neprihlásený
|
Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína |
|
Nový spôsob detekovania zemetrasení, pomocou existujúcich optických vlákien
Značky:
veda a výskumnové technológie
DSL.sk, 23.10.2017
|
|
Vedci zo Stanfordskej univerzity otestovali novú technológiu, ktorá umožní detekovať zemetrasenia a potenciálne tak umožní skôr upozorniť ľudí v oblasti, ktorá bude zemetrasením postihnutá.
V súčasnosti sa zemetrasenia detekujú pomocou špecializovaných prístrojov, tzv. seizmografov v seizmologických staniciach, ktorých sieť je ale pochopiteľne relatívne riedka a od niektorých lokalít sú najbližšie seizmografy pomerne vzdialené.
Vedci v posledných rokoch hľadajú nové technológie, ktoré umožnia túto sieť zahustiť a generovať tak upozornenia na blížiace sa zemetrasenie skôr.
Kalifornská univerzita v Berkeley napríklad testuje technológiu detekovania zemetrasení vďaka existujúcim senzorom v moderných smartfónoch.
Vedci zo Stanfordskej univerzity teraz vyvinuli technológiu, ktorá umožňuje detekovať zemetrasenia pomocou existujúcich položených optických vlákien.
V optických vláknach sa nachádzajú nečistoty, kvôli ktorým prichádza k rozptylu časti laserového signálu. Keď je vlákno statické, tento rozptyl má vždy rovnakú charakteristiku. Keď ale prichádza k pohybu a špeciálne naťahovaniu vlákna v dôsledku otrasov, rozptyl sa mení a tieto zmeny je možné detekovať na konci vlákna meraním optického signálu.
Mapa použitého optického vlákna na testovanie technológie a zrejme vizualizácia meraní, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Stamen Design / Victoria and Albert Museum / Stanfordská univerzita)
Podobný výskum už bol realizovaný, predchádzajúca technológia ale vyžadovala aby bolo vlákno pevne spojené so zemou, napríklad zaliate betónom. Vedci zo Stanfordu teraz avizujú, že ich technológia je schopná zemetrasenia detekovať aj keď sú vlákna inštalované tak ako sú inštalované v dnešných bežných optických sieťach, napríklad voľne položené v trubičkách.
Technológiu testovali pomocou cca 4.8-km dlhého optického vlákna pod areálom univerzity, technológia podľa nich dokázala rozlíšiť blízke magnitúdy 1.6 a 1.8 a bola schopná detekovať aj slabšie ale skoršie tzv. P vlny, ktorých detekcia umožňuje upozorniť ľudí pred blížiacimi sa ničivými S vlnami.
Technológia je individuálne menej presná ako seizmografy, akú presnosť lokalizácie epicentra, času vzniku, rýchlosti šírenia a magnitúdy môže dosiahnuť pri hustejšej sieti nie je jasné.
Technológia umožňuje využívať existujúce položené vlákna, aké zmeny sú ale potrebné na prijímačoch vedci neavizujú. Ich cieľom je v každom prípade nasadiť túto technológiu v celej oblasti Silicon Valley. Pre tento účel je ale technológia len na začiatku a podľa vedcov je potrebné demonštrovať, ako ju nasadiť plošne na oblasť veľkú ako mesto.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
roomba
Od reg.: cpt.obvious
|
Pridané:
23.10.2017 13:54
toto je dost zaujimavy sposob detegcie...
cize optickym vlaknom je mozne odpocuvat aj zvuk z miestnosti vnutri budov.
|
|
Re: roomba
Od: sak ja ne?
|
Pridané:
23.10.2017 14:30
Ty si to nečítal. Že mám pravdu?
|
|
Re: roomba
Od reg.: cpt.obvious
|
Pridané:
23.10.2017 14:34
tak ako odpocuvanim cez sklo budov, bude vdaka tomuto mozne odpocuvat aj vdaka kabelazi natiahnutej v "trubickach"
cital som :)
|
|
Re: roomba
Od: sak ja ne?
|
Pridané:
23.10.2017 14:51
Máš pravdu! Ale teoreticky by to bolo účinnejšie cez kanalizáciu, nakoľko sa zvuk lepšie šíri vodou a je zakončené misou ktorá lepšie zvuk zachytí.
Idem aj hneď odmontovať WC... na mňa si len tak neprídu
Dík ;)
|
|
Re: roomba
Od: Menovec
|
Pridané:
23.10.2017 14:55
Nechaj si turecký záchod a máš vystarané...
|
|
Re: roomba
Od: JoZo7
|
Pridané:
23.10.2017 14:55
A kde budes potom citat dslko? :(
|
|
Re: roomba
Od reg.: cpt.obvious
|
Pridané:
23.10.2017 15:19
najhorsie ked vytlacis vo velkom kancli a zistis ze chyba hotovy papier...
|
|
Re: roomba
Od: Adrique1
|
Pridané:
23.10.2017 16:21
parafrázujem kapitána: ja nikdy nepotrebujem papier, keď tlačím :D
|
|
???????
Od: _kubo_
|
Pridané:
23.10.2017 22:30
Stanfordská?
Ozaj?
Stanfordova!
Kua.
|
|
Reakcia
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
23.10.2017 15:02
Readakcia, dajte vysvetlenie, preco pisete "detekovat" a "uzivatel". Sirim Vasu stranku ako priklad pri vyucovani protokolu ICMP: ping, tracert a takisto na tastovanie otvoreneho cieloveho TCP portu 80 cez telnet alebo PS skriptom.
Niekedy si student precita Vas web a niekedy vidi tieto sposoby nasadenia gramtiky. Tiez sa mi nepaci slovo detegovat, ale z hladiska roznych slovnych zakladov to dava zmysel.
detekcia - detegovat,
reakcia - reagovat,
funkcia - fungovat.
uzival (si) lopatu - pouzival lopatu
|
|
Re: Reakcia
Od: cicomico
|
Pridané:
23.10.2017 15:37
netusim presne aky ma na to dovod redakcia, ale v mojom okoli, su tiez preferovane tieto varianty so zjavne ceskym povodom.
Mna by napriklad zaujimalo, ze ako ty ako ucitel vysvetlujes ziakom, ze preco sa dotaznik vola dotaznik (tlacivo s otazkami), ked v slovencine sa ma spravne pouzivat slovo otazka a nie dotaz ktoreho povod je v ceskom slove tazat (se)
Podla mojho skromneho nazoru, jazyk je to co ludia pouzivaju a nie to, co si v jazykovednom ustave nadiktuju ako jedine spravne :) ale tiez som uz zacal aspon v oficialnych textoch ktore idu odomna ako vystupy pouzivat slovo pouzivatel namiesto uzivatel ;)
|
|
Re: Reakcia
Od: Menovec
|
Pridané:
23.10.2017 15:47
Opytovník.
A kľudne používaj kmitočet aj detekciu.
|
|
Re: Reakcia
Od: Mxxl
|
Pridané:
23.10.2017 16:37
slová kľudne (poslovenštené české slovo klid. Správne po slovensky je pokojne) a slovo kmitočet sú výkladná skriňa vysokoškolských "sekier", ktoré dbajú na odborné výrazy, ale pritom sami nevedia spisovnú slovenčinu.
Akurát dnes sa mi stalo, že som bol za jedným profesorom, pripomenúť mu že má zajtra do Školy kolegovi doniesť šubleru. Namiesto ďakujem, mi povedal "Za tieto neodborné slová Vás kľudne môžem vyhodiť zo skúšky" ... zaujímalo by ma čo by mi povedal, keby mu to "kľudne" (nenávidím to slovo) opravím... asi by ma "s kľudom" vyhodil rovno na mieste...
|
|
Re: Reakcia
Od: Kakao
|
Pridané:
23.10.2017 16:47
Samy nevedia - tie sekery
|
|
Re: Reakcia
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
23.10.2017 17:00
Eventuálne priekazne samé.
|
|
Re: Reakcia
Od: Mxxl
|
Pridané:
23.10.2017 17:02
hej, ja som to myslel tak, že profesori - sekery, potom som síce pokračoval v ženskom rode "ktoré".. ale potom som dal sami, lebo som myslel akože tých učiteľov :D dva rody v jednej vete o tej istej veci, asi si to dám patentovať a nazvem to multirodová paradoxná metafora :D
|
|
Re: Reakcia
Od reg.: quix_
|
Pridané:
23.10.2017 19:39
tak to nie pan kolega, pre multirodovu su dva rody malo!
|
|
Re: Reakcia
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
23.10.2017 16:52
Šublera, šrobovák, firštu(i)k, blitzky, krabica, kľud, trichter; raz, dva, tri; a jedeeeem :D.
Vo firme (len z učiteľského platu sa nedá vyžiť, už 3 mesiace nie) prišlo nariadenie pre zamestnancov, aby používali menej anglických výrazov. Nepomohlo to :).
Strašne vedia zd*bať študentov za to, že povedia: switch, router, link ... prídu do práce (Telekom, Orange a spol.) a prvé čo budú počuť sú práve tieto výrazy. Nehovoriac o meeting, date, work sessoin, timesheet, brain storming atd atd...
|
|
Re: Reakcia
Od: Mxxl
|
Pridané:
23.10.2017 17:09
presne, jedná vec je že ta zošikanujú za blbosti, ktoré sami nedodržujú a druhá vec je, že strašne pripravujú pre prax, ale pritom idú úplne opačným smerom. Switch ma dostal, to si neviem predstaviť ako by sa to malo učiť po slovensky.. prepínač? :D viem že na strednej nás tiež buzerovali, že máme používať smerovač namiesto router, alebo pevný disk namiesto hard disk. Spomínam si že jeden buzer... idiot (našťastie rok po tom ako som zmaturoval ho vyhodili, aj vďaka našim protestom) chcel od nás, až sektor (v HDD) nazývame výsek, nepochopím niekedy..
|
|
Re: Reakcia
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
23.10.2017 19:23
Ked si nieco nastudujes a musis to ucit bez velkeho porozumenia, musis niekde byt zly, aby sa studenti nahodou nepytali blosti, na ktore nevies odpovedat :D.
Ale potom by sme uz aj sveter/pulover/pullover mali premenovat na "tahaj cez".
Ked sa ucia ExtX a NTFS, vzdy to je sketor alebo blok!
|
|
Re: Reakcia
Od: Mxxl
|
Pridané:
23.10.2017 22:20
Je to výsek. Neviete základnú odbornú terminológiu, neviem ako chcete zmaturovať. Máte to za 5
|
|
Re: Reakcia
Od: čo to píšeš
|
Pridané:
25.10.2017 9:56
..prečo nemôže byť "kľudne"? Azda "kľud" nie je slovenské slovo, len "pokoj"?
|
|
Re: Reakcia
Od: cicomico
|
Pridané:
23.10.2017 17:00
to opytovnik si zjavne napisal zo srandy :) lebo take slovo nepoznaju ani nasi jazykovedci - vid. slovnik.juls.savba.sk
|
|
Re: Reakcia
Od: Snívaj
|
Pridané:
23.10.2017 19:54
Otáznik, vole
|
|
Re: Reakcia
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
23.10.2017 16:45
Neucim slovensky jazyk a gramatiku, aj ked, zislo by sa to, velmi, ale nie ja :D. U nas v skole aj osoby s titulom doc. vedia v maili pre vsetkych napisat: "vazeny kolegovia ..."
Zmazali mi vtipny komentar na tuto temu, tak som sa musel spytat, preco im to vadi a vlastne preco to ignoruju.
Jazyk je zivy, ludia nim rozpravaju, a preto mame narecia a z nareci cudzie reci.
Studenti citaju taketo clanky, potom si myslia, ze ked v diplomovke napisu "uzivatel v krabici detekoval ..." je spravne, ale nie je, a to zistia az pocas statnic. Druha moznost je, ze ja im to opravujem pred odovzdanim. Nuz, a ked ti konci 10 ci 15 ludi, mas co robit :\.
Vidis dovod v dodrziavani isteho "standardu" pisomneho vyjadrovania sa?
Taka sturovctina s heslom "pis, ako pocujes" je vyrazne tazsia, lebo je potrebne velmi presne pocuvat a vyjadrovat sa. Inak je to sama "chiba" (napriek nepouzivania Y).
|
|
Re: Reakcia
Od: Anonymušt
|
Pridané:
23.10.2017 17:19
u nás jeden nemenovaný učiteľ Ing. Pavol T., PhD., expert na ložiská, ktorý promoval na STUčke, tiež začínal mail vetou: "Dobrí deň vážený študenti". Z prednášok z predmetu časti a mechanizmy strojov, či konštruovanie, som mal však pocit že sám nevie o čom rozpráva.. a skúšky s ním boli také, že po troch do kabinetu a kým všetkým vysvetlil, ako to malo (podľa neho) byť, aj keď to často bolo úplne z cesty, tak tam boli niektorí od osmej rána do 10 večera... dopadol úmerne k tomu čo vedel a dnes už našťastie nemýli študentov.. robí "technického pracovníka" pre Homporku. Síce robí rukami, ale možno má aj lepšie peňáze...
|
|
Re: Reakcia
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
23.10.2017 19:25
Ja si mena studentov nepamatam, ledvaj baby :(. Ale pravda je, ze manualna praca je lepsie platena, napr. stierky a malovanie. Len keby to tolko nenicilo chrbat a ramena.
Za obmurovanie vane pytal jeden obkladac vazne 400e :D. Zbuchal som si to sam za 4 hodiny. On by to mal sice za 2, ale aj tak, nenzrane!
|
|
Re: Reakcia
Od: 7756658757
|
Pridané:
23.10.2017 19:53
Súhlasím s učiteľom - jednoznačne.
Dotazník je spisovné slovenské slovo bez ohľadu na jeho pôvod. (Krátky slovník slovenského jazyka 4, Slovník súčasného slovenského jazyka)
Užívateľ môže byť tak akurát užívateľ heroínu ale nie mobilného telefónu. User => Používateľ v každej kvalitnej lokalizácii. V nekvalitnej, amatérskej lokalizácii je user preložené ako užívateľ.
To isté platí pre detegovať. Detekovať je krčmový výraz, detegovať spisovný. Napríklad vo vedeckej práci alebo knihe použitím slova detekovať autor poukazuje na svoje medzery v používaní Slovenského jazyka. Znakom profesionálneho novinára je profesionálne používanie slovenského jazyka, znakom amatérskeho novinára sú gramatické chyby. Dobrá správa je, že existuje možnosť celoživotného vzdelávania sa aj v oblasti slovenského jazyka.
|
|
Re: Reakcia
Od: yntellygeno
|
Pridané:
23.10.2017 20:05
user uses unusable ubuntu and this user is using heroin?
Používateľ používa nepoužiteľné ubuntu a tento používateľ používa heroín?
Moderným jazykovedcom by som dnes už jazyky utrhol, v poslednom case sa mi zda ze vymyslyju nezmysly, aby bolo vidno ze aspon nejaku cinnost vykazuju
Cipher, ciphering, crypt, crypting, decrypting...
|
|
Re: Reakcia
Od: cicomico
|
Pridané:
24.10.2017 15:36
Nebut labut :)
To sme tu uz mali s umenim, kedy par snobov chcelo urcovat, co je umenie a co nie, a ludi co tomu podla nich 'nerozumeli' oznacovali za 'sedlakov' a pod.
Ak raz ludia pouzivaju detekovat, tak je to OK. Uz tu niekto pisal, ze kvoli par mudrcom neprestaneme pouzivat slova ako sektor (podla nesedlakov vysek), ... a pod.
Plus v zivote som nikoho nepocul toto slovo vyslovit s 'G' :) takze jazykovedci si mozu svoje teorie o odvodzovani z ineho zakladu nechat pre svoje mudre knizky :)
|
|
Re: Reakcia
Od: sensei-san
|
Pridané:
24.10.2017 7:54
> Sirim Vasu stranku ako priklad pri vyucovani ...
Čo hovoria študenti na miestne populárny skracovač URL?
|
|
Cesi to mali skor
Od: idnes.cz
|
Pridané:
23.10.2017 17:49
goo.gl/W7UZBE
|
|
Vysvetlenie
Od reg.: Ondrej Macko
|
Pridané:
23.10.2017 18:56
Opticky kabel je takym urcitym druhom obycajneho kabla, aky mate napriklad iste aj doma cez ktory vam ide elektrina, no len namiesto tej elektriny tam ide svetlo. A na jednej strane je laser ktory to svetlo vypusta a na druhej je taky opak laseru ktory to svetlo precita.
|
|
Re: Vysvetlenie
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
23.10.2017 19:29
Ten opak laseru sa vola detektor, opticky snimac.
|
|
Re: Vysvetlenie
Od: Cpt.obvious-
|
Pridané:
24.10.2017 7:41
Detegtor
|
|
Re: Vysvetlenie
Od reg.: M.Miiicho
|
Pridané:
24.10.2017 10:23
Detegór :)
|
|
.....
Od: chujo
|
Pridané:
23.10.2017 18:58
Nie že by to bolo nemožné. Ale čo tak sa jednoducho spýtať obyvatelov či sa im tam ide internet?
|
|
Re: .....
Od: Bovlink
|
Pridané:
23.10.2017 20:06
Mohol by si ísť do politiky, alebo k policajtom. Inam nie.
|
|
Re: .....
Od reg.: WinstonSmith
|
Pridané:
24.10.2017 6:06
Jj, stačí obvolať pár domácnosti, či sa im náhodou netratia pakety a keď bude domácnosti s nestabilným internetom povedzme 20%, príde zemetrasenie...
Človeče, čítal si to vôbec?
|
|
hm ...
Od: Okoloiduci
|
Pridané:
24.10.2017 13:47
Ako to, ze testuju, ked uz sa to uz v pouziva v praxi aj na SK ? (to, ze sa o tom moc nehovori je ok, ono to nie je ziaduce v tomto pripade :-)
A pokial ma pamet neklame, viem o tom tak min. 4 roky ...
|
Pridať komentár
|
|
|
|