Tímy z holandských univerzít si udržiavajú svoj náskok vo vývoji najefektívnejších solárnych elektromobilov a opäť dominovali aj v tomto ročníku renomovaných pretekov solárnych elektromobilov World Solar Challenge.
Preteky sa konajú každé dva roky a svoju históriu odštartovali už v roku 1987, aktuálne sa pri nich prechádza trasa dlhá 3021 km zo severu Austrálie do južného Adelaide.
Vo World Solar Challenge sa súťaží v dvoch hlavných kategóriách. Hlavná a populárnejšia Challenger zameraná na vývoj čo najefektívnejšieho pohonu a dojazdu už dnes skončila víťazstvom holandského tímu Nuon Solar Team z Technickej univerzity v Delfte, ktorý kategóriu vyhral tretíkrát po sebe.
Vozidlá v triede Challenger sú jednomiestne, majú štyri kolesá, maximálnu dĺžku 5 metrov, šírku 2.2 metra a plochu solárnych panelov v závislosti na použitej technológii panelov maximálne 4 m2. Batérie sú limitované hmotnosťou podľa použitej technológie, pričom limit zodpovedá u každej technológie kapacite cca 5 kWh.
V tejto triede sa batéria môže dobíjať len zo slnečného žiarenia a žiadne externé zdroje v priebehu pretekov nie sú dovolené. Jazdiť je možné od 8:00 do 17:00, dobíjať batériu je možné aj mimo tohto času. Vyhráva jednoducho vozidlo, ktoré príde do cieľa v Adelaide ako prvé.
Nuon Solar Team Nuna9, kliknite pre zväčšenie (foto: Nuon Solar Team)
Tohtoročný model Nuna9 holandského tímu má rozmery 3.3 m x 1.6 m, hmotnosť 135 kg, 2.64 m2 solárnych článkov technológie GaAs, 20-kg batériu.
Do cieľa prišlo víťazné vozidlo dnes s takmer dvojhodinovým náskokom pred strieborným tímom a dosiahlo priemernú rýchlosť 81.2 km/h.
Solar Team Eindhoven Stella Vie, kliknite pre zväčšenie (foto: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke)
Druhú a tretiu priečku nakoniec neudržali minuloroční medailisti, ktorí boli na týchto pozíciách v prvých dňoch aj tohto ročníka. Druhé nakoniec prišlo auto Novum z Michiganskej univerzity a tretie belgické vozidlo Punch Two.
Stella Vie (video: TU Eindhoven)
V druhej súťažnej triede Cruiser je cieľom vyvinúť už praktickejšie solárne elektromobily, ktoré majú svojim dizajnom ale samozrejme stále ďaleko k bežným autám. Musia byť už minimálne dvojmiestne, môžu sa dobíjať aj z externých zdrojov a v súťaži nerozhoduje ich rýchlosť, ale energetická efektivita zároveň so zohľadnením množstva transportovaných osôb.
V tejto triede s príchodom do cieľa v piatok zatiaľ vedie tiež holandský tím Solar Team Eindhoven z Technickej univerzity v Eidhovene s vozidlom Stella Vie, obhajca víťazstva. Detailnú špecifikáciu tím nezverejnil, vozidlo je ale päťmiestne a jeho aktuálna efektivita je 228.3 pasažiero-kilometrov na jeden kWh spotreby.
su to Holandania...Amsterdam je hlavné mesto Holandska,Holandsko je v Europe,Europa je na Zemi,Zem je v Slnečnej Sústave, v Slnečnej Sústave je Slnko,Slnko nepije takže hulili trávu