stala dalsia z fake news stranok. Doslova si vymyslela jeden problem ohladom zlej trajektorie a o tom, ze inac by bola s normalnym nakladom tato misia totalnym neuspechom. Totalna blbost, fake news. Sami povedali, ze "spalia" vsetko palivo v druhom stupni ako test.

FAKE NEWS.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

fake news je tu asi niekto iný. Tejto hláške uveriť, to chce riadnu naivitu. Musk zabudol dodať, či bolo v pláne aj rozbitie hlavného stupňa a poškodenie lode, alebo dostať Roadster na obežnú dráhu zeme, ak malo podľa jeho vyhlásenia obiehať slnko
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Ozaj a prečo nevybuchli pneumatiky však vo vesmíre je vákuum tak sa mali roztiahnuť a prásk.Abo že by boli už vyfučané predtým ?Bo na vyfučané nevyzerajú.??
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dolezity je rozdiel tlaku, medzi vnutornym a vonkajsim prostredim.
Teda pneumatika vo vesmire, s dvomi atmosferami, sa bude spravat podobne ako na zemi s troma atmosferami (ignorujuc teplotu). Ale samozrejme mohli nechat v pneumatikach len jednu atmosferu a nebol by tam ziaden problem.
Podobne testuju aj skafandre (bez vakua), ked ich natlacia na 2-3 atmosfery.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dakujem
Odpovedať Hodnotiť:
 

mna by zaujimalo ako a ci prebieha transfer tepla v termosfere/vesmire, lebo lak na aute a vysoke teploty nejdu dokopy..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keďže obieha iba okolo zeme, vesmírne teploty sú hlboko mínusové, vzdialené slnečné žiarenie ho neohreje, figurína sa bude triasť od zimy. Ak spomalí a dostane sa do zemskej atmosféry, určite zhorí, možno aj s kovovými dielmi
Odpovedať Hodnotiť:
 

jj, preto by bez thermal control mala ISS povrchovu teplotu ~120st.celzia na osvetlenej a -150 na tmavej casti...
odhliadnuc od toho ze neobieha okolo zeme ofc :D

Odpovedať Hodnotiť:
 

This wetbise makes things hella easy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Damn, I wish I could think of sohitmeng smart like that!
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár