neprihlásený Utorok, 16. apríla 2024, dnes má meniny Dana, Danica
Elektronické schránky majú zásadnú logickú chybu, skracujú ľuďom zákonné lehoty

Značky: elektronické schránkySlovensko

DSL.sk, 13.9.2017


Systém elektronických schránok na webe Slovensko.sk má vážny problém, keď ľuďom reálne môže objektívne skracovať ich zákonné lehoty na riešenie rozhodnutí orgánov verejnej moci doručovaných elektronicky.

Problém sa naplno aktuálne prejavil včera, keď mal systém schránok evidentné problémy s kapacitou.

Ako server DSL.sk upozornil vo včerajšom článku, systém včera nedoručoval užívateľom rozhodnutia do vlastných rúk vyžadujúce najskôr od užívateľov potvrdenie ich prijatia.

Hoci terminológia pre tento typ správ sa niekedy používa rôzne, užívateľ je na prijatie takejto správy najskôr upozornený aj s lehotou do ktorej ju musí prevziať. Následne užívateľ potvrdí zámer prevziať túto správu pomocou eID zadaním BOK-u tzv. autorizáciou notifikačnej doručenky, pričom systém má následne odosielateľovi správy poslať tzv. doručenku potvrdzujúcu už doručenie správy a užívateľovi sprístupniť samotnú správu.

Za normálnych okolností sa všetky následné kroky udejú krátko po potvrdení prevzatia správy. Včera sa užívatelia ale sťažovali, že správy im reálne neboli následne doručené dlhé hodiny. Podľa viacerých stav trvá dlhšie a v predchádzajúcich dňoch sa už vyskytovali vážne oneskorenia, včera bolo nakoniec ale oneskorenie veľmi výrazné.

Už aj tento scenár môže byť pre niektorých užívateľov nepríjemný, aj keby sa za čas doručenia považoval čas následného reálneho neskoršieho vloženia skutočnej správy do schránky užívateľa. Napríklad ak si užívateľ chcel správy prečítať a vybaviť pred dlhou cestou napríklad do zahraničia, na ktorú si neberie PC, pred pobytom v nemocnici a podobne. Užívateľ v čase neskoršieho doručenia správy mnoho hodín po tom, ako si chcel správu prečítať a potvrdil jej prijatie, totiž v takýchto scenároch už nemusí mať prístup k schránke.


Zadná strana eID s čipom (foto: Ministerstvo vnútra)



Skúsenosti čitateľov ale ukazujú, že v skutočnosti nastáva najhorší predstaviteľný možný scenár. Za čas doručenia sa totiž považuje čas, kedy užívateľ potvrdil prijatie správy a teda hodiny predtým ako reálne správu dostal.

Jeden čitateľ potvrdil prijatie správy včera niečo po 8:00. Správa má čas uloženia do schránky a bola mu tam reálne zrejme uložená až v noci na dnes po 1:20. Doručenka má uvedený čas včera niečo po 22:00.

V samotnej doručenke sa ale ako dátum a čas doručenia uvádza čas potvrdenia prijatia správy užívateľom, teda včera po 8:00. Podľa zákona o egovernmente sa presne s týmto časom uvedeným v tejto doručenke považuje správa právne za doručenú.

Podobné časy sa vyskytli aj u ďalšieho čitateľa, ktorý podobne včera ráno potvrdil prijatie správy.

Správa sa teda v tomto prípade považuje za právne doručenú viac ako 17 hodín predtým, ako ju užívateľ reálne do schránky dostal. Vzhľadom na nočné doručenie ho to prakticky pripravilo o jeden deň lehoty, ktorý má na prípadné riešenie a reakciu na rozhodnutie orgánu verejnej moci.

Nielenže tak systémy elektronických schránok nezvládajú fungovanie pri aktuálnej miere využívania, v systéme je aj zásadná logická chyba. Pokiaľ nie je technicky garantované, že reálne sprístupenie správy prebehne bezprostredne po potvrdení jej prijatia užívateľom bez ohľadu na akékoľvek externé vplyvy, je totiž logickou chybou za čas doručenia správy označiť čas potvrdenia vyžiadania si správy užívateľom. To ako ukazujú ale aktuálne skúsenosti technicky evidentne zaistené nie je a medzi potvdením prijatia správy a jej reálnym doručením môžu uplynúť mnohé hodiny a to aj pri takej banálnej a bežnej príčine ako väčšie zaťaženie systémov.

Čo je považované za čas doručenia sme sa prevádzkovateľa schránok, organizácie NASES, pýtali ešte včera, keď nebolo jasné čo bude na doručenkách. Včera nám túto informáciu NASES neposkytla, dnes sa zatiaľ nevyjadrila k otázke či systém elektronických schránok s uvádzaním časom doručenia pred reálnym sprístupnením správy užívateľom funguje podľa nej v súlade so zákonom.

To či je takéto fungovanie schránok v rozpore so zákonom zisťujeme. Zákon o egovermente ale zrejme minimálne explicitne neurčuje, čo má byť presne uvedené na doručenke ako čas doručenia. Na druhej strane je samozrejme jasné, že je nesprávne ak je tam čas 17 hodín pred reálnym sprístupnením správy užívateľovi.

Včera organizácia avizovala, že problémy "spôsobil enormný nárast podaní a rozhodnutí od orgánov verejnej moci v bežných pracovných hodinách", prejavujú sa od minulého týždňa a vyriešenie očakáva do konca týždňa. Cez víkend chce nasadiť optimalizačné opatrenia.

Technické problémy sa samozrejme v IT systémoch môžu vyskytovať a bežne vyskytujú. Vzhľadom na opakovanosť a vážnosť niektorých problémov a dĺžku trvania iných v systéme elektronických schránok ale vznikajú odôvodnené otázky ako je na tom kvalita tohto štátneho IT systému.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple
Zatiaľ posledný Star Trek seriál bude mať ďalšiu sériu, ohlásený aj nový film
Nový Android 15 je k dispozícii v beta verzii
Samsung má spustiť výrobu takmer 300-vrstvovej flash tento mesiac, budúci rok dosiahnuť 430 vrstiev
SpaceX použila prvý stupeň Falcon 9 už 20-krát
Apple čoskoro uvedie ďalší sci-fi seriál


Diskusia:
                               
 

Kašlať na schránky, ale keď musíte poslať 2 maily na úrad lebo chcú dve kópie dokumentu....
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

To naozaj? Tomuto akoze moc nechcem verit. Aky urad?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pretoze i tu je jasne vidno ako apple je zase napred a nema takuto vadu.
Odpovedať Známka: -5.2 Hodnotiť:
 

Hlavne jeho uzivatelia.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Lenže pre nich je to priekazne jedina.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Čínsky hyperloop pôjde 4000km/h (verzia 2.)
Vy slovenský babráci čo neviete okopírovať gmail.

Pohrobkovia komunistov vedia iba kradnúť ako ich dedovia a otcovia.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

3. 4. generácia sociálnych degešou
ani kradnúť poriadne nevedie.

Mali znárodniť centrum.sk tak ako 1.generacia.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

opensource meilinglyst za miliárdu evry nem stiha? mú-hehehehe
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

v SR bude nová generácia, taká naša, nazveme ju HyperLup.
Odpovedať Hodnotiť:
 

toto je mega masivny fuck up... si predstavte ze prevezmete dorucenku v jeden den a sprava pride na druhy.

zasadna logicka chyba je aj samotna existencia toho paškvilu... mám pocit, že ma to iba oberá o čas, namiesto "šetrenia".

a osobitna kategoria su notifikacie cez POP3, ktore tiez nejdu z "akehosi" dovodu.


Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Alebo ako dnes - prave mi dosli cez mail znova vsetky notifikacie za posledne 2 roky. Soudruzi asi nekde udelali chybu.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

been there, done that....
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Keď mi prídu znova všetky notifikácie tak viem že bude článok na DSL.sk

Už sa mi to potvrdilo 4x.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Uz to KONECNE zacina vyzerat ako nieco co som si predstavoval ked som sa 1x dozvedel ze slovensko zaplatilo miliardu za informacny system. Uz som sa normalne zo zaciatku chvilu bal ze to za tie peniaze naozaj bude dobre fungovat.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Hlavne cele je to az smiesne, ked si uvedomis, ze vyvoj GTA V stal $800M.

€900M - slovensko.sk
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Za SKK5 si už nič nekúpiš.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

sa im dobre vyvíjalo, keď tie prachy naozaj použili na vývoj...
ale skús za to financovať vily, jachty, dovolenky, hodinky a ešte popri tom aj vyvíjať. :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

podla wikiny stal vyvoj GTA V len $270M vratane marketingu (tzn. cisto development tak polovicu z toho)

takze to uz vlastne nie je ani smiesne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale ved toto nie je normalne.. to nik za to potrestany nebude.?? nic sa neudeje? "posmejeme" sa nad tym a zivot ide dalej.? tak ako za kradez by malo odseknut ruku (bez prava na invalidny dochodok), okradne este raz - pojde druha a uz nebude mat ako kradnut, prip. mame este co odsekavat, tak za vrazdu trest smrti, to by sa po 2-3 odsudenych prestalo kradnut a zabijat ale to som uz odbocil, toto sme si dovolili v nasom state bohuzial..?
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Dodrbu toho chudaka VS studenta co to po veceroch spackal.
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

To by už ako autor technickej špecifikácie systému musel byť uvedený Jaroslav Hašek a z hľadiska stanov NATO by išlo o systém ČR.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Samozrejme, že nik potrestaný nebude. Nebudú zatvárať svojich rodinných príslušníkov a známych.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neboj sa - bude niekto potrestaný.... predsa ten, ktorému bol e-mail určený, neskoro doručený, nestihol lehotu a štát mu udelí pokutu (v lepšom prípade), prípadne príde o majetok (exekútor), lebo sa neodvolal....
Odpovedať Hodnotiť:
 

V krajine, kde je vsetko naopak, je predsa potrestanim mozne dosiahnut ultimatny opak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tento princíp je známy všetkým marxistom-leninistom pod heslom: Krajina, kde zajtra znamená už včera.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

no nekup to... za 1.5 mld Eur.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

u FICOVEJ schránky to platí opačne: obsah doručenky dostane hneď aby vedel o čo ide ale lehotu nemôžu rátať lebo ju nedostal.

Zrejme dávajú nové features pre vyvolených a troška sa im to mieša.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Fico si vymyslel schranky , k rychlejsiemu pristupu k informaciam o oponentoch ... Na citanie papierov nemaju ludi ani cas ...
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

vsetko sa da, hlavne v IT dobe.
na gmail sa da citat mail tak ako opisujes.. receipt nepride ale clovek to cital, tak as to bude musiet dat aj tu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

"spôsobil enormný nárast podaní a rozhodnutí od orgánov verejnej moci v bežných pracovných hodinách"

To je co za vyjadrenie? Po masivnej kampani zameranej na to, aby mali aspon konatelia el. obcianske preukazy a po povinnej aktivacii schranok pre pravnicke osoby sa system zacal aspon ciastocne pouzivat. To jeho prevadzkovatela aj dodavatelov prekvapilo? Ak obcania a pravnicke osoby pouzivali system minimalne a ani organy verejnej moci nemali komu dorucovat a az teraz zacali nabiehat sluzby, tak tieto prve lastovicky su povazovane enormny narast?

A prevadzkovatel je akoby prekvapeny, ze sa tak deje v beznych pracovnych hodinach? To mam aj mailserver v robote nastavit tak, aby posielal spravy len v noci a poprosit ostatnych, nech mi cez den nepisu.


Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

to je rovnako, ako cestari su v decembri prekvapeny, ze nasnezilo
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Porovnavat to s cestarmi je scestne ;) Cestari nevedia kedy a kolo snehu cez zimu bude , ale NASES vedel terminy od kedy je pre vsetky firmy povinne pouzivat schranky a musel s tym pocitat. A tiez ich rozpocet asi nedosahuje miliardu , asi nemaju tych spravnych znamych a kamaratov vo vlade ....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aurel moze kedy a kolo snehu cez zimu bude ratat na dva roky dopredu a vedci ho cielene nevyuzivaju, aby z rozdielu medzi mesacnymi nakladmi na prevadzky bolo uz len z vysky suvisiaceho plnenia zakonneho poistenia uplne evidentne, v koho zaujme je budovanie povedomia o priekaznej scestnosti.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ano, enormny narast.
Povodny stav - 10 uzivatelov denne
novy stav - 110 uzivatelov denne
teda rast o 1000%

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

..a v Kyjeve opáskovali celý bulevárd (na dlžku celého mestského bloku domů)

..ale bola to profi´práca, výbuch šiel len dohora, a hoci to bolo v dopravnej večernej zápche, ani len tesne okolo-idúce, resp. kolem stojace (popojíždajúce) autá to ani len neočudilo, len ohodilo (úlomkami)..
heh, a nejaké díeta na zadnom sedadle odtial vytiahli takmer nezranené..

nj, minule zas tak vybuchla Motorola, vo výtahu :S
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Zislo by sa zistit na aku zataz bola robena Studia uskutocnitelnosti, ci boli nejake parametre v podmienkach pri obstaravani, ci su nejake vykonove parametre v zmluve a aka je skutocna zataz. Ved to nemoze byt zatial vytazene ani na 10%. Vacsina uradov a ani podnikatelov to zatial naplno nevyuziva.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"Najviac ľudí navštívilo svoju e-schránku v utorok 4. júla, kedy systém zaznamenal 9645 unikátnych prihlásení"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kks, to fakt?!
Zas*aný pokec je úplne inde...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pokec tak ale potom musel stat minimalne 20 miliard, ked funguje a nepada :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To sa nedalo vyriešiť pomocou Blockchainu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

dalo
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

oni si tam urcite tazia nejake tie bitcoiny, len sa to zacalo vyuzivat, lebo "muselo" tak im do toho seru obcania, lebo im vytazuju ten procesor aj na nieco ine (slovensko.sk) a nemozu naplno tazit. (ano viem, ze tazit na grafikach, ale ONI tam hore to nevedia a tazia na procesore) - boh vie, ci tam maju aspon nejaku redundanciu..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pride, vsetko znici a zostanu po nom len hrba zeleza a par vysmiatych ludi za vodou
Odpovedať Hodnotiť:
 

Priatelia, môžeme za to blamovať kohokoľvek z vlády, ale reálne za to môžu developeri, testeri a projektoví ľudia.
Firmy, ktoré reálne vyvíjali túto národnú hanbu, sú veľmi konkrétne pomenovateľné a pracujú/pracovali v nich veľmi konkrétni ľudia.

To, že politici (alebo ich mecenáši) sa na tom niekde ("vraj") nabalili je jedna vec. Ale druhá vec je, že my tieto firmy a ich slabých programátorov stále akože rešpektujeme, ich manažérov a majiteľov nechávame hovoriť do médií o trendoch, o moderných technológiách... Namiesto toho by sme mali o nich kresliť komixy alebo vymýšľať vtipy, lebo oni môžu za tento paškvil.
Každý dobrý developer, či projekťák by mal okamžite od nich zutekať, lebo si len kazí meno a CV.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Ved napiste ked to bude fungovat nech tu furt nespamujete
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

tak to by sme asi peknych par rokov dalsi clanok o tom necitali :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Správa prišla do schránky 8.9. a notifikácia na mail až 14.9.
Ešteže nejde o nič, čo sa nedá stihnúť. Ale hanba je to.
Odpovedať Hodnotiť:
 

treba spisat reklamaciu pri kazdom zlom nacitani stranky, ved si za to platime...
a hned bude veselo, to bude pad ala singularita
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podla zadania projektu Systém elektronických schránok je automaticke generovanie predmetnych reklamacii samotnym systemom jednou zo zakladnych funkcii systemu a teda pouzivatelmi spisane reklamacie nie je mozne dorucit vzhladom k priekaznej neexistencii produktu System elektronických schránok.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Zasadnych logickych chyb tam je OMNOHO viac
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je ako keby mi poštárka na pošte povedala tu podpíšte prevzatie a po list si prídite zajtra na obed. Slovenské služby, to sa nedá pochopiť. http://bit.ly/2y7Jm7N
Odpovedať Hodnotiť:
 

s našimi štátnymi službami je to ako so ženami - pochopiť ich nedokážeš. ale keď ju miluješ, nie je čo riešiť.

PS: len či bude čo milovať, keď ju poriešiš...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne takto prišla správa od zdravotnej poisťovne.

Najprv som musel podpísať doručenku.

Týmto sa však správa považuje za doručenú.

Ja som však nijakú správu nedostal! Nemal som pritom ani potuchy o tom, čo v nej je.

Zahromžil som, že ak to má byť takto, tak si radšej celú mlunickú schránku dám zrušiť.

Potom som sa do schránky nevedel ani prihlásiť (asi práve nasadzovali to novšie rozhranie).

Našťastie v nasledujúci deň mi prišla aj samotná správa - bolo to upovedomenie o vyplatení preplatku po zúčtovaní poistného (čiže by sa nič nebolo stalo, ani keby odberná lehota bola márne uplynula) - ale čo ak by to bolo niečo závažnejšie?!

Aj mňa zaskočilo, že som úradný oznam nedostal okamžite, ale musel som na neho PO POTVRDENÍ JEHO PREVZATIA čakať až do nasledujúceho dňa, čo si vyžiadalo ďalšiu (a podľa môjho názoru zbytočnú) návštevu a ďalšie prihlasovanie sa...

Odpovedať Hodnotiť:
 

toto si doslovne pyta o sudny spor na americky styl, class action... idealne ked by sa do toho opreli slovensko.digital, alebo niekto, kto to aj medialne dokaze pokryt a vsetci frustrovani by sa asi velmi radi nehali masovo zastupit v obrovskom sudnom spore... ale ako to chodi na slovensku, skutky sa casto nestavaju ako stavaju...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár