Japonská vesmírna agentúra JAXA v sobotu vyniesla na orbitu satelit pomocou doteraz vôbec najmenšej rakety použitej na vynesenie satelitu.
Jej raketa SS-520 má výšku 9.54 metrov a priemer len 52 cm, hmotnosť aj s palivom dosahuje 2.6 tony.
Určená je na vynášanie malých satelitov, v sobotu vyniesla satelit TRICOM-1R pre snímkovanie Zeme rozmerov 3U CubeSat, teda troch kociek s hranou 10 cm. Trojkilový satelit vypustila podľa dostupných informácií na eliptickú orbitu 180 km x 1500 km.
Raketa SS-520 bola pôvodne dvojstupňová a určená pre suborbitálne lety s nákladom do 140 kg. V aktuálnej úprave s malým pridaným tretím stupňom je schopná vynášať maximálne 4 kg náklad v podobe mikrosatelitov CubeSat rozmerov.
Prvý štart v tejto konfigurácii JAXA uskutočnila v januári minulého roka, raketa ale nedosiahla orbitu.
Sobotňajší štart rakety SS-520 (video: JAXA)
Zmenšovanie satelitov a rakiet je jedným z dvoch hlavných spôsobom, ktorým sa v súčasnosti výrazne znižujú náklady na vesmírne projekty. S výrazným pokrokom technológií sa mnohé funkčné satelity dajú realizovať vo forme veľmi malých lacných satelitov často aj CubeSat rozmerov, na vynesenie ktorých stačia výrazne menšie a lacnejšie rakety.
Raketa SS-520 pri príprave pred štartom, kliknite pre zväčšenie (foto: JAXA)
Druhým je snaha znovupoužívať rakety alebo zatiaľ minimálne prvé stupne, čo úspešne realizuje aj pri komerčných misiách už SpaceX a dosiahla aj Blue Origin.
mne ten japonsky zvyk odpocitavat sekundy po starte pride hrozne divny. a zabudli ste napisat o tom ako je to uplne zbytocne lebo to robia deti na strednej za 5 tisic z hotovych dielov.
Vyrobit raketu schopnu vyniest naklad na stabilnu orbitu okolo Zeme je nieco uplne ine, ako vyrobit maly satelit bez: pohonu, aktivneho vyuzitia a bez specialnych senzorov ci ineho vynimocneho urcenia.
To je rozdiel ako vyrobit si napr. Mercedes S triedu vs. doma poskladany traktor z dielcov inych traktorov.
Čiže na vynesenie 3kg na orbitu je potrebných 2,6t... to mi nepríde ako veľmi efektívne využitie zdrojov... hlavne keď z tých 2,6t sa už nepoužije druhý krát ani gram.
Re: Efektivita
Od reg.: Y x u s
|
Pridané:
5.2.2018 10:31
tak napriklad Saturn V potrebuje na vynesenie 1kg na nizku obeznu drahu cca 22 kg hmotnisti rakety a paliva, Delta IV cca 25kg a taky raketoplan cca 83kg (ale tu sa daju znovu pouzit niektore casti). Tato raketa potrebuje na vynesenie 1kg cca 866kg rakety a paliva. Neviem aka je cena tejto Japonskej rakety, to by mohlo byt rozhodujuce...
Prepac, ale aj autobusom Ta vyjde cesta na na kg lacnejsie, nez autom, napriek tomutomu vacsina ludi ma auto. Presne z rovnakeho dovodu, ako Japonci vyvinuli tuto raketu. Rozhoduje konecna cena, nie cena za kilogram.
Mylis sa. Z coho sa podla teba sklada konecna cena? Je jasne, ze ked potrebujes vystrelit maly naklad, tak nepouzijes na to velku raketu. Ale vo velkej rakete si mozes kupit priestor/vahu, ktore budu vynesene spolocne. A tento sposob ta vyjde lacnejsie.
Vacsina ludi ma auto, lebo su kokoti. Kazdy "potrebuje" to auto mat, hoci sa nim vozi len do prace a naspat. V rodinach maju ludia 2-3 auta, ktore zaberaju len plac. Na uliciach je v 80% osobnych aut len vodic.
Re: Efektivita
Od reg.: poqyno
|
Pridané:
5.2.2018 19:54
Mám auto. Vozím sa do roboty a naspäť, toho času vozím dcéru do a zo škôlky. Raz za dva týždne návšteva starých mám.
Ak by som chodil MHD tak poobede keď zmeškám spoj tak mi dieťa odnesú zo škôlky asi len mimozemštania lebo ja to do pol piatej nestíham. Nehovoriac o tom, keď zjednoduším prevádzku len na benzín, MHD vo Zvolene ma vyjde drahšie aj keď sa vozím sám. Jedna cesta(3km) stojí rovnako ako medzimesto do Zvolenskej Slatiny (12km). Ak by som mal voziť ku starej mame mňa, ženu, dieťa (o 2 týždne novorodenca + kočík, postieľka) batožina a pes v autobuse by ma po prvej ceste jeblo.
Nehovoriac o variabilite osobnej prepravy. MHD začne byť zaujímavá keď sa rozbije na autonómne moduly pre cca 5 ľudí, bude sa dať zavolať presne na miesto, bude centrálne logisticky riadená aby sa trasy využili čo najlepšie a na mobile mi ukáže odpočet času do príjazdu. Pusti do mesta 1000 takýchto modulov a potom kľudne zakáž aj vjazd osobným autám.
a aby som nezabudol: ty kokot.
Ako už napísal Yxus o 10:31, ktorý jediný si moju poznámku o efektivite aj overil, tak lepšie to už je dávno vymyslené a bežne používané. Hlavná vec, že väčšina s mojim konštatovaním nesúhlasila :-D
Preco nie lietadlom?
Od: Otaznik
|
Pridané:
5.2.2018 9:41
Stale akosi nechapem, preco nevynasaju satelity pomocou lietadiel. Prepravne lietadlo vyleti do nejakej vysky, vystreli raketu, ktora bud pojde kolmo hore alebo priamo a postupne dohora. Takto moze vystrelit viacero rakiet a potom sa lietadlo vrati. Usetria tym prakticky par kilometrov vzletu rakety. A ak by slo o bezpecnost, tak vklude mozu strielat rakety z tahaneho lietadla aby tym neohrozili posadku.
Re: Preco nie lietadlom?
Od: zxcvbn
|
Pridané:
5.2.2018 10:29
Elon Musk na tuto otazku odpovedal v AMA:
The answer is no, it does not, unfortunately. It's quite a small improvement. It's maybe a 5% improvement in payload to orbit...and then you've got this humungous plane to deal with. Which is just like having a stage. From SpaceX's standpoint, would it make more sense to have a gigantic plane or to increase the size of the first stage by five percent? Uhh, I'll take option two."
Re: Preco nie lietadlom?
Od: McUH
|
Pridané:
5.2.2018 11:32
Aspoň raz môžem dať Muskovi za pravdu.
V teoretickej rovine by to možno malo zmysel z balónu, tie dokážu ísť až do cca 50km čo je o dosť vyššie ako lietadlá. Ale na rozumný náklad by asi bolo treba extrémne veľký balón, a problém by potom bol aj ako ju vlastne vypustiť.
Re: Preco nie lietadlom?
Od: bt4w
|
Pridané:
5.2.2018 13:47
aj balon je blbost. sice mas vacsiu vysku, ale takmer nulovu rychlost. z toho vies plus minus dostat rovnaku energiu ako z mensej vysky a celkom solidnej rychlosti lietadla cca 300 m/s, co tvori asi 4 percenta z potrebnej orbitalnej rychlosti.
Re: Preco nie lietadlom?
Od: boris11
|
Pridané:
5.2.2018 14:49
no lenze je rozdiel 10km a 40-50km vyskovych
vies kolko to stoji paliva a tym padom hmotnosti dostat sa z 10km na 40km
problemom je nosnost balona do takych vysok
kapsula redbull stratos komplet aj felixom vazila nieco cez 1300kg a aky velky uz bol ten balon
a ktovie kolko stal ten balon aj spolu s heliom, lacne to urcite nebolo
Re: Preco nie lietadlom?
Od reg.: Kvík?
|
Pridané:
5.2.2018 11:52
Pretože to neušetrí prakticky nič. Tých pár km je celkom zanedbateľných. Čo by fungovať mohlo, je veľký prvý stupeň, ktorý štartuje horizontálne a dýcha atmosférický kyslík a má krídla. Dosiahne výšku okolo 20 km a okolo 1500 m/s, následne sa odpojí ďalší stupeň, ktorý si už okysličovadlo nesie so sebou. Potom spodný pristane na podvozku niekde ďalej.
Re: Preco nie lietadlom?
Od: zxcvbn
|
Pridané:
5.2.2018 12:11
To co by malo zmysel by bol kopec vysoky 10-20km s malym stupanim. Na hrebeni by bol nainstalonavy gauss gun, ktory by uz "strielal" rovno druhy stupen.
Re: Preco nie lietadlom?
Od: hhhhgggggi
|
Pridané:
5.2.2018 17:20
take tu uz bolo vid. babylonska veza ale to im zatrhli a kto im to zatrhol sam velky oni na oblaciku s bradou im to zatrhol lebo by mu videli do kupelne a asi je hamblivy tak zatrhol a ze nic nebude.
Ta povodna 2stupnova raketa bola na suborbitalne lety, to su take, kde len vyletis hore a padnes naspat. Pri orbitalnom lete okrem dostat sa hore, potrebujes udelit nakladu aj horizontalnu rychlost, aby dokazalo kruzit okolo Zeme.
Z dalsich statnych dotacii si postavi aj slovensko svoju Raketu, a inzinieri z SKCube postavia este pokrokovejsi a este nefunkjnejsi vedecko-nevedecky satelit.