neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Súkromné lety na Mesiac potvrdene nebudú, Falcon Heavy má dnes x-tý termín

Značky: vesmírSpaceXMesiac

DSL.sk, 24.1.2018


Google Lunar Xprize

Prvé súkromné lety na Mesiac sa minimálne v rámci súťaže Google Lunar Xprize o dvadsať miliónov dolárov neuskutočnia, keď termín súťaže vyprší 31. marca, Google svoju odmenu nepredĺži a žiadny z tímov sa do tohto termínu ani nepokúsi odštartovať.

Po tom ako takýto stav naznačovala CNBC a upozornili sme na to vo včerajšom článku, to aktuálne oficiálne oznámili organizátori cien Xprize.

V súťaži ešte ostávalo päť tímov, pričom odmenu 20 miliónov dolárov by získal prvý súkromne financovaný projekt, ktorý kontrolovane pristane na povrchu Mesiaca, presunie sa na ňom o najmenej 500 metrov, odošle naspäť dve minimálne osemminútové 720p HD videá, panoramatickú fotografiu a fotografie lode a zároveň odošle úspešne na svoje zariadenie minimálne 100 KB dát a stihne to do 31. marca.

Súťaž bola ohlásená už v roku 2007. Pôvodne bolo pre získanie hlavnej ceny potrebné pristáť na Mesiaci a splniť niektoré kritériá do konca roku 2012, termín sa viackrát posúval.


Loď jedného z tímov Moon Express MX-1, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Moon Express)



Xprize sa v oznámení snaží vyzdvihnúť čiastočné úspechy tímov zúčastňujúcich sa súťaže ale zároveň konštatuje, že pristátie na Mesiaci je veľmi ťažké.

Organizácia zvažuje ďalšie alternatívy po tom, ako sa Google rozhodol neponechať v platnosti odmenu. Bude sa pokúšať nájsť iných sponzorov alebo zmeniť súťaž na súťaž bez odmeny, aký by bol záujem tímov v takom prípade je ale otázne.

Falcon Heavy

Z oblasti dobývania vesmíru je tu aktuálne aj ďalšia správa, keď po viacerých zásadných posunutiach termínu prvého štartu novej veľkej rakety Falcon Heavy v uplynulých rokoch a viacerých posunoch skúšobného zážihu rakety pripravenej na odpaľovacej rampe LC-39A v Kennedyho vesmírnom stredisku v posledných týždňoch by ďalším termínom skúšobného zážihu mal byť dnešný deň s oknom medzi 18:00 a 0:00 nášho času.

Raketa bola prvýkrát pri rampe postavená na konci decembra, následne ju SpaceX opätovne zložila. Prvý zážih mal byť uskutočnený už v prvej polovici mesiaca, podľa dostupných zdrojov bol odkladaný pre únik kyslíka. Následne test skomplikoval provizórny rozpočet americkej vlády, pre ktorý je obmedzený režim v štátnych inštitúciách.






Falcon Heavy pri odpaľovacej rampe, kliknite pre zväčšenie (foto: SpaceX)



Falcon Heavy bude v prípade úspechu výrazne najväčšou aktuálne používanou raketou. Kým súčasná raketa Falcon 9 v aktuálnej konfigurácii dokáže vyniesť napríklad na nízku orbitu Zeme 22.8 ton nákladu, Falcon Heavy by mala vyniesť až 63.8 ton. Saturn V dokázala vyniesť 140 ton, doteraz druhá najsilnejšia aktívne používaná raketa Delta IV Heavy 28.8 ton.

Falcon Heavy vysoký výkon dosahuje použitím až troch modifikovaných prvých stupňov z Falcon 9, jedného centrálneho a dvoch prídavných. Spolu je tak postavená až na 27 kerozínových motoroch Merlin s ťahom v atmosfére okolo 850 kN, podľa niektorých kritikov je ale až príliš komplikovaná.

V každom prípade SpaceX sa má pokúsiť už pri prvom lete, ktorý naposledy avizovala ako plánovaný ešte na január, úspešne pristáť so všetkými tromi prvými stupňami, ktoré tvoria Falcon Heavy.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

Nádej zomiera posledná.
Neverím že by to vzdali.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Mohol by musk vyložiť Teslu Roadster na mesiaci prejsť po mesiaci 500m natočiť video poslať fotky, stiahnuť update a ma na dezert.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

100 bodov! dal by som ti 3 pluska, keby sa dalo. :-D
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Hmm, a co ked to je fakt muskov plan?
Poslat teslu roadster na mesiac.
Teoreticky to mozne je, elektromobil uz zvladol jazdu po mesiaci.
Raketa je tiez tak robena ze zvladne doletiet na mesiac.
pristanie toho auta ok to je asi problem, ale zase nie ta velky(mozno).
A marketingova hodnota mat auto na mesiaci a hybat sa s nim(dialkove ovladanie nie je tiez asi velky problem) by bola extremna frajerina a k muskovi by to sedelo.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Ak sa mu nepodarí pristať na mesiaci bude tvrdiť, že tesla lieta okolo slnka a bude to pravda.
Síce to aj ja ale ... lepšie ako priznať neúspech.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Držím mu palce.
Hlavne nech ťa tesla lieta okolo slnka v celku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ináč lietať okolo slnka je dosť nuda.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Záleží od toho akú máš spolucestujúcu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Chcem vám oznámiť, že nebudem v roku 2019 kandidovať za prezidenta Slovenskej republiky. Mám rešpekt k úradu prezidenta a rovnako si vážim každého, kto súkromne alebo verejne vyslovil názor, že by som práve Ja nemusel byť zlým kandidátom na túto funkciu.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Funkcia prezidenta bude kandidovať v roku 2019 na post Miroslava Lajčáka, najjasnejši bod slnečnej sústavy.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dal som ti minus lebo si nepozil priekazne.

Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Dal som ti minus lebo si požil priekazne.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Dal som ti minus, lebo si pouzil zle slovo "pouzil"!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nepozil.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No lenze ku tomu mesiacu poleti uz len prvy stupen a ten nema ziadne pristavacie schopnosti ani nozicky na ktore by sa postavil.
Navyse aj keby ten stupen pristal tak ako by si to auto z rakety zlozil na povrch. To by si vyzadovalo nejaky zeriav.

Dalsia vec je, ze na Mesiaci je cez den teplota cca 100C a v noci -150 stupnou. Takze teploty ktore neprezije ziadna cast auta a hlavne nie baterka aby si sa mohol pohybovat.

Inak je to uplne teoreticky mozne.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Staci zvysok prveho stupna naplnit chrumkami a netreba po prasknuti nic skladat. A pripadnu orientaciu poriesia smerove naloze.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nehovorim ze je to lahke. Ale slo by to keby to chceli urobit. Neviem ani ake drahe by to bolo.


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Elón Muška pojde aj na Mesiac. Rovno tam bude jazdit s tym svojim 30 tonovym elektrickym kamionom, ktory si tam dopravi a vylozi ho.

Ale az v roku 2032.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

falcon heavy poleti, vsetky tri stupne pristanu a este pomedzi vypusti roadster na obeznu drahu okolo slnka a kto si ho chyti moze si ho nechat :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ho ho ho
To že zaparkuje na obežnej dráhe neznamená, že sa vzdáva vlastníckych práv. Na obežnej dráhe nieje komunizmus.

A odkiaľ by si zobral technický preukaz? Na ktorom ORPZ by si prepísal majiteľa?

Haa, haa, no na ktorom?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

zavolam znamemu :D a jazdit budem na Marse :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A STK ako budeš robiť každé dva roky?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ake kazde dva roky? skor ako o 10r ho nechyti nik (tipujem) takze kazdy rok bude treba, ale tak na Marse ktohovie ako to bude :D mozno budu dotovat :D MTK Martanska technicka kontrola lol
Odpovedať Hodnotiť:
 

Waze prave teraz hlasi policajnu hliadku v krateri Tycho.
Sice... to je vlastne na Mesiaci, takze na Marse zatial mozeme jazdit aj 200km/h medzi dedinami.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na Marse je hlavne problém s pneuservisom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak urcite tie kazitka Martanska Unia zatrhne a budu sa uz vyrabat len stroje so zivostnostou/zarukou 10r :D
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Mat tak Tvoje znamosti....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prave anopak, uz sa Muska na to pytali a verejne vyhlasil, ze kto si auto na obeznej drahe yzdvihne, moze si ho nechat. :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Myslíš "môže si ho po..." ...nechať, samozrejme
Odpovedať Hodnotiť:
 

updatovane spravodajstvo k falcon heavy

http://dopice.sk/kU7
Odpovedať Hodnotiť:
 

A kde by som nasiel free stream nejaky?
Odpovedať Hodnotiť:
 

však mávajú live stream na youtube...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Viete ako sa Nesquikove chrumky na seba lepia do 6-uholnikov, ked vam plavaju v mlieku ?

...

Preco to iste neurobit s Falcon Heavy ? preco ostat pri 3 raketach ?

Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

lebo potom by falcon heavy nevyzeral ako stoporeny ud s varlatami
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Hmm, ked to su podla teba varlata, tak by si mal urychlene navstivit doktora.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

mrem.. :-D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aby neskoncili ako sovietska N1?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A preto, že

pri takomto riešení musíš predimenzovať strednú raketu, aby sa nezlomila, keď ju tlačí 2-6 rakiet.

Preto je jednoduchšie urobiť jednu poriadnu raketu FBR ako lepiť dokopy 3 rúry.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nejaký stream link na tie chrumky?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Prečo? Preto že SpaceX pre Falcon 9 a Falcon Heavy používa rovnakú rampu a zariadenie TEL ak by bolo pomocných stupňov viac museli by používať výrazne iný TEL takto používajú len špeciálny adaptér. Ďalšia vec je že by to bolo zbytočné už aj súčasný Falcon Heavy má nosnosť výrazne vyššiu ako je potrebné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jedno slovo: pohon
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pohoň?
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Tu druhu fotografiu mohli odspodu zrezat trochu viac, if you know what I mean ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Lemmy face nevysiel, dsl to umi.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

saturn v mal nosnost 118t, 140t mala mat modernizovana verzia, ale ta sa nikdy nepostavila
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Wiki tvrdi nieco ine, asi by si ich mal opravit - Saturn V had a low Earth orbit payload capacity originally estimated at 261,000 pounds (118,000 kg) .... Later upgrades increased that capacity; during the final three Apollo lunar missions it deployed about 310,000 pounds (140,000 kg) to LEO.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Co je to kerozin a aky je rozdiel oproti petroleju?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Google Lunar X-Prize odmena bola 30 mil. dolárov, nie 20.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár