neprihlásený Streda, 13. decembra 2017, dnes má meniny Lucia   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
Problémy Tesly údajne spôsobili globálny nedostatok cylindrických batérií

Značky: batérieTesla Motors / Tesla

DSL.sk, 7.12.2017


Problémy veľkej továrne Tesly na Li-Ion batérie Gigafactory s nábehom na potrebné vyššie objemy výroby údajne spôsobujú globálny nedostatok cylindrických Li-Ion článkov.

Tvrdí to juhokórejský etnews, podľa ktorého problémy majú okrem iného ázijskí výrobcovia rozličných produktov.

Gigafactory je veľkou továrňou na Li-Ion články a batérie umiestnenou v americkej Nevade, je spoločným projektom Tesly a japonského výrobcu Panasonic. Továreň ale stále nemá produkovať plánovaný dostatočný objem batérií a články pre Tesla produkty musí Panasonic dodávať pravdepodobne neplánovane aj z iných svojich tovární vrátane japonských.

Situácia následne s výpadkom dodávok Panasonicu na iných trhoch spôsobuje nedostatok článkov pre iných zákazníkov, keď ostatní poprední výrobcovia nedokážu jednoducho zvýšiť kapacitu výroby a uspokojiť potreby týchto zákazníkov.

A to pritom Tesla ešte zďaleka neprodukuje plánovaný objem masového nového modelu Model 3 na úrovni 20 tisíc vozidiel mesačne a za týmto plánom výrazne zaostáva.

Dôvodmi pomalého nábehu továrne Gigafactory majú byť aj neosvedčenie a nestabilné dodávky elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a vzhľadom na polohu továrne v púšti problém zohnať dostatok pracovnej sily.

Tesla vo svojich produktoch používa Li-Ion články valcovitého tvaru formátov 18650 a 2170. Prvý štandardný typ 18650 používa u Tesla Model S a X, druhý o niečo väčší typ v novom Model 3 a tiež vo veľkých zásobníkových batériách pre domácnosti a firmy Powerwall a Powerpack.

Tieto články, najmä typ 18650, sú univerzálne a používajú sa v mnohých produktoch. Okrem batérií elektromobilov napríklad aj v notebookových batériách, elektrických bicykloch.

Situácia s nedostatkom článkov pre zákazníkov, ktorí si skôr nezaistili objednávky dostatočného počtu článkov, sa podľa informácií etnews nemá výrazne zlepšiť až do polovice budúceho roka.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Používatelia Chrome začali prechádzať na nový rýchlejší Firefox, avizujú dáta Mozilly
Štát katastrofálne nezvláda schránky. Až teraz kupuje nové disky, celkovo za milión a 4.2 tisíc za 800 GB SSD
Intel uviedol novú generáciu Atomov pre lacné notebooky a desktopy
Vedci overia či objekt, ktorý v októbri tesne minul Zem, nie je vesmírnou loďou
Žiakom v školách vo Francúzsku od 2018 úplne zakážu smartfóny, aj cez prestávku
Optika od Orange dostupná v ďalšom meste
Lekári tvrdo kritizujú eHealth a žiadajú ho odložiť
Slováci najviac kartou cez Internet platia PayPalu, AliExpresu a Tiposu
Na Slovensko.sk opäť nefukčné prihlasovanie
Toshiba predbehla Seagate a WD, má 14 TB disk bez prekrývajúcich sa stôp


Diskusia:
                               
 

A amici teraz napadnu cesko a vytazia vsetko aby mali na baterky
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

A to ako že v púšti nieje dostatok ľudí?
A ten pokrok AI.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Lebo na to, aby si zbalil dievča potrebuješ poriadne auto.
Je to začarovaný kruh, ktorý nevyrieši ani AI.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

V lete stačí motorka a staň.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A čo sa stane Stane v stane keď Stanovi v stane vstane?
Stana panou neostane!
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Nemám auto nemám motorku.
Ako pôjdem po tú baterku.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

stoj mi stoj mi zostan mi stat
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

"Stana paňou sa stane" /pannou ked už tak/
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

nenapísal "paňou" ale tvrdé n, "panou".. ako pana boha s tebou musí byť zábava na párty
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Stana pannou neostane...takto to má byť...nie panou..to je po česky
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

S tebou v stane Stana neostane.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Alebo
Stana Stanovou sa stane v stane
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a toto: "Stana paňou sa stane" bol iba môj výmysel konca príbehu :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

stare jak sukna babky blazkovej

a mas tam chybicku: pannou, nie panou

paňou by sa stala, keby si ju Stano vzal
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

To ale priekazne meni celu situaciu!
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Odchádzam

v dobrom samozrejme
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A ja
so stredne veľkým J
konečne dnes
odchádzam preč.

A ja
so stredne veľkým IQ
s trochou hanby
odchádzam preč.

Odchádzam preč.


Odpovedať Hodnotiť:
 

Fremeni nechcu spolupracovat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Muad'Dib im to vraj zakázal.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tesla nech si postavi gigabateriu vedla tovarne na baterie aby mala stabilny prisun elektrickej energie.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Hlavne že ty makáš od štvrtej ráno.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

hlavne ze ty si prave vstal a so zalepenymi ocami citas dsl.
9:04 != 04:09
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Chlapci vcera bolo Mikulasa, nehadajte sa tu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A načo, vyrobené baterky treba nabiť a vybiť 5x, aby získali plnú kapacitu.

litium kobalt v zemi neškodí

Keď ho dám do baterky a zakopem do zeme tak čo?

Ropa uhlie v zemi neškodí

A keď ich spalín tak ich budem dýchať na veky.

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

poznas predsa bio katalyzator. ci viac ludi je na zemi, tym menej spalin sa ujde tvojim plucam
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Naveky?
Len pokiaľ bude zaberať chemoterapia.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Asi koncia svetlejsie zajtrajsky - nedosatok svetla na pusti. Ale popravde, obnovitelne zdroje su fajn ak sa umiestnuju rozumne a logicky a su doplnane konvencymi zdrojmi..

staci pozriet HerfuhrerEnergiewende a clovek zisti, ze asi tak sabilne nesvieti, ani tak stabilne nefuka a palia enormne mnozstvo uhlia (coz je ekologicke) a budu odpajat jadro (co je v zelenych ociach neekologicke)...

Tesla by si mala kupit tu ich powerWall :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

ekologia je viacmenej hovadina ktora kruto zavisi od uhla pohladu.

pre niekoho je tesla ekologicka, pritom ekvivalent jej spotreby energie prevedeny na spotrebu paliva je horibilny a realne znecistenie je mnohonasobne vyssie nez bezne auto ( spotreba elektriny v zime s kurenim a prepocitanom dojazdom vychadza okolo 16litrov benzinu/100km,v krajinach s mensim podielom fosilnych elektrarni je to okolo 12litrov/100km,nehovoriac o jedovatych nerecyklovatelnych prvkoch baterii) a podobne je to aj s "eco-domami" kde clovek omlati neskutocne peniaze na rekuperatory,tepelne cerpadla a podobne,a nakoniec to setrenie prirody a zdrojov je len naoko
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ja som pocul, ze je to az ekvivalent 38 litrov benzinu/100km a tiez, ze benzinove auta nemaju v zime vyssiu spotrebu ako je to pri elektroautach.
Nastastie narozdiel od elektriny netreba ropu tazit (sem tam s havariou kedy vsetka elektrina vytecie do mora a zahubi vsetko zive), prevazat v elektrotankeroch, rafinovat a milion dalsich veci.
Nastastie aj na vyrobu 1 litra benzinu spotrebuje 1,5 - 2Kwh elektrickej energie. Mali by sme zacat viac jazdit, aby sme spotrebovali vsetku elektrinu tym prasivym ekoteroristom!



Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

K benzinu a dieslu treba brat este fakt aj ten, ze kazda PetroChemicka je pripojena prakticky na jednu elektraren, takze aj to vyrobenie 1L nafty/benzinu tiez stoji elektricku energiu. Druhy fakt je ze z 1L roby vyrobia okrem benzinu, nafty aj ostatne produkty ako maziva, oleje a plasty...

Druha vec je, ze palenim (surovej ropy alebo minimalne spracovanej vo velkom, s kvalitnymi filtrami, sa prostredie znecistuje menej, ako z Xnasobkom dieselovych aut, povacsinou s vybratym DPFkom..
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Tu elektrinu som spomenul aj ja. Len tvrdim, ze ak porovnavat, tak ferovo a nie ze benzin / nafta pricupkaju vecer do mojej nadrze a vznikli absolutne ekologickym sposobom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na ekologiu ti ...
Chcem auto, s ktorým nemusím chodiť do servisu a na benzinku.
Maximálne 2x do roka do pneuservisu, kde mi opravia aj odtrhnuté plastové krytky.

Ináč poisťovňa mi preplatí preventívnu u doktora 1x za dva roky.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kup si matchbox, ten netreba ani prezuvat
Odpovedať Hodnotiť:
 

No a teraz normalne. Ak uz porovnavat, tak poctivo.

Malo by zmysel porovnavat ak by pre oba zdroje bol zapocitany proces od tazby az po finalny produkt. Spolu s vyrobou a pouzitim latok na to potrebnych (bridlicova ropa). Plus veci, co som spomenul v prispevku hore.
Pri elektrine a nabijani by sa zas malo pocitat aj so stratami pri prenose elektrickej energie. A mnoho dalsieho ...

Predpokladam, ze ak by sa to teda spocitalo poriadne, tak by bol vysledok taky, ze elektromobily nie su moc ekologicke, ale stale su na tom lepsie ako benzinove motory.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Pre objektivitu by bolo dobré zarátať aj náklady na liečenie ľudí s poškodeným zdravím elektrickými resp. autami so spaľovacími motormi.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A presne takuto studiu som cital a vysledky boli celkom zaujimave. V USA to vychadzalo, ze je velky rozdiel ci s autom jazdis na east-coast alebo west-coast. V oblasti californie su elektroauta celkovo lepsie a to vyrazne. V oblasti New York je ekologickejsie vziat si benzinak (lebo maju prilis vysoky pomer "spinavej elektriny").

Len dodam, ze vo vseobecnosti ma EU vyrazne cistejsiu produkciu elektriny (podiel alternativnych zdrojov) ako USA, takze...
Odpovedať Hodnotiť:
 

2) Do celkovych nakladov treba zapocitat aj poslednu fazu zivotneho cyklu.

Baterky obsahu skodliviny - naklady na recyklaciu.
Vyroba elektriny ci uz v atomkach alebo konvencne ci alternativne - to vsetko poznacuje krajnu. Na recyklaciu atomky potrebujme desatrocia a viac.... Na obnovu krajny po povrchovej alebo hlbinnej tazbe surovin napr. uhlie, zelezo atd. potrebujeme detto vela rokov .... na zalesnenie :).

Konzumna spotreba prekracuje unosne hranice obnovitelnosti nasej planety.

Najvyspelejsie krajny napr. USA najviac zatazuju zdroje planety - hoci sa tvaria velmi ekologicky. Alebo aj nie, vid. Trump - ekologizacia by poskodila ich ekonomiku. To si taka slaba krajna ako USA nemozu dovolit.

Ine viac ci menej vyspele krajny nemaju na dokonale ekologicke vyrobne procesy a su vyuzivane na ukor vyspeljsich.

Tie najvyspelejie krajny prestahovali "spinavu" vyrobu za svoje hranice.

Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

3) A este jedna smutna sprava. Nemozeme sa mat vsetci tak dobre ako je nas vzor napr. USA.

Na planete zije dajme tomu 7 miliard ludi.

Americania tvoria iba cca 4% populacie planety ale spotrebovavaju takmer 50% zdrojov planety !!!
Percetualne sa to medzi krajnami moze casom rozne prerozdelovat ale v absolutom cisle v tonach kg/Watt/Litre to vsade rastie !!!

Cinania vyspely svet dobiehaju, buduju hodvabnu cestu na export svojej vyroby, takze spolu Cina a USA minu takmer vsetky zdroje planety.

Ludia si neuvedomuju, ze nie vsetci mozeme mat auto a bazen - nato nie je dost vody. Viete kolko vody sa minie pri vyrobe jedneho auta na Slovensku - Slovensko ma o chvilu kvoli tomu problem s cistou vodou - odpadovej vody z automobiliek bude dost vela.


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

4) Kvoli nedostatku zdrojov sa vedu vojny. Ako dlho este USA vydrzia byt na spici ked pri svojej 4% populaciii skonzumovavaju 50% zdrojov ? Dobiju dalsie uzemie prevratmi, rozdelovanim krajin na mensie lahsie ovladatelne alebo ich rovno zbombarduju ? USA = VOJNA = peniaze = zacyklenie. Kto riadi USA to patri do inej diskusie ale je to o peniazoch - - dnes su nastrojom ovladania planety USA a o 50 rokov to bude mozno Cina.

Vsetci sa chceme mat lepsie, to ale nejde donekocna ...

Prepacte, za pesimisticky zaver.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

1) Totalna zataz na zivotne prostredie sa da urcit tzv. uhlikovou stopou (tazko abstraktne vypocitatelne).
Uhlikova stopa je nejake cislo, ktore urcuje kolko uhlika bola vypusteneho do vzdusia pocas vyroby nejakeho tovaru. Napr. na vyrobu jedneho obicajneho KLINCA sa muselo vytazit tolko a tolko suroviny, pricom sa spotrebovalo tolko a tolko energie a pouzivalo sa tolkoto mechanizmov pri tazbe, ktore nespadli z neba a bolo ich tiez treba vyrobit a na ne vytazit nejaky material a minut nejaku energiu - tym sa zacyklime az k neandrtalcom, ktory vyrobil prve kladivo vtedy este ekologickym sposobom bez uhlikovej stopy.

Za poslednych 2000 rokov sme vypustili tolko a tolko uhlika do ovzdusia a za poslednych cca 100 to dramaticky rastie - stroje vyrabaju stroje a na to potrebujeme stroje, energiu a suroviny.

Cize na vyrobu jedneho klinca sme do ovzdysia vypustili o cosi viac skodlivin ako sa zda.

Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ja som nic nepocul a rovno som si to preratal sam s toho co som vedel. Vyslo mi cca 1.7l na 100km ak ratame 100% konverziu (solarka, vietor). Uhlie/hydrocarbons maju tak 40-50% takze cize stale 3.4l. Bolo to v lete testovane. Takze fuck off.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Spotreba energie je u elektromobilu je cca 11-14kWh/100km.

Liter benzinu ma v sebe energiu cca. 9kWh, cize elektrine 11kWh/100km zodpoveda spotreba cca. 1.2l benzinu.

Bakterie v elektromobiloch su kvoli zivotnosti vyuzivane len v rozsamu cca. 25-90% plnej kapacity, ale vyrobca udava z marketingovych dovodov kapacitu maximalnu, ktora sa v praxi neda pouzit, lebo to elektronika nedovoli. Jednoduchym delenim marketingovej kapacity a poctu najazdenych kilometrov potom vychadzaju prilis vysoke cisla spotreby kWh/100km.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zabudol si spomenut ucinnost elektromotora-cez 90 percent a benzinoeho
okolo 30 percet.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zrovna zimna prevadzka bude sice nepekna voci dojazdu, ale nie voci ekonomickosti / ekologickosti prevadzky. To su jednoduche pocty. Na vykurenie interieru auta, resp. udrzanie nejakej teploty potrebujes X energie. To X bude cca rovnake bez ohladu na to, ci ho budes ziskavat z ropy, palenim velrybieho tuku, uhlia, alebo elektrickou spiralou z baterky. U auta sa teplo do interieru dostava vyuzitim inac vyplytvanych asi 30% energie z paliva, ktore by sa inac poslalo von chladicom. Pri elektromobile sa sice ohrev robi elektricky, ale s ucinnostou vyse 99%.

Vykurovacie telesa vacsiny aut maju vykon radovo niekde okolo 4-5kW, takze ak kurenie pri jazde znizi dojazd elektromobilu o tretinu az polovicu, to s priamou spotrebou elektromobilu nebude nijako zle.

Horsie to moze byt ak sa zarataju aj naklady na vyrobu baterii, tam tomu ale celkom slusne mozu konkurovat latky obsiahnute v 15tich katalyzatoroch a 8ich DPFkach, ktore kazde dnesne auto musi mat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

je to 21700 jedna nula usla .... :)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Neušla. Skutocne je to 2170 (cize 21mm priemer a 70mm výška). V pripade 18650 (18mm priemer a 65mm výška) je tam nula naviac.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To sú naozaj automobilové batérie vyskladané z niečoho, ako 18650? Myslel som, že je tam niečo väčšie... Na mieru.
Ďakujem za odpoveď a mínusky...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

presne z nich
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ale len v Teslach. Iny vyrobcovia pouzivaju ine bateriove clanky. Take hranolovite 45Ah LiIon.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Popripade LiFePo4
Odpovedať Hodnotiť:
 

šak po kokot takýchto malých neee !?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A to je len par kusov elektromobilov. Co bude ked do par rokov zakazu benzinove auta, ako to uz teraz planuju v niektorych statoch. A to nehovorim este problemy s infrastrukturov, nabijanim atd.. Proste nieco si povedia, a ci je to realne nerozmyslaju ved sa to nejako vyriesi. Pekne to vidiet na tej tovarni. Pripomina mi to jednu cast simpsonovcov, kde si Homer kupil veternik a odpojil elektriku. Potom zistil ze nie vzdy fuka vietor. Tak to vyriesil tak ze zil prerusovane. Ked fukal vietor tak pilil drevo a ked prestal tak si pospal na cirkularke. Asi rovnako to funguje aj v tej tovarni :)
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

kazdemu triezvemu cloveku musi byt jasne, ze sa to vsetko vezie len na vlne statnych dotacii a eko nalepky. nikdy to nebude celosvetovy trend, vzdy len okrajove auta na specificky ucel (mestske dodavky/taxiky/autobusy mozno/golfove voziky a ine voziky).

auto na baterky je fajn, ale neda sa to proste. navyse, tento baterkovy elektro eko trend brzdi naozajstne inovacie v hybridnom pohone, ako napriklad peugot ma nezavisly stlaceny vzduch doplnani pri brzdeni, vodikove pohony, atd. dotacie sa minaju na elektro smer a neostavaju na naozajstne technologie, respektive cenou podbiehaju konkurencne veci a tak sa nevyvijaju radsej vobec.
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

To je jasne ale uz teraz vlady prijmaju rozhodnutia kde pocitaju s odstavenim benzinovych aut, a pritom netusia ci to bude realne. S dnesnymi technologiami to realne nieje. To iste Musk. Predstavil dva nove modely, a podla sucastnych technologii su tie auta nerealne.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A ťažbu ropy nikto nedotuje, a kvôli rope nebola nikdy vojna. Ropovody plynovody nedotuje štát.

To čo sa dáva na zelenú energiu je len stotina toho čo ide na dotácie na vývoj a výskum, prieskum a sprístupnenie ložísk fosílnych palív. Nehovoriac o odstraňovaní ekologických následkov a liečbe chorôb.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Problém elektrických áut a ich masového rozšírenia je ten, že mnoho vplyvných senátorov na západe, oligarchov na východe, lordov na ostrovoch a šejkov na blízkom východe by prišlo o nesmierne lukratívny rodinný biznis. Nič iné. Nebyť Muska čo si vložil dobrovoľne hlavu do slučky, tak tu jazdia dízle do roku 2200.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je ako znižovanie spotrebných daní na naftu, aby si každý kúpil dieslaka.
A o pár rokov dajú parádny nesplniteľný timeline znižovania emisií.

To je tak keď tú slávnu EU riadia ľudia, ktorí si nevedia ani sami natrieť chleba s maslom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podobne ludia kedysi tvrdili ze auta nenahradia kone.

Infrastrukture chyba, ale ta sa vybuduje, pomaly ale isto. Podobne ako sa budovala pre benzinove auta.

Mozno sa to nepodari Tesle, ale buducnost je ista - ak niekdo nevymysli novy typ pohonu.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Vodikovy pohon je slepa ulicka a nic neriesi. Vodik sa totiz vyraba z metanu, co je zemny plyn. Cize to uz moze byt auto na CNG a lebo LNG. a take uz su, napr. autobusy na to bezne jazdia. Problemom su dane...
Elektrolyza ma z principu relativne nizku ucinnost, ktrora sa neda velmi zlepsit, t.j. na rozlozenie vody na H2 a O2 sa spotrebuje viac elektriny, nez sa ziska ich spalenim v lubovolnej forme. Vodikovy cyklus ma mensiu ucinnost, nez nabijanie/vybijanie baterii. Navyse vodik "utecie" aj z kovovych nadrzi, ma extremne malu molekulu. Nadrze na velky tlak su tazke a treba ich pri pouziti kvapalnej formy predchladit, takze zbohom rychle tankovanie.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Vodík je len krycí manéver pre odlákanie pozornosti od prechodu k elektrickým autám. Pravdepodobne. Všetci vedia, že je to slepá ulička ale aspoň sa menej hovorí o elektroautách.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo pohanat tu vrtulu ventilatormi od flandersa :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

dnes do batérií (vraj) "montujú" šlánky ručne (diskusie kmeňových zamestnancov)
ľudia, ktorých najali pracovať v tesle (nie giga) sú lempli (diskusie ázijských vyslaných pracovníkov v giga)
prepracovávali celý technologický proces skladania batérií (musk)
povyhadzovali neschopných pracovníkov (od vrátnikov po menežérov)
...
Odpovedať Hodnotiť:
 

cylinder je pojebani valec!




Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)Koniec,vzávam sa,chytili ste ma,ale nie úplne :) A ešte aj ten nadpis :) Takže už poznáme vinníka,boli to Cylindrické batérie!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:

Pridať komentár