neprihlásený
|
Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement |
|
Problematická kvalita štátneho IT, v elektronických schránkach týždne nefungujú notifikácie
Značky:
elektronické schránkySlovensko
DSL.sk, 11.8.2017
|
|
Systém elektronických schránok už evidentne viacero týždňov respektíve podľa dostupných informácií takmer mesiac zaznamenáva technický problém, ktorý vyvoláva otázky o kvalite zabezpečenia jeho funkčnosti.
Nefunkčné notifikácie
Konkrétne mu nefunguje sprístupňovanie notifikácií cez emailový protokol IMAP a minimálne aktuálne ani cez POP3.
Notifikácie cez IMAP a POP3 sú pritom pohodlným a svojim základným princípom spoľahlivým mechanizmom, ako sa promptne dozvedať o nových doručených správach do schránok namiesto pravidelného každodenného prístupu do schránky cez web s aplikáciou, čítačkou a občianskym.
Informovanie o nových správach je v prípade schránok, ktoré sú aktivované na doručovanie, nevyhnutné, aby užívatelia nezmeškali dôležité správy.
Užívatelia majú k dispozícii aj ďalšie formy notifikácií. Prístup cez IMAP alebo POP3 je z princípu použitých technológií ale najspoľahlivejší, keď sa na doručovaní nepodieľa žiadna tretia strana a emailový klient užívateľa si notifikácie môže preberať priamo zo serverov prevádzkovateľa systému schránok. Prístup je zároveň zabezpečovaný cez TLS / SSL a Internetom sa tak informácie prenášajú šifrovane.
Užívatelia majú stále k dispozícii ešte notifikácie cez SMS, ktoré sa dajú tiež do značnej miery považovať za spoľahlivé aj keď sú doručované už cez sieť mobilných operátorov. K dispozícii je aj zasielanie na email, pri ňom ale treba pamätať na riziko zaradenia do spamu prípadne stratu emailu a minimálne sa proti zaradeniu do spamu zabezpečiť napríklad emailovými filtrami.
Trvanie problému
Na problém server DSL.sk upozornil čitateľ využívajúci prístup k viacerým schránkam cez IMAP, ktorému podľa jeho informácií minimálne od rána 17. júla prístup cez IMAP určite nešiel a chyba nebola uňho. Prevádzkovateľ schránok, organizácia NASES, mu do 26. júla radila uskutočniť zmeny na jeho strane.
Technický problém s prístupom cez IMAP priznala 26. júla, opakovane mu ho potvrdila 8. augusta. Tieto stanoviská naznačujú globálny problém, keď je v nich formulácia "evidujeme technický problém s protokolom IMAP", nehovorí sa v nich nič o dopade iba na časť užívateľov a avizuje sa informovanie po odstránení.
My sme dnes prístup cez IMAP overili tiež ako nefunkčný aj s technickou analýzou, k čomu prichádza. Následne nám problém potvrdila infolinka spoločnosti aj predstavitelia spoločnosti, bližšie stanovisko bude k dispozícii v pondelok.
Podľa týchto informácií tak zrejme problém trvá už len podľa potvrdených informácií NASES-u sedemnásť dní, pravdepodobne minimálne od spomínaného 17. júla a teda už 26 dní.
Či sa problém týkal od začiatku všetkých schránok zatiaľ nie je jasné, bližšie informácie očakávame v pondelok. Minimálne aktuálne ale podľa infolinky nie je individuálny ale zrejme plošný, čo je v súlade aj so stanoviskami NASES-u pre čitateľa z konca júla a utorka.
NASES ešte 8. augusta odporúčal čitateľovi používať namiesto prístupu cez IMAP prístup cez POP3. Pri našom dnešnom teste nefungoval ani prístup POP3 a podľa infolinky je aj problém s POP3, čitateľovi dnes ale prístup cez POP3 zrejme fungoval.
Bez ohľadu na príčinu je nepochopiteľné ako môže takýto problém podľa dostupných informácií pretrvávať viacero týždňov. Stanovisko NASES zisťujeme.
Nepochopiteľný stav
Pri dnešnom teste sme zároveň debugovali komunikáciu použitého emailového klienta, v tomto prípade Thunderbirdu, s emailovými servermi NASES-u.
Problém sa pravdepodobne podľa prenášaných dát netýka špecifického klienta respektíve problém nie je na strane konkrétneho klienta, keď komunikácia funguje ale server neakceptuje zrejme korektné dáta v súlade s protokolom. Navyše čitateľ testoval viacerých emailových klientov.
Klient sa jednoducho, evidentne so správnymi prihlasovacími údajmi, totiž neautentifikuje. IMAP server NASES-u avizuje okrem iného podporu dvoch štandardizovaných spôsobov autentifikácie, CRAM-MD5 a NTLM, zodpovedajúcich nastaveniam Thunderbirdu Encrypted password a NTLM. Ani jeden nefungoval.
Server v odpovedi nevracal ani explicitne informáciu o zlých prihlasovacích údajoch ale chybu "Object reference not set to an
instance of an object."
Test sme realizovali s heslom vygenerovaným už dávnejšie a následne aj s novým heslom.
Či nefunkčnosť IMAP prístupu od začiatku problémov spôsobovala zhodná príčina nevieme potvrdiť, je to ale možné až pravdepodobné. Čitateľ totiž dostával rovnako od svojho emailového klienta hlásenie zobrazované po neúspešnej autentifikácii.
V pondelok očakávame vysvetlenie príčiny problémov od NASES-u. V systéme ako sú elektronické schránky sa samozrejme dá predstaviť vznik komplikovanejších problémov, ktoré by síce neospravedlňovali takúto dlhú dobu riešenia ale mohli mať rádovo inú dobu ako iné problémy. Ak sa ale potvrdí, že viacero týždňov naozaj nefunguje autentifikácia, práve tento problém sa nepodarilo za tento čas odstrániť a v systéme nie je hlbší problém, vznikajú otázky ako je to možné.
Podobný problém sme dnes zaznamenali aj u POP3 prístupu, kde sú rovnako avizované metódy autentifikácie CRAM-MD5 a NTLM. Tam prihlasovanie vracalo chybu "access denied". Tento problém zrejme nie je úplne plošný, keď čitateľovi POP3 funguje, podľa infolinky je ale objektívny problém aj s POP3.
Niekedy sa na POP3 server ale dokonca vôbec nedalo pripojiť.
Využívate u elektronických schránok notifikácie cez IMAP alebo POP3? Fungujú Vám respektíve odkedy Vám nefungujú a ako sa to prejavuje? Podeľte sa o skúsenosti v diskusii.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slovenskooo!
Od: Albertko
|
Pridané:
11.8.2017 17:26
Predrazeny nedorobeny projekt, zodpovednych povesat na namesti a ako prveho Hranola!
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
11.8.2017 18:17
Pokiaľ je súčasťou oficiálnej špecifikácie Systému elektronických schránok sprístupňovanie notifikácií cez IMAP i POP3, nefunguje niečo iné a stav projektu Systému elektronických schránok nie je na základe dostupných informácií možné hodnotiť bez mačky.
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: Mojko666
|
Pridané:
11.8.2017 19:50
Slovensku republiku by mal sprivatizovať Apple... Tim Cook na hrad!
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: Muad'Dib
|
Pridané:
12.8.2017 18:59
Som za, už len preto, aby nahradil čapatohlavého scientologického úžerníka.
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: m__
|
Pridané:
13.8.2017 19:30
zo sumracnej uz brigadnici objavili aj dsl.sk?
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: Neviem-
|
Pridané:
11.8.2017 18:38
Áno, toto je rozumný prístup ktorý vždy všetko vyrieši. Povešať. Postrielať. Naposledy ho overili na Ukrajine a perfektne to funguje, už nemajú žiadne problémy.
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: Mojko666
|
Pridané:
11.8.2017 20:01
Mám 3 srocky zamestnavam našich slovenských junakov a mám kladný vzťah k slovenským ženám (zaujíma ma hlavne ich vnútro) pre Slovensko som urobil viac ako Fico s cernakom a pitovcami dokopy. Nefajčím nepijem nemocim na ulici ani z balkóna som poctivý svedomitý ctihodny občan ktorý platí dane odvody a živí túto krajinu.
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
11.8.2017 20:16
Pridaním jediného orgánu je z popisu možné odvodiť definíciu býku.
|
|
Re: Slovenskooo!
Od: 7789966587
|
Pridané:
11.8.2017 22:15
Netreba vešať, stačí zhabať nakradnuté majetky a 15-30 rokov v base k tomu.
|
|
Nejdu
Od: Twingman
|
Pridané:
11.8.2017 17:29
Mne a ani viacerym zakaznikom imap nejde. Riesi to ciastocne prepnutie do pop3, ale aj ten je nespolahlivy.
Tak, za tak malo penazi, co by sme chceli, pop3 a imap este potrebuju par melonikov zo statneho ;)
|
|
Titulok:
Od: ficov kuklac
|
Pridané:
11.8.2017 18:20
Hmmm... A pochyboval o užitočnosti a úspešnosti tohto projektu niekto?
|
|
dnes má meniny Nový rok, Deň vzniku SR
Od: _Buržuj
|
Pridané:
11.8.2017 18:32
Kvalitné štátne IT nájdete na Súmračnej. Brigádnici majú nonstop servis.
|
|
Re: dnes má meniny Nový rok, Deň vzniku SR
Od: Mojko666
|
Pridané:
11.8.2017 19:51
No to hej
|
|
Re: dnes má meniny Nový rok, Deň vzniku SR
Od: 7789965587
|
Pridané:
11.8.2017 22:18
Úderiek je viac, nielen na Súmračnej. Niektorí voliči ĽSNS ich dokonca robia zadarmo.
|
|
Re: dnes má meniny Nový rok, Deň vzniku SR
Od: Vsakaj
|
Pridané:
12.8.2017 9:12
Design tych mailov je hadam 15 rokov po zadu.
Tomuto statu pomoze iba opatovne znarodnenie a tvrdy prevrat
|
|
Re: dnes má meniny Nový rok, Deň vzniku SR
Od: Muad'Dib
|
Pridané:
12.8.2017 19:03
No a?
Dnes vzhľad drvivej väčšiny "novodobých rozhraní" je ako spred 40 rokov.
Novodobé mátohy tvrdia, že je to preto, aby vraj ovládacie prvky neodvádzali pozornosť, a tak ovládacie prvky odvádzajú pozornosť, ako nikdy predtým, keď musím mimoriadne venovať svoju pozornosť tomu, aby som ovládacie prvky v tej vybielenej šedi vôbec rozoznal.
|
|
Imap4
Od: Sheriff
|
Pridané:
11.8.2017 18:51
Mne to nefungovalo uz minimalne 2 mesiace cez imap. Mal som to nastavene vo svojom gmail ucte aby stahoval prvodelnencez imap, ale pred 2 mesiacmi zacal google hlasit chybu ze nie je mozne sa pripojit. Chvilu som to ignoroval a potom som si to zmenil na notifikaciu na mail, co teda je menej spolahlive, ale zatial ide.
IT v statnej sprave je fakt zvlastne. Mne staci, ked maju niektore statne weby a portaly expirovane ssl certifikaty a trva im to 3 mesiace obnovit - taka zakladna vec
|
|
POP3 prístup
Od: Dodko2
|
Pridané:
11.8.2017 19:40
Možno rok dozadu som používal chvíľu POP3 ale keď som zistil že tam nepríde konkrétna správa, len že je správa som to zrušil. Ak spustili notifikácie na mail/sms tak som zapol tie hoci zapnúť to bolo komplikované a iba cez IE to išlo.
|
|
titulok
Od: slovensko.sk
|
Pridané:
11.8.2017 20:35
U nas IMAP na Outlooku nefunguje asi mesiac, mozno viac. Zobrazuje sa len prazdny zoznam bez dat. Cele je to total odflaknute. Dorucenky, overenia podpisov chodia aj o den neskor. Nechapem preco v schranke neoddelily normalne spravy od systemovych, lebo toto je neprehladny brutus ked je tam toho viac.
|
|
technologia balsaja
Od: prdlajs
|
Pridané:
11.8.2017 20:58
Najhorsie na tom je, ze stat sa v pripade zmeskanej notifikacie z toho vyvlecie tym, ze je to problem obcana/firmy. Tak ako to uz spravili pri inych systemoch.
|
|
Re: technologia balsaja
Od: Muad'Dib
|
Pridané:
12.8.2017 19:08
Nie.
Keď to dáš na súd, tak súd tvoju námietku spravidla uzná a také doručenie neuzná.
Nedávno sa tak už stalo, že pre nejakú chybu v týchto schránkach súd neuznal to doručenie ako platné.
|
|
notifikacie
Od: ja1
|
Pridané:
11.8.2017 20:59
Notifikacie som si nastavoval cca pred 2 rokmi v lete do gmailu. Asi mesiac funguvali, potom zacal byt problem s autentifikaciou. Od vtedy som nezaznamenal ziadnu spravu a uz netusim ci sa to vyriesilo alebo spravy mi jednoducho nechodia ;)
|
|
fixli precitane spravy???
Od: Antoanetajuan
|
Pridané:
12.8.2017 1:13
A uz konecne fixli ten problem, ze emaily oznacene ako precitane sa po chvili stale zmenia na neprecitane? Som im to xkrat reportoval roznymi kanalmi ale vobec ani bu ani mu. Kvoli tomu som si v ppstovom klientovi deaktivoval dany ucet lebo je to nahovno... cakam kedy mi tam zasvieti nieco nove... ved ucel notifikacie... no ono mi stale svieti vsetky. Predrazeny shit to slovensko.sk
|
|
Re: fixli precitane spravy???
Od: Twingman
|
Pridané:
12.8.2017 9:38
Ak sa pouziva pop3, treba nastavit, ze maily maju zostavat na serveri, vtedy to funguje.
|
|
potvrdzujem
Od: 0.0.0.0
|
Pridané:
12.8.2017 6:12
Je to doj****é. Notifikacie chodia neskoro. Stránka pomalá a každú chvíľu vyhadzuje z loginu....
|
|
nemam predstavu
Od: a718726
|
Pridané:
12.8.2017 9:01
bodaj by im to cele padlo...
a ono aj padne, pretoze studenti co to nakodili zadarmo vramci bakalarskej prace, z toho nic nemali, len sa niekam uliala miliarda..
|
|
Účelové \"chyby\"
Od: kecalek
|
Pridané:
12.8.2017 13:50
Ale veď predsa je to účelom tejto vlády, aby to nefungovalo. Pošlú dôležitý e-mail, príjemca o ničom nevie a o chvíľu dostane exekučný príkaz a začnú ho "legálne" okrádať - veď predsa občan si povinnosť neplnil.
Ale že ten ich výtvor nefunguje, že prachy si napchali na súkromné účty na Kajmanoch - to je predsa také slovenské - čo sa dá očakávať od najväčšej zločineckej bandy v histórii Slovenska - vlády?
|
|
klasika
Od: suhajko
|
Pridané:
12.8.2017 18:50
"Object reference not set to an instance of an object." - klasika štátnych projektov , chyba certifikátu na strane servera
|
|
Re: klasika
Od reg.: Redakcia DSL.sk
|
Pridané:
14.8.2017 11:24
Kontaktujte nás prosím na redakcia at dsl.sk
|
|
imap?
Od: .em
|
Pridané:
13.8.2017 22:51
IMAP mi nesiel nikdy cez KMail (najprv som myslel, ze sa len pomylili, ked ho uviedli ako moznost), jedine POP3... a ta nova tema, to je snad vtip, sak aj roundcube je 100x lepsi...
|
Pridať komentár
|
|
|
|