neprihlásený Štvrtok, 25. apríla 2024, dnes má meniny Marek
Prvý štart Falcon Heavy má prísť v novembri

Značky: SpaceX

DSL.sk, 28.7.2017


Nová veľká raketa spoločnosti SpaceX Falcon Heavy uskutoční svoj prvý let v novembri. V noci na dnes to oznámil Elon Musk, zakladateľ spoločnosti.

Kým súčasná raketa Falcon 9 v aktuálnej konfigurácii dokáže vyniesť napríklad na nízku orbitu Zeme 22.8 ton nákladu, Falcon Heavy by mala vyniesť až 63.8 ton.

Dosahuje to použitím až troch modifikovaných prvých stupňov z Falcon 9, jedného centrálneho a dvoch prídavných. Spolu je tak postavená až na 27 kerozínových motoroch Merlin s ťahom v atmosfére okolo 850 kN, podľa niektorých kritikov je ale až príliš komplikovaná.

To sa potvrdilo aj pri vývoji tejto rakety. Kým SpaceX pôvodne avizovala prvý štart už na rok 2013, po viacerých odkladoch najskôr plánovala prvý skúšobný toto leto a teraz opäť prvý let posunula na november.

Minulý týždeň Musk priznal, že vývoj bol náročnejší ako spoločnosť očakávala. Zároveň podľa jeho vyjadrení existuje pomerne výrazna šanca, že pri prvom lete raketa nedosiahne orbitu.



V každom prípade SpaceX sa má pokúsiť už pri prvom lete úspešne pristáť so všetkými tromi prvými stupňami, ktoré tvoria Falcon Heavy.


Súčasné udávané parametre Falcon Heavy a jej podoba, kliknite pre zväčšenie (obrázok: SpaceX)



V poslednom čase sa ale ukázali viaceré termíny avizované SpaceX ako nerealistické. Spoločnosť pôvodne avizovala prvý let na Mars na 2018, na začiatku roka ho ale zrušila, čo znamená posun minimálne na 2020. Tento mesiac predbežne avizovala tiež výrazne zmeny v technológii letov na Mars pravdepodobne vedúce k ďalšiemu posunutiu prvého testovacieho letu.

Zároveň vo februári spoločnosť avizovala už na budúci rok oblet Mesiaca s ľudskou posádkou, v lodi Dragon 2 vynesenej raketou Falcon Heavy. Tento termín avizovala v čase, keď ešte neprepravila svojou loďou ľudskú posádku ani na ISS a jej raketa Falcon Heavy neuskutočnila ani jeden štart. K obletu Mesiaca by podľa aktuálnych informácií malo teda prísť maximálne približne rok po prvom testovacom lete Falcon Heavy, aj tento termín sa teraz tak zdá ako výrazne nerealistický.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci nebude fungovať internetový predaj lístkov - aktualizácia 1
Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia


Diskusia:
                               
 

A budeme tam, kde pred 60-timi rokmi.
No super!
Idem na vínko, toto treba osláviť!!!
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

radsej si chod zabehat do kolieska, a spravis nieco pre svoje zdravie
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

A bude to tento november alebo november 2018 či 2019?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Elon píše "this November"
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zrusenie velkostnych obmedzeni pre sukromnym spolocnostiam patriace falicke symboly je praveze z hladiska individualneho vlastnictva nezanedbatelne vyznamnym pravnym pocinom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nebudeme pozri na cenovku Saturn V mal nožnosť 120t pri cene 1.16 miliardy v dnešných USD Falcon Heavy má štát iba 90 milónov v dnešných pri neuveriteľnej polovičnej nosnosti toho obra čo je takmer 7 krát menej za jednotku!!
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Niekde som cital ze ked spocitaly vsetky naklady na raketoplany tak im vyslo ze jeden start bol takmer rovnako drahy ako start saturnu V :D
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

a kolko by stal start falconu keby si tie technologie vsetky musel od zakladu vyvinut sam?:)

ak by tie technologie nevyvinuli staty tak sukromny sektor by ich mozno nevyvinul dodnes
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To sa nehádam jasné sále je to v základe to isté ale dokázali to zdokonaliť a použiť vo svoj prospech zober si taký Merlin 1D je to úplne obyčajný kerolox s otvoreným cyklom má najväčšie TWR (pomer hmotnosti k ťahu) na svete. Ako prvý používajú technológiu podchladeného paliva doteraz ju žiaden štát aktívne nepoužíval a neboli s tým skúsenosti ako sa ukázalo pri nehode AMOS-6 kde práve problém spravil príliš studený kvapalný kyslík. Alebo aktuálne prebiehajú pokusy o záchranu aerodynamických krytov skúšal to snáď niekto pred tým? Pokiaľ viem nie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano oficialne je ten motor najlepsi v pomere vaha/tah, ale u elona by ma neprekvapilo keby aj tu pouzil nejaku fintu a nejaky komponent nezaratal ako sucast motora :)

v tomto je elon fakt vynaliezavy :)

a zachranovat aerodynamicke kryty? a bude to vobec efektivne?
chce aby dokazali doplachtit a pristat ako lietadlo, alebo im da male motorceky a pristanu ako falcon, alebo im tam da padakovy system?

naviest teleso z vesmiru na kontrolovany pad nieje jednoduche a ak to necha len tak na nahodu tak sa potom nahladaju
a ako vyriesi aby nezhoreli v atmosfere? da im tazke a drahe tepelne stity?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ved to nechajme na nom. Tiez sa mi ten napad zdal byt cudny, no ked som sa dozvedel, ze tie stity stoja miliony dolarov, pokusit sa ich zachranit na znovupouzitie znie ako dobry napad, hlavne ked je ich cielom startovat falcon 9 jeden za druhym.

Raketovo riadene pristavanie prvych faz rakiet bolo imho o dost tazsi problem, a evidentne im to celkom vychadza.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ved ja mu neberiem, nech to skusa, ale to neznamena, ze to nemozem komentovat :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

To zasa nie prečo by klamali? Zákazníkovi to je jedno ide hlavne o to či to vedia dostať na pozadovanú dráhu a to vedia. Ten údaj používajú hlavne interne keď treba zo silnejším motorom (unesie viac ako stupeň váži myslené pri pristávaní) presne zabrzdiť na 0 m/s v momente keď je výška 0 m nad povrchom plošiny. Niečo málo o tých krytoch už uniklo. Majú zabudovaný systém dusíkových trysiek a riadený padák tj. klasické "krídlo" pristávať sa bude na nafukovačke ktorá bude mať po okrajoch nafúknuté niečo ako prsty ktoré zabránia prepadnutiu do vody ktorá kryt znehodnotí.
Odpovedať Hodnotiť:
 

zakaznikovi je to jedno, ale mat motor s najlepsim pomerom hmotnost/tah sa predsa rata :)

nevies dat nejaky link k tym krytom?

no okrem tych trysiek a padaku bude musiet byt vybaveny tepelnym stitom co je riadna vaha naviac, cize zas nizsia nosnost a aj cena toho tepelneho stitu nebude zanedbatelna


Odpovedať Hodnotiť:
 

Neráta ide o sto miliónové zákazky myslíš že niekto rieši aký motor si použil predovšetkým zákazník rieši spoľahlivosť motora nie jeho parametre. Paramtetre ktoré zákazník rieši sú nosnosť rakety a veľkosť spomínaného krytu. Tepelný štít nebude potreba ono sa to nezdá ale oddeľujú sa pri relatívne malej rýchlosti chvíľu po oddelení prvého stupňa, sú veľké 5.2 x 13.9 m a ľahké do tony presná hmotnosť nieje známa ak takéto celkom aerodynamické teleso nasmeruješ a udržíš správne otočené zabrzdí o atmosféru samo a nezničí sa.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Linky
http:// www.kosmon autix.cz/ 2017/ 04/ kr yt-falco nu-je-zpet/

http:// www.elonx.cz/ spa cex-se-udajne-poku si-o-zach ranu-aerody namic keho-krytu-be hem-mis e-ses-10/


Odpovedať Hodnotiť:
 

sú deformované inak mi ich nepošle ale len po odstraňuj medzery
Odpovedať Hodnotiť:
 


Chlapečky, o tom, ako je Elon pozadu, sa môžme baviť, keď s prvým človekom obletí Zem. Zatiaľ je to vyše 56 rokov.

O jeho vlhkých snoch (o Marse) sa môžu baviť iba malé deti...

Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

To sa nedá porovnávať.
Pri prvých letoch s ľudskou posádkou nestáli Rusom ani amíkom za chrbtom premúdrelé komisie s predpismi na ochranu života kozmonatutov.
Teraz keď je Elon súkromník (=teda teoreticky jeden z mnohých) a ľudské kozmolety už nie sú štátnym záujmom ako postranný efekt studenej vojny, má sa za to, že lety do vesmíru treba regulovať. Netvrdím, že to nie je správne. Tvrdím však, že sa to nedá porovnávať s tým, čo bolo pred X rokmi.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Spravme raketu co bude vyzerat jak curak, nach vsetci vidia aki su kokoti ked nam tie kecy zeru. A vdaka tomu, si to nikto ani len nevsimne.
Odpovedať Známka: -2.1 Hodnotiť:
 

Ty si iny kokot, taky prijebany slovensky buran. Pozri co vsetko uz SpaceX dokazala, co sa tyka znovupouzitelnosti tak to co doeraz nikto iny. Ak to citaju Tvoji spoluziaci tak nech Ti rozjebu cez prestavku tu kokotsku hlavu.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

No čo také dokázala???
Napíš niečo také, čo nedokázali už pred 60-timi rokmi.
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Navrat rakiet na Zem na opatovne pouzitie?
Odpovedať Známka: 5.5 Hodnotiť:
 

Odtajnenie vsetkych dokumentov z obdobia studenej vojny skutocne neumoznuje opravnene pochybnosti o dosahovanej technologickej urovni zucastnenych stran.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ďalší svedok Muskov s IQ<80 žerúci Muskove semeno, pardón seno.

SpaceX dokázala po 15 rokoch a zdefraudovaných miliardách znovupoužiť 1. stupeň AŽ 2x.
Jeden pokus skončil katastrofou (satelit Facebook-u)
A ten 1 úspešný pokus sa nedá považovať ani za plnohodnotné znovupoužitie nakoľko sa jednalo o návrat z nízkej obežnej dráhy.

Je pochopiteľné, že retard s pamäťou ryby ako ty nikdy nepočul o Space Shuttle.

Muška - úspešnosť 50% (1 z 2 letov)
NASA - úspešnosť 98,5%

Muška - počet úspešných misií na 1 opätovne použitú raketu - 0,5
NASA - počet úspešných misií na 1 opätovne použitý raketoplán - 27

Muška - 2016-17
NASA - 1981-82
Odpovedať Známka: -4.8 Hodnotiť:
 

Amos 6 nebol satelit Facebooku !!! Facebook si mal len prenajímať prenosovú kapacitu. Pri Amos-6 mal letieť úplne nový prvý stupeň takže žiaden pokus o znovupoužitie. Pokusy o znovupoužitie sú:
Stupeň B1021 misie CRS-8 (8. 4. 2016) SES-10 (31. 3. 2017) 100% úspech
a
Stupeň B1029 misie Iridium-1 (14. 1. 2017) BulgariaSat-1 (23. 6. 2017)
taktiež misie splnené na 100%
Znovupoužité budú aj stupne B1025 (CRS-9) a B1023 (Thaicom-8) ako postranné stupne Falconu Heavy.
http://www.elonx.cz/prehled-zachranenych-stupnu/
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Pocuvaj Ty statisto, nejako si zabudom napisat dalsie dolezite cisla, napriklad:
NASA - 14 mrtvych astronautov

Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Ty druhy statista, zabudol si napisat, ze Muskove lietadielka nevedia este ludsku posadku vysielat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale vysielajú na ISS živých pokusných mišiakov aj to je posádka :D Už ich letelo cez 30 :D a dokonca aj úspešne pristáli vždy po mesačnom pobyte na ISS v pacifiku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Shuttle tiez pristaval len z nizkej obeznej drahy.

cena za start:

Muška: $62 milionov
NASA: 1,5 miliardy
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

No porovnávaš hrušky s jablkami a čerešne so slivkami.

Raketoplány sú nanič, pretože po ich návrate ich treba tak dôkladne prezrieť a majú také vysoké náklady na údržbu, že sa to napokon neoplatí.

Zistili to aj Sovieti, preto v tom ďalej ani nepokračovali, hoci ich raketoplány boli lepšie a pokročilejšie, než tie americké (sovietske boli úplne samočinne riadené a mali aj väčšiu nosnosť, lebo Sovieti mali silnejšiu nosnú raketu, akú Amíci nemali, preto sa do pohonu musel zapájať aj samotný raketoplán).

Skrátka, aj Sovieti hneď prišli na to, že je lacnejšie vyrobiť niečo na 1 použitie, čo má vždy rovnakú akosť, než skúšať niečo viacnásobne použiteľné, čo treba po návrate rozobrať, preveriť a poskladať znovu (zjednodušene povedané).
Odpovedať Hodnotiť:
 

no sovieti mali(resp. mali mat) vyhodu v tom, ze ten raketoplan nevyvijali ako jednoliaty celok s nosicom, ale defacto ako 2 samostatne projeky a buran mohol startovat na hocjakej rakete ktora by ho uniesla a zas energija mohla startovat aj samostatne ci uz ako nakladna raketa alebo aj na dopravu kozmonautov a este aj boostery boli prerobitelne na samostatne nosne rakety
amici vsadili vsetkko na raketoplany a povodne predpoklady sa nenaplnili, ale pri tak komplikovanom projekte to nieje nic nezvycajne

a inak energija bola od samotneho zaciatku planovana ako znovupouzitelna raketa
boostery mali pristavat na padakoch a hlavna raketa mala pristavat normalne na letisku s vyuzitim technologii z burana


Odpovedať Hodnotiť:
 

Americké raketoplány štartovali myslím 120x a je to asi najúspešnejšia éra americkej kozmonautiky.
Ruský Buran myslím ani ľudskú posádku nemal a "zabalili" to.
Odpovedať Hodnotiť:
 

v urcitom ohlade ano, v urcitom zas nie

ano startovali velakrat, ale casto to bol "kanon na vrabce"
takze z pohladu ekonomickej efektivnosti to uz take uspesne nebolo
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sovieti hlavne nedokázali financovať tak drahý projekt ich ekonomika bola veľmi slabá a krachovala preto ho zrušili.
Odpovedať Hodnotiť:
 

space shuttle bol predsa tiez znovupouzitelny. samotny raketoplan pristal na drahe, boostery dopadli na padakoch do mora a boli znovupouzitelne. samozrejme to nieje take cool ako ked falcon pristane na plosine, ale ma to vyhodu, ze v tych boosteroch nemusi ostat 30% paliva na pristanie na zemi ako pri falcone
jedine co nebolo znovupouzitelne tak bola ta velka nadrz.

buran tak isto bol znovupouzitelny

cize, ano spacex je desiatky rokov pozadu
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Áno Space Shuttle bol znovupoužiteľný ale kvôli tomu že orbiter bol neskutočne komplikovaný stroj ktorý musel bezchybne fungovať vyžadoval ohromné množstvo opráv ktoré sa vôbec neoplatili SpaceX dosiahli to že aj napriek opravám sú z nie úplne pre znovupouziteľnosť uspôdobeným strojom na tom stále lepšie o 50% ako by mali vyrobiť úplne nový kus palivo je len zlomok ceny (presne 0.32%)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Nemozete porovnavat efektivitu znovupouzitelnosti raketoplan vs prvy stupen z F9, ved su to uplne odlisne stroje.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

De facto priekazne môže, pričom de jure je súšasne uplne odlisne.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

To nemôžem pravda ale v otázke cieľa áno cieľ rovnaký aspoň čiastočná ekonomicky výhodná znovupoužiteľnosť.
Zatiaľ to vyzerá že Falconu 9 sa to darí

Odpovedať Hodnotiť:
 

cena paliva nieje to dolezite, dolezite je, ze znovupouzitelnost rakety znizuje je nosnost o 1/3

a ty chces porovnavat raketoplan s falconom? :)

aj space shuttle napriek tomu, ze opravy a kontroly pred dalsim letom boli nesmierne drahe a narocne, tak aj tam to bolo lacnejsie ako keby mali vyrobit novy raketoplan
ak by to nebolo lacnejsie tak ho neopravuju, ale vyrobia novy kus

ano bol to drahy kus, lebo to bolo urcene na vsetko mozne a na niektore misie to bol doslova ako kanon na vrabce, ale zas niektor misie by sa bez toho spravit nedali


Odpovedať Hodnotiť:
 

v tomto bol sovietsky projekt energija-buran lepsi, lebo nebol tvoreny ako jednoliaty celok, ale nosna raketa sa dala pouzit aj samostatne a kedze sa dalo pripojit az 8 boosterov(ktore sa tiez dali po uprave pouzit ako samostatne rakety "zenit") bolo dost siroke vahove rozpatie a nemuselo sa to prevadzkovat vzdy len v plnej konfiguracii ako u space shuttle
a energija tiez bola planovana na vynasanie vesmirnych lodi s posadkou
takze to bola dost modularna platforma. skoda, ze to po rozpade zrusili
v podstate s touto raketou mohli obsluzit naklady od 13ton po 200 ton
Odpovedať Hodnotiť:
 

Cena paliva že nieje dôkležitá veď je to skoro nič v porovnaný s celou raketou alebo len tým pitomým krytom. Ak mám prebytočnú nosnosť prečo ju nevyužiť? Aj niektoré rakety Falcon 9 sú "jednorázovky" kde nebolo dosť paliva pre záchranu napríklad pri misiách ako Intelsat 35e, Inmarsat 5 F-4 alebo EchoStar 23. Znonupoužiteľnosť zobrala raketoplánu nosnosť i váha orbitera kamarát ktorý vážil prázdny 68,585 kg!!! užitočná nosnosť bola iba 25,000 kg. Raketoplán je kapitola sama o sebe a technologicky pre mňa doslova klenot len prišiel až moc skoro s technológiami na hranici možností ako gigantické SRB´s alebo znovupoužiteľné LH2/LOX motory s uzavretým cyklom magorina a stále sa hodia a dajú sa použiť pre SLS ktorá to s jedným motorom na vyše s boostrami o segment dlhšími a horným stupňom z Delty IV dotiahla na 70t na LEO Bez toho typujem tak 45-50 t tak čo je podľa teba lepšie 1/3 nosnosti v ťahu alebo 1/2?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Navyše oceľové boostre sa čvachtali v slanej vode čo nieje dobré pre ich znovupoužiteľnosť Falcon sa bude po úpravách dať použiť prakticky ihneď odpadá starosť o to či ti niečo zhrdzavelo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

neporovnavaj preboha raketoplan so samotnym nosicom :)

to potom ked uz tak porovnavaj uzitocny naklad falconu s dragonom a nie toho nakladneho, ale toho s posadkou :):)


samozrejme ten raketoplan nebol vhodny na vsetky tie misie co sa robili lebo to bolo zbytocne velke a dalo by sa to aj riesit klasickymi vesmirnymi lodami, ale tie uz vtedy nemali k dispozicii lebo vsetko vsadili na raketoplan

1/3 nosnosti je strata pri zachrane prveho stupna, ak bude chciet zachranit aj druhy stupen tak samozrejme bude nosnost klesat, lebo musi nechat palivo aj pre jeho pristatie


Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako píšem tak ako prvý ani druhý stupeň nemusí byť nutne zachránený zachraňovať ho budú len keď to pôjde keď bude dostatok paliva navyše chápeš ?! Porovnávam systém Space Shuttle nie len Orbiter (aj keď orbiter bol súčasťou nosiča Dragon NIE ten je len payload) a ako som už spomínal po tej ekonomickej stránke znovupouziteľnosti ale ty tu stále nezmyselne taháš palivo a nosnosť. Základ programu Space Shuttle je to isté ako pri Falcon 9 teda znovupužiteľnosť aspoň časťi stroja a zníženie ceny čo sa v prípade Space Shuttle nepodarilo kvôli náročnosťi. Pôvodne sa mal raketoplán používať na všetko keďže mal byť super lacný tak sa s ním počítalo to bol plán realita už nie to ale vieš a píšeš.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Už viac netypuj, pitomim.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vtedy o to nikto nestál. Poškodenie, a čop ja viem aké trable, načo aj?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Maniak prosím ťa aspoň netrep...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Raketa jak čurák možno prerazi cez dóm. Ale tvrdia že s výraznou pravdepodobnosťou sa im to nepodarí a na Orbit sa nedostane.
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

Teba si zapamatavam. Neviem ci len trolujes alebo to myslis naozaj. Budem ta sledovat.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Z toho až mrazí...
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Troll ale je aj možnosť že tak blbý je ale skôr troll skoro pod každým článkom píše podobné nezmysly.
Odpovedať Hodnotiť:
 

S takymi podlhovastymi gulami by si mal zajst k doktorovi.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Raketa vyzerajuca ako ty?
Vsak spravte!
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

goo.gl/eeprnw
priblizne siedma minuta

prist za noc pri -15 o 100km neni bohvie co? :):)
ked uz pre nic ine tak to stoji pri sucasnych cenach elektriny okolo 2.5e

skoda, ze nepovedal ten chlap, cim to bolo sposobene. ci tym, ze tesla neudrziava baterku v teple a lionka v mraze ma pomerne silne samovybijanie, ale tym, ze ju tesla udrziavala v teple a minula na to +-20kwh

ak je naozaj pravda, ze jedna chladna noc stoji teslu 20kwh a to nie pri extremnej zime, lebo aj na slovensku byvaju dost tuhe zimy v niektorych oblastiach a -15 tam nieje nic nezvycajne. tak to dost niektorym ludom predrazi prevadzkove naklady :)
ved pocas zimy mozu byt tie naklady na "palivo" vyssie ako pri zravom starom benzinaku :)

nechat pri -30 teslu 2 dni a mozes volat odtahovku :)
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Tie nosnosti su dobre odveci. Ano LEO je velky pojem ale tak nech nepisu ze F9 ma 22ton ked max tlacil hore tusim 9ton a aj to musel ist nadoraz. To je ako keby vyrobca aut udaval ze ma motor vykon 500kW ale len ked pouzijes nitrometan ako dragster(co by bola v podstate pravda ale v realne praxy je to nepouzitelny udaj), inak 200kW na benzine.
Odpovedať Hodnotiť:
 

+- 10 ton na LEO vazi Dragon, ked leti k ISS a to rozhodne nie je na doraz, ked si pohodlne zaleti spat na rampu a pristane tam. 9 ton na doraz sa slo pri drahe prechodovej ku geostacionarnej, vtedy sa nepristavalo. Ale tam bol najvyssi bod drahy zhruba 35 000 km vysoko. Bezmala 10x vyssie ako zacina LEO.

22 ton bude zrejme nosnost v reusable verzii. Pri lete na LEO sa expendabilita asi neriesi vobec, pretoze je malo nakladov, ktore by leteli na LEO a vazili tak vela.
Odpovedať Hodnotiť:
 

startova hmotnost dragonu je 7.5 tony
Odpovedať Hodnotiť:
 

10 ton je súčasný limit adaptéru PAF (payload adapter fitting) ale FH bude mať nový ktorý zvládne aj viac. Falcon 9 pôvodne nebol schopný 22 ton povodne dával vo verzii v1.0 iba okolo 10 t postupnými upgradami zvýšili nosnosť až na súčasnú úroveň ale zatiaľ ani viac nepotrebovali nieje taký dopyt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No Boha! Slovač sa zase nezaprie. Ja to furt hovorím. Skôr ako niekto niečo spraví by to mal dať na dsl.sk aby mi slovač ukázala ako sa to nedá alebo ako je to na broskyňu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Na renólta.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár