neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Odštartovali známe preteky efektívnych solárnych áut, opäť vedú Holanďania

Značky: fotovoltaikaelektromobily

DSL.sk, 9.10.2017


V nedeľu odštartovali v Austrálii tradičné preteky solárnych elektromobilov World Solar Challenge, ktoré sa konajú každé dva roky a svoju históriu odštartovali už v roku 1987.

Aktuálne majú tímy za sebou už dva dni jazdy. Celá trasa meria cca 3000 km a prvé vozidlá by mali doraziť do cieľa vo štvrtok.

Vo World Solar Challenge sa súťaží v dvoch hlavných kategóriách. Hlavnou a populárnejšou zameranou na vývoj čo najefektívnejšieho pohonu a dojazdu je trieda Challenger.

Vozidlá v triede Challenger sú jednomiestne, majú štyri kolesá, maximálnu dĺžku 5 metrov, šírku 2.2 metra a plochu solárnych panelov v závislosti na použitej technológii panelov maximálne 4 m2. Batérie sú limitované hmotnosťou podľa použitej technológie, pričom limit zodpovedá u každej technológie kapacite cca 5 kWh.

V tejto triede sa batéria môže dobíjať len zo slnečného žiarenia a žiadne externé zdroje v priebehu pretekov nie sú dovolené. Jazdiť je možné od 8:00 do 17:00, dobíjať batériu je možné aj mimo tohto času. Vyhráva jednoducho vozidlo, ktoré príde do cieľa v Adelaide ako prvé.


Nuon Solar Team Nuna9, kliknite pre zväčšenie (foto: Nuon Solar Team)



Aktuálne v priebežnom poradí vedie holandský tím Nuon Solar Team z Technickej univerzity v Delfte, ktorý obhajuje prvenstvo z posledných dvoch ročníkov. Jeho tohtoročný model Nuna9 má rozmery 3.3 m x 1.6 m, hmotnosť 135 kg, 2.64 m2 solárnych článkov technológie GaAs, 20-kg batériu.


Solar Team Eindhoven Stella Vie, kliknite pre zväčšenie (foto: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke)



Na druhom a treťom mieste sú zatiaľ tímy z japonskej Tokai univerzity a ďalší holandský tím Solar Team Twente, medailisti aj z posledného ročníka. Všetky tri prvé tímy majú za sebou viac ako 1210 prejdených km a prvé dva po prejdení stanoviska na tejto méte mali pred sebou ešte viac ako hodinu jazdy. Priemerná rýchlosť vedúceho tímu je doteraz 81.1 km/h.


Stella Vie (video: TU Eindhoven)



V druhej súťažnej triede Cruiser je cieľom vyvinúť už praktickejšie solárne elektromobily, ktoré majú svojim dizajnom ale samozrejme stále ďaleko k bežným autám. Musia byť už minimálne dvojmiestne, môžu sa dobíjať aj z externých zdrojov a v súťaži nerozhoduje ich rýchlosť, ale energetická efektivita zároveň so zohľadnením množstva transportovaných osôb.

V tejto triede zatiaľ vedie tiež holandský tím Solar Team Eindhoven s vozidlom Stella Vie, obhajca víťazstva. Detailnú špecifikáciu tím nezverejnil, vozidlo je ale päťmiestne a jeho aktuálna efektivita je 219 pasažiero-kilometrov na jeden kWh spotreby.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii


Diskusia:
                               
 

Koeficient odboru zduchu majú cca ako Tesla.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

zdute su celkom dost, to je fakt :D
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

jak moja stará, keď som šiel v sobotu ráno do obchodu a vrátil sa o tretej mierne podgurážený.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Cd≈0,2
Takže to tým valčekom po hlave muselo dosť bolieť.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

svoj valček som ani nevyťahoval, bolo by to zbytočné. Ale v nedeľu ráno už to bolo OK a našiel si cestu pomedzi nohy.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Lenže pri pretekaní treba zvažovať priekazne nelineárny pasažiero-koeficient.
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

sice mam titulov pokokod ale toto je ultra mega!!!
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

pasažiero-kilometer/1 kWh spotreby
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Kto sa odváži na pretekajúcu strechu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

si zabil chlope :D:D:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak to tazko. isto maju pod 0.2
ale celnu plochu maju teda dost velku
Odpovedať Hodnotiť:
 

0.21 horšiu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 


Choď do <-> aj so svojou reklamou!!!


Odpovedať Hodnotiť:
 

Skúšal som Genesis mining. Odporúčam sa na to vykašlať. Viac sa oplatí kúpiť nejaký altcoin a počkať si na zvýšenie ceny (Iota, EOS, Ripple alebo aj ten BTC)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj u nas bol pokus, ktory zial nevysiel lebo $$$$$.

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár