neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Ďalšia súkromná firma úspešne vyniesla satelity, zrejme do 2 mesiacov poletí na Mesiac

Značky: vesmírMesiac

DSL.sk, 21.1.2018


Spoločnosť Rocket Lab sa v noci na dnes stala ďalšou súkromnou spoločnosťou, ktorej raketa Electron sa úspešne dostala na orbitu a navyše úspešne vyniesla na orbitu satelity.

Biznis plánom Rocket Lab je vynášať ako primárne misie cenovo efektívne menšie satelity, Electron je tak pomerne malo raketou s nízkymi nákladmi na štart a nízkou nosnosťou.

Oproti viactonovým satelitom z minulosti po výraznom zlepšení a miniaturizácii technológií sa čoraz viac praktických misií dá realizovať s malými satelitmi a viacero spoločností a startupov špecificky vytvára na nízkej orbite cenovo efektívne konštelácie takýchto satelitov schopné pokrývať naraz celú planétu za účelom rozličného monitorovania alebo potenciálne v budúcnosti komunikácie.

Raketa Electron má konkrétne dva stupne, výšku 17 metrov, priemer 1.2 metra, na prvom stupni deväť motorov Rutherford na kerozín a kvapalný kyslík a na druhom jeden takýto motor. Prvý stupeň má ťah 162 až 192 kN, spoločnosť udáva ako cieľovú typickú nominálnu orbitu 500 km so schopnosťou tam vyniesť 150 kg nákladu, maximálna nosnosť je 225 kg.


Dnešný štart rakety Electron, kliknite pre zväčšenie (foto: Rocket Lab)



Jeden štart má podľa dostupných informácií stáť len 4.9 miliónov dolárov. To umožní využiť túto raketu rozličným menším projektom vrátane spomínaných startupov s konšteláciami malých satelitov, pričom si môžu lepšie prispôsobiť termín štartu aj presnú orbitu. Zároveň spoločnosť plánuje podľa dostupných infomrácií realizovať výrazne viac letov ako spoločnosti s veľkými raketami, potenciálne rádovo stovku ročne. Doteraz boli menšie satelity typicky vypúšťané najmä ako sekundárny náklad pri štarte veľkých rakiet a mohli zrejme dosiahnuť aj nižšie náklady, nemohli ale rozhodovať o presnej orbite a prispôsobovať sa museli aj termínom štartu.

Dnešný štart Electron bol len druhým ostrým štartom, prvý v máji 2017 sa síce podaril, raketa sa dostala do vesmíru ale nedostala sa úspešne na orbitálnu trajektóriu. Dnes raketa odštartovala o 2:43 nášho času z rampy spoločnosti na Novom Zélande a vynášala tri satelity na vypúšťaciu orbitu 300 km x 500 km.


Dnešný štart rakety Electron (video: Rocket Lab)



Išlo o jeden podľa snímky 4U CubeSat satelit Dove Pioneer spoločnosti Planet Labs budujúcej konšteláciu pre snímkovanie planéty a dva satelity Lemur spoločnosti Spire Global podobne budujúcej konšteláciu zase 3U CubeSat satelitov s viacerými senzormi napríklad monitorujúcimi polohu lodí v oceánoch a moriach. Planet Labs už potvrdila úspešné umiestnenie jej satelitu na orbitu.

Rocket Lab po úspešnom štarte pravdepodobne čoskoro zrealizuje aj ďalší. Jej služby si totiž už dávnejšie zazmluvnila spoločnosť Moon Express, ktorá sa v rámci výzvy Google Lunar Xprize snaží získať odmenu vo výške 20 miliónov dolárov za prvé pristátie súkromnej spoločnosti na Mesiaci. Podľa podmienok výzvy je po viacerých posunoch zrejme posledným definitívnym termínom splnenie cieľov výzvy do konca marca tohto roku.

V súťaži ešte pokračuje päť tímov, Moon Express sa bude snažiť o pristátie na Mesiaci s jednomotorovou loďou MX-1E približne výšky človeka, s hmotnosťou 250 kg a podľa skorších informácií bude presun po povrchu Mesiaca potrebný pre získanie ceny realizovať skokmi.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

Táto raketa je zaujímavá, tým že používa elektrické turbo čerpadlo poháňané batériami. Čím vyriešili najkomplikovanejšiu časť raketového motora veľmi elegantné a jednoducho.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Ale chytia na to Markizu? Pochybujem... Ondrej Macko - sefredaktor
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

Čo je to Markíza?
Ja poznám len markízu nad terasou.
Narkozu som pozeral naposledy pred 4rokmi, keď som bol chorý.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

To je to zariadenie pre invalidných dôchodcov.
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Ináč ten pozemok je krásny,
chcel by som tam kosiť trávu.
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

Si posli zivotopis.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Kritizuješ , kritizuješ a zrazu určuješ diagnozu ? A čo si ty dochtor ?
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Obsedantno-kompulzívna porucha je priekazne i nutkave uvadzanie casovych informacii.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

jakoze neobsedi a strieda stolicky a nutka ho vstavat a sadat na ine stolicky? musi pekne jebat potom.

Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Chory si bol po tom pozerani, ci uz pred?
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

On je "priekazne" narušený odkedy sa registroval kade-tade aby ten svoj novotvrar prezentoval všade :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Lenze s biturbom by netrebalo tolko otacok.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Taký falkon 9 od spacex minie časť paliva na pohon turbo čerpadlá a vypusti ho von bez toho, aby ho spálil a vytvoril ťah.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Ono je to vzdy velka alchymia, Merlin sice ma otvoreny cyklus, ale zas ho vyladili na neskutcny pomer tah/hmotnost. A teraz co je lepsie? Mat komplikovany a tazky motor s uzavretym cyklom, ktory ma sice vyssiu palivovu efektivnost, ale zas treba extra tah a extra palivo na jeho vyssiu hmotnost, alebo jednoduchsi lahsi motor mozno nie az tak efektivny ale v konecnom dosledku vyzadujuci menej extra paliva na vytlacenie svojej vlastnej hmotnosti? Jeden RD-180 ma tah 3830 kN a vahu 5.48 t, Merlin 1D ma aktualne 845 kN a vazi 470 kg. Cize na miesto jedneho RD-180 sice potrebujes 5 merlinov, tie ale budu mat dohromady tah 4225 kN (o cca 10 % vyssi tah) pri hmotnosti 2.35 t (cca polovica z RD-180). A na rozdiel od RD-180 s komercnou cenou skoro 25 milionov $ bude 5 merlinov stat nieco pod 5 milionov $.
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Odpovedou na otazku, ci je lepsie ked zakopne slimak alebo kon nie je alchymia, ale ryba.
Odpovedať Známka: 1.8 Hodnotiť:
 

nuz, tito maju sice el. cerpadla a nemusia teda nic vypustat, ale musia zas viezt baterky...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Co ale vobec nemusi byt problem, pretoze baterky je mozne pouzit iba raz takze by bolo zaujimave pouzitie Aluminium-air baterie ktore maju kapacitu 1100 Wh / kg co je tak 5x viac ako maju sucasne lithiove. Akurat sa nedaju znova nabit, co v pripade tejto rakety je to aj tak jedno.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Toto poriešili už deti z raketového krúžku v Majke z Gurunu.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Uz by mohli konecne verejne priznat existenciu SSP (Secret Space Program). Ale vsetci dobre vieme, ze im to takto vyhovuje, ked ludia o nicom netusia, vsakze.. :) www.gaia.com/series/cosmic-disclosure
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Vesmírny jašteri?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Astar Seran vas vsetkych ovladne ale zaroven tym spasi vase neveriace kloaky!
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Astar Seran host Jana Krausa r.2001
Video youtube
http://dopice.sk/kTh
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

verejne priznavam existenciu SPP - Slovensky Plynarensky Priemysel...
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Ale tu je SBTK
Odpovedať Hodnotiť:
 

Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť existenciu KSP.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Super , najviac ma dojalo to tlieskanie na konci. :-))
V máloktorom technickom zamestnaní sa už dnes tlieska po dobre ukončenej práci.
Mne naposledy tlieskali keď som bol ešte dieťa .
Asi si to začnem vyžadovať . :-)))

Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Mal si ist za pilota komercneho lietadla alebo predsedu lavicovej politickej strany.
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

Z vlastnej skusenosti viem, ze na Slovensku, aj ked urobis dobru robotu, tak ti vynadaju, aby si nahodou nespysnel alebo nebodaj nepytal vacsi plat kedze pre firmu nieco znamenas. -.-

A vlastne to je to najhorsie co sa moze stat. Ze zistis ze pre firmu nieco znamenas ale oni to taja aby ta nemuseli adekvatne ohodnotit.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ak robíš niktoša niekde za strojom, tak čo čakáš? Radšej nedvíhaj normy, lebo si pohneváš niktošov okolo :D
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

Na norm overflow attack netreba distribuovany system.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

kvôli emisiám použili asi tak deväď motorov 1.0TSI, alebo menšich
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Ako je možné, že "sme cestovali" na Mesiac pred 50timi rokmi a do dnes nemáme na mesiaci žiadne kamery s live feedom, zmapovanú odvrátenú stranu mesiaca nejako "reálne" a iné? Celé je to divné...
Odpovedať Známka: -1.5 Hodnotiť:
 

Chod si radsej dat borovicku a nevypisuj tu koniny...
Odpovedať Známka: 4.6 Hodnotiť:
 

Možno len zapotrošili kulisy
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

To vsetko koli tomuto nechutnemu slovu: CENA
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

posielat vozitka na mars je lacnejsie?
prip. aky uzitok prinasa?
Odpovedať Známka: -1.2 Hodnotiť:
 

Táto prijebaná otázka už bola miliónkrát položená aj zodpovedaná. Tak nebuď kokot a použi Google.
Odpovedať Známka: 2.8 Hodnotiť:
 

lol, takze odpovedat nechces/nevies ale byt vulgarny a odkazat na google ano? gratulujem
Odpovedať Známka: -1.0 Hodnotiť:
 

skusim ja.
mesiac uz nie je pre nikoho zaujimavy.
na mesiaci uz ludia boli, prveho cloveka na mesiaci sa kazdy povinne uci, zistili, ze tam nic nie je zaujimave, tak to nik nechce sponzorovat.

na marse este nik nebol, je omnoho geologickejsie zaujimavejsi. kto vstupi na mars ako prvy, toho meno sa tiez bude dlllho spominat. preto to chcu financovat a obiehaju sa, kto tam bude, preco a kedy.

dost velky vplyv na to maju peniaze. nie su sponzori = nie su peniaze = nie su misie
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

>zistili ze tam nic nie je zaujimave
dark side? helium-3? perfektne miesto pre pozorovanie zeme?
>mars je geologickejsie zaujimavejsi
taktiez trva let 6-8 mesiacov. na mesiac to trvalo ~3 dni pred 50 rokmi..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale samozrejme mas pravdu.
ja len som chcel poukazat, ze nie vzdy sa vsetko robi tak, ako by sa malo.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

to ze tam nieje nic zaujimave.. to si treskol riadku kktinu. mesiac je zaujimavy uz len z pohladu medzi-zakladne napr. pre dotankovanie paliva.
Odpovedať Hodnotiť:
 

lol, takze odpovedat nechces/nevies ale byt vulgarny a odkazat na google ano? gratulujem
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

not an argument
Odpovedať Hodnotiť:
 

maximálna nosnosť rakety je 225 kg
Na mesiac s jednomotorovou lodou MX-1E približne výšky človeka, s hmotnosťou 250 kg


to nejak nesedi....
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A co presne Ti nesedi? Tych 225 kg je max nosnost na orbitu vo vyske 500km. Tj ak MX-1E ma vahu 250kg, bude vynesena na nizsiu orbitu a vyssie sa uz musi dostat sama.
Odpovedať Hodnotiť:
 

z vety: Prvý stupeň má ťah 162 až 192 kN, spoločnosť udáva ako cieľovú typickú nominálnu orbitu 500 km so schopnosťou tam vyniesť 150 kg nákladu, maximálna nosnosť je 225 kg

..mi vychadza, ze na 500km orbitu vynesie do 150kg a maximalna nosnost rakety je 225kg.
Tym padom 250kg nevynesie pod 500km, ale vobec, kedze max je 225kg.


vid napr:
http://dopice.sk/kTn

/btw. eset mi vyhodil na dopice.sk coin miner varovanie/
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nosnost sa vzdy udava na konkretnu orbitu. Electron ma max. nosnost na 500km orbitu 225kg. https://en.wikipedia.org/wiki/Electron_(rocket)
Ked ho nalozia viac, nevyleti tak vysoko, ale to neznamena, ze nezvlietne.

Okrem toho pri lete na Mesiac, bude Electron vyuzity vlastne ako booster, tj nejde o to, ako vysoko tu druhu raketu vynesie, ale o to, aku rychlost jej da. To, ci k Mesiacu doletia, urcuje celkovy sucet a je jedno, kolko ktory stupen dokaze.

Odpovedať Hodnotiť:
 

TAk do rakety daju 225 a zvysnych 25 kg budu na lane tahat za sebou ako privesny vozik, jak s autom a jeho technicakom
Odpovedať Hodnotiť:
 

a predstav si, že to ešte aj bude skákať. :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

nema niekto plazmovy motor na takuto raketu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pozriem do šopy ci tam nieco take nemam
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kerosene je petrolej. Blbci uz ani to nevedia prelozit.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Petr Olej
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Peter. Ulej!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 


...pomerne malo raketou Ti/vám nevadí?

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

dobre že mi vykáš.... aspoň niekto
Odpovedať Hodnotiť:
 

elón muška tiež pojde na mesiac: v 2032 tam vynesie a vylozi svoj 30 tonovy elektricky kamion
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A sakra. Kurierska sluzba uz aj na mesiaci. Tak... Ale prva.
Ak ho omaluje na zlto s cervenou potlacou, tak ziska aj sponzora.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako sa ma akoze dostat na mesiac? ked je nosnost na vysoku orbitu cca 150 kilov a naklad na mesiac ma mat hmotnost 250kg. samo o sebe to odporuje. Takze nie tato raketa sa v tejto konfiguracii na mesiac nema ako dostat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zasa sa raz nespytali odbornikov z DSL. Pritom test z konstrukcie raketovych motorov a orbitalnej mechaniky je jedna z mnohych podmienok na to, aby sa clovek dostal do tohto exkluzivneho klubu.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Nie. Ten je len pristupovym heslom k zoznamu podmienok.
Odpovedať Hodnotiť:
 

co je na tej rakete ekonomicky vyhodne? cena 5mil. a nosnost 225kg, ved to je mega drahe

velke rakety dokazu vyniest naraz aj viac satelitov a kludne ich vedia dopravit na rozne orbity
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ta vyhoda prave spociva v nizsej sume. Aj F9 bezne nosi na orbit naklad, ktory je len zlomok jeho maximalnej nosnosti.

Asi nie uplne dobry priklad je Formosat-5, ktory mal hmotnost len 475kg (povodne mal byt vyneseny na F1). Ak sa nemylim, tak zaroven s nim vynasali svoje dva vlastne testovacie satelity, ktore su ale tiez na urovni 300 - 400kg.

Zaroven by tam bol aj problem s adapterom. Lebo zohnat dost zakaziek aby sa naplnila nosnost F9 cubesatmi je velmi nepravdepodobne. To by sa cakalo aj roky.
S dopravou na rozne orbity to nie je tiez tak jednoduche. Startujuca raketa ma pri starte svoju inklinaciu ku rovniku. Ta sa moc menit neda. Opakovene zazehy vo vesmire su tiez celkom problem.

Pri Electrone je ta vyhoda, ze sa naplni lahko a za relativne prijatelnu sumu zakaznik dostane svoj satelit na obeznu drahu. Predpokladam, ze bude analogicky platit jedno porekadlo: najdrahsi satelit je ten, ktory stoji na zemi.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tak vyhodne to je lebo ako pises sa to da lahko naplnit a 1U cube sat stoje 77t dolarov. 3U 240 atd cennik je u nich na webe a da sa pekne naplanovat aj kedy a velkosti od 1 po 12U.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár