neprihlásený Piatok, 17. novembra 2017, dnes má meniny Klaudia   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
Vážny problém elektronických schránok na Slovensko.sk

Značky: elektronické schránkyeIDSlovensko

DSL.sk, 12.9.2017


Systém elektronických schránok na webe Slovensko.sk má dnes zas a opäť vážny problém, pričom dnešný problém môže byť povahou pre niektorých užívateľov ešte vážnejší ako bežné problémy.

Ako DSL.sk totiž dnes upozornili viacerí čitatelia, systém elektronických schránok dnes pri správach s doručenkou po potvrdení doručenky ani po viacerých hodinách nepošle vlastné správy, ktorých prijatie užívateľ potvrdzoval.

Technické problémy sa samozrejme v IT systémoch môžu vyskytovať a bežne vyskytujú. Vzhľadom na opakovanosť a vážnosť niektorých problémov a dĺžku trvania iných v systéme elektronických schránok ale vznikajú odôvodnené otázky ako je na tom kvalita tohto štátneho IT systému.

Správy do vlastných rúk s doručenkou využívajú orgány verejnej moci na zasielanie tých najdôležitejších rozhodnutí, rozhodnutia touto formou posielajú napríklad súdy. Jeden z čitateľov, ktorí server DSL.sk na problém upozornili, dnes práve dostal správu zo súdu a potvrdil jej prijatie, samotnú správu stále k dispozícii ale nemá.

Sťažujúci sa čitatelia doručenky potvrdili už medzi ôsmou a deviatou, správy podľa ich sťažností nemali ešte ani medzi jednou a druhou poobede.


Zadná strana eID s čipom (foto: Ministerstvo vnútra)



Prevádzkovateľ schránok, organizácia NASES, im v odpovedi na ich sťažnosť potvrdil problémy. Odpovede na ich sťažnosti by sa ale vzhľadom na potenciálne problémy a komplikácie dali označiť za minimálne necitlivé.

"Dobrý deň, momentálne evidujeme oneskorené doručovanie správ po potvrdení notifikačnej doručenky. Samotná správa Vám bude doručená do elektronickej schránky v čo najkratšom možnom čase. V prípade, ak Vám nebude správa s prílohou doručená do 24 hodín od potvrdenia, kontaktujte prosím operátorov nášho kontaktného centra na +421 2 35 803 083. Ospravedlňujeme sa za zdržanie a prajeme príjemný zvyšok dňa," uvádza sa totiž v reakcii.

Čo sa právne považuje za presný čas doručenia správy na Slovensko.sk zisťujeme, táto informačná stránka naznačuje že by to mohol byť čas potvrdenia doručenky. V takom prípade by užívateľom, ktorých sa problém dnes dotkol, bola právne rozhodnutia doručené už pred viacerými hodinami, hoci ich reálne ešte nemajú.

Hoci bežné lehoty plynúce od doručenia sú minimálne v rádoch dní, postihnutí užívatelia napríklad dnes už v súčasnosti prišli o takmer celý pracovný deň na možné riešenie rozhodnutí.

Nehovoriac, že v extrémnejších ale stále možných prípadoch to môže predstavovať ešte vážnejší problém a to aj v prípade ak sa za čas doručenia bude považovať až čas objavenia sa skutočnej správy v schránke. Napríklad ak si užívateľ chcel správy prečítať a vybaviť pred dlhou cestou napríklad do zahraničia, na ktorú si neberie PC, pred pobytom v nemocnici a podobne. Aj ak sa za čas doručenia považuje čas objavenia sa skutočnej správy v schránke, užívateľ v tom čase v takýchto scenároch už nemusí mať prístup k schránke.

Celkovo je z týchto dôvodov práve pre takéto možné problémy ako dnes spôsob prijímania správ s doručenkou nelogický a nepraktický a serveru DSL.sk sa naň už v minulosti predvídavo sťažovalo viacero čitateľov.

Stanovisko NASES k problému, principiálnemu fungovaniu správ s doručenkou aj prečo o probléme neinformuje v oznamoch na Slovensko.sk zisťujeme, do času publikovania článku nám ho organizácia neposkytla.

Aktualizácia 1: Za problémy môže podľa NASES aktuálny "enormný nárast podaní a rozhodnutí" verejných orgánov. Podľa stanoviska pre DSL.sk "dospracovanie požiadaviek" predpokladá do konca týždňa.

"Situáciu s oneskoreným doručovaním rozhodnutí spôsobil enormný nárast podaní a rozhodnutí od orgánov verejnej moci v bežných pracovných hodinách (8:00-16:00), evidujeme ju od minulého týždňa. Konečné vyriešenie a dospracovanie zvýšeného počtu požiadaviek na ÚPVS predpokladáme do konca tohto týždňa. V priebehu predĺženého víkendu sa počíta s nasadením optimalizačných opatrení, aby sme aj v budúcnosti vedeli predchádzať situáciám s nadmernou záťažou systému. Používateľom portálu sa za spôsobené krátkodobé nepríjemnosti ospravedlňujeme," uviedla organizácia v stanovisku pre DSL.sk.

V krátkom čase ide o druhý vážny problém, len v piatok 8. septembra bolo minimálne päť hodín vypadnuté prihlasovanie a tým aj celé schránky, oficiálne od 7:32 do 12:26 so sťažnosťou čitateľa na problémy prichádzajúcou ešte aj okolo 13:00. Zároveň od spustenia povinnosti pre orgány verejnej moci doručovať rozhodnutia do aktivovaných schránok od 1. novembra 2016 išlo už o niekoľký výpadok.

V poslednom období systém zaznamenával problémy aj s notifikáciami sprístupňovanými cez IMAP a POP3 protokoly, na ktoré sme upozornili v tomto článku.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Tesla predstavila 200-tisícový superšportiak a elektrokamión, aj keď nezvláda výrobu Modelu 3
Poslali sme kontaktný signál k blízkej exoplanéte, odpoveď môžeme čakať o 25 rokov
Nezvládanie problému eID pokračuje, certifikáty na diaľku budú asi až v januári
Vážne riziká kryptomien, záchrana 150 miliónov USD v Ethereum bude vyžadovať asi hard fork
Nájdená planéta podobná Zemi len 11 svetelných rokov od nás, letí k nám
Zdražovanie RAM nekončí, ceny výrazne narastú aj v poslednom štvrťroku
4ka ponúka bonus za prenos čísla, iba pre dva paušály
Na Slovensku už celoštátna sieť pre Internet vecí, veľkých užívateľov stále nemá
Štát pri eID nehovoril pravdu, rozhodol sa neskoro, zlyhal a zlyháva. Zmena je nevyhnutná
Mopedový gang vykradol obchod Apple


Diskusia:
                               
 

No povedzte, kde inde na svete mozete robit betatesting na tisicoch uzivatelov a este vam za to zaplatia miliardy.
Odpovedať Známka: 9.8 Hodnotiť:
 

Nikde, len na skorpovanom Slovensku.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Akurát že "ak Vám nebude správa s prílohou doručená do 24 hodín od potvrdenia, kontaktujte prosím operátorov", takže priekazne ide o performance testing, nakoľko nie je zapnutý vlastný monitoring systému, ktorý by v betatestingu zapnutý byť musel, čo by ale odborník vedel.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Až teraz som pochopil aký je gmail ale aj centrum super.

Neuveriteľné ako štátom platený babráci robia ľuďom zo života peklo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zas o politikoch?
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

no zorganizovali to politici, islo to cez firmy kde ehm maju podiely ... tak preco nie? Je to fuserina.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ak by si cital odbornu literaturu tak by si vedel aku p...nu si napisal. na vine su totiz jasteri z pekel, za vybratu odmenu si kupili vesmirnu lod od elona a odleteli hladat lepsi svet do galaxie andromeda. zo zufalstva
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

hej a za to co usetrili si kupili sneh do nosa a teraz su macovia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

skorej puder na zadok
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

... to skôr vyzerá, že fajčí staré nilonove koberce...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

meh, každý developer predsa vie, že najlepšie sa program testuje na produkcii :)
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Nesúhlasím. Jedine ak je to myslené ironicky. Odlaďovaním aplikácie na zákazníkoch vznika veľký počet záplat a vývojových vetiev, ktoré je často nemožné zosúladiť do stabilného systému/aplikácie, pretože funkcie, možnosti uvedené do praxe v beta verzii, a ktoré sa ukážu ako slepá/chybná vetva, môžu byť stiahnuté zo systému len ťažko a za cenu hnevu XYZ zákazníkov. Následne vzniká chaotický produkt/kód/aplikácia, ktorá je náročná na údržbu, vývoj a jej stabilita je otázna.
Odpovedať Hodnotiť:
 

MS to robi uz od cias windows 8 az po dnes.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

V Bulharsku napriklad...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Kdekoľvek v Afrike napríklad.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tento problem sa objavuje uz davnejsie

konkretne 26.8. (sobota) som dorucenku odoslal 10:02:11 a samotna sprava mi prisla az 11:37:09.

z pocutia od znamych som bol na tom este velmi dobre
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

este doplnim dalsiu chybu (reportovanu niekolkokrat) - ak zmenite nazov firmy, system vam bude nahodne zobrazovat stary/novy nazov .. ci uz pri prihlasovani a vybere firmy, nazvy firme vo svojej schranke atd atd atd ..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Podla dostupnych informácii ale nejde o systém na dopĺňanie chýb zrovna odkázaný.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Uz sa prosim niekde odjeb!
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ano, problem pretrvava urcite dlhsie. Dna 5.9.2017 o 22:53 som autorizoval notifikaciu a sprava prisla az dalsi den nadranom o 7:03, pricom potvrdenie dorucenky prislo tiez az nad ranom o 5:33. Celu dobu sa nedalo zistit v com je problem a preco nic nechodi.

Nehovoriac o tom, ze ked clovek prepina medzi starym a novym zobrazenim, tak po navrate na nove zobrazenie to nahodne zobrazi informaciu o tom, ze schranka neexistuje(???)!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Treba prijat zakon ktory zakazuje prepinanie medzi zobrazeniami. Tato nevdacna mladez neni rada za jednu vec co ma
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Sorry, tak nie ze neexistuje, ale ze:

Do schranky sa neda prihlasit, pretoze bola zrusena.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sak co ocakavas... vsetci spali nemal to kto preposlat :D

Podla mna to posielaju vsetko manualne :D :D :D :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

haha eventual consistency v praxi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja nechapem ako moze niekto potvrdit dorucenku bez toho aby videl spravu. To co za analytika tuto vec vymyslelo? To musel byt nejaky velmi dolezity uradnicek. Ved dorucenka by sa mala posielat az ked bola sprava do mojej schranky dorucena. Niekto zas rozmyslal. Fakt software za 1.5mld Eur.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

oni v podstate spravili elektronicku verziu papierovych procesov. aj dorucenku postarke najskor podpises a az potom dostanes samotny list. nehovorim ze toto je spravne alebo normalne, ale statna informatizacia je proste taka. ide o robenie tych istych, castokrat totalne hlupych a zbytocnych veci elektronickou formou.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

predsa dorucenka je sucastou listu. Navrhli amateri, kradli profici.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

... si zabil! :-D
Ale mas pravdu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ked u nas povies niekomu "service design" tak nevedia co to je. a takto to vyzera. system ma potiahnut celu krajinu.. este tam nie je ani polovica a uz je pretazeny.. to je take.. slovenské
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

system je nadimenzovany dobre... oni vedia, ze tymto stylom tu coskoro ostane zit tak polovica ludi... plus ten zvysok...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

U nas sa uz teta na poste naucila, ze jej to podpisujem az ked realne dostanem zasielku a skontrolujem ju. Bez toho jej to nepodpisem.. Par krat som sa hadal, potom rezignovala :D :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne pre toto pouzivam apple. Slovensko a uz vobec nie sk nikdy. Jobs by toto nedopustil
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

tak sa odstahuj niekam do prdele a neotravuj tu s takymi hlupymi komentarmi
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A co ste cakali? System predsa presne plni a kopiruje pracu statnych zamestnacov
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

aneb preco sa poskrabat na hlave rukou ked sme dlhe roky zvyknuti to robit nohou
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Problemy s elektronickou schrankou pretrvavaju od cca 6.9.
Zvysene slnecne erupcie cca tiez.
To nemoze byt nahoda.

Nefungujuce elektronicke schranky priekazne ovplyvnuju erupcie na slnku.

Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

mozes upresnit ten smer ovplyvnovania? len pre istotu. :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ved smer je jasny, nefungujuce schranky maju za nasledok erupcie na slnku.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Prave naopak! Nemaju za nasledok, ale su priekazne iba pricinou.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

A maju za nasledok, ked dorucenka ,ci jak to zazvali to elektronicke podpisanie zlteho e-papierika, vypadne tak predsa slnko nemoze skor uvolnit energiu ako mu je to podla zakona a procesov statu stanovene. Zmenili sme stat, zmenime vesmir.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. Ale to, ze to nemoze byt nahoda, v takom pripade nahoda priekazne musi moct nebyt, inak by to nahoda byt mohla, ale kedze priekazne nie je, zaroven by na druhej strane byt nemohla a teda na prvej by bola.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

zatvorit nemozno zastrelit
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vážení!
Ale toto všetko má svoj účel!
Podnikateľ síce potvrdí prijatie, ale nič nedostane .... deň, dva, tri.... a medzitým ale štátny orgán už má potvrdenie o prevzatí. A lehota beží....
A podnikateľ možno dostane nejaké rozhodnutie, na ktoré má tri dni na odvolanie, lenže nemá sa ako odvolať (lebo NEVIE čo mu poslali) a štát to považuje za vybavené. A podnikateľ odrazu má na krku pokutu, žalobu, exekútora...

Jednoducho - toto je účelom štátu - pekne, legálne obrať podnikateľov, právnické osoby.
Darmo sa potom bude niekto odvolávať, dávať na súd, že hento a toto - štát len podá potvrdenie, že to prevzal a hotovo.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Skôr by som povedal, že tento štát prestáva mať pod kontrolou základné fungovanie a spravovanie. A to nevravím len o schránkach, to je len špička. Rozkradnuté a zanedbané zdravotníctvo, školstvo. Hold, čo sme si pred 10timi rokmi zasiali, to žneme.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kua, asi budu musiet ist do Alzy kupit dalsie PCcko .. za tie miliony eur zrejme nevydalo na nieco slusne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...a superpocitac Aurel je nevyuzity :-(
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tak tento web zaziba posledne dni dost velku navstevnost
http://transparentnimilos.cz/

a na rozdiel od statneho dost doleziteho webu to zvlada ovela lepsie ;-)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Neviem, ci sa to uz riesilo, ale dalsia chyba sa objavila, ze ti ...... mi zmazali kontaktne udaje (telfon, email adresu)! Takze SMS notifikacia mi neprisla, nastastie som to mal cez pop3 notifikaciu poistene a to fungovalo. Viem o minimalne dalsich dvoch takychto pripadoch. Udaje som musel znbovu nastavit. A len tak mimochodom, na dorucenie listu so zdravotnej poistovne som cakal po potvrdeni dorucenky presne 10 hodin! Predsavte si, ze Vam toto spravi teta na poste, asi by to neprezila...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kontaktujte nás prosím na redakcia at dsl.sk
Odpovedať Hodnotiť:
 

Its not a bug, its a feature
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Potvrdzujem, dnes som sa rozhodol, že do tej schránky prvý krát nahliadnem a hneď prvé doručenie nefunguje.
Nakopal by som do prdele ľudí, ktorí tento systém navrhli, vyprodukovali a spravujú ho. Len čo najlacnešie odfláknuť, aby mohol niekto zvyšných 90% prežrať. Hanba.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

len je otazka teraz akych/ktorych ludi naozaj nakopat ... ked zvazime, kolko a ako kvalitnych ludi dostanes za tych "zvysnych" 10%
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie nakopať do prdele, ale vrátiť všetky peniaze určené na vývoj produktu, zažalovať na súde vedenie firmy, ktorá tento polotovar zhotovila, a odstúpenie od zmluvy objednávateľom. Ale to by nemohol byť prepojený dodávateľ a objednávateľ samozrejme.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Daju sa aspon tie dorucenky tlacit cez PDA na tlaciarni vo vrlkom kancli
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

to, co aktualne nefunguje, je dorucenie po akceptacii notifikacie..
1.urad avizuje dorucenie dokumentu,
2. uzivatel potvrdi avizo (notifikaciu), na zaklade coho mu system ma dokument hned dorucit (A TOTO NEFUNGUJE)
3. Po doruceni dokumentu system generuje a odosiela dorucenku, a az tato ma vplyv na pocitanie lehoty.

Notifikacia a dorucenka su dve rozne veci. Ak teda nepride po akceptovani notifikacie dokument, v tejto faze este lehota nebezi..

Poucenie: naco pred cestou na dovolenku klikas akceptaciu prijatia? :)

Tym teda nijako nespochybnujem ten amaterizmus a neschopnost.. len uvadzam jednu vec, ktora sa v ramci prispevkov siri, na pravu mieru..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nejaky urad ti posle nejake rozhodnutie. Teta postarka ti to donesie, podpises jej papierik a zacne plynut doba? Tak? Prechadzame na elektronicke dokumenty, takze teta postarka je z kola von. Mas OP, ktorym sa prihlasis do systemu a vizualne vidis novu spravu, hej? potialto si rozumieme.. teraz na keru pipkinu bacu ti je oznam o doruceni dokumentu bez dokumentu. Lebo ty ked vizualne vidis novu spravu, kliknes na nu -> to je tvoj podpis postarke, to kliknutie.. system zaznamena kliknutie na spravu co je akceptacia dorucenia a zacne plynut doba. Nevrav, ze sa neda zaznamenat cas kliknutia na konkretnu spravu :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A ja ze cas plynie dorucenim do eschranky... Tj nieco ako fyzicky ked ti postarka dna 13.9 nastrka do skrany zlty listok, tak tymto dnom plynie lehota, nech je akakolvek. A nie od prebratia, nie ? Ale oprav ma, ak sa mylim. Neviem ako vymysleli tu fikciu doruenia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

"Doručovanie dôležitých písomností fyzickej osobe je upravené ustanovením § 24 správneho poriadku. Ak písomnosť doručovanú do vlastných rúk adresát osobne prevezme, je písomnosť doručená dňom prevzatia. V takom prípade nie je s výpočtom dňa doručenia problém.

Doručovateľ však v prípade, že adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk, nebol zastihnutý..." ale to v pripade eschranok odpada. Cize prevzal si dokument, ked si klikol na spravu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne v utorok presne o 01:00 v noci prišlo zase všetkých takmer 200 notifikácií na všetky správy, ktoré sa nachádzajú v schránke. Už ma to fakt nebaví mazať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

potvrdzujem, v piatok u mna delay cca 5 hodin. A strasne rad by som sa stretol s tym, co navrhoval UX tohto fantastickeho systemu. Alebo nie, nechcem sa s nim stretnut.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

toto ma asi odradit ludi pdnikat, ja som sro uz predal, a som rad...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

moje nervy, response time stranok presahuje 5 sekund, predstavte si, ze mam vybavit 10 podani za den a cakat na preklikanie sa k jednej sprave cez 30 sekund. Vsak to je ako v tej divadelnej hre "Cakanie na kokota".
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Cakat mozes ale aj tak sa ti nepostavi!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Očúvajte Telekoumáci, od rána vám nejde posta.telekom.sk.
Emaily sa nedajú stiahnúť a ani odoslať, to Vás netrápi?
Prečo o tom to nepíšete ani ťuk !!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

vzhladom k tomu ze ako externy dodavatel obcas nieco kodim pre jedno z ministerstiev, mozem fundovane prehlasit, ze nie len ich HW vybava je k smiechu.

to ale nie je problem beznych ludi tam.

ale faktu ze na prevadzku serverov nedostvaju trvale spravny objem penazi, a niekde k navrhu vhodneho pristupu k udajom (prehnana bezpecnost, prehnanie vzdialeneho pristupu cez kvantum virtualnych sieti a ploch windows remote) a pod.

spojenie je zufalo nestabilne, alebo pomale, alebo nedostupne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

no ale stalo to tolko, zeby mali mat exadata este aj vyvojari na stole.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tento problem pretrvava uz dlho, ja mam taketo spravy zo socialky mesiac stare. Potvrdenie o precitani mam, sprava prisla o 3h neskor.
Odpovedať Hodnotiť:
 

kazdy predsa testuje a niektori stastnejsi maju na testovanie okrem produkcie aj oddelene testovacie prostredie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zdravím, je podľa Vás možné, že napriek tomu, že mám elektronickú doručenku podľa ktorej bol mnou odosielaný dokument prevzatý v polovici júla, prijímateľ správy tvrdí, že mu nič do elektronickej schránky doručené nebolo?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár